AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #1 Skrevet 26. november 2024 Noen som har erfaring her? Kjenner jeg er bekymra for min tenåring gutt.💔 Han begynte på ungdomsskolen i høst, og har forandret seg mye. Sitter nå stort sett for seg selv på rommet, de vennene han hadde på barneskolen snakker han ikke så mye med lengre, de har funnet seg nye venner, og han blir sittende hjemme alene. (Han hadde mange gode venner på barneskolen) Han kom ikke i klasse med noen av vennene sine på ungdomsskolen. Tidligere gamet han med de andre gutta, nå hører han ikke noe i fra de lengre. Får så vondt av han, noe tips til hva jeg som mor kan gjøre? Noen andre som har vært igjennom dette? Anonymkode: 7cc1c...f99 7
HMK Skrevet 26. november 2024 #2 Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen som har erfaring her? Kjenner jeg er bekymra for min tenåring gutt.💔 Han begynte på ungdomsskolen i høst, og har forandret seg mye. Sitter nå stort sett for seg selv på rommet, de vennene han hadde på barneskolen snakker han ikke så mye med lengre, de har funnet seg nye venner, og han blir sittende hjemme alene. (Han hadde mange gode venner på barneskolen) Han kom ikke i klasse med noen av vennene sine på ungdomsskolen. Tidligere gamet han med de andre gutta, nå hører han ikke noe i fra de lengre. Får så vondt av han, noe tips til hva jeg som mor kan gjøre? Noen andre som har vært igjennom dette? Anonymkode: 7cc1c...f99 Kontakt skolen, be om tiltak. Få han i gang med en fritidsaktivitet. Helst en sosial variant. 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #3 Skrevet 26. november 2024 HMK skrev (5 minutter siden): Kontakt skolen, be om tiltak. Få han i gang med en fritidsaktivitet. Helst en sosial variant. Han går på fritidsaktivitet med de andre gutta fra barneskolen. Det er høydepunktet hans i uka, da er han sosial. Har kontaktet skole, spurt om å få bytte han til en klasse der han kjenner noe /har venner. Men det fikk han ikke, alle klassene var helt full🙄 ts Anonymkode: 7cc1c...f99
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #4 Skrevet 26. november 2024 Helt normalt. Husk at tenåringer er forskjellige, ikke alle vil suse rundt hele ettermiddagen med en stor gjeng, noen lader det sosiale batteriet med å slappe av på rommet etter en lang dag. Ungdomsskolen stiller høyere krav til konsentrasjon, lekser, og studieferdigheter. Det er ikke rart om han prioriterer egentid etter en hel dag med sosiale og faglige inntrykk. Og du vet heller ikke hvem han snakker med og henger med på skolen. Det kan godt være han er med i en ny gjeng i sin nye klasse, men at de bor langt fra hverandre så besøk er sjeldent. Det tar også tid å bygge opp tillit, kanskje kommer besøkene etterhvert som 9.klasse nærmer seg. Som en annen sa kan du jo jobbe forebyggende ved å hjelpe han inn i en aktivitet. Vet at for gutter er fotball den ultimate sosiale arenaen, eller annet ballspill som f.eks volleyball. Det finnes også kulturtilbud som gamingkveld/e-sport hvor kan kan møte andre likesinnede. Anonymkode: 0fd0a...c6c
HMK Skrevet 26. november 2024 #5 Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han går på fritidsaktivitet med de andre gutta fra barneskolen. Det er høydepunktet hans i uka, da er han sosial. Har kontaktet skole, spurt om å få bytte han til en klasse der han kjenner noe /har venner. Men det fikk han ikke, alle klassene var helt full🙄 ts Anonymkode: 7cc1c...f99 Da må skolen jobbe med det psykososiale miljøet i klassen, slik at han ikke er så alene. Å bytte klasse er nok ikke en lettvindt løsning, det heller. 