Gå til innhold

Tips for å håndtere flyskrekken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 19, og skal fly helt alene for første gang. Har flydd en del før, men dette har alltid vært med noen andre (enten familie eller gode venner). Jeg får altså så utrolig panikk når flyet letter og skal lande, og ellers hvis det forekommer ubehageligheter i luften. Husker ikke sist gang jeg fløy uten å gråte i frykt både ved takeoff og landing.

Jeg har forsøkt å bearbeide frykten ved å f.eks. spille høy musikk når det blir skummelt. Likevel er ikke det tilstrekkelig, og den hovedsakelige delen av å håndtere skrekken har gått ut på å knytte meg til de jeg reiser med; f.eks. ved å prate om noe helt urelatert, holde en hånd e.l. Nå kan jeg jo da ikke det, da jeg som sagt reiser alene. 

Jeg har prøvd alt det der med å fortelle seg selv at det er mye tryggere enn bil, tenke at flyet danser i gele når det er turbulens osvosv., men helt ærlig er ikke det mye til hjelp.

Grunnen til at jeg spør, er ikke bare for min egen del, men også de jeg sitter ved siden av. Jeg mistenker jeg kan bli ganske panisk dersom jeg ikke får kontroll på tankene, og er så utrolig redd for å være til bry for andre, eller verre; skremme dem til å bli redde også. 

Noen som har kjent på det samme, og har gode råd? 

Hilsen veldig bekymra jente. 

Anonymkode: 85c7c...894

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kunne tatt et flyskrekk-kurs?

Du kan også snakke med kabinpersonalet om at du er utrygg, og få hjelp av dem.

Anonymkode: a249e...567

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med kabinpersonalet. 

Men du bearbeider ikke flyskrekken når du hører på musikk, du prøver late som den ikke eksisterer. Du må nok gjennom frykten, ikke rundt den. 

Hvor langt skal du fly? 

Anonymkode: 50b34...3e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må ta kontakt med kabinpersonalet. 

Men du bearbeider ikke flyskrekken når du hører på musikk, du prøver late som den ikke eksisterer. Du må nok gjennom frykten, ikke rundt den. 

Hvor langt skal du fly? 

Anonymkode: 50b34...3e7

Skal fly rundt 2,5 time. Du har nok rett i det med at jeg ikke bearbeider den med musikk; men er det så lurt å forsøke å stå i den når jeg er alene, da?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som hadde grei effekt av flyskrek kurs.. kanskje du kan undersøke det. Hun nektet plent å fly i alle år, men i en alder av nesten 40 nå kan hun fly, men hun foretrekker fortsatt å unngå det. Men hun KAN når hun MÅ

Anonymkode: 4071c...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skal fly rundt 2,5 time. Du har nok rett i det med at jeg ikke bearbeider den med musikk; men er det så lurt å forsøke å stå i den når jeg er alene, da?

TS

Hvis du ikke rekker kurs og det- ta kontakt med kabinpersonalet. De kan introdusere deg for piloter og så kanndet kanskje berolige deg litt mtp at de er proffe folk som har tatt masse skole og så så mange flytimer..? 

Anonymkode: 4071c...ee0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun på fly du har angst? Det er ikke en forlengelse av annen angsproblematikk? Flyr du sjeldent?

Hvis svaret er ja på alt dette mener jeg at du fint kan ta beroligende når du flyr. Det er ikke alltid noe poeng å kurere en angst som bare plager deg 4 ganger i året. Man får ikke nok eksponering til å komme over skrekken. Man blir heller ikke avhengig av beroligende om man kun tar det én gang før hver tur, noen ganger i året.

Anonymkode: e45d8...77e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let opp alle avisartikler det siste året om fly som har fått problemer i Europa. Turbulens, røyk i kabin, motortrøbbel etc. Og hvor mange styrtet i bakken? Ingen.
Og så kan du igjen regne på antall flyavganger i Europa det siste året.  F.eks. bare i Norge var det i fjor 13 millioner innenlandsreiser.  Da ender du opp med kanskje 0.5 % av flyreiser som har fått problemer i luften. Og de igjen har alle landet trygt på bakken. Å fly er utrolig trygt.  

Anonymkode: 05014...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker når den som sitter ved siden av meg forteller meg hva som skjer når de begynner å reagere på noe. Vi kunne pratet, eller du kan holde meg hardt i armen om du vil (er kvinne selv). I det minste så vet de hva som skjer. Er litt flaut om de kaller på flyvertinne, slik jeg opplevde en gang jeg nettopp hadde mottatt et dødsbudskap, og jeg så måtte forklare høyt hva det var. 

Ellers vet jeg ikke hva jeg skal si... dette med skrekk/angst er så vanskelig. Jeg sover gjennom både avgang og landing på fly (hvilepuls 😂). Men har min ting jeg er livredd for, der hele kroppen reagerer. Jeg leste at den type skrekk er et urinnstinkt, at du egentlig kan sammenligne det med at vi skal klare å stå helt stille med normal puls når det kommer en løve løpende mot oss. Så det hjelper ingenting å vite hvor trygt ting er, for kroppen er programmert til å reagere. 

Anonymkode: e4571...baf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke til bry for andre. Om du satt ved siden av meg på flyet så hadde jeg bare vært glad for å kunne hjelpe, og det tror jeg de aller fleste tenker.

Gi beskjed til flyvertinnene. De er vant til å håndtere flyskrekk. Kanskje hjelper det å både se på dem og tenke på at dette er en helt vanlig dag på jobben for dem:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått hjelp av kabinpersonalet. En gang fikk jeg sitte med dem bak et forheng slik at vi ble adskilt fra resten av passasjerene. De er flinke til å roe ned engstelsen. 

En gang bestilte jeg vin, og sminket meg under flyreisen. Det ble et veldig hyggelig alene-vors. Beste flyturen min noen gang!

Har også tatt Vival, men er ikke så fan av å ta piller, og blir gjerne litt trøtt og sløv, noe som påvirker meg etter flyturen også.

Anonymkode: 3cf2c...ac0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har fått hjelp av kabinpersonalet. En gang fikk jeg sitte med dem bak et forheng slik at vi ble adskilt fra resten av passasjerene. De er flinke til å roe ned engstelsen. 

En gang bestilte jeg vin, og sminket meg under flyreisen. Det ble et veldig hyggelig alene-vors. Beste flyturen min noen gang!

Har også tatt Vival, men er ikke så fan av å ta piller, og blir gjerne litt trøtt og sløv, noe som påvirker meg etter flyturen også.

Anonymkode: 3cf2c...ac0

Jeg som svarte over at jeg ikke er redd for fly, men har min ting... 

For meg kan vin forsterke angsten veldig, føre til mer hjertebank, og mye større uro og panikkfølelse. 

Sier ikke at det ikke er verdt å prøve, TS :) Men kanskje ikke første gang du flyr alene. 

Ellers veldig enig i tips om å gjøre noe rutinepreget, som sminke. 

Anonymkode: e4571...baf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bare tenk på at det er tryggere å fly enn det er å sitte i bil.

Anonymkode: a2d30...e20

Du leste hi? 

Anonymkode: e2d94...ebb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også redd for å fly, men synes dette hjelper noe: Rolig og jevn pusting, evt pusteøvelser du finner på nettet, se film, lese bok, spise, drikke. Prøve å tenke på hva jeg skal gjøre når jeg kommer fram. I det hele tatt fokusere på andre ting enn det du er redd for. Jeg drikker ikke alkohol og tar ikke piller når jeg flyr. Er redd for at jeg skal bli verre av det på en måte. Bedre å føle at jeg er meg selv og ikke er sløv eller rusa. Men jeg har heller aldri flydd alene, så det skjønner jeg er veldig tøft!

Anonymkode: 2d967...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bare tenk på at det er tryggere å fly enn det er å sitte i bil.

Anonymkode: a2d30...e20

Noen andre med flyskrekk som er så utrolig lei dette argumentet 😂

TS: jeg har flyskrekk og har flydd masse i mitt liv. Likevel er beroligende og sovepiller fra legen det eneste som hjelper. 

Anonymkode: 7d6f0...d1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet akkurat hvordan du har det! 

Jeg har fått flyangst i voksen alder. Tviholdt på armlenene, lukket øyene, tenkt alle andre var galne som serverte kaffe når det rista - og grått av skrekk. Pulsen i hundreoghelvete.

Men, jeg må fly. I sommer dro jeg til syden som var 3 timer flytur. Jeg gråt i en time før jeg i det hele tatt klarte å trykke bestill på turen.

I dagene frem mot flyvningen fikk jeg noen Valium av venninna, og leste meg opp på flyskrekk.

Mine ting som hjelper er: vindusplass så langt fram jeg kommer (mindre rystelser i flyet - det er haletuppen som beveger seg mest). Vindu for å se når vi kommer over skyene, for å se bakken, for å se været osv. 

Jeg mikser mellom disse tingene å si til meg selv: det er ikke farlig, bare ubehagelig. Det er som å være i båt på sjøen (mtp bevegelsene). Hvis det rister: det er lufttrykk fra alle vinkler som "krangler om plassen". Og når det rister gjennom skyene så er det fordi de er ekstra tette.

Jeg hører på musikk som ikke er "støyete" men mer rolig dubstep (ala Blackmill), som er nesten litt whitenoise.

Og da jeg fløy de 3 timene i sommer så hadde jeg en notatbok hvor jeg bare skrev og skrev - alt som ramlet inn i hodet mitt, og jeg skrev også om det rista litt eller flyet endret retning fem grader ("nå snur flyet seg 5 grader til venstre og det er som å kjøre båt, jeg ser bare blå himmel" osv osv).

Jeg har ikke tatt beroligende, da jeg var redd for at kroppen skulle sløves men hodet skulle være enda mer våkent og få noia. Da vil jeg heller være helt klar når angsten kommer.

Jeg sover ikke på fly (slapper ikke av slikt), men ser ut vinduet eller skriver ned i en bok.ps- det er også greit å se på videoer av "hva er den lyden": feks når de tar inn/ut hjulene og lignende.

Når setebeltelyset slås på ved landing så er det 15 min igjen, og når kapteinen ber crewet om å sette seg så er det 5 minutt igjen (sa ei vertinne da hun så meg tviholde på armlenet en gang). 

Håper dette hjelper. 

Anonymkode: 08060...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...