AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:26 #1 Del Skrevet tirsdag kl 11:26 Jeg synes det er et press med julegaver. Jeg elsker å kjøpe gaver til barna , men ting er veldig dyrt. Det eneste ønsket de har i år er PlayStation 5. de er tvillinggutter på 11 år og de eneste i en klasse med 14 gutter som ikke har PlayStation 5. ikke har de gaming pc heller som også er et stort ønske. Vennenene dems har utrolig mye dyre saker. De føler at de ikke har noe som de andre har. Vi har ikke god råd dessverre og selv om familie spleiser blir det likevel for dyrt . Jeg skulle ønske jeg kunne gi dem det. De får gaver , men dette de ønsker seg nå blir for mye. Tenker dere det er «synd» på barn som ikke får alt de vil? Vi snakker mye om å være glad for mindre og sette pris på å ha juletid sammen osv, men jeg får dårlig samvittighet uansett hva🙄 Anonymkode: 15409...c15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet tirsdag kl 11:30 #2 Del Skrevet tirsdag kl 11:30 Kan ikke hele familien spleise på det da? Informer dem på forhånd at da blir evnt bare den ene gaven.. de ha mer jo utenfor om de ikke har noe å spille på 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet tirsdag kl 11:30 #3 Del Skrevet tirsdag kl 11:30 Sjekk tilbudene under black week og Finn.no 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:32 #4 Del Skrevet tirsdag kl 11:32 Vi er litt i samme situasjon. "Alle" har ps5, gaming pc og div. Her deler de ps5, som alle var med å spleiset på, det var det eneste de fikk den julen. De fikk jo spill og ekstra kontroll som og koster penger.. De får heller ikke spille ubegrenset. (Det begrenser seg når de er 2 som må dele på den). Men kan dere feks slå dere sammen med øvrig familie og ønske penger? Pluss be barna spare.. Og ja, de nå lære at ting koster og at de ikke kan få alt, men noen ganger er ser fint å være en del av gjengen. Et siste tips er å ikke fall for fristelsen å kjøp brukt ps5! Det er så mange svindlere der ute og brukt er nesten like dyr som ny! Kjøper du en bundle pakke med spill (nå har de kampanjer på fortnite bundle) så er de ofte ikke sååå gale i pris. Anonymkode: ced4e...42c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:32 #5 Del Skrevet tirsdag kl 11:32 Går det an å gi PS5 som både julegave og bursdagsgave, da? Det var slik det ble organisert da jeg vokste opp. Anonymkode: e728a...173 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:34 #6 Del Skrevet tirsdag kl 11:34 Vi har også gått sammen om dyre gaver. Foreldre, besteforeldre, tanter og onkler, noen ganger blir en gave både jule- og bursdagsgave. Sånn sett vinn-vinn, da man slipper å finne på like mange gaver som vanlig. Anonymkode: 5bc7b...839 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:43 #7 Del Skrevet tirsdag kl 11:43 Jeg tenker ikke det er synd på barn som ikke får alt de vil. Men disse barna ønsker seg jo ikke alt. De ønsker seg spesielt en ting, som de kan få på deling. Synes det er synd på de siden det virker som om de sjelden får ting som jevnaldrende har. Det skaper utenforskap. Anonymkode: 2da42...8eb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:59 #8 Del Skrevet tirsdag kl 11:59 Men kan ikke hele familien spleise, eller de får det i kombinert jule og bursdags gave. Jeg har og dårlig råd, og sønnen min fikk PlayStation 5 da den kom, men da spleiset hele familien på den. Anonymkode: dbbef...c20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:43 #9 Del Skrevet tirsdag kl 12:43 Jeg hadde strukket meg langt for å få til dette. Spleising, kombinert jule- og bursdagsgave, ofret gaver til meg selv (slik at gave fra egne foreldre heller ble lagt i potten til barna f.eks), jobbet litt ekstra eller tatt en runde og solgt ting på Finn. Anonymkode: 50b26...69b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:21 #10 Del Skrevet tirsdag kl 13:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker ikke det er synd på barn som ikke får alt de vil. Men disse barna ønsker seg jo ikke alt. De ønsker seg spesielt en ting, som de kan få på deling. Synes det er synd på de siden det virker som om de sjelden får ting som jevnaldrende har. Det skaper utenforskap. Anonymkode: 2da42...8eb Og hva mener du foreldre med dårlig råd skal gjøre med det? Ta opp lån for at barna skal få PS5? Det er vel heller de med god råd som bør tenke litt på om det er nødvendig å presse opp standarden for det som regnes som normalt å ha. Man trenger faktisk ikke kjøpe alt barn peker på eller ønsker seg selv om man har råd til det. Hilsen en med svært god økonomi og barn som ikke har PS5. Anonymkode: 2e08c...ac4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:48 #11 Del Skrevet tirsdag kl 17:48 Jeg tenker det mest rimelige her blir at barna får ønske seg penger til jul, evt gavekort på feks Elkjøp, fra alle de får gaver fra. Dere foreldre får formidle til slekten at de ønsker seg penger for å spare/kjøpe seg ps5. De er jo to som sammen skal kjøpe denne konsollen, så blir jo å spare til halve hver. Nå vet ikke jeg hva gavebudsjettet deres ligger på, men får de feks kr.1000 hver av dere foreldre så er de jo allerede der nesten halvveis. Guttene er jo såpass store at jeg regner med de vet og forstår at dere ikke har veldig god råd, og på den måten også har forståelse for at slike gaver ikke er en selvfølge å få? Anonymkode: 227bd...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:56 #12 Del Skrevet tirsdag kl 17:56 Santander 9 mnd rentefri betalingsutsettelse. Veldig fin ting. Anonymkode: 86653...382 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:41 #13 Del Skrevet tirsdag kl 19:41 Vi velger å ikke kjenne på det presset. vi har råd, men kjøper ikke gaver i den prisklassen. PS5 er noe barna må spare til selv, noe som gjør at min 17 åring, fremdeles spiller på sin Ps4. Han har tidlig vært nødt til å lære seg til at livet handler om prioriteringer og at vi ikke alltid kan få det vi ønsker oss med en gang. Anonymkode: 8a624...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:15 #14 Del Skrevet tirsdag kl 20:15 Jeg har aldri hatt god råd, og selv om jeg helst ville gitt barna mine alt i hele verden har det aldri vært mulig. Så de har ønsket seg penger og spart. Eldste fikk kjøpt seg ipad og pencil etter et år med sparing, og yngste var på Elkjøp ved åpning tredje juledag for å, endelig - etter halvannet år med sparing, kjøpe seg Nintendo Switch. Siden har de spart penger for å også kunne kjøpe (bygge) pc-er. Tror de har lært mer om pengers verdi - og ubetydelighet - av å vokse opp med lite rom for ekstra. I dag er de begge tenåringer og har et veldig beskjedent forbruk. Anonymkode: 2df49...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå