Gå til innhold

Sykmeldt, AAP, samlivsbrudd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger sårt råd.

Jeg har slitt med helsa og søkt om AAP. Jeg vet at jeg ikke kommer meg tilbake i den gamle jobben, og er på leting etter ny. Men jeg vet ikke helt når helsa tillater oppstart igjen. Det har vært flere ekstremt krevende år, med mye uventet. Jeg ønsker meg ut av forholdet pga gjentatte tillitsbrudd og partners manglende evne til å reparere og bygge tillit igjen. Det ser derfor ut som jeg har 2 alternativ:

1) Flytte hjem til mine foreldre i en periode, ha barnet 50/50 til jeg finner meg fast jobb og kan flytte inn i egen leilighet. Ikke sikkert foreldre synes det er noe kjekt, og jeg ønsker det heller ikke. Men ser ut som mitt beste alternativ nå.

2) Bli værende i et konfliktfylt bo-situasjon der vi unngår hverandre, og håpe at jeg klarer å komme meg tilbake i jobb før AAP-en går ut (om 3 år). Med fast jobb = boliglån = kan flytte i leilighet.

Finnes det et tredje eller fjerde alternativ?? Man får vel ikke nytt boliglån med AAP, altså uten sikker inntekt.

Anonymkode: 2dc48...46b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei. Trenger sårt råd.

Jeg har slitt med helsa og søkt om AAP. Jeg vet at jeg ikke kommer meg tilbake i den gamle jobben, og er på leting etter ny. Men jeg vet ikke helt når helsa tillater oppstart igjen. Det har vært flere ekstremt krevende år, med mye uventet. Jeg ønsker meg ut av forholdet pga gjentatte tillitsbrudd og partners manglende evne til å reparere og bygge tillit igjen. Det ser derfor ut som jeg har 2 alternativ:

1) Flytte hjem til mine foreldre i en periode, ha barnet 50/50 til jeg finner meg fast jobb og kan flytte inn i egen leilighet. Ikke sikkert foreldre synes det er noe kjekt, og jeg ønsker det heller ikke. Men ser ut som mitt beste alternativ nå.

2) Bli værende i et konfliktfylt bo-situasjon der vi unngår hverandre, og håpe at jeg klarer å komme meg tilbake i jobb før AAP-en går ut (om 3 år). Med fast jobb = boliglån = kan flytte i leilighet.

Finnes det et tredje eller fjerde alternativ?? Man får vel ikke nytt boliglån med AAP, altså uten sikker inntekt.

Du får ikke boliglån på aap men du kan jo leie ett sted.

Anonymkode: 067a2...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier dere nåværende bolig sammen?

Hvorfor er det ikke et alternativ å leie bolig for en periode?

Anonymkode: e8f6f...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

eller leie for en periode.

Hvordan er nåværende boligsituasjon? Eier eller leier dere? Om du har eierskap får du vel noe ved et salg?

Anonymkode: 52c68...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Usikker på hvor mye jeg får i AAP, men jeg får vel vite det snart. Tipper at det ikke blir altfor mye å rutte med... Er vel derfor jeg har tenkt at å leie er stress, både fordi man må flytte flere ganger, men også fordi man går veldig ned i levestandard.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei. Trenger sårt råd.

Har du søkt om bostøtte? 

Du kan vel leie et sted? 

Alternativ 1

- kan fungere slik at du bare kan komme deg ut fortest mulig. Det er ikke bra å være i en slik situasjon over tid for din mentale helse. 

Så alternativ 2 burde egentlig ikke være et alternativ....Det gjør deg nok bare vondt verre er jeg redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. 50/50 på enebolig nå ja, men når man trekker fra lånet - så har jeg ikke råd til egen leilighet (må ha litt i lån)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Har ikke søkt om bostøtte. Kan være en mulighet, takk.

Ja, er enig. Må egentlig bare komme meg vekk kjenner jeg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her. Har ikke søkt om bostøtte. Kan være en mulighet, takk.

Ja, er enig. Må egentlig bare komme meg vekk kjenner jeg.

Kan eg trøyste deg med at mange med dårleg helse seier dei blir betre etter skilsmisse ❤️ 

Anonymkode: ab15e...73f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er nok 80% av årsaken til at jeg har blitt utbrent og falt ut av jobb. Så selv om det innebærer flytting med barn og mye stress og dårlig samvittighet, så tror jeg at jeg får det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg ser forresten at leieprisene ligger fra 9-10-11.000 og opp, og er typisk kjellerleiligheter. Er jo akkurat det jeg er usikker på, om jeg får såpass at jeg får dekt alle mine faste utgifter (rundt 20.000 tilsammen). Så man må vel innstille seg på at det blir noen år med litt lavere levestandard. Men med fast jobb etterhvert (forhåpentligvis), så vil jeg kunne kjøpe meg en leilighet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk leie bolig.

Man MÅ ikke eie boligen sin.

Anonymkode: 8c750...111

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i helsevesenet og er tilknyttet klp? Isåfall får du litt derifra også. 

Overgangsstønad er vel også muligens aktuelt? Jeg kjenner ikke til reglene for det. 

Anonymkode: 10471...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke tilknyttet KLP dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPK fra det offentlige da?

Anonymkode: 52c68...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tjene ganske bra skal du få boliglån i dag. Systemet tar høyde for at du skal klare 8% rente. Så hvis du i tillegg har lite oppspart og andre lån som studielån og billån er det bare å glemme det. Sjekk boliglån kalkulator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hei. Trenger sårt råd.

3. Legge alt som har med forhold til side og konsentrere seg om helsen. 

Hva handler de konfliktene om?

Anonymkode: 55ebf...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsavklaringspenger utgjør 66 % av inntekten din det siste året før du ble syk, eller gjennomsnittet av de tre siste årene før du ble syk. Du vil få det som gir den beste beregningen i din situasjon.

Anonymkode: ae20e...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flytta hjem til foreldrene hvis du har mulighet til det, da har du mulighet til å spare penger. Det er kanskje den raskeste løsningen og? Eventuelt så kan du bo der til du finner noe annet og får innvilget aap så du vet hvor mye du har i måneden. 

Anonymkode: eb56e...336

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (13 minutter siden):

Du må tjene ganske bra skal du få boliglån i dag. Systemet tar høyde for at du skal klare 8% rente. Så hvis du i tillegg har lite oppspart og andre lån som studielån og billån er det bare å glemme det. Sjekk boliglån kalkulator

Ja, det har skjedd mye de siste åra som gjør ting vanskeligere. Utbrent og ute av jobb hjelper lite på tryggheten da. Det er også generelt mindre boliger ute på leiemarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...