Gå til innhold

Brant meg på rista i stekeovnen, AU

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nettopp brent meg på risten inne i stekeovnen når jeg skulle ta ut mat. Underarmen kom borti veggen/rista inni ovnen. Holdt armen under lunkent vann en stund men syns fremdeles det gjør vondt. Hvordan vet jeg om dette er farlig eller ikke? Er ganske hypokonder og redd til vanlig. Det er to merker etter rista på armen, kanskje 2-3 cm lange. Litt hvitt selve merket, ellers litt rød rundt. Har xlyocain salve, kan jeg bruke det? 

Anonymkode: 4402a...334

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting er sikkert og det er at det er ikke farlig :)

Du kan bruke xylocain og hvis du har aloe vera gel er det veldig lurt. Ellers er det alltids lurt å ha burn gel i førstehjelpsskapet hjemme. 

Anonymkode: 373c7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der går helt fint. Brent meg utallige ganger på jobb slik du beskriver.

Anonymkode: 64bff...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bilde hadde hjulpet.. 

Anonymkode: a153c...8bc

IMG_4795.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

IMG_4795.jpeg

Det der er null stress. Gjør litt vondt de første dagene bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det der er null stress. Gjør litt vondt de første dagene bare. 

Dramatisk av meg skjønner du🙈 Satse på det da! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nettopp brent meg på risten inne i stekeovnen når jeg skulle ta ut mat. Underarmen kom borti veggen/rista inni ovnen. Holdt armen under lunkent vann en stund men syns fremdeles det gjør vondt. Hvordan vet jeg om dette er farlig eller ikke? Er ganske hypokonder og redd til vanlig. Det er to merker etter rista på armen, kanskje 2-3 cm lange. Litt hvitt selve merket, ellers litt rød rundt. Har xlyocain salve, kan jeg bruke det? 

Brannsår ringer du legevakten for å få hjelp med. Du skal ha det brannskadde området i vann i minst 30 minutter etter skade. 
Legevakten har midler som gjør at arr blir mindre og smertene til å leve med.

Hvorfor i all verden kommer du på å opprette en tråd i stede for å ringe 116 117 legevakt?  :klo:

Anonymkode: 43000...7e9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj da ☹️ føler med deg brant meg Selv forrige uke i stekeovnen ☹️ kan anbefale deg og alltid ha en flaske med Burngel ståendes evt kan alo vera være tingen 

pearlx300-Water-jel-80-ml-FM505004.jpg

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannsår ringer du legevakten for å få hjelp med. Du skal ha det brannskadde området i vann i minst 30 minutter etter skade. 

Hvorfor i all verden kommer du på å opprette en tråd i stede for å ringe 116 117 legevakt?  :klo:

Seriøst.. det der er ingenting å ringe legevakten for. Hadde det vært en større skade, ja, men ikke det som ts har delt bilde av her. 

Stå med armen lenge under lunkent vann. Eventuelt væt et kjøkkenhåndkle eller lignende og surr rundt armen. 
Og som andre skriver her, bruk xylocain, aloe vera eller lignende for å lindre. 

Kommer til å gjøre vondt en stund og kommer sannsynligvis til å bli vannblemme etterhvert. 

Anonymkode: 9d792...ffd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ringer du seriøst legevakten hver gang du får deg et lite brannsår?? 😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å ha det i så kaldt vann som mulig lenge nok, og det å drikke vann i tillegg hjelper også mot svien har jeg erfart.

Anonymkode: 2fa7e...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du Aloe Vera gel, så kan du bruke det. Det er forøvrig noe jeg alltid har i hus, da det kan brukes til forskjellige ting. B.l.a brannsår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ringer du seriøst legevakten hver gang du får deg et lite brannsår?? 😂

Faktisk ja, med 2. og 3. gangs forbrenning både på barn og voksne har legevakten midler som gjør at arr blir minimale. 
Og både på grunn av yrke og på grunn av legevaktens anbefaling om å komme inn, så fortsetter vi med nettopp det. 
Men hver og en får gjøre som de selv vil, særlig ts, dersom hun vil ha et tydelig minne for livet så får hun bare holde på på kg for min del. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

IMG_4795.jpeg

Ingenting å være redd for, svir nok vil jeg tro. Regner med du har husket 20/20 reglen? (20⁰ i 20 min), der lindrer. Ellers aloe Vera gel, eller burn gel også godt å ha på.

Anonymkode: a153c...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandling av brannskader

Ved enhver forbrenning er det viktig å avkjøle det forbrente området med vann (ca 20°C), og området skal holdes i vannet i en time om mulig. Er du usikker på om skaden krever legebehandling så kontakt legekontor eller lokal legevakt. Dersom smertene er store kan smertestillende medisin brukes.

https://www.vitusapotek.no › bran...

Brannsår | Vitusapotek

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ja, med 2. og 3. gangs forbrenning både på barn og voksne har legevakten midler som gjør at arr blir minimale. 
Og både på grunn av yrke og på grunn av legevaktens anbefaling om å komme inn, så fortsetter vi med nettopp det. 
Men hver og en får gjøre som de selv vil, særlig ts, dersom hun vil ha et tydelig minne for livet så får hun bare holde på på kg for min del. 

Dette er da ikke noe å ringe legevakten over. Altså. Slår du kokende vann over deg, og det dekker et større område på kroppen, så ringer du legevakt. Men å ha vært borti en varm plate, nei. Det går helt fint. 

Anonymkode: cd85c...b14

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tredjegradsforbrenning er helt greit å ringe legevakt for, men TS har høyst sannsynlig bare en førstegangsforbrenning ut i fra bildet og det er virkelig ikke noe å ringe legevakt for.. Det er heller ikke farlig å få et lite arr. Når det er sagt har jeg brent meg sikkert 100 ganger på slikt vis som TS og har aldri fått arr av det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...