AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:51 #1 Del Skrevet tirsdag kl 18:51 Vi skal på tur med baby og lurer på om jeg kan gi ferdigblandet MME uten å varme det opp? Det vil være i romtemperatur. Jeg ammer, men vi gir MME i tillegg. Er ikke komfortabel med offentlig amming, altså helt greit at andre gjør det, men jeg vil ikke. Anonymkode: b118f...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet tirsdag kl 19:13 #2 Del Skrevet tirsdag kl 19:13 nei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:14 #3 Del Skrevet tirsdag kl 19:14 Ja, det kan du. Det er ikke alle babyer som liker det, så greit å teste det en gang du ikke er helt avhengig av at det funker. Anonymkode: abdd8...3d0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:14 #4 Del Skrevet tirsdag kl 19:14 Min baby har drukket både romtemperert og lunken mme (ferdigblandet), men vet det er noen babyer som er mer kresne og helst skal ha det lunkent.. Grunnen til at man varmer det lunkent er kun fordi at det er vanskeligere for baby å håndtere kalde temperaturer når de er helt små. Jo eldre de er jo mer håndterer de 😊 Anonymkode: 37812...4f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet tirsdag kl 19:16 #5 Del Skrevet tirsdag kl 19:16 monican94 skrev (1 minutt siden): nei mente ja, leste det som må den varmes. OM baby vil ha den kalde derimot er ikke sikkert. Jeg prøvde selv på fly en gang men baby ville ikke ha men fikk den varmet. Alle cafeer e.l. vil hjelpe deg med oppvarming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:52 #6 Del Skrevet tirsdag kl 19:52 Ja det går fint hvis baby synes det er greit Jeg ga sånn romtemperert fra kartong til min noen ganger det ikke passet å amme, hun brydde seg ikke om temperaturen. Er det sånn du har blandet selv hjemme så husk at den må holdes kald til den skal drikkes med kjølebag eller noe, ikke bare sleng flaska i vesken liksom. Sånn i kartong må du bare huske å kaste resten etterpå hvis du ikke kan sette den kaldt etter åpning Anonymkode: da952...ccf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:57 #7 Del Skrevet tirsdag kl 19:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi skal på tur med baby og lurer på om jeg kan gi ferdigblandet MME uten å varme det opp? Det vil være i romtemperatur. Jeg ammer, men vi gir MME i tillegg. Er ikke komfortabel med offentlig amming, altså helt greit at andre gjør det, men jeg vil ikke. Anonymkode: b118f...aa9 Jeg hadde med en termos kokt vann, ferdig oppmålt pulver og flasker. I en (eller to om vi skulle være borte lenge) hadde jeg kokt vann som jeg frøs inni flaskene slik at disse tingene underveis på turen. Vips: alt sterilt, kokt og kalt vann +ferdig oppmålt pulver= 15 sek å lage ny, fersk MME (og dermed ikke måtte tenke på bakterievekst osv). Nan har ferdigblandet MME på kartong, denne kan drikkes som den er. Anonymkode: 5b20d...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet tirsdag kl 20:59 #8 Del Skrevet tirsdag kl 20:59 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg hadde med en termos kokt vann, ferdig oppmålt pulver og flasker. I en (eller to om vi skulle være borte lenge) hadde jeg kokt vann som jeg frøs inni flaskene slik at disse tingene underveis på turen. Vips: alt sterilt, kokt og kalt vann +ferdig oppmålt pulver= 15 sek å lage ny, fersk MME (og dermed ikke måtte tenke på bakterievekst osv). Nan har ferdigblandet MME på kartong, denne kan drikkes som den er. Anonymkode: 5b20d...277 Vær obs på at norske myndigheter ikke anbefaler denne metoden, fordi dersom pulveret løses opp i mindre mengder varmtvann enn hva det er laget for, så er man ikke garantert å hindre bakterievekst. https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning/ (Under "Hygiene og tilberedning") 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:04 #9 Del Skrevet tirsdag kl 21:04 Ja, det går fint. Bør unngås med de helt nyfødte eller ferske premature, siden de kan streve med å opprettholde kroppstemperatur. Anonymkode: af4ce...af2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:00 #10 Del Skrevet torsdag kl 08:00 Forresten, et tips: Hvis du er ute på trilletur, legg kartongen med ferdigblandet MME inni vognposen i stedet for i stellebagen, så holder den ganske lun temperatur. Anonymkode: abdd8...3d0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:03 #11 Del Skrevet torsdag kl 08:03 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forresten, et tips: Hvis du er ute på trilletur, legg kartongen med ferdigblandet MME inni vognposen i stedet for i stellebagen, så holder den ganske lun temperatur. Anonymkode: abdd8...3d0 Det var et veldig godt tips. Anonymkode: 01551...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:45 #12 Del Skrevet torsdag kl 08:45 Det går helt fint (så lenge baby godtar det, noen vil ikke ha kald melk). det er også lov å be om å få et vannbad på en kafe for å varme den ved behov. Vi hadde med termos med varmt vann for vannbad, men har også fått varmt vann der vi har vært ☺️ Anonymkode: df4a7...f6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:49 #13 Del Skrevet torsdag kl 08:49 Jeg svarte i utgangspunkt at du snakker om ferdigblandet mme på kartong. Det man blander hjemme skal ikke oppbevares i mer enn 1 time i romtemp. Anonymkode: df4a7...f6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:55 #14 Del Skrevet torsdag kl 08:55 Gramma skrev (På 26.11.2024 den 21.59): Vær obs på at norske myndigheter ikke anbefaler denne metoden, fordi dersom pulveret løses opp i mindre mengder varmtvann enn hva det er laget for, så er man ikke garantert å hindre bakterievekst. https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning/ (Under "Hygiene og tilberedning") Takk for tips, men jeg tror jeg holder fast på vår metode. Kokt og fryst vann oppi steril beholder =null bakterier. Kokt vann= høy nok temperatur til å blandet ut MME. Om jeg skal lage 3dl MME og blander MME pulveret ut i 1,5dl, rister/rører til det er ferdigblandet og så tømmer oppi 1,5l kaldt vann ser jeg absolutt ingen problemer med bakterievekst. Hadde jeg derimot blandet alt vannet sammen med en gang hadde temperaturen ikke lengre vært kokende og dermed ikke holdt høy nok temperatur. Holder meg til vår metode, men takk for tips! Tenker med grøss og gru alle som bruker baby brezza maskiner og slik 🙈 "Grundig rengjøring av smokker og flasker, hygienisk tilberedning og varmt vann ved utblanding med pulveret (minimum 70 grader), kan forhindre at barnet blir sykt. For at temperaturen skal bli høy nok, bør alt vannet ha høy temperatur når det blandes med pulveret." for å oppsummere: halve vannmengden kokende vann+MME pulveret, blandes ut, så tilsettes halve mengden kaldt (ferdigkokt og nedkjølt vann) for å regulere temperaturen. =ok metode. Anonymkode: 5b20d...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet torsdag kl 11:20 #15 Del Skrevet torsdag kl 11:20 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for tips, men jeg tror jeg holder fast på vår metode. Kokt og fryst vann oppi steril beholder =null bakterier. Kokt vann= høy nok temperatur til å blandet ut MME. Om jeg skal lage 3dl MME og blander MME pulveret ut i 1,5dl, rister/rører til det er ferdigblandet og så tømmer oppi 1,5l kaldt vann ser jeg absolutt ingen problemer med bakterievekst. Hadde jeg derimot blandet alt vannet sammen med en gang hadde temperaturen ikke lengre vært kokende og dermed ikke holdt høy nok temperatur. Holder meg til vår metode, men takk for tips! Tenker med grøss og gru alle som bruker baby brezza maskiner og slik 🙈 "Grundig rengjøring av smokker og flasker, hygienisk tilberedning og varmt vann ved utblanding med pulveret (minimum 70 grader), kan forhindre at barnet blir sykt. For at temperaturen skal bli høy nok, bør alt vannet ha høy temperatur når det blandes med pulveret." for å oppsummere: halve vannmengden kokende vann+MME pulveret, blandes ut, så tilsettes halve mengden kaldt (ferdigkokt og nedkjølt vann) for å regulere temperaturen. =ok metode. Anonymkode: 5b20d...277 Man gjør sine egne vurderinger, og det legger jeg meg ikke oppi. Men jeg synes det er greit å opplyse om at metoden som beskrives, eksplisitt ikke er anbefalt. Jeg skjønner at det tar mindre tid enn å avkjøle eller varme opp, og at det er et hensyn som veier tyngre for noen! Min kommentar var mest ment til TS, som nå ser at denne går metoden mot hva helsemyndighetene skriver: "alt vannet [bør] ha høy temperatur". Det har det jo ikke hvis du blander inn kaldt vann. Så får TS gjøre som hun vil:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:28 #16 Del Skrevet torsdag kl 11:28 Gramma skrev (4 minutter siden): Man gjør sine egne vurderinger, og det legger jeg meg ikke oppi. Men jeg synes det er greit å opplyse om at metoden som beskrives, eksplisitt ikke er anbefalt. Jeg skjønner at det tar mindre tid enn å avkjøle eller varme opp, og at det er et hensyn som veier tyngre for noen! Min kommentar var mest ment til TS, som nå ser at denne går metoden mot hva helsemyndighetene skriver: "alt vannet [bør] ha høy temperatur". Det har det jo ikke hvis du blander inn kaldt vann. Så får TS gjøre som hun vil:) Jeg skjønner på en måte at hun ble litt snurt hun som beskrev denne flotte metoden i detalj og så kommer du og forteller at den ikke er anbefalt 🤭 Anonymkode: 26752...733 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet torsdag kl 16:31 #17 Del Skrevet torsdag kl 16:31 AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 19.51): Vi skal på tur med baby og lurer på om jeg kan gi ferdigblandet MME uten å varme det opp? Det vil være i romtemperatur. Jeg ammer, men vi gir MME i tillegg. Er ikke komfortabel med offentlig amming, altså helt greit at andre gjør det, men jeg vil ikke. Anonymkode: b118f...aa9 Ja 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:08 #18 Del Skrevet torsdag kl 17:08 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner på en måte at hun ble litt snurt hun som beskrev denne flotte metoden i detalj og så kommer du og forteller at den ikke er anbefalt 🤭 Anonymkode: 26752...733 Nei det er ikke derfor jeg er oppgitt. Jeg er oppgitt fordi "reglene" endres hele tiden, fordi det ikke finnes klare, tidligere retningslinjer, fordi en ikke får god hjelp og veiledning av helsestasjon ang. MME. Jeg er oppgitt over at noe er tilnærmet søslig i et land, men helt ok i et annet. At babyer kan bli syke, til og med dø, og likevel endres "the do's and don'ts" fra person til person. Min måte var godkjent til begge mine i forhold til WHO sine retningslinjer for MME samtidig som helsestasjon anbefalte å blande opp MME for hele døgnet. Jeg har ikke babyer lengre, takk og pris, men ser at vi ikke har kommet lengre i "kampen" om MME at jeg blir oppgitt. Nye mødre fortjener så mye bedre. Anonymkode: 5b20d...277 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:36 #19 Del Skrevet torsdag kl 17:36 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei det er ikke derfor jeg er oppgitt. Jeg er oppgitt fordi "reglene" endres hele tiden, fordi det ikke finnes klare, tidligere retningslinjer, fordi en ikke får god hjelp og veiledning av helsestasjon ang. MME. Jeg er oppgitt over at noe er tilnærmet søslig i et land, men helt ok i et annet. At babyer kan bli syke, til og med dø, og likevel endres "the do's and don'ts" fra person til person. Min måte var godkjent til begge mine i forhold til WHO sine retningslinjer for MME samtidig som helsestasjon anbefalte å blande opp MME for hele døgnet. Jeg har ikke babyer lengre, takk og pris, men ser at vi ikke har kommet lengre i "kampen" om MME at jeg blir oppgitt. Nye mødre fortjener så mye bedre. Anonymkode: 5b20d...277 Er veldig enig i det med at man får lite veiledning. Vi måtte finne ut av alt selv, for helse skal ikke «reklamere» for mme. Så helsestasjonen vår hadde ikke engang kunnskapen som er tilgjengelig på helsenorge. Anonymkode: df4a7...f6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå