Gå til innhold

Fått jobbtilbud, men redd for å takke ja pga. graviditet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var ærlig og fortalte jeg var gravid under intervjuet, men at jeg kun skulle ha 4 måneders permisjon. Fikk i etterkant vite a jeg nesten ikke fikk jobben fordi de ville ha noen som kunne begynne med engang. Dette var en stilling i det offentlige hvor jeg hadde lang relevant arbeidserfaring, samt riktig utdanning. Hvis du er ærlig må du være forberedt på at du ikke får jobben. De vil ikke bruke graviditet som reell grunn, men komme med andre forklaringer som personlig egnethet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uopplyste? At lovverket beskytter grådige mødre som utnytter arbeidsgivere betyr ikke at arbeidsgivere er lovpålagt å ikke bli sure for det. 

Anonymkode: 7761f...69d

Er man grådig fordi man utnytter seg av en rettighet man har? Den var ny.

Anonymkode: 99a25...514

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel bare rett og rimelig at de får muligheten til det? Å lure noen til å ansette deg på feilaktig grunnlag er jo pill råttent.

Anonymkode: c6030...b84

Feilaktig grunnlag? Tror du at TS fikk jobben FORDI hun ikke var gravid?

Anonymkode: c1db0...316

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe om graviditeten før du har signert på et tilbud. Du har loven på din side, og den loven er der for en grunn. Det er tydelig når man ser enkelte svar du har fått her at vi fortsatt har en vei å gå med tanke på holdninger ovenfor kvinners rettigheter i forbindelse med graviditet og arbeidsliv.

Anonymkode: d12ce...aa3

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke si noe om graviditeten før du har signert på et tilbud. Du har loven på din side, og den loven er der for en grunn. Det er tydelig når man ser enkelte svar du har fått her at vi fortsatt har en vei å gå med tanke på holdninger ovenfor kvinners rettigheter i forbindelse med graviditet og arbeidsliv.

Anonymkode: d12ce...aa3

Takk, helt enig! Har takket ja nå, så venter jeg bare på endelig tilbud og å signere.

• Liker 6
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er i slutten av første trimester og har fått tilbud om en jobb med oppstart om tre måneder når oppsigelsestiden min går ut. Arbeidsoppgavene er nøyaktig det jeg vil drive med og lønna jeg er tilbudt er et stort hopp fra nåværende lønn. I tillegg er det mye kortere reisevei. Hadde takket ja på flekken om det ikke var for at jeg var gravid. Må jo ut i permisjon bare måneder etter oppstart, og det synes jeg er vanskelig å tenke på. Er så redd noen skal bli sure på meg, selv om jeg selvsagt vet jeg ikke har gjort noe galt ved å ikke opplyse om graviditet. Noen gode ord her? Kan jo ikke takke nei :(

Selvfølgelig tar du jobben. Du er borte kort tid i forhold til et arbeidsliv. Hadde du ment det samme om det var mannen din som fikk jobbtilbud? 

Anonymkode: 6fd14...325

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta jobben og informer når du må.

Ikke vær dum og informer nå også mister du jobben og lønnshopper fordi du 'får dårlig samvittighet'. Det er derfor kvinner blir lønnstapere. Du har alt på din sine av loven. De kan bli så sure de vil, men de har ikke lov til å diskriminere deg pga graviditet noe de fort vil gjøre om du sier i fra. Men den kampen vil de anta du ikke kommer til å ta, derfor vil de ta den risikoen.

Graviditeter skjer. Det er en risiko alle arbeidstakere tar. Den tiden du er i permisjon er bare enbitteliten promille av den din totale tid i arbeidslivet.

Anonymkode: 9f489...294

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk, helt enig! Har takket ja nå, så venter jeg bare på endelig tilbud og å signere.

BRA!! Gratulerer!! Ikke si noe før du må.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig tar du jobben. Du er borte kort tid i forhold til et arbeidsliv. Hadde du ment det samme om det var mannen din som fikk jobbtilbud? 

Anonymkode: 6fd14...325

Nei, absolutt ikke! :)

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

BRA!! Gratulerer!! Ikke si noe før du må.

Takk! Føles godt 😄

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nopeee skrev (2 timer siden):

De har full rett til å bli sure om du tar imot jobben bare for å stikke av rett etterpå. Si ifra om at du er gravid og hør hva de sier og om de syns det er ok

De har ikke lov til å ikke gi noen jobben pga graviditet, så ja det er sikkert kjipt, men de har ikke rett til å bli sure. 

Anonymkode: c28af...522

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er grunnen til at jeg aldri ansetter kvinner i fruktbar alder!

Anonymkode: 70b21...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sier mest om deg :) Glad folk flest er mer oppegående.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Desverre påvirker det oss som ikke skal ha barn negativt, så jeg sier det på evt jobbintervju at jeg er ikke kan få barn. Det er egentlig helt latterlig at det skal være lov å skjule at du kommer til å stikke fra jobben i ett år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker said:

De har ikke lov til å ikke gi noen jobben pga graviditet, så ja det er sikkert kjipt, men de har ikke rett til å bli sure. 

Anonymkode: c28af...522

De kan bare gi den til noen andre som er bedre kvalifisert. Å være gravid gir ikke noen rett på jobben heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De kan bare gi den til noen andre som er bedre kvalifisert. Å være gravid gir ikke noen rett på jobben heller

Og av den grunn forteller man ikke at man er gravid. Ganske enkelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis de allerede har tilbudt ts jobben mener de vel at ingen andre i den ansettelsesrunden er bedre kvalifisert. Hvorfor skulle de ellers tilbudt ts stillingen?

Anonymkode: 2e389...7ba

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk ja hvis du ønsker jobben. Etter at kontrakten er signert (kanskje ikke på sekundet) så kan du informere om graviditeten. De har ikke lov til å trekke tilbudet på bakgrunn av at du er gravid, men de finner nok gjerne opp en grunn hvis de er av den sort arbeidsgivere. Så vent til kontrakten er underskrevet.

Så kan det være at noen surmuler litt pga situasjonen, men da får de gjøre det da. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 2 mnd på vei da jeg fikk jobb i en butikk i Oslo.  Sa ikke noe før jeg var 4 mnd på vei. Sjefen spurte om jeg visste det da jeg fikk jobben men jeg sa jeg hadde hatt uregelmessig mens osv så jeg visste det ikke. 

Anonymkode: 31601...c37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sier mest om deg :) Glad folk flest er mer oppegående.

Det sier mest om uærlige kvinner i fruktbar alder, og selskapet mitt går meget bra fordi jeg unngår slike arbeidstakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det sier mest om uærlige kvinner i fruktbar alder, og selskapet mitt går meget bra fordi jeg unngår slike arbeidstakere.

Bra for kvinner i fruktbar alder at de slipper å jobbe for deg. Du høres fryktelig utrivelig ut 🫶🏻

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...