Gå til innhold

Hvilken melk er best for småbarn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken melk er best for småbarn og hvorfor? Tenker helmelk, lettmelk, ekstra lett osv :)

Gir min datter på 1,5 år helmelk, hører gjerne deres perspektiver.

Anonymkode: 368be...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går vel vanligvis greit både med helmelk, lettmelk, ekstra lett melk og ingen melk. La barnet drikke det hn liker best.

Men i utgangspunktet tenker jeg det er bedt med helmelk om barnet er småspist/undervektig og lett eller ekstra lett om barnet er overvektig/storspisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken melk er best for småbarn og hvorfor? Tenker helmelk, lettmelk, ekstra lett osv :)

Gir min datter på 1,5 år helmelk, hører gjerne deres perspektiver.

Anonymkode: 368be...536

Helmelk (og meierismør). Styr unna disse variantene der fettet er fjernet (og plantemargarinet).

Anonymkode: f8456...3c4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir som regel helmelk. Jeg er farget av meningene til en lærer jeg hadde en gang som tidligere hadde jobbet som biolog. Han mente at det å gi små barn i vekst slankeprodukter (som f. eks. ekstra lett melk kan sies å være) var noe stort tull, og at både kroppen og hjernen har godt av det naturlige fettet som forekommer. Har ikke gjort noe research selv, men jeg må jo si meg enig i at det er rart å gi barn som ikke trenger det slankekost.

Anonymkode: eedcc...58f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (40 minutter siden):

Det går vel vanligvis greit både med helmelk, lettmelk, ekstra lett melk og ingen melk. La barnet drikke det hn liker best.

Men i utgangspunktet tenker jeg det er bedt med helmelk om barnet er småspist/undervektig og lett eller ekstra lett om barnet er overvektig/storspisere.

https://www.forskning.no/mat-og-helse-overvekt/barn-som-drakk-helmelk-var-tynnere-enn-de-som-drakk-lettmelk/1616631

Sammenhengen er mest sannsynlig ikke så rett frem og forskningen antyder at helmelk kan beskytter mot overvekt. 

Anonymkode: 92a51...060

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.forskning.no/mat-og-helse-overvekt/barn-som-drakk-helmelk-var-tynnere-enn-de-som-drakk-lettmelk/1616631

Sammenhengen er mest sannsynlig ikke så rett frem og forskningen antyder at helmelk kan beskytter mot overvekt. 

Anonymkode: 92a51...060

Etter en rask titt på dette ser jeg fra en beskrivelse av en av studiene at vi ANER ikke hva annet disse barna spiste. En venninne av meg hadde en mor som kun kjøpte helmelk fordi hun mente at det barna spiste skulle være så naturlig som mulig, altså veldig lite posesuppe og nugatti og loff der i gården, som var det jeg vokste opp på, sammen med lettmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Upasteurisert helmelk

Anonymkode: 835f8...916

Heldigvis er ikke det lov å selge i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er feilinformert. Det er helt lovlig å selge som "tilfeldig salg". Jeg har kjøpt lovlig mange ganger. Det er bare ikke lov med "organisert salg". Du kan gå til en melkebonde og spørre om å få kjøpe. Og barn som drikker upasteurisert melk har mye mindre allergier, astma og eksem til og med i voksen alder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 18.24):

Morsmelk, eller øko helmelk. Men ingen trenger kumelk. 

Anonymkode: 0896a...d9b

Hva er forskjellen på kumelk og "øko helmelk"?

Anonymkode: 9a077...5d7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de ha kumelk når de er ferdige med morsmelk? Gi vann f.eks

Anonymkode: 680b2...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 23.51):

Er lov..Men kunne tilfeldig salg.

Her så var det eneste melka unga her drakk frem til vi solgte. Da var de 9 og 11 år. Nå er det kun på sommeren vi drikker melk fra tanken. 

Anonymkode: 34d58...02e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 23.54):

Du er feilinformert. Det er helt lovlig å selge som "tilfeldig salg". Jeg har kjøpt lovlig mange ganger. Det er bare ikke lov med "organisert salg". Du kan gå til en melkebonde og spørre om å få kjøpe. Og barn som drikker upasteurisert melk har mye mindre allergier, astma og eksem til og med i voksen alder. 

Kilder på det hadde vært fint 

Anonymkode: 0e7bc...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kilder på det hadde vært fint 

Anonymkode: 0e7bc...66b

Selvfølgelig kan du få det. Det er flere, men her er en av dem. Fagfellevurdert studie: 

The Beneficial Effect of Farm Milk Consumption on Asthma, Allergies, and Infections: From Meta-Analysis of Evidence to Clinical Trial

Sitat

The low prevalence of asthma and allergies in farm children has partially been ascribed to the consumption of raw cow's milk. A literature search identified 12 publications on 8 pertinent studies. A meta-analysis corroborated the protective effect of raw milk consumption early in life (<1 to 5 years, according to study) on asthma (odds ratio [OR], 0.58; 95% CI, 0.49-0.69), current wheeze (OR, 0.66; 95% CI, 0.55-0.78), hay fever or allergic rhinitis (OR, 0.68; 95% CI, 0.57-0.82), and atopic sensitization (OR, 0.76; 95% CI, 0.62-0.95). The effect particularly on asthma was observed not only in children raised on farms (OR, 0.62; 95% CI, 0.58-0.82) but also in children living in rural areas but not on a farm (OR, 0.60; 95% CI, 0.48-0.74). This demonstrates that the effect of farm milk consumption is independent of other farm exposures and that children not living on a farm can theoretically profit from this effect.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...