Gå til innhold

Bli foredragsholder som er min største drøm.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
jeg har over noen år hatt lyst til og bli foredragsholder men jeg veit ikke hvor jeg skal begynne eller hvordan man blir dette. 
Kan fortelle litt kort hva jeg ønsker å prate om.

jeg har slitt i mange år med psykisk sykdom og ønsker å snakke om diverse innen dette. Da mest dele min personlige erfaringer innen for forskjellige temaer. Jeg tenker i starten og kanskje stå foran helsepersonell og diverse innen der pga jeg føler meg litt tryggere der i starten en foran mange andre folk. 

All tips tas mot! 

Anonymkode: 9ea8d...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriv mye, øv foran speil. Ta opp din egen stemme. Studer standup komikere, foredragsholdere etc(ikke politikere) hvordan de bruker kroppsspråk. (Kropsspråk er viktig) ta sjekkekurs om det er i nærheten av deg. (Dette lærer deg å vise selvtilitt og kanskje håndtere noen "ubehagelige" spørsmål" og viktigst av alt. Bruk enkle ord som alle forstår. Øv gjerne med venner. Så er du litt i gang. 

Og virkelig lykke til :) viktig følge drømmene sine :)

Endret av endo
Lykke til :)
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje lese litt om Helge Ferstad. Han har gitt ut bok og holder foredrag om livet sitt som "polfarer" (bipolar) til helsefagstudenter etc. 

Han begynte med foredrag før han gav ut bok ihvertfall. Kanskje du kan sende han en mail og spørre hvordan han gikk frem.

Anonymkode: 8058b...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste er kanskje å få oppdrag, siden det er ganske mange som holder foredrag om egne psykiske vansker nå. Anbefaler deg å kontakte Mental Helse eller Erfaringssentrum, siden mange av de som trenger foredragsholdere vil kontakte disse for å spørre om anbefalinger.

Kjenner du noen helsepersonell, f.eks. i kommunen, kan du jo også fortelle dem at du ønsker å videreformidle egne erfaringer, det kan være et godt sted å begynne. Å være aktiv på sosiale medier, skrive kronikker i lokalavisen, fagblad eller lignende om egne erfaringer kan også gjøre folk oppmerksomme på deg. 

Det er som sagt mange som foreleser om egne erfaringer nå, så du kan jo evt. også kontakte noen av disse, og høre om de har noen råd å gi deg.

Ønsker deg lykke til! 

Anonymkode: cd162...dd2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan bli med i brukerorganisasjoner? Erfaringskonsulent? 

Jeg jobber i helsevesenet og vi har av og til innlegg fra brukere via organisasjoner. Mental helse, diverse brukerorganisasjoner etc. De brukes fordi da er det noe kvalitetssikring. Ellers har vi også hatt intervju fra tidligere pasienydr6

Tror ikke dette er noe du kan leve av. Bare foredrag mener jeg. Men det er jo jobber i organisasjoner kanskje? 

Anonymkode: d8451...45d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må igjennom en organisasjon. Jeg jobber i høyere utdanning og vi har innimellom inn folk som forteller om brukererfaringer, og da går vi alltid gjennom organisasjoner. Det er en kvalitetssikring for oss, både faglig, men også for den som forteller. Det er noe med å gjøre det på riktig måte, også for seg selv, den som holder foredraget blir jo et ansikt utad på feks psykiske lidelser.

Anonymkode: fe888...1c5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror ikke dette er noe du kan leve av. Bare foredrag mener jeg.

Nei, det er nesten ingen som kan leve av å være bare foredragsholder i Norge, det er det vel bare de aller mest kjente som kan. (Og selvsagt lærere og andre som har undervisning som yrke, men det er jo noe helt annet). Men det kan jo være et fint tillegg til en annen jobb eller trygd. 

TS: Bare husk på å tenke godt gjennom hva du ønsker å dele, og hvor dine grenser går. Og som sagt, det kan være lurt å gå gjennom organisasjoner, de kan hjelpe deg mye! Lykke til! 

Anonymkode: cd162...dd2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...