Gå til innhold

plutselig kløe - over alt

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Det kløøøøøøøør! :frustrert::tristbla: Over alt!

Når jeg er hjemme går jeg i pysjen min, den er vid og luftig , og da klør det (nesten) ikke.

Men jeg kan ikke gå i pysj på jobb.

Jeg har hatt (og har enda, littegrann) atopisk eksem. Etter at eksemet forsvant, har jeg fremdeles hatt kløen, og i perioder blir den verre. Nå har jeg en slik periode. :forvirret:

Jeg er alltid nøye med å vaske klærne på høy temperatur, bruker vaskemiddel som jeg tåler, og går med naturstoffer.

Tar også antihistamin. (tar ekstra på jobben for å leve med kløen)

Min teori er at det har vært vinter for lenge, og jeg trenger sol på kroppen. Hm, kanskje litt solarium?

Er det noen som har noen antiklø-tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det samme problemet selv. Det eneste som hjelper meg er solarium. Når jeg gikk gravid fikk jeg svangerskapskløe, og da fikk jeg lysbehandling hos hudlege. Det samme som psoriasis-pasienter. Så det er nok sol vi trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Mitt vidundermiddel er mandelolje. Når jeg bruker det i tillegg til fuktighetskrem, dempes kløen betraktelig. Vinter er noe herk for huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gamle Alex

kortisonkrem hjelper ihverfalll på store mini alex som får eksem innimellom og klør overalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Har det samme problemet selv. Det eneste som hjelper meg er solarium. Når jeg gikk gravid fikk jeg svangerskapskløe, og da fikk jeg lysbehandling hos hudlege. Det samme som psoriasis-pasienter. Så det er nok sol vi trenger :)

Problemet er altså at jeg er såpass forfengeligat jeg unngår sol. :sjenert: Sol er jo skadelig for huden. Litt er jo selvfølgelig ikke farlig en gang i blant, men jeg er redd for at hvis jeg først bgynner å ta sol, vil jeg like det så godt, at jeg forsetter med det.

Kløe VS rynker.

:ler::rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
kortisonkrem hjelper ihverfalll på store mini alex som får eksem innimellom og klør overalt

Det er sant, men kortison er skadelig for huden i dt lange løpt. Det gjør den bl.a tynnere. Og når jeg ikke har eksem lenger - bare kløe, vil jeg helst ikke bruke det. Men jeg smurte meg inn med hydrokortison i dag tidlig, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky
Mitt vidundermiddel er mandelolje. Når jeg bruker det i tillegg til fuktighetskrem, dempes kløen betraktelig. Vinter er noe herk for huden.

takk for tips. :) Har brukt olivenolje, og syntes det hjelper litt.

Kjøper du mandelolje i helsekost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
takk for tips.  :) Har brukt olivenolje, og syntes det hjelper litt.

Kjøper du mandelolje i helsekost?

Ja, jeg har kjøpt i helsekost. Betalte 79 kroner for en flaske på 125ml, og den har jeg hatt i over tre måneder. Mandelolje trekker raskt inn, lukter ingenting, og er ikke klissete. Rapsolje er faktisk også bra. :) For tida bruker jeg mandelolje blandet med oliven bodybutter fra Body Shop, og på den måten unngår jeg den verste kløen. Hos meg er legger og rygg verst, der jeg kan klø til jeg blør. Ellers bør du bruke dusjolje når du dusjer, og ikke bruk for varmt vann.

Å bruke kortison på kløende hud er som å pisse i buksa for å holde varmen. Forebygging er lurere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Jeg ville sjekket for skabb bare for sikkerhets skyld...

Jeg trodde skabb viste seg som kløe på hendene og ikke over hele kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skabb klør over hele kroppen, men enkelte steder har det med å klø ekstra mye, deriblant hendene... Lurt å sjekke, men man kan sjelden bli heeelt sikker på om man har det eller ikke selv om man går til lege og "leter"...

Mange gode tips her, da. Mine får vel bli å sørge for masse fuktighet, ikke dusje veeeldig ofte, og sjekke at kremen man bruker ikke inneholder noe man kan reagere på.

Solarium skal visstnok være langt mindre effektivt enn lysbehandling hos lege, fordi solarium nesten bare inneholder UVA og de rørene legen bruker sender ut både UVA og UVB.

Fra lommelegen:

Lysbehandling. Det kan også være aktuelt med lysbehandling hos lege 2-3 ganger i uken. Naturlig sol har en gunstig effekt på eksem hos de fleste. Lysbehandling er kunstig sollys der man har laget lysrør med de strålene som demper atopisk eksem (UVA og UVB). Solarier inneholder nesten bare UVA, og vil derfor ikke være så effektive. Behandlingsformen er uegnet for små barn, og anbefales ikke når eksemet er infisert/væskende. Bivirkningen ved lysbehandling er at langvarig bruk øker risikoen for hudkreft.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

du har ikke begynt å reagere på vaskemidlene da? selv om du har tålt det før? (sjekk også om det er karbamid i kremen du bruker, det er det mange som ikke tåler; kløe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

Skal sjekke det med vaskemiddel. Karbamid er det ikke i, for det tåler ikke huden min i det hele tatt. Da får jeg brannsår, og det flasser av. :hår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk lanolin også. Jeg er allergisk mot det, og når jeg kommer borti det -klør- det (dette finnes bl.a. i dyrepels osv også, så dersom du reagerer på ull er det et hett tips å unngå lanolin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...