Gå til innhold

Fæle kolleger på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 19.20):

Det er ikke så enkelt. 

Men er det flere som har opplevd dette?

Anonymkode: c2338...6cb

I hvilken bransje er folk sånn?

Anonymkode: a0cec...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I kvinnedominerte yrker så blir det ofte snakket om det når noen er sykemeldte «hvorfor er hun sykmeldt? Jeg har hørt at»….osv.osv.

Sist en kollega var sykmeldt i nesten ett år gikk ryktene i alt fra at hun slet psykisk og var utbrent til at hun krangla mye med ledelsen og noen mente å ha hørt at hun hadde kreft, i mens andre mente hun hadde skadet ryggen. Da hun så kom tilbake 50% og var helt som før uten å si noe om hvorfor hun var sykmeldt, førte til at folk ble litt satt ut og noen provoserte. Hun kom liksom ikke helt inn i varmen igjen. Jeg hadde da gått over i nattevaktstilling og stod litt på siden og observerte dette. Passet ihvertfall på å være svært hyggelig mot henne i de rapport anledningene vi møttes.
Men en kveld måtte jeg bare ta det direkte med en kollega der jeg fortalte hva jeg observerte at oppførsel og utfrysing av denne sykemeldte kollegaen. Da fikk jeg som svar at denne kollegaen hadde fått tilrettelegging på jobb og sluntret ellers unna alle de upopulære oppdragene. Også de hun fint kunne ta. Hun var bare tilstede omtrent uten å jobbe. De opplevde henne rett og slett som lat og de vaktene som ble sammen med henne førte til at de andre på avdelingene fikk mye mer arbeid. Om dette var ment som en del av tilretteleggingen så fungerte det skikkelig dårlig på miljøet.

Tilrettelegging i arbeid i helsebransjen er i det hele tatt lite populært. Dersom man feks har en jobb med mange tunge løft, så avlaster kolleger hverandre ved å bytte på de tunge løftene. Så dersom en kollega da har fått tilrettelegging på jobb for å slippe tunge løft, så må de andre ta alle disse løftene uten å kunne bytte på. Dermed kan misnøyen lett rettes mot den syke kollegaen. Trist men sant. Egentlig et skikkelig vanskelig dilemma dette siden det jo også er viktig at den syke kollegaen kommer tilbake i jobb.

Anonymkode: 9f446...64c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 19.53):

De så meg aldri under sykemeldingen og de fikk absolutt ikke mer å gjøre! 

De fikk ikke mer å gjøre? Så ingen utførte oppgavene dine mens du var borte?

Da har du jo svaret, det gikk opp for kollegaene dine at du er totalt unødvendig, og at du bare er lønnsmottaker uten å være til nytte. Folk liker ikke sånt.

Anonymkode: b19a0...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fikk ikke mer å gjøre? Så ingen utførte oppgavene dine mens du var borte?

Da har du jo svaret, det gikk opp for kollegaene dine at du er totalt unødvendig, og at du bare er lønnsmottaker uten å være til nytte. Folk liker ikke sånt.

Har ikke lyst å forklare, lett å avsløre hva en jobber med. Men det gikk ikke ut over noen. Det var jeg som fikk mer å gjøre når j kom tilbake. Og sluntrer i hvert fall ikke unna noe, aldri gjort. 
alltid vært pliktoppfyllende og jobbet hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ikke lyst å forklare, lett å avsløre hva en jobber med. Men det gikk ikke ut over noen. Det var jeg som fikk mer å gjøre når j kom tilbake. Og sluntrer i hvert fall ikke unna noe, aldri gjort. 

Jaja,

har da mine tanker om folk som «alltid er perfekte og aldri gjør noen feil».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (1 minutt siden):

Jaja,

har da mine tanker om folk som «alltid er perfekte og aldri gjør noen feil».

Bryr meg ikke om dine tanker. Jeg snakker om vanskelig situasjon som oppleves urettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trur nok du hadde tjent på å fortelle meir til kolleger om kva som var grunnen til sjukmelding. Rykte og baksnakking kan dessverre kome av slikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er veldig sårbart og privat. Har fortelt noen noe, men det hjalp ikke. Ble tvert imot verre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (På 26.11.2024 den 19.55):

La meg gjette.  Kvinnedominert yrke? 99% kvinner som tjater og maser og hauser seg opp over små bagateller og ikke evner å se stort på ting?? Er der selv og har dratt hjem utslitt i dag  45 minutter for sent fordi jeg "måtte" roe ned og mekle med en kollega som var i harnisk og kalte ei annen for  di  j***** heks!!!! Skulle gjerne jobbet som mekaniker på bilverksted 

Hvis du tror at det er mindre drama i mannsdominerte yrker kan jeg informere om at du tar feil. Det spekuleres og diskuteres om sykemeldinger, baksnakkes, krangles osv minst like mye som på kvinnedominerte arbeidsplasser. Jeg har prøvd begge deler.

Anonymkode: 12458...0c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men du har vært borte en lang periode, i følge deg selv, hvor ingen av dine arbeidsoppgaver ble utført? Det høres jo litt rart ut.

Og nå mener jeg ikke å være slem, men du sier at du har forsøkt å forklare sykemeldingen din, og da ble det bare verre. Kan det være at forklaringen din til kollegaene også høres rar ut? At du har et formuleringsproblem, som gjør at alt du forklarer blir like ullent og lite troverdig som i denne tråden? I så fall kan det jo forklare hvorfor de er litt kjølige. Og best av alt, da kan det løses. Enkelt!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...