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #6 Skrevet 26. november 2024 Mange endrer vennskap på ungdomskolen. Syns derver rart han ikke har kommet i noen fra tidligere. Her er det at en ska komme i samme klasse med minst 1 venn fra barneskolen. Sønnen her fikk 1 og de var å så heldige å komme i samme klasse på videregående. De har mye felles interesser og er fortsatt mye sammen selv nå når de er i lære. Yngste kom i klasse med 2 av sine venner,men så løpet av ungdomskolen så sklei de fra hverandre. På videregående går de på 3 forskjellige skoler og ser hverandre kansje 2 ganger i året. Jenta her har funnet andre som har mer lik hennes interesse som er bil, skruing og sveising, og drive med slakting. Anonymkode: a2146...c41 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #7 Skrevet 26. november 2024 Jeg ville på nytt prøvde å bytte klasse. Opplevde selv på ungdomsskolen at jeg ikke havnet med noen av vennene mine - kun tre stykker fra parallellklassen som jeg ikke kjente. Jeg fikk også beskjed om at det ikke var rom for å bytte. Resultatet for meg var at jeg slet og hadde det veldig vanskelig sosialt, spesielt siden de andre i klassen allerede var i "sine" grupper. Går fint nå som voksen, men jeg får vondt i magen av å tenke tilbake på ungdomsårene. Lag en god søknad om klassebytte. Vær saklig, men stå på din sak. Bruk også Opplæringslova - der står det: § 12-2.Retten til eit trygt og godt skolemiljø Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring. Anonymkode: 9ec54...9f9
Luckiness Skrevet 26. november 2024 #8 Skrevet 26. november 2024 Husk å ikke lag problemer av noe som ikke er et problem. Sier ikke at dette ikke er et problem. Men hva sier gutten din? Har han det fint? Kanskje han bare bruker litt tid på å bli vant til overgangen med ny klasse, endringer i venner osv? Kan han begynne på en aktivitet til? Invitere de «gamle» vennene hjem? Spille med andre enn vennene? Trives han ellers på skolen? 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #9 Skrevet 27. november 2024 Denne kjente jeg godt i magen, vet hvordan det føles å være mamma i en slik situasjon. Slik var det med eldstemann når hun begynte på ungdomsskolen, alle kom i klasse med noen de kjente. Ikke hun. Oppstart midt i covid med kohort. Ingen var stygge med henne, men hun gikk fra å ha trygge venner fra barneskolen til 0 venner. Det var tre år som var utrolig tøffe. Hadde mye fokus på gode samtaler, og gjøre trivelige ting sammen. Nå er hun 17, startet på vgs hvor hun heller ikke kjente noen og har fått mange nye venner ❤️ Anonymkode: e86ed...18d 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #10 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg ville på nytt prøvde å bytte klasse. Opplevde selv på ungdomsskolen at jeg ikke havnet med noen av vennene mine - kun tre stykker fra parallellklassen som jeg ikke kjente. Jeg fikk også beskjed om at det ikke var rom for å bytte. Resultatet for meg var at jeg slet og hadde det veldig vanskelig sosialt, spesielt siden de andre i klassen allerede var i "sine" grupper. Går fint nå som voksen, men jeg får vondt i magen av å tenke tilbake på ungdomsårene. Lag en god søknad om klassebytte. Vær saklig, men stå på din sak. Bruk også Opplæringslova - der står det: § 12-2.Retten til eit trygt og godt skolemiljø Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring. Anonymkode: 9ec54...9f9 Det står ingen steder i hi at gutten ikke kjenner på et trygt og godt skolemiljø. Det står kun at han ikke kom i samme klasse som de han gikk i klasse med på barneskolen så det er ingen regelverk som tilsier at han skal ha krav på å bytte klasse. Og det står jo også i hovedinnlegget at de vennene hadde på barneskolen funnet seg nye venner så selv om sønnen hadde byttet klasse ville fortsatt de gamle vennene vært sammen de nye vennene sine. Og det er jo i friminuttene, på trening og etter skoletid hvor man omgås hverandre så det er jo ikke forskjellige klasser som er problemet her. Anonymkode: 20641...f8e
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #11 Skrevet 27. november 2024 Ungdomsskolen er kjip for mange. Jeg har ikke inntrykk av at ungdomsskoler ser på det som sitt ansvar å sørge for inkludering og slikt, og foreldrene til de ungdommene som trives ser heller ikke noen grunn til å blande seg. Så da står man der. Kan du ta initiativ til en sosial kveld for guttene i klassen hans, gjerne sammen med klassekontaktene? Anonymkode: 1f2f3...2dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå