AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #1 Del Skrevet 25. november 2024 Heia! Nå SKAL jeg ned i vekt, jeg har de siste ukene hatt en voksende følelse rundt dette, og funne ut at jeg nå er klar for full dedikasjon. Jeg veier nå 104kg, og vil ned til 73kg på sikt. Jeg ønsker å forsøke å (i hvert fall i starten) gå ned 1kg per uke (altså må jeg gå 7700kcal i underskudd hver uke); kanskje et litt breialt mål, men ja. Jeg har sjekket flere kalkulatorer, og funnet ut at mitt daglige kaloribehov for å holde vekten jeg er på nå, er 2550kcal v/ det aktivitetsnivået jeg nå har. For å gå ned 1 kg på en uke, må jeg kutte 1,100kcal hver dag. Planen min er da å være i underskudd hvor jeg spiser 1800kcal daglig (750 i underskudd) og trener bort 350kcal hver dag. Dette tilsvarer da underskudd á 1100 kalorier hver dag, som i uken vil samle seg opp til å være en kilo. Jeg tenker at dette blir min "ramme", og at dersom jeg en dag trener bort 150kcal mer enn jeg skal, spiser jeg også 150 mer (og vice versa). Først tenkte jeg; genial ide! 1800 er etterlevelig for meg, og trening er noe jeg uansett i det siste har fått økende sansen for. Men nå når jeg tenker meg om, betyr jo det at når jeg trener bort 350 kcal av de 1800 jeg spiser, sitter jeg bare igjen med 1450kcal per dag. Ideelt for vekttap sikkert, men er dette kanskje i magreste laget, med tanke på at dette ikke skal bli farlig for meg? Jeg tenker jo bare kjøre denne taktikken i starten, så jeg får kjenne litt på det å se resultater (jeg avhenger veldig av resultater for å motiveres i livet, dritt men ja), og deretter trappe ned på "hastigheten" (altså sikte mot 0,5kg/uke). Tror dere det går fint med den taktikken jeg opprinnelig tenkte frem til jeg kanskje har mistet mine 15 første kilo? Og så ta de 18 siste roligere? Eller høres dette farlig/sprøtt ut? Isåfall; noen som har tips? K23 Anonymkode: 11413...5a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #2 Del Skrevet 26. november 2024 Hva mener du skal bli farlig for deg? Anonymkode: 37b9a...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jodi Skrevet 26. november 2024 #3 Del Skrevet 26. november 2024 Jeg tror det er dumt å skulle basere seg på å trene bort 350 kcal hver eneste dag. Får du til trening 7 dager i uka? Jeg ville heller lagt meg på ca. 1600 kcal hver dag, og heller spise kanskje 200 kcal ekstra de dagene du trener. Hvor stort aktivitetsnivå har du utenom trening? Må være et ganske aktivt et dersom du forbrenner 2500 kcal uten trening per dag? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #4 Del Skrevet 26. november 2024 Jeg tenker at det er for mye på en gang, og noe som ikke er mulig å opprettholde på sikt. Da er det lett å være tilbake på null, mulig også ekstra vekt, om få uker. Jeg har mer tro på trinnvis livsstilsendring. 1. Venn deg av med din største uvane. For meg var det kveldsspising av sjokolade. Dette var eneste fokus noen uker, frem til suget etter å spise noe etter middag var helt borte. 2. Litt sunnere valg + porsjonskontroll. Et knekkebrød til frokost i stedet for to. Krydder på salaten til lunsj, i stedet for produkter med olje. Droppe ost på tacoen, litt mindre rømme, og ikke spise det siste skjellet når jeg egentlig var mett.Ga også dette noen uker. 3. Da alt dette satt innførte jeg trening som en vane. Startet også her med lave ambisjoner. Og har heller økt når vanen har satt seg. Anonymkode: 240b1...f9f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #5 Del Skrevet 26. november 2024 Det er veldig lett å gå ned i vekt når du er så stor. Kutt dine største uvaner. Du vet jo innerst inne hvorfor du er stor. Er det kun pga for mye sunn mat, så reduser porsjonene. Spiser du ok gjennom dagen, men spiser godteri på kvelden, kutt ut dette. Drikker du masse kalorier, bytt til kalorifritt. Vent med kaloritelling til du er slankere og ikke klarer å gå ned uten. Evt sjekk noen måltider du spiser ofte, dersom du ikke kan noe om kaloriinnhold. IKKE vær redd for å spise for lite. 1500kcal er mitt daglige kaloribehov som normalvektig, absolutt ikke noe farlig lite. Anonymkode: a1859...b6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #6 Del Skrevet 26. november 2024 Husk at du har en syklus også da. Du vil ikke ha sjanse til å gå ned en kilo i uka. Sett deg REALISTISKE mål. Det du ramser opp, er mulig på lengre sikt, men ikke på så kort sikt som du snakker om. Anonymkode: 0464e...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #7 Del Skrevet 26. november 2024 Jeg klarte å gå ned 25 kg relativt raskt med følgende metode: Kutte ut alt med sukker. Halvere porsjoner av alt. Altså, spiser du vanligvis to poteter, velg en. Et rundstykke, velg et halvt osv. Var mye sulten i begynnelsen, men da tok jeg en kopp te eller et glass Pepsi Max. Jeg veier nå ca. 70 kg. Vedlikeholdsbehovet mitt er nå 1500 kcal, så greit å venne kroppen til å spise mindre først som sist… Lykke til! Anonymkode: 76766...bea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #8 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg klarte å gå ned 25 kg relativt raskt med følgende metode: Kutte ut alt med sukker. Halvere porsjoner av alt. Altså, spiser du vanligvis to poteter, velg en. Et rundstykke, velg et halvt osv. Var mye sulten i begynnelsen, men da tok jeg en kopp te eller et glass Pepsi Max. Jeg veier nå ca. 70 kg. Vedlikeholdsbehovet mitt er nå 1500 kcal, så greit å venne kroppen til å spise mindre først som sist… Lykke til! Anonymkode: 76766...bea Hva spiser du i løpet av en dag? Anonymkode: 0cc31...21f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #9 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hva spiser du i løpet av en dag? Anonymkode: 0cc31...21f Typisk hverdagskosthold: Frokost: Svart kaffe og vann 11:00 Lunsj: En kjøleskapsgrøt av 1 dl havregryn, 2 ss chiafrø, 2 dl. væske (som regel eplejuice, lettmelk, vaniljeyoghurt). 2 ss topping (f.eks. nøtter, frø, honning, peanøttsmør). 1/2 eple eller en neve bær. 17:00 Middag: 2 små mandelpotet eller tilsvarende mengde pasta/ris, 100 - 150 g protein (kjøtt eller fisk), fri mengde grønnsaker, 1/2 dl saus/rømme. 21:00 Kvelds (dersom jeg har trent): 1 knekkebrød med ost, 1 sukkerfri yoghurt, 1 dl. cottagecheese med frukt/bær, eller liknende. Snacks i løpet av dagen: 1 kopp te m/ 1 ts honning, 1 glass Pepsi max, et par klementiner, en liten pepperkake Spiser litt mer i helgene (også godteri, pizza, vin/øl osv). Skeier skikkelig ut ca. 1 gang per måned (festkveld, restaurantbesøk, osv). Dette er sesongvariert, f.eks sist uke var jeg på julebord tre dager på rad uten å begrense meg særlig (dropper snacks og nattmat da…). Neste utskeielse blir om to uker (helaften med middag og fest). Anonymkode: 76766...bea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #10 Del Skrevet 26. november 2024 Jodi skrev (4 timer siden): Jeg tror det er dumt å skulle basere seg på å trene bort 350 kcal hver eneste dag. Får du til trening 7 dager i uka? Jeg ville heller lagt meg på ca. 1600 kcal hver dag, og heller spise kanskje 200 kcal ekstra de dagene du trener. Hvor stort aktivitetsnivå har du utenom trening? Må være et ganske aktivt et dersom du forbrenner 2500 kcal uten trening per dag? 350 kcal daglig ordnes lett på en ergometersykkel. Anonymkode: 21d87...518 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #11 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Heia! Nå SKAL jeg ned i vekt, jeg har de siste ukene hatt en voksende følelse rundt dette, og funne ut at jeg nå er klar for full dedikasjon. Jeg veier nå 104kg, og vil ned til 73kg på sikt. Jeg ønsker å forsøke å (i hvert fall i starten) gå ned 1kg per uke (altså må jeg gå 7700kcal i underskudd hver uke); kanskje et litt breialt mål, men ja. Jeg har sjekket flere kalkulatorer, og funnet ut at mitt daglige kaloribehov for å holde vekten jeg er på nå, er 2550kcal v/ det aktivitetsnivået jeg nå har. For å gå ned 1 kg på en uke, må jeg kutte 1,100kcal hver dag. Planen min er da å være i underskudd hvor jeg spiser 1800kcal daglig (750 i underskudd) og trener bort 350kcal hver dag. Dette tilsvarer da underskudd á 1100 kalorier hver dag, som i uken vil samle seg opp til å være en kilo. Jeg tenker at dette blir min "ramme", og at dersom jeg en dag trener bort 150kcal mer enn jeg skal, spiser jeg også 150 mer (og vice versa). Først tenkte jeg; genial ide! 1800 er etterlevelig for meg, og trening er noe jeg uansett i det siste har fått økende sansen for. Men nå når jeg tenker meg om, betyr jo det at når jeg trener bort 350 kcal av de 1800 jeg spiser, sitter jeg bare igjen med 1450kcal per dag. Ideelt for vekttap sikkert, men er dette kanskje i magreste laget, med tanke på at dette ikke skal bli farlig for meg? Jeg tenker jo bare kjøre denne taktikken i starten, så jeg får kjenne litt på det å se resultater (jeg avhenger veldig av resultater for å motiveres i livet, dritt men ja), og deretter trappe ned på "hastigheten" (altså sikte mot 0,5kg/uke). Tror dere det går fint med den taktikken jeg opprinnelig tenkte frem til jeg kanskje har mistet mine 15 første kilo? Og så ta de 18 siste roligere? Eller høres dette farlig/sprøtt ut? Isåfall; noen som har tips? K23 Anonymkode: 11413...5a5 Det er ikke noe problem. Kroppen henter energi fra fettlagret til det den trenger av det, så får det vitaminer, mineraler og aminosyrer fra kostholdet. Du kan fortsette med samme planen helt til du når målet, underskuddet vil av seg selv reduseres etterhvert som daglig behov reduseres og du når målet til slutt. Anonymkode: eeceb...e9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #12 Del Skrevet 26. november 2024 Klarer du både å trene og spise i underskudd? Appetitt øker ved trening, derfor dropper enkelt trening i slanke fasen. Stopper den verste ulvehungeren. Anonymkode: 709f6...2e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jodi Skrevet 26. november 2024 #13 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 350 kcal daglig ordnes lett på en ergometersykkel. Anonymkode: 21d87...518 Hver eneste dag? 365 dager i året? Er det gjennomførbart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #14 Del Skrevet 26. november 2024 Jodi skrev (1 time siden): Hver eneste dag? 365 dager i året? Er det gjennomførbart? Det er jo ikke mye da. Å øke aktivitet betyr jo ikke at man må på studio hver dag og løfte tungt eller trene til maraton. Mye løses ved å øke hverdagsaktivitet ved å gå fortere, gå litt lengre, jogg opp trapper etc - gjør man slike valg gjennom hele dagen så øker man aktiviteten drastisk. Jeg ligger på 700 om dagen i aktivitet i snitt over år - det er ikke hver dag, men noen dager mye og andre totalt slakt på sofaen. Det gjør jeg for å kunne ha et normalt kosthold og i overgangsalderen. 350 i aktivitet per dag i snitt er en bra plass å starte det - tar ikke så mye innsats å nå, og det er lavt nok til at med litt ekstra innsats et par dager i uka har man og tjent seg opp en sofadag. Anonymkode: eeceb...e9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #15 Del Skrevet 26. november 2024 Er ikke i nærheten av farlig engang. Ikke engang om du er en 2 meter høy mann. Anonymkode: d0005...9f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #16 Del Skrevet 26. november 2024 Mitt beste råd er vekttrening. Det hjalp meg, ikke så mye med kalorier, men det hjalp mot sulten! Jeg fikk EM slags styrke i meg til å motstå mat. Noe falt i balanse av det. Anonymkode: 63ac9...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #17 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 350 kcal daglig ordnes lett på en ergometersykkel. Anonymkode: 21d87...518 Minst 1 time tar det Anonymkode: 563be...7b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 26. november 2024 #18 Del Skrevet 26. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Heia! Nå SKAL jeg ned i vekt, jeg har de siste ukene hatt en voksende følelse rundt dette, og funne ut at jeg nå er klar for full dedikasjon. Jeg veier nå 104kg, og vil ned til 73kg på sikt. Jeg ønsker å forsøke å (i hvert fall i starten) gå ned 1kg per uke (altså må jeg gå 7700kcal i underskudd hver uke); kanskje et litt breialt mål, men ja. Jeg har sjekket flere kalkulatorer, og funnet ut at mitt daglige kaloribehov for å holde vekten jeg er på nå, er 2550kcal v/ det aktivitetsnivået jeg nå har. For å gå ned 1 kg på en uke, må jeg kutte 1,100kcal hver dag. Planen min er da å være i underskudd hvor jeg spiser 1800kcal daglig (750 i underskudd) og trener bort 350kcal hver dag. Dette tilsvarer da underskudd á 1100 kalorier hver dag, som i uken vil samle seg opp til å være en kilo. Jeg tenker at dette blir min "ramme", og at dersom jeg en dag trener bort 150kcal mer enn jeg skal, spiser jeg også 150 mer (og vice versa). Først tenkte jeg; genial ide! 1800 er etterlevelig for meg, og trening er noe jeg uansett i det siste har fått økende sansen for. Men nå når jeg tenker meg om, betyr jo det at når jeg trener bort 350 kcal av de 1800 jeg spiser, sitter jeg bare igjen med 1450kcal per dag. Ideelt for vekttap sikkert, men er dette kanskje i magreste laget, med tanke på at dette ikke skal bli farlig for meg? Jeg tenker jo bare kjøre denne taktikken i starten, så jeg får kjenne litt på det å se resultater (jeg avhenger veldig av resultater for å motiveres i livet, dritt men ja), og deretter trappe ned på "hastigheten" (altså sikte mot 0,5kg/uke). Tror dere det går fint med den taktikken jeg opprinnelig tenkte frem til jeg kanskje har mistet mine 15 første kilo? Og så ta de 18 siste roligere? Eller høres dette farlig/sprøtt ut? Isåfall; noen som har tips? K23 Anonymkode: 11413...5a5 Synes dette høres ut som en god plan. Det er lett å gå ned i vekt. Dette må du si til deg selv ofte. Du må kanskje minske kaloriinntaket til 1400 når du har nådd 73 kg for å klare å vedlikeholde, men jeg synes du har ett fint mål og alderen på din side. Endret 26. november 2024 av Sefanja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 26. november 2024 #19 Del Skrevet 26. november 2024 Kontakt fastlege og ernæringsfysiolog, vektnedgangen blir da forsvarlig og du følges opp underveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #20 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Typisk hverdagskosthold: Frokost: Svart kaffe og vann 11:00 Lunsj: En kjøleskapsgrøt av 1 dl havregryn, 2 ss chiafrø, 2 dl. væske (som regel eplejuice, lettmelk, vaniljeyoghurt). 2 ss topping (f.eks. nøtter, frø, honning, peanøttsmør). 1/2 eple eller en neve bær. 17:00 Middag: 2 små mandelpotet eller tilsvarende mengde pasta/ris, 100 - 150 g protein (kjøtt eller fisk), fri mengde grønnsaker, 1/2 dl saus/rømme. 21:00 Kvelds (dersom jeg har trent): 1 knekkebrød med ost, 1 sukkerfri yoghurt, 1 dl. cottagecheese med frukt/bær, eller liknende. Snacks i løpet av dagen: 1 kopp te m/ 1 ts honning, 1 glass Pepsi max, et par klementiner, en liten pepperkake Spiser litt mer i helgene (også godteri, pizza, vin/øl osv). Skeier skikkelig ut ca. 1 gang per måned (festkveld, restaurantbesøk, osv). Dette er sesongvariert, f.eks sist uke var jeg på julebord tre dager på rad uten å begrense meg særlig (dropper snacks og nattmat da…). Neste utskeielse blir om to uker (helaften med middag og fest). Anonymkode: 76766...bea Takk for svar😊👍🏻 Anonymkode: 0cc31...21f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå