Olsen Skrevet onsdag kl 08:59 #41 Del Skrevet onsdag kl 08:59 (endret) Tipper hun har begynt som veileder i den kommunale delen av NAV? Sosialstønad? Det er store ulikheter rundt på NAV-kontorene når det gjelder opplæring av nyansatte. Dessverre er det også store forskjeller når det gjelder evne, vilje og mulighet til tilrettelegging. Er det mange som ønsker/trenger tilrettelegging, må jo hele arbeidssituasjonen ses på - for alle. Utlysningstekstene på veilederstillingene på sosial kan være ganske misvisende og tildekkende. Som andre har beskrevet står man som veileder på sosialstønad i et krysspress fra politikere, ledelse og brukerne. Da jeg for mange år siden jobbet med sosialstønad var det mye mer oppfølging av nyansatte (iallfall der jeg jobbet) . Det var også "lov" å være tydelig på en annen måte enn det jeg har inntrykk av at det er i dag. Da ble det tydelig for både oss som jobbet med sosialstønad og for brukerne. Legg til ledere som har blitt utydelige, og ikke nødvendigvis kan så mye om det de er leder for. Jeg tror at det kan være lurt å skrive ned hva det er som er krevende ved jobben. Be om en samtale med leder for å gå gjennom situasjonen. Som nyansatt burde hun hatt et slikt tilbud fra leder. Være ærlig på at dette er mye mer enn forventet. Si noe om om det har blitt sagt tydelig nok i utlysningstekst og på intervjuer. Det er også snakk om å sette grenser, brukere har et selvstendig ansvar for eget liv. Dette er en treningssak. Men det krever også et samhold og en enighet om at det er ok å sette grenser. Et lederansvar, mener jeg. Er man helt overlatt til seg selv og sine egne vurderinger er dette blytungt. Veldig lett å bli sittende med følelsen av å ikke være flink nok. Noen brukere er svært krevende, det må være lov å si. Jeg jobber ikke lenger som veileder i NAV. Endret onsdag kl 09:09 av Olsen skrivefeil 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå