Gå til innhold

B vitamin mangelen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er b-kompleks tilstrekkelig for å behandle potensielt b vitamin mangel?

Anonymkode: 2bc82...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er b-kompleks tilstrekkelig for å behandle potensielt b vitamin mangel?

Potensielt B vitamin mangel finnes ikke. Tror du at du mangler Bi vitaminer eller andre vitaminer, så snakker du med fastlegen din, og får sjekke verdiene i blodet ditt. 
Å ta for mye B vitaminer kan på sikt gi deg tarmkreft. Noen her inne vil nok komme løpende og gi deg råd om å kjøpe både det ene og det andre i doser langt over anbefalte doseringer. Vil du gamble med helsen og livet ditt? Da følger du råd du finner på nettet. Vil du ikke gamble med helsen og livet ditt? Da snakker du med legen din. 

Denne saken bør stå til skrekk og advarsel, men den er bak betalingsmur, så jeg får ikke lest den fullt ut https://www.bt.no/helse/i/pPr5V6/deltaker-i-ulovlig-studie-innlagt-paa-sykehus-med-d-vitamin-forgiftning

Ser ikke borti fra at personer med tilknytning til denne saken også skriver på forumet. 

Anonymkode: 288c5...ff8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må sjekke nivåene hos lege. Hvis du mener B12, så er det ikke tilstrekkelig med de dosene som finnes reseptfritt nei. Har man mangel på B12 får man resept på behepan.

Anonymkode: 9edeb...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Potensielt B vitamin mangel finnes ikke. Tror du at du mangler Bi vitaminer eller andre vitaminer, så snakker du med fastlegen din, og får sjekke verdiene i blodet ditt. 
Å ta for mye B vitaminer kan på sikt gi deg tarmkreft. Noen her inne vil nok komme løpende og gi deg råd om å kjøpe både det ene og det andre i doser langt over anbefalte doseringer. Vil du gamble med helsen og livet ditt? Da følger du råd du finner på nettet. Vil du ikke gamble med helsen og livet ditt? Da snakker du med legen din. 

Denne saken bør stå til skrekk og advarsel, men den er bak betalingsmur, så jeg får ikke lest den fullt ut https://www.bt.no/helse/i/pPr5V6/deltaker-i-ulovlig-studie-innlagt-paa-sykehus-med-d-vitamin-forgiftning

Ser ikke borti fra at personer med tilknytning til denne saken også skriver på forumet. 

Man får ikke testa andre b vitaminer enn b12. Men pga jeg har generelt andre mangler så antok lege (sykehus) at mangler mer. Så fikk beskjed om n kompleks, men lurer på om d er tilstrekkelig dersom man faktisk manglers 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man får ikke testa andre b vitaminer enn b12. Men pga jeg har generelt andre mangler så antok lege (sykehus) at mangler mer. Så fikk beskjed om n kompleks, men lurer på om d er tilstrekkelig dersom man faktisk manglers 

Hvis du ikke får testet annet enn B12 vitamin, så er det legen din som setter begrensninger på dette, ikke lab eller rekvireringsmuliheter. 
For et lite  år siden var der og mange som havnet på sykehus med dels alvorlige problemer etter å ha tatt en eneste dose B vitaminer kjøpt på Kinsarvik. Disse ble både ved innleggelse på akutten, med blålys, testet for alt av B vitaminer og relaterte sammenhenger med B vitaminer. En riktig lang liste blodprøver. 
Så uttal deg ikke om noe du ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du ikke får testet annet enn B12 vitamin, så er det legen din som setter begrensninger på dette, ikke lab eller rekvireringsmuliheter. 
For et lite  år siden var der og mange som havnet på sykehus med dels alvorlige problemer etter å ha tatt en eneste dose B vitaminer kjøpt på Kinsarvik. Disse ble både ved innleggelse på akutten, med blålys, testet for alt av B vitaminer og relaterte sammenhenger med B vitaminer. En riktig lang liste blodprøver. 
Så uttal deg ikke om noe du ikke vet.

Jeg har vært på sykehuset. Og de sa rett ut at de ikke fikk sjekka b vitaminer? Men anbefalte tilskudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ikke skremme folk med tarmkreft, ts spørr B kompleks som knapt innholdet B vitamin. Studier på Kreftfare og B12 er dog omdiskutert. Du gambler ikke med livet å ta en tablett B kompleks hver dag. Du gambler like mye med livet ved å gå til postkassa

Anonymkode: 0fb40...2bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært på sykehuset. Og de sa rett ut at de ikke fikk sjekka b vitaminer? Men anbefalte tilskudd

