Gå til innhold

Er det av sine egne ein skal ha det ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det hold i ordtaket som seier at det er av sine egne ein skal ha det. ?

Ja, kanskje er det  mange som etterhvert har opplevd at det er  den innerste krets rundt deg,   både  politisk på  jobben -og  nære familierelasjoner som   vender det andre kinnet til..

Høyby saken er vel eit vitnesbyrd om at det er av    sine egne ein skal ha det. Synes Håkon hadde eit godt poeng   når han vevnte  at problema de stod overfor kan råker mange.   Vi lever i en tid der mange er opptatt å "pynte på bruda"  og at fasaden ser fin ut fra utsiden,men innsiden fortel noe annet..  Mange opplever vold, rus, og psykiske utfordringer i nære relasjoner med  personlige tragedier, og  familier går i oppløsning på grunn an interne konflikter.

Om noen uker ringes julen inn og den dagen i  året ein  liksom skal vise omtanke for hverandre, men julen er også eit høgdepunkt for konflikter  nære relasjoner.  Ja, det er nok kanskje hold i at det er av sine egne ein ofte skal ha det på både godt og vondt. 

Anonymkode: 175b2...959

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønar ikkje heilt kva du meiner her. 

"Det er av sine eigne ein skal ha det", er jo et ordtak som ikkje heilt heng saman med det du skriv. Eller kanskje eg misforsto deg? 

Anonymkode: ae268...58d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 11.33):

Er det hold i ordtaket som seier at det er av sine egne ein skal ha det. ?

Ja, kanskje er det  mange som etterhvert har opplevd at det er  den innerste krets rundt deg,   både  politisk på  jobben -og  nære familierelasjoner som   vender det andre kinnet til..

Høyby saken er vel eit vitnesbyrd om at det er av    sine egne ein skal ha det. Synes Håkon hadde eit godt poeng   når han vevnte  at problema de stod overfor kan råker mange.   Vi lever i en tid der mange er opptatt å "pynte på bruda"  og at fasaden ser fin ut fra utsiden,men innsiden fortel noe annet..  Mange opplever vold, rus, og psykiske utfordringer i nære relasjoner med  personlige tragedier, og  familier går i oppløsning på grunn an interne konflikter.

Om noen uker ringes julen inn og den dagen i  året ein  liksom skal vise omtanke for hverandre, men julen er også eit høgdepunkt for konflikter  nære relasjoner.  Ja, det er nok kanskje hold i at det er av sine egne ein ofte skal ha det på både godt og vondt. 

Anonymkode: 175b2...959

Det kan være det, men ikke nødvendigvis. Det kommer an på relasjonen man har til dem, og om man kan kommunisere sammen. 

Jeg har satt på plass både min mor og far når det har vært nødvendig, for at jeg ikke har klart å forholde meg til dem i perioder. Heldigvis så er de så glad i meg, og respekterer meg at dem lytter til meg. Hadde dem ikke gjort det så ser ikke jeg noen vits i å ha noe bånd til dem i det hele tatt. 

Tenker ikke at jeg skylder dem noe sånn sett. Så det har vært og er perioder i livet mitt der jeg trenger å ha dem mer på avstand. Det respekterer dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste noe angående uttrykket å snu det andre kinnet til, som fikk meg til å se uttrykket i et helt annet lys.

På den tiden dette skjedde/ble skrevet, var venstrehånden betraktet som uren/skitten, så man brukte den høyre til det meste, også til å slå. For å bli truffet på det høyre kinn med høyre hånd, må man bruke håndbaken/utsiden av hånden. Slik slo man dem som var under seg i rang/klasse; barn, tjenere/slaver etc. Vice versa ble høyre håndflate mot venstre kinn brukt mellom to likeverdige.

Så når man blir slått på høyre kinn og vender det annet kinn til, i en tid der høyre kinn var mindreverdig, krever man faktisk å bli behandlet som en likeverdig.

Anonymkode: 72ae1...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...