Gå til innhold

Hva skjer om man ikke får brukt opp feriedagene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser mange steder at man er pliktig til å ta ut feriedagene, og at både arbeidstaker og arbeidsgiver har ansvar her, men hva skjer dersom dette ikke blir gjort? 

Jeg hadde ikke behov for å reise noe sted i sommer, og ville spare ferien til det evt dukket opp noe bedre tidspunkt senere. Jeg fikk da tatt ut 2 uker i oktober, men det gjenstår fortsatt 2 uker som "forsvinner" dersom de ikke brukes inneværende år. 2 uker er da i tillegg planlagt overført.

Problemet nå er at arbeidsplassen sliter med bemanning, egentlig gjort lenge, og det er også høysesong. Personlig har jeg ikke et kjempe stort behov for å ta ut ferie, heller ikke i jula, så jeg vet ikke om jeg vil presse noe særlig på det videre. Jeg har spurt en del ganger om når det kan passe for arbeidsgiver at det tas ut ferie, da det ikke har dukket opp noe spesielt som passer for meg. De stresset da en del før jeg fikk tatt ut 2 uker, men etter det så har de ikke brydd seg. Så jeg lurer veldig på hva som kan skje videre?

Ps. Spurte senest i forrige uke, og da sa leder at ingen kunne få ferie i desember, men at de mulig klarte å gjøre noen unntak. Likevel så virket det ikke som det faktisk gjaldt meg, eller at det var noe stress med at jeg måtte ta det ut. 

Anonymkode: d6757...6dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er til syvende og sist arbeidsgivers problem hvis ferie ikke avvikles.

Hvis de ikke pålegger deg å ta ut ferien skal den overføres til neste år. Om det innebærer en større overføring til neste år enn det det "egentlig" er mulighet til er det arbeidsgivers problem og ferien overføres i sin helhet likevel. Dette følger av ferieloven § 7 nr. 3 annet ledd. Så dette er lovbestemt, ikke bare en eller annen personlig anekdote, selv om jeg for ordens skyld også har vært gjennom noe lignende selv.

Du skal medvirke til at ferien avvikles, men hvis ferien ikke avvikles i en situasjon som den du beskriver skal all gjenstående ferie overføres. Ulempen med det er jo at arbeidsgiver kan pålegge deg ferie på et tidspunkt du ikke vil, men dine plikter begrenser seg til nettopp det. Ta ut den ferien arbeidsgiver pålegger deg, så lenge det du pålegges er innenfor lovens grenser. Du skal medvirke, men det er ikke ditt problem om arbeidsgiver ikke får pålagt deg nok ferie, og alle dagene dine skal bli med over til 2025. Ingen tvil.

Anonymkode: 99941...a87

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Hos oss blir de dagene strøket/annulerte.

I forfjor  måtte jeg jobbe i deler av ferien min, og ble lovet at jeg skulle få ta det igjen senere på høsten, men - det var fortsatt mye sykdom, så endte opp med å overføre maks kvote til neste år (12 dager) og mistet heldigvis kun 10 dager.
I fjor var det delvis reprise, men mistet 2 dager.
I år ligger jeg an til å kanskje klare å bare miste 1, etter å ha overført 12 til neste år (bedriften stenger hele julen, så alle blir pålagt ferie de dagene). Kan legge til at jeg passer på å ha litt feriedager til gode utover året, da vi må bruke av feriekvoten til alt fravær, slik som feks legebesøk/tannlege/foreldremøter/optiker/begravelser/ osv

Anonymkode: 08575...f6c

Skrevet
mmd skrev (19 minutter siden):

Jeg har selvfølgelig lest denne en del ganger, men som jeg har lært tidligere, og som arbeidsgiver har nevnt, så kan jeg få overført 2 uker, mens resten slettes. 

Jeg tror ikke at jeg har noe særlig behov for enda flere feriedager neste år, så for meg er det ikke noe veldig stort problem om disse dagene slettes, men jeg vil ikke bli holdt ansvarlig for at jeg ikke har tatt ut all ferie. Alle får feriepengene utbetalt i juni her, uavhengig av når ferien avvikles, så dette har jeg allerede fått utbetalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I forfjor  måtte jeg jobbe i deler av ferien min, og ble lovet at jeg skulle få ta det igjen senere på høsten, men - det var fortsatt mye sykdom, så endte opp med å overføre maks kvote til neste år (12 dager) og mistet heldigvis kun 10 dager.
I år ligger jeg an til å kanskje klare å bare miste 1, etter å ha overført 12 til neste år (bedriften stenger hele julen, så alle blir pålagt ferie de dagene). Kan legge til at jeg passer på å ha litt feriedager til gode utover året, da vi må bruke av feriekvoten til alt fravær, slik som feks legebesøk/tannlege/foreldremøter/optiker/begravelser/ osv

Dette er det jeg har hørt fra andre også, men når jeg søker opp, så virker det ikke til at er gjeldene (lenger)? Er det noe gammelt som henger igjen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har selvfølgelig lest denne en del ganger, men som jeg har lært tidligere, og som arbeidsgiver har nevnt, så kan jeg få overført 2 uker, mens resten slettes. 

Jeg tror ikke at jeg har noe særlig behov for enda flere feriedager neste år, så for meg er det ikke noe veldig stort problem om disse dagene slettes, men jeg vil ikke bli holdt ansvarlig for at jeg ikke har tatt ut all ferie. Alle får feriepengene utbetalt i juni her, uavhengig av når ferien avvikles, så dette har jeg allerede fått utbetalt. 

Loven er jo klar, det er bare å lese linken over her. De har ikke lov til å stryke feriedager, alt skal overføres.

Anonymkode: 54646...732

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan som regel overføre 10 dager til året etterpå. Det er ikke snakk om du har behov men loven er sånn at man skal ta ut ferien. Mange bedrifter liker ikke og overføre da det fører så mye kluss. Du har jo allerede fått utbetalt feriepenger så man får ikke begge deler. 

Anonymkode: 880c4...a29

Skrevet

I hvertfall i det offentlige kan 14 dager overføres. Vet også at noen praktiserer å utbetale gjenstående feriedager hvis en har blitt trukket for det i juni, og har mye ferie igjen ved utgangen av året. Noen gjør dette etter den ansattes ønske, og med det øyesyn at det blir vanskelig å slippe den ansatte på ferie neste år i enda flere uker enn de 5 fastsatte. Ellers kan arbeidsgiver bestemme når resterende ferie må tas ut, hvis dere ikke blir enige. 

Anonymkode: 7251c...45f

• Liker 1
Skrevet

I staten så hadde jeg ett år ikke mulighet til å ta ut noe ferie. Fikk da valget mellom å få utbetalt ferien eller overført den til året etter i sin helhet. Valgte det siste. 

Anonymkode: 524dd...f04

Skrevet

Er du trukket i lønn for disse dagene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De skal jo ikke stryke feriedager du har blitt trukket i lønn for, med mindre det er du selv som nekter å ta ut ferien.

At man har fått feriepenger utbetalt er irrelevant, de får man uavhengig om man tar ut ferie eller ikke.

Anonymkode: 1dad5...639

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så vidt jeg vet ble ferie som ikke ble avviklet strøket tidligere, men nå har ikke arbeidsgiver lov til å stryke ferie!

I følge ferieloven kan man overføre 2 uker/10 arbeidsdager. I tillegg kan man overføre den 5. ferieuke, siden den er avtalebestemt.

https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv/alt-om-lonn-og-arbeidsliv-a-a/ikke-glem-a-overfore-ferie/

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det høres ut som ulovlig praksis, jeg tror du kan kreve å få feriedagene utbetalt. Er du organisert anbefaler jeg at du tar kontakt med fagforeningen din asap, kravet er/kan bli foreldet etter tre år.

Anonymkode: 89721...8bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er kun lov å utbetale for ubrukte feriedager når den ansatte slutter. 

Arbeidsgiver har ikke lov til å slette/annullere/stryke feriedager.

Alle feriedager den ansatte har igjen skal overføres i sin helhet. Arbeidsgiver bryter da i noen tilfeller Ferieloven (dersom det overføres mange dager), men det er ikke arbeidstakers problem.

Det er ikke noe å lure på utover dette. Aldri godta at arbeidsgiver sletter feriedager! 

Anonymkode: 303d1...94d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De skal jo ikke stryke feriedager du har blitt trukket i lønn for, med mindre det er du selv som nekter å ta ut ferien.

Hvor står det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man kan som regel overføre 10 dager til året etterpå. Det er ikke snakk om du har behov men loven er sånn at man skal ta ut ferien. Mange bedrifter liker ikke og overføre da det fører så mye kluss. Du har jo allerede fått utbetalt feriepenger så man får ikke begge deler. 

Anonymkode: 880c4...a29

Det er irrelevant om bedriften "ikke liker" å overføre ferie. Det er ulovlig å stryke feriedager. 

Hva mener du med "begge deler"? Feriepenger får man uansett. De er beregnet basert på hva man tjente i fjor. Så blir man som oftest trukket i lønn i juni. Derfor skal man aldri godta at arbeidsgiver sletter feriedager. De skal man få ta ut, eller så skal de overføres. 

Anonymkode: 303d1...94d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
-venter- skrev (31 minutter siden):

Er du trukket i lønn for disse dagene?

Nei, jeg er timesbetalt, så ikke fastlønn det er trukket fra. 

Skrevet

I år har jeg 20 dager til gode. Overfører 10 til neste år (maks), tar 5 i julen, og får utbetalt 5. 

Anonymkode: 60682...cfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er det jeg har hørt fra andre også, men når jeg søker opp, så virker det ikke til at er gjeldene (lenger)? Er det noe gammelt som henger igjen?

Aner ikke? Er sånn det har vært praktisert så lenge jeg har vært hos nåværende arbeidsgiver.. men jeg tror denne er litt på «den gnine» siden mtp ferie/annet fravær…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...