Kommentaren du viser til er overdreven, ikke farlig å ta litt vanlig tilskudd av B12. Studien han viste til med link var noen som tok veldig høye doser D vitamin ifm en studie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da er det viljen og nødvendigheten av å teste det står på, og det er noe helt annet enn at det ikke er mulig. 
Du gjør som du har fått beskjed om på sykehuset, eller hos fastlegen, alt annet er helt unødvendig å bry seg nevneverdig om. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du trenger ikke skremme folk med tarmkreft, ts spørr B kompleks som knapt innholdet B vitamin. Studier på Kreftfare og B12 er dog omdiskutert. Du gambler ikke med livet å ta en tablett B kompleks hver dag. Du gambler like mye med livet ved å gå til postkassa

jeg skremmer ikke jeg viser til fakta. Jeg leser forskningsmateriale ukentlig både om dette og andre temaer. 
Samt at jeg har møtt pasienter som har kommet inn med blålys og vært veldig dårlige etter en dose B vitaminer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er vitamin B ts spør om, ikke vitamin D som i saken du linker til. D vitamin er noe helt annet. B vitamin er vannløselig, og det som er til overs tisser vi ut, rett og slett. Det er derfor ikke forbundet med samme fare som overdose av vitamin D, som blir giftig.

Anonymkode: 79006...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Da er det viljen og nødvendigheten av å teste det står på, og det er noe helt annet enn at det ikke er mulig. 
Du gjør som du har fått beskjed om på sykehuset, eller hos fastlegen, alt annet er helt unødvendig å bry seg nevneverdig om. 

jeg skremmer ikke jeg viser til fakta. Jeg leser forskningsmateriale ukentlig både om dette og andre temaer. 
Samt at jeg har møtt pasienter som har kommet inn med blålys og vært veldig dårlige etter en dose B vitaminer. 

Ja men det er ikke normalen blant de som tar litt tilskudd. Om du blir så dårlig etter en dose B vitaminer så har du fått injeksjon og evt fått anafylaktisk sjokk og det er noe annet og injeksjoner får man ikke uten en grundig vurdering hos fastlege. Kreftfaren ved B12  er omdiskutert og om den så er til stede er den mikroskopisk ifht livskvaliteten noen får ved å øke B12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk akkurat beskjed om at jeg har kraftig b9-mangel etter blodprøve, så det er bullshit.

Anonymkode: e0784...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B9 er jo folat

Så er nå bare tull de kun kan ta for b12

Her tar de nå flere prøver.

Og her får jeg b12 som injeksjon hver 2 mnd. Og folat på resept.

Så vil nå si det er veldig rart 

Anonymkode: 76c0a...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk akkurat beskjed om at jeg har kraftig b9-mangel etter blodprøve, så det er bullshit.

Anonymkode: e0784...b74

Ja folat sjekkes. Men ikke b1, b2,b3, b5,b6…var det de sa til meg hvertfsll 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har jobbet på akuttmottak i 15 år og på Anestesi i 15 år. Aldri vært borti en pasient som har kommet inn med «overdose» b vitaminer. Så merkelig at du har vært borti fler. 

Anonymkode: 94e74...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vitamin B ts spør om, ikke vitamin D som i saken du linker til. D vitamin er noe helt annet. B vitamin er vannløselig, og det som er til overs tisser vi ut, rett og slett. Det er derfor ikke forbundet med samme fare som overdose av vitamin D, som blir giftig.

Anonymkode: 79006...236

Jeg har nå skaffet meg tilgang til denne artikkelen og en til med samme bakgrunn. Og der er i tillegg snakk om både B og D vitaminer. 

Jeg har sett her inne at der skrives igjen og igjen at fastleger ikke kan noe om vitaminer. 
Jeg har lest her inne at det stadig gjentaes at man må be om injeksjoner. Jeg har klødd meg litt i hodet over disse uttalelsene. 

Men jeg fant nå svaret på hvor dette kommer fra, nemlig fra samme pensjonerte lege som har igangsatt «studien» det er referert til i linken over. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har nå skaffet meg tilgang til denne artikkelen og en til med samme bakgrunn. Og der er i tillegg snakk om både B og D vitaminer. 

Jeg har sett her inne at der skrives igjen og igjen at fastleger ikke kan noe om vitaminer. 
Jeg har lest her inne at det stadig gjentaes at man må be om injeksjoner. Jeg har klødd meg litt i hodet over disse uttalelsene. 

Men jeg fant nå svaret på hvor dette kommer fra, nemlig fra samme pensjonerte lege som har igangsatt «studien» det er referert til i linken over. 

Det stemmer ikke helt. Funksjonell mangel på vitaminer og mineraler er en reell «tilstand». Særlig når det kommer til B vitaminer. Det er til og med kommet en egen klinikk som behandler folk for funksjonelle mangler når det kommer til B 12. så stort er behovet.

https://b12-klinikken.no

Regner med at du ikke har problemer relatert til B12 opptak siden du er så negativ til «høydose» B12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når legen har sagt du skal ta b kompleks så gjør du jo bare det. Det er ingen her som har noen mulighet til å vite bedre enn legen din om du trenger dette eller ikke.

Anonymkode: c8e06...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når legen har sagt du skal ta b kompleks så gjør du jo bare det. Det er ingen her som har noen mulighet til å vite bedre enn legen din om du trenger dette eller ikke.

Anonymkode: c8e06...914

Neida. Men spørsmålet mitt we om blompleks er tilstrekkelig om man har mangel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...