AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #1 Skrevet 26. november 2024 En kollega har levert et varsel på meg. Påstandene er helt hårreisende. Jeg går sterkt ut fra at konklusjonen vil bli at beskyldningene er grunnløse. Men arbeidsgiver må jo følge våre retningslinjer og undersøke saken grundig. Inntil en konklusjon foreligger må jeg leve med denne situasjonen. Jeg er redd saken vil bli kjent og at dette vil skade mitt rykte. Det er jo ikke lov med gjengjeldelse, men jeg kjenner at det er for enkelt at kollegaen skal slippe unna med å bruke varsling som en måte å spre grunnløse rykter og påstander på. Kan jeg f.eks. anmelde pga ærekrenkelse el.l.? Anonymkode: b87d0...d63
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #2 Skrevet 26. november 2024 Tror du heller burde rådføre deg med leder og kanskje tillitsvalgt også. De kjenner jo arbeidsplassen, kollegaen din og deg. Anonymkode: 8810a...87a 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #3 Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror du heller burde rådføre deg med leder og kanskje tillitsvalgt også. De kjenner jo arbeidsplassen, kollegaen din og deg. Anonymkode: 8810a...87a Joda, det kunne jeg nok. Men nå spør jeg altså her. Anonymkode: b87d0...d63
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #4 Skrevet 26. november 2024 Jeg har vært borti noe lignende. Da arbeidsgiver undersøkte saken, fant de ut at varsleren ikke hadde blitt utsatt for utilbørlig oppførsel slik varselet tilsa, men derimot selv utsatt den han varslet om for dette. I den grad noen visste noe om den saken, så var det ikke til varslerens fordel. Han som fikk varsel på seg stod så godt i denne prosessen og tok alltid "the highway" så han ble ikke satt i forlegenhet av saken. Anonymkode: 17dd3...600
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #5 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært borti noe lignende. Da arbeidsgiver undersøkte saken, fant de ut at varsleren ikke hadde blitt utsatt for utilbørlig oppførsel slik varselet tilsa, men derimot selv utsatt den han varslet om for dette. I den grad noen visste noe om den saken, så var det ikke til varslerens fordel. Han som fikk varsel på seg stod så godt i denne prosessen og tok alltid "the highway" så han ble ikke satt i forlegenhet av saken. Anonymkode: 17dd3...600 The highway? Anonymkode: 56d34...182
Snowbrigade Skrevet 27. november 2024 #6 Skrevet 27. november 2024 Her kommer det veldig an på om de hårreisende påstandene er objektivt galt (feks at du har utsatt noen for overgrep, mens du aldri har så mye som vært borti personen) eller om det er mer subjektivt (at personen mener du er krenkende, trakkaserende, upassende etc, mens du mener du aldri har vært noe sånt). For jeg har en kollega som ofte kan være på grensa til det sistnevnte, men det er jo ikke sånn ment, så han stiller seg totalt uforstående når noen tar det opp med han. Hvis det er noen som helst sjanse for at det ligger noe i anklagene, så ville jeg sittet veldig stille i båten. Og selv hvis ikke, så er det veldig dumt å gjengjelde på noen måte. Det vil skade ryktet ditt veldig mye mer enn om du bare er litt overrasket over anklagen og stiler på at jobben ordner oop 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #7 Skrevet 27. november 2024 Varsling er sjelden noe poeng selv hvis man blir utsatt for fæle ting, det ender nesten alltid med å gå ut over varsleren selv. Anonymkode: a4c83...c64
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #8 Skrevet 27. november 2024 Jeg skrev et svar under et annet innlegg. En kollega ble beskytt for noe hårreisende. Dessverre gjaldt det sjefens datter. At hun hadde på en kul bukse. Dessverre er daglig leder både HR-ansvarlig, den man varsler til osv. en bedrift med ca 50-60 ansatte. Kollegaen fikk sparken på dagen, ble tvunget til å si opp selv, eller så ville daglig leder spre rykter om han til hans nærmeste, venner, skole og barnevernet. Jeg har anbefalt han å anmelde forholdet, han har tatt opptak av samtalen, for eget bruk til referat. Og det er jo gull verdt nå! Anonymkode: 4f1b7...7a1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #9 Skrevet 27. november 2024 Kommer veldig an på innholdet i varslingen kjenner jeg. Det finnes drittsekker som hevner seg med å varsle, det finnes drittsekker uten noe selvinnsikt som aldri ser egen rolle i konflikt. Så det kommer litt an på mye Anonymkode: 4f645...a71
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #10 Skrevet 27. november 2024 Takk for svar så langt. Men la oss nå for diskusjonens skyld si at jeg har rett. At beskyldningene er fullstendig grunnløse og at jeg blir fullstendig renvasket etter at arbeidsgiver har undersøkt saken. Hva kan jeg gjøre, annet enn å trekke på skuldrene og la livet gå videre? Kan jeg anmelde for ærekrenkelse? Noen som har vært borti slike tilfeller? Anonymkode: b87d0...d63
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #11 Skrevet 27. november 2024 Jeg er rimelig sikker på at det er du som har startet den andre tråden om æreskrenkelse også, og som jeg skrev der er æreskrenkelse ikke lenger kriminelt og straffbart etter straffeloven, men det kan likevel være ulovlig etter skadeerstatningsloven. Da må du saksøke vedkommende og selv føre bevis, og dersom domstolen er enig med deg, kan den dømme den saksøkte til å måtte betale deg erstatning. Det blir jo umulig for oss å vurdere om du har blitt utsatt for noe som i retten vil dømmes son æreskrenkelse, men dersom vi legger til grunn, som du sier, at her er det reelt snakk om ærekrenkelse, så er vel dette veien du må gå. Eksempel: https://www.nrk.no/kultur/youtube-saken_-domt-til-a-betale-140.000-kroner-1.13862884 Anonymkode: 0507f...434
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #12 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er rimelig sikker på at det er du som har startet den andre tråden om æreskrenkelse også, og som jeg skrev der er æreskrenkelse ikke lenger kriminelt og straffbart etter straffeloven, men det kan likevel være ulovlig etter skadeerstatningsloven. Da må du saksøke vedkommende og selv føre bevis, og dersom domstolen er enig med deg, kan den dømme den saksøkte til å måtte betale deg erstatning. Det blir jo umulig for oss å vurdere om du har blitt utsatt for noe som i retten vil dømmes son æreskrenkelse, men dersom vi legger til grunn, som du sier, at her er det reelt snakk om ærekrenkelse, så er vel dette veien du må gå. Eksempel: https://www.nrk.no/kultur/youtube-saken_-domt-til-a-betale-140.000-kroner-1.13862884 Anonymkode: 0507f...434 Takk. Jeg har ikke skrevet noen annen tråd, så der tar du helt feil. Anonymkode: b87d0...d63
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #13 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Takk. Jeg har ikke skrevet noen annen tråd, så der tar du helt feil. Anonymkode: b87d0...d63 Å ok, da tok jeg feil. Man har jo forliksråd også, som man på visse vilkår kan kreve at den andre må stille i. Og så er det vel også slik at man noen ganger på visse vilkår må gjennom forliksrådet først før man kan trekke en sak for retten. Anonymkode: 0507f...434
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #14 Skrevet 27. november 2024 Varsling er en svært viktig funksjon som eksisterer for at arbeidstakere skal ha et vern. Man har rett til å varsle, og skal ikke kvie seg for å gjøre det. Plutselig en dag er det du som må varsle, og de aller fleste som får et varsel mot seg vil ikke se saken på samme måte som varsleren, nesten uansett hva de har gjort. Å drive med gjengjeldelse eller å anmelde folk som varsler ødelegger for dette vernet. Når det er sagt er det selvfølgelig mulig å bruke varsling som et våpen også, noe som heller ikke er greit. Det burde blitt slått ned på. Men da må det være helt tydelig at varsling ble brukt for å skade noen. Er du sikker på at den som varsler ikke har en helt annen opplevelse enn deg av hva som har skjedd? Er det noen annen grunn til at de ønsker at du skal bli straffet? Har de prøvd å skade deg på annen måte før, f.eks ved å spre rykter, og har du vitner til det? Hvis varselet er helt grunnløst og oppdiktet, og dette også er åpenbart for din arbeidsgiver, så hadde jeg forventet at de tok en alvorsprat med vedkommende. Husk at til syvende og sist så vil ikke ledelsen sette pris på et slikt stunt, og det vil gå utover den som varslet. Om noen får greie på det ville jeg forholdt meg svært nøytral til det, og sagt at du stiller deg helt uforstående til det. Det tar seg ikke ut å rase, for det virker suspekt. Jeg vil anbefale deg å gå inn i deg selv og virkelig tenke etter om du har gjort eller sagt noe som kan ha blitt tolket feil av vedkommende. Anonymkode: ea5ea...415 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #15 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Varsling er en svært viktig funksjon som eksisterer for at arbeidstakere skal ha et vern. Man har rett til å varsle, og skal ikke kvie seg for å gjøre det. Plutselig en dag er det du som må varsle, og de aller fleste som får et varsel mot seg vil ikke se saken på samme måte som varsleren, nesten uansett hva de har gjort. Å drive med gjengjeldelse eller å anmelde folk som varsler ødelegger for dette vernet. Når det er sagt er det selvfølgelig mulig å bruke varsling som et våpen også, noe som heller ikke er greit. Det burde blitt slått ned på. Men da må det være helt tydelig at varsling ble brukt for å skade noen. Er du sikker på at den som varsler ikke har en helt annen opplevelse enn deg av hva som har skjedd? Er det noen annen grunn til at de ønsker at du skal bli straffet? Har de prøvd å skade deg på annen måte før, f.eks ved å spre rykter, og har du vitner til det? Hvis varselet er helt grunnløst og oppdiktet, og dette også er åpenbart for din arbeidsgiver, så hadde jeg forventet at de tok en alvorsprat med vedkommende. Husk at til syvende og sist så vil ikke ledelsen sette pris på et slikt stunt, og det vil gå utover den som varslet. Om noen får greie på det ville jeg forholdt meg svært nøytral til det, og sagt at du stiller deg helt uforstående til det. Det tar seg ikke ut å rase, for det virker suspekt. Jeg vil anbefale deg å gå inn i deg selv og virkelig tenke etter om du har gjort eller sagt noe som kan ha blitt tolket feil av vedkommende. Anonymkode: ea5ea...415 Jeg har absolutt gått i meg selv. Påstandene er utvilsomt helt ubegrunnete. Jeg kunne selvsagt ha begrunnet/beskrevet hvorfor det er slik, men det ligger utenfor tema for denne tråden: hva kan man gjøre om man har blitt utsatt for urettmessig varsling? Anonymkode: b87d0...d63
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #16 Skrevet 27. november 2024 Jeg måtte tidligere i år varsler om at oppførselen til en kollega skapte mistrivsel og dårlig miljø på arbeidsplassen, jeg ga beskjed som verneombud på vegene av flere kolleger. Den det ble gitt beskjed om har absolutt ingen forståelse for de tilbakemeldingene hun har fått, hun mener de er grunnløse, tatt ut av sammenheng, at hun er utsatt for mobbing, og hun har som deg gått på hevntokt. Det hele kunne vært løst med at hun endret oppførsel, i stedet har det endt med ufattelig mye møter, innleid hjelp for konfliktløsning og at hun etter måneder med mislykket hevntokt nå slutter (ikke helt frivillig). Min erfaring er at det err ingen røyk uten ild, og at du bør gå grundig i selvransakelse for å se om det kan være noe i påstandene som er fremsatt mot deg. Hvis det virkelig ikke er det, så er fet leder som må tak tak i dettte ovenfor den som har meldt. Du kan ikke gjøre noe med det, det er en lederjobb. Anonymkode: ec33e...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #17 Skrevet 28. november 2024 Det er egentlig ganske fascinerende at de fleste ikke klarer å svare på det som spørres om, og som ikke klarer å ta premissene som legges til grunn for spørsmålet: at varslingen er ubegrunnet og at arbeidsgivers undersøkelse kommer til å vise at det stemmer. Jeg kunne ha forklart nærmere hvorfor, men mener det må være mulig å ta det faktum som grunnlag for å svare. Det er tydeligvis ikke mulig for mange. Men takk til dere som klarte det! Anonymkode: b87d0...d63
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #18 Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 22.04): En kollega har levert et varsel på meg. Påstandene er helt hårreisende. Jeg går sterkt ut fra at konklusjonen vil bli at beskyldningene er grunnløse. Men arbeidsgiver må jo følge våre retningslinjer og undersøke saken grundig. Inntil en konklusjon foreligger må jeg leve med denne situasjonen. Jeg er redd saken vil bli kjent og at dette vil skade mitt rykte. Det er jo ikke lov med gjengjeldelse, men jeg kjenner at det er for enkelt at kollegaen skal slippe unna med å bruke varsling som en måte å spre grunnløse rykter og påstander på. Kan jeg f.eks. anmelde pga ærekrenkelse el.l.? Anonymkode: b87d0...d63 Om dette er reelt, så skaffer et hvert fornuftig og oppegående menneske seg en advokat, gjerne gjennom fagforeningen sin. Eller man skjerper seg og bytter jobb frivillig. Anonymkode: 8036d...45d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #19 Skrevet 28. november 2024 Jeg jobber med å håndtere varsler på arbeidsplassen og hos oss er det i vår arbeidsinstruks at hevnbaserte motvarsler (altså ikke reelle varsler som forteller en viktig annen side av saken), konfrontasjoner med grunnlag i et eksisterende varsel mm. kan føre til strengere sanksjoner enn det i utgangspunktet kunne ha blitt. Dette er for å også beskytte varsler. Kan godt hende din arbeidsplass ikke har den rutinen, men jeg ville ha dobbeltsjekket og forhold meg samarbeidsvillig og nøytral frem til da. Når du blir kalt inn til samtale vil keg anbefale deg å forberede deg godt, skriv ned forklaringer ved de ulike begrunnelsene og vær tydelig på at dette ikke er fakta. Og husk at dersom det er noen form for sannhet i noe, vil det sannsynligvis telle mer positivt hvis du anerkjenner det og at du er innstilt på en atferdsendring enn hvis du ikke viser at du forstår hva det handler om. Altså er selvinnsikt alltid en fordel. Du som har blitt varslet på skal også ha et eget vern og arbeidsplassen din har et ekstra ansvar for å sørge for at saken ikke spres. Dersom du får indisier på at varselet har nådd andre ansatte, få dokumentert dette - for slikt skal ikke skje. Masse lykke til! Anonymkode: 2c078...515
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå