AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:10 #1 Del Skrevet tirsdag kl 09:10 Jeg handlet og la noen ting i ryggsekken, deriblant en stor ost. Så glemte jeg å pakke ut av sekken, bare handlenettet... Så den har vært i romtemperatur fra ca kl 17 i går til nå kl 10. Det er 23 grader inne hos oss. Er denne osten trygg å spise likevel? Hvordan fungerer slikt? Kjæresten min mener den må kastes, mens jeg tenker det kanskje er håp. Vi skal ikke bruke den før til helga uansett så vil ikke åpne kun for å lukte. Er den trygg? Vil smaken forandres? Noen som vet? Anonymkode: d9fff...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:15 #2 Del Skrevet tirsdag kl 09:15 Hvorfor vil du ikke opne for å lukte selv om du ikke skal bruke den før om 3-4 dager? Jeg pleier å ha guloster i rundt 7 dager før jeg må kjøpe ny, tar bare en brødpose rundt slik at den ikke tørker inn. Anonymkode: 76a61...cc4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:20 #3 Del Skrevet tirsdag kl 09:20 Det går fint. Dere lukter det om ikke. Ville ikke åpnet før bruk, da. For da reduseres levetiden raskt. Jeg hadde nok åpnet, luktet, smakt, og raspet. Og fryst for senere bruk på pizza og slik, om planen var å spise denne fersk. Da smaken kan være litt forringet. Anonymkode: 2aaa5...c37 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:24 #4 Del Skrevet tirsdag kl 09:24 Trygg. Anonymkode: 931ce...67a 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:24 #5 Del Skrevet tirsdag kl 09:24 Jeg ville ikke vært bekymret, den er fortsatt pakket i emballasje som beskytter den mot ytre forurensninger. Det kan være smaken endrer seg noe, spesielt på ytterste lagene, men det trenger ikke være noe dere legger mye merke til. Jeg merker en del smakforskjell på fersk ost og ost som har vært svett. Anonymkode: 3e92e...58a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet tirsdag kl 09:38 #6 Del Skrevet tirsdag kl 09:38 Den vil eventuelt mugle og det vil du lett se. Det er en stund utenfor kjøleskap, men folk tar med seg ost på flyturer i håndbagasjen og det går bra. Hadde vært mer skeptisk til si skinke enn ost, særlig om det er en hard ost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:41 #7 Del Skrevet tirsdag kl 09:41 Er det ikke mugg er den helt fin, det vil bare være litt mer smak da den har fått en ekspress-modning. Anonymkode: b14a1...09c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:58 #8 Del Skrevet tirsdag kl 11:58 Daisy-love skrev (2 timer siden): Den vil eventuelt mugle og det vil du lett se. Det er en stund utenfor kjøleskap, men folk tar med seg ost på flyturer i håndbagasjen og det går bra. Hadde vært mer skeptisk til si skinke enn ost, særlig om det er en hard ost. Helt vanlig norvegia, det går vel ikke som hard ost eller? Anonymkode: d9fff...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:58 #9 Del Skrevet tirsdag kl 11:58 tusen takk for svar alle sammen Anonymkode: d9fff...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:02 #10 Del Skrevet tirsdag kl 12:02 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt vanlig norvegia, det går vel ikke som hard ost eller? Anonymkode: d9fff...c41 Norvegia er fast/hard ost, i motsetning til f.eks muggoster som er myke oster. Ostehøvel brukes bare på faste oster. Anonymkode: ef617...d60 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:08 #11 Del Skrevet tirsdag kl 12:08 Ingen kan jo si noe sikkert, men jeg hadde ikke kaster den. Ost står lagret til «modning» på mellom 10-20 grader de første ukene etter at den er laget. At den har ligger i romtemperatur hadde ikke stoppet meg. Selvsagt om jeg hadde åpnet den og den lukter dårlig, så er det en annen sak. Jeg vil tro at den nok heller har mistet deler av holdbarheten sin, at det kanskje vil vokse mugg på den noe fortere. Om man lar være å spise den kald, men rasper den opp, har den i fryseren for så å kun bruke den til varm mat, så blir den varmebehandlet før bruk. Anonymkode: 78472...f45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:09 #12 Del Skrevet tirsdag kl 12:09 Dette går helt fint. Vanlig hvitost blir ikke dårlig av sånt. Da jeg var yngre hadde jeg jo ost på skiva i nistepakken, og gikk med den i sekken hele dagen. noen ganger ble det ikke spist før jeg kom hjem fra skolen. Eksen min lot alltid ferdigpizza ligge i esken på kjøkkenbenken og spiste restene neste dag. Anonymkode: d1181...0aa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet tirsdag kl 12:28 #13 Del Skrevet tirsdag kl 12:28 Det er null problem. Hva tror du folk gjorde før de fikk kjøleskap? Man spiste ost likevel (joda, man oppbevarte dem gjerne i litt kjøligere rom enn 23 grader, men under et døgn i den temperaturen gjør liten skade). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet tirsdag kl 12:30 #14 Del Skrevet tirsdag kl 12:30 Vil tro det går fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet tirsdag kl 14:00 #15 Del Skrevet tirsdag kl 14:00 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt vanlig norvegia, det går vel ikke som hard ost eller? Anonymkode: d9fff...c41 AnonymBruker skrev (1 time siden): Norvegia er fast/hard ost, i motsetning til f.eks muggoster som er myke oster. Ostehøvel brukes bare på faste oster. Anonymkode: ef617...d60 Ser du fikk svarte at Norvegia er hard/fastost 😊 Godt når vi kan hjelpe hverandre her 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:20 #16 Del Skrevet tirsdag kl 15:20 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg handlet og la noen ting i ryggsekken, deriblant en stor ost. Så glemte jeg å pakke ut av sekken, bare handlenettet... Så den har vært i romtemperatur fra ca kl 17 i går til nå kl 10. Det er 23 grader inne hos oss. Er denne osten trygg å spise likevel? Hvordan fungerer slikt? Kjæresten min mener den må kastes, mens jeg tenker det kanskje er håp. Vi skal ikke bruke den før til helga uansett så vil ikke åpne kun for å lukte. Er den trygg? Vil smaken forandres? Noen som vet? Anonymkode: d9fff...c41 Ikke noe problem Anonymkode: 1eb20...a32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:23 #17 Del Skrevet tirsdag kl 15:23 Du ser veldig lett om den er dårlig, ser du ingenting er den trygge. Anonymkode: 4ade6...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:24 #18 Del Skrevet tirsdag kl 15:24 Er osten vakumpakket? Da holder den nok.mer du i tvil så rasper du osten opp og fryser den ned og bruker på pizza. Da blir den varmebehandlet før du skal spise den. Anonymkode: c8eb6...ac4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet tirsdag kl 19:30 #19 Del Skrevet tirsdag kl 19:30 Edamer oppbevares jo i romtemperatur i butikken.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forumkonto Skrevet tirsdag kl 19:32 #20 Del Skrevet tirsdag kl 19:32 Det går nok helt fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå