AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #1 Skrevet 26. november 2024 Har en 12 uker gammel valp, som er veldig interessert i alt annet på tur enn oss. Hun er ei smart frøken, en australian shepherd blanding. Hun kan sitt, ligg, veldig god innkalling og vi har generelt god kontakt med henne til vanlig, og hvis hun får gå "fritt". Men om vi prøver oss på litt mer strukturert båndtrening er alt annet mer interessant. Plukker opp og spiser på alt hun finner, blir distrahert av et blad som flyr forbi eller vinden som lager lyd i trærne og løper vilt alle veier. Hjelper heller ikke hvor "morsomme" vi gjør oss, eller hvor gode godbiter vi har med - hun ender opp med å bare bli frustrert, hoppe opp og biter vilt på båndet. Vi har forsøkt å ignorere fullstendig når hun blir sånn og snu oss med ryggen mot, men da er det tilbake til samme regla igjen etterpå. Vi har også forsøkt å gi tydelig beskjed med å si "nei!", og belønner alltid opp i skyene når hun går pent. Noen som har noen gode tips her til hva som kan hjelpe for å få henne mer engasjert på tur? Har trent kontakt med henne siden dag 1, og inne vet hun at om jeg har godbit, så gjelder det å gi meg blikkontakt for å få den - men alt bare blir glemt når vi kommer utenfor døra i bakgården. Legger til at hun noen dager er flinkere enn andre, så gjelder det bare å være konsekvent med det vi gjør så vil det gå seg til? Eller fins det noen supertriks? Anonymkode: fdf65...cfe
Tabris Skrevet 26. november 2024 #2 Skrevet 26. november 2024 Det du beskriver er helt normalt. Valper har kort evne til konsentrasjon og faller fort ut når det skjer noe spennende ute. Ha med veldig gode godbiter på tur. Inne kan dere kanskje trene med litt "kjedelige" godbiter, men ute bør det være noe ekstra godt. Start med å trene kontakt ved ytterdøren før hver tur. Tren kontakt inne så ofte at det er nok at dere stiller dere opp med hendene bak ryggen og ser på valpen, så vet hun hva det betyr. Så går dere ut ytterdøren, lukker den og blir stående der også. La valpen få se seg rundt, men bli stående på samme sted med hendene på ryggen og se på valpen (slik dere gjør når dere trener inne). Hvis valpen ser på deg - si "Bra!" og gi godbit. I begynnelsen kanskje bare 1-2 ganger og så begynner dere å gå. Stopp relativt ofte på tur (men da på mest mulig rolige steder med lite inntrykk). Stå i ro med hendene på ryggen og se på valpen, slik du gjør med kontakttrening. Når valpen ser på deg - "Bra!" og godbit. I begynnelsen forvent bare 1-2 repetisjoner, men tren ofte og tren på hver tur, slik at valpen blir vant med å trene kontakt også ute. Hvis valpen ser på dere av seg selv ute på tur - "Bra!" og godbit. Belønn hver gang valpen ser på dere av seg selv i begynnelsen. Ellers er jeg litt usikker på hva du mener med "strukturert båndtrening". Hvordan trener dere da? 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #3 Skrevet 26. november 2024 Tabris skrev (24 minutter siden): Det du beskriver er helt normalt. Valper har kort evne til konsentrasjon og faller fort ut når det skjer noe spennende ute. Ha med veldig gode godbiter på tur. Inne kan dere kanskje trene med litt "kjedelige" godbiter, men ute bør det være noe ekstra godt. Start med å trene kontakt ved ytterdøren før hver tur. Tren kontakt inne så ofte at det er nok at dere stiller dere opp med hendene bak ryggen og ser på valpen, så vet hun hva det betyr. Så går dere ut ytterdøren, lukker den og blir stående der også. La valpen få se seg rundt, men bli stående på samme sted med hendene på ryggen og se på valpen (slik dere gjør når dere trener inne). Hvis valpen ser på deg - si "Bra!" og gi godbit. I begynnelsen kanskje bare 1-2 ganger og så begynner dere å gå. Stopp relativt ofte på tur (men da på mest mulig rolige steder med lite inntrykk). Stå i ro med hendene på ryggen og se på valpen, slik du gjør med kontakttrening. Når valpen ser på deg - "Bra!" og godbit. I begynnelsen forvent bare 1-2 repetisjoner, men tren ofte og tren på hver tur, slik at valpen blir vant med å trene kontakt også ute. Hvis valpen ser på dere av seg selv ute på tur - "Bra!" og godbit. Belønn hver gang valpen ser på dere av seg selv i begynnelsen. Ellers er jeg litt usikker på hva du mener med "strukturert båndtrening". Hvordan trener dere da? Takk for utfyllende svar! Skal forstsette å trene på kontakt, og belønne hver gang hun ser på oss. Vanligvis når vi går ute i bakgården har vi latt henne bare snuse og tusle rundt som hun vil, det har liksom vært det som har vært regla siden vi fikk henne - at hun skulle bli kjent og trygg i omgivelsene - så det er litt mer vi som følger etter henne. Nå har vi prøvd å snu det litt om til at hun skal følge etter oss der vi går, med å ha henne nær oss og kalle henne inn mot oss. Her trener vi med å kalle på henne med "kom" og gi godbit, og hvis hun går foran oss og drar så snur vi retning og sier "kom" og så godbit igjen. Når vi gjør dette over flere runder virker det som at hun blir frustrert (eller tror vi vil leke?) og begynner å hoppe opp og bite i båndet. Eller hun "låser" seg fast i å grave i gresset eller bite med seg hva enn hun finner og løper. Noen dager er hun sånn fra start, noen dager går hun helt fint. Anonymkode: fdf65...cfe
Tabris Skrevet 26. november 2024 #4 Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for utfyllende svar! Skal forstsette å trene på kontakt, og belønne hver gang hun ser på oss. Vanligvis når vi går ute i bakgården har vi latt henne bare snuse og tusle rundt som hun vil, det har liksom vært det som har vært regla siden vi fikk henne - at hun skulle bli kjent og trygg i omgivelsene - så det er litt mer vi som følger etter henne. Nå har vi prøvd å snu det litt om til at hun skal følge etter oss der vi går, med å ha henne nær oss og kalle henne inn mot oss. Her trener vi med å kalle på henne med "kom" og gi godbit, og hvis hun går foran oss og drar så snur vi retning og sier "kom" og så godbit igjen. Når vi gjør dette over flere runder virker det som at hun blir frustrert (eller tror vi vil leke?) og begynner å hoppe opp og bite i båndet. Eller hun "låser" seg fast i å grave i gresset eller bite med seg hva enn hun finner og løper. Noen dager er hun sånn fra start, noen dager går hun helt fint. Anonymkode: fdf65...cfe Høres helt normalt ut. Jeg hadde ikke brydd meg så mye om hun drar. Det å gå pent i bånd er ikke lydighetstrening men en stressreguleringsøvelse. Målet er å få hunden såpas rolig (så lavt i stress) at den av seg selv går så rolig at båndet er slakt. Hunden skal ikke gå pent ved eiers side, det er "fot", som er en lydighetsøvelse. Valper er uansett for umodne til å lære å gå pent i bånd ordentlig, men grunntreningen kan starte nå. Gi henne god lengde på båndet og la henne få vimse rundt, snuse og utforske. Ser hun på dere av seg selv, si "Bra!" og belønn med godbit. Stopp ofte på tur og tren kontakt, som sagt, og stopp også på tur ofte for å ha godbitsøk. Øk gradvis lengden på godbitsøket. Kontakttrening (hvor hunden av seg selv tar kontakt med eier og holder blikkontakten noen sekunder) kan være med og roe ned en oppgiret hund, det samme gjør godbitsøk (som varer minst 10-15 minutter). Dette er to teknikker som er lurt å bruke ofte på tur fra valpen er liten for å lære den disse verktøyene, samt å fra starten av vende valpen til et roligere stressnivå på tur. Kombinasjonen av å belønne når hunden snur seg og ser på eier (ikke belønn at den går og stirrer, da får dere masing - kun i det hunden snur hodet mot dere) og å roe ned med kontakttrening og godbitsøk er med å roe ned stressnivået til hunden såpass at den over tid vil bli roligere på tur og dermed gå penere i bånd (når den blir eldre, valper er som sagt vimsete og skal få lov til å være det). 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #5 Skrevet 26. november 2024 Kan det hende at du har litt for høye forventninger til en valp på 12 uker? Det hadde nemlig jeg. Ville så gjerne være "flink" eier med veloppdratt hund, og siden valpen lærte veldig fort så ble jeg frustrert da ting tok lenger tid enn jeg ønsket. Nå som valpen er 9 mnd er det lettere å se at all treningen hjalp, selv om det ikke ga umiddelbare resultater ❤️ Har et par forslag i tillegg til de gode rådene du allerede har fått. For å snu litt på det: tenk så mye nytt og spennende som valpen ser, lukter, hører, føler og opplever for første gang! 🤩 Helt naturlig at det er mye mer spennende enn personene og godbitene som de "allerede har utforsket". Øv på å gå pent inne og i bakgården, både med og uten bånd. Her er miljøet kjent og "kjedelig", og det vil være lettere for valpen å fokusere på å lære noe nytt. Her kan det meste av læring foregå: plassering (det er skikkelig kult å gå ved siden av mennesker, for da kommer ros og godbiter!), ikke bite i båndet, og "la være" / "ikke rør" / "slipp" . (Tren mye på dette utenom også.) Så fortsetter dere øvingen ute. Vær tålmodig, begynn rett utenfor døra, og så litt lenger unna, og øk avstand og krav litt etter hvert. Det holder med noen minutter øving nå i starten. Bedre med 2 min positiv øving enn at det ender i frustrasjon etter 10 min! Husk at alle nye steder blir som å starte på null igjen. La henne gjøre fra seg og snuse seg litt ferdig i starten av turen. Så lenge hun ikke trekker kan hun få gå "fritt" (altså i slakt bånd) og styre hvor hun vil gå. Da får hun utløp for sine behov og får brukt nesa som gjør henne sliten, og så kan dere øve på å gå pent og leke etterpå. Da blir første del av turen rolig for både dere og hunden, og så bygges det opp forventninger til treningen. Mye lettere å fokusere når man ikke må tisse og man er ferdig med å lese pee-mails fra nabohundene 😄 Etter hvert som hun blir flinkere til å gå pent, så kan dere stille høyere krav. Og helt til slutt: bestem dere for hva som er å gå pent for dere. Skal dere drive med konkurranselydighet eller er dere fornøyde så lenge hunden ikke trekker? I hverdagen lar jeg valpen få gå mye fritt og vimse både foran og bak meg, så lenge hun ikke drar og utagerer. Så skrur vi over til fokusmodus innimellom der vi øver på å gå fot. Litt kos, litt trening, så er vi begge fornøyde på tur 😊 Anonymkode: 13983...587
Tabris Skrevet 26. november 2024 #6 Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og helt til slutt: bestem dere for hva som er å gå pent for dere. Skal dere drive med konkurranselydighet eller er dere fornøyde så lenge hunden ikke trekker? I hverdagen lar jeg valpen få gå mye fritt og vimse både foran og bak meg, så lenge hun ikke drar og utagerer. Så skrur vi over til fokusmodus innimellom der vi øver på å gå fot. Litt kos, litt trening, så er vi begge fornøyde på tur 😊 Anonymkode: 13983...587 Jeg synes dette er et viktig poeng. "Fot" og "gå pent i bånd" er to ulike ting, og jeg synes ikke det er riktig at en hund skal gå fot en hel tur. Det blir jo superkjipt for hunden. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #7 Skrevet 26. november 2024 Enig med tabris. Å gå fint i bånd handler mer om stressregulering og mindre om lydighet. Mine to sliter med å gå fint i bånd om jeg har vært syk og det har vært lite aktivitet i noen dager, eller når de er i den verste perioden av løpetiden. Det er forståelig. Da tar jeg de ned til grøfta og lar de sniffe rundt og ignorere meg i 5-10 minutter. Når de har fått ut en bølge av energi og begynner å gi meg frivillig kontakt (at de ser på meg uten at jeg ber dem om det), vet jeg at vi kan begynne på turen. Da er stresset stabilt nok til at de ikke glemmer at jeg også er med på turen 😅 Jeg har ingen regel med mine at de må gå fint rett ved siden av meg. De har lov til å gå foran meg, bak meg eller ut i grøfta, da jeg gjerne ønsker at de skal få bruke nesa så mye som mulig. Men, de skal gå fot når vi går tett forbi folk eller nært trafikk. Begynner de å virrer rundt og rykke i båndet, vet jeg at stresset er ganske høyt og da stopper vi opp og slapper av i et par minutter til de begynner å gi meg frivillig kontakt igjen. Du ser at valpen blir stressa og frustrert når dere går frem og tilbake og prøver å få valpen til å følge etter dere. Deretter snur dere ryggen til og ignorerer. Valpen forstår ikke hva dere vil og blir frustrert. La heller valpen utforske, og fokuser på å lære valpen at dere er en kilde til gode ting ute. Si bra og belønne med godbit hver gang valpen ser på dere. Si bra og belønne hver gang valpen kommer bort til dere (uansett om dere har ropt på valpen eller ikke). Jo mer dere gjør dette, jo mer rutine vil det bli for valpen å ta frivillig kontakt, og å jevnlig sjekke inn med dere når dere er ute. Det legger et veldig godt grunnlag for når dere starter båndtreningen senere. Anonymkode: 84d44...6b8 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #8 Skrevet 26. november 2024 gjorde samme tabben selv:) Min retriever var også livredd for å "gå tur". Verden er for stor for meg og skikkelig skummel! Ringte oppdretter og han sa at så små valper skal IKKE gå tur. La den gå løs i en hage eller lignende. La den snuse og sakte bli kjent med den store verden. Og du kan også få den til å følge deg ved å gjøre deg til/ved å være interesant osv. Anonymkode: a316a...93b 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #9 Skrevet 27. november 2024 Fikk et tips som jeg akkurat forsøkte, å smøre to vomkuler (frokosten) på en lang slikkepott og rakte ned til henne hver gang hun ga meg øyekontakt, og neimen klarte vi ikke en hel runde i bakgården med god kontakt uten biting på båndet eller misnøye! Dette er en sassy frøken, meget smart og egen. Når hun begynner å bite på båndet og styre er det gjerne fordi jeg har stoppet henne fra å spise en snus som ligger på bakken, eller at hun ikke fikk lov å gå inn i buska, eller ikke fikk lov til å hoppe i søledammen. Vi er ute med henne opp til 10 ganger om dagen, og de gangene vi "trener på å gå pent" er kanskje èn gang av disse i løpet av dagen, og da lar jeg henne få gå på do og snuse først. De andre gangene går hun fritt, har godbitsøk, snuser rundt og gjør som hun vil. At hun da kjenner på frustrasjon for å ikke få lov til det de gangene jeg ønsker å trene med henne er forståelig - men også litt derfor jeg var ute etter tips som kunne få henne mer engasjert ute, slik at det heller ble gøy for henne å trene! Anonymkode: fdf65...cfe 1
Tabris Skrevet 27. november 2024 #10 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): At hun da kjenner på frustrasjon for å ikke få lov til det de gangene jeg ønsker å trene med henne er forståelig - men også litt derfor jeg var ute etter tips som kunne få henne mer engasjert ute, slik at det heller ble gøy for henne å trene! Anonymkode: fdf65...cfe Gode godbiter (som det ser ut som om du fant ut), gjør treningen så enkel at valpen mestrer og ha veldig korte treningsøkter. Tren det også først inne, slik at hun kjenner det igjen og vet hva det handler om ute (men forvent mindre når dere er ute og start innlæringen på ny). Nyinnlæring ute kan være for vanskelig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå