Gå til innhold

Mor har ikke gitt barnet nødvendige medisiner

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger mest bare å få ut frustrasjon her. Jeg er stemor, og akkurat funnet ut at barnets mor ikke har gitt barnet nødvendig medisin i flere mnd. Har hatt en følelse at noe ikke stemmer, fikk far til å åpne Helsenorge og fikk dermed bekreftet at mor aldri har hentet ut resepter, kun far. Vi har fulgt opp barnet med både medisiner og annen tilrettelegging slavisk hver annen uke. Nå forstår jeg jo at denne av og på medisineringen kan ha gjort større skade enn utgangspunktet var. Jeg er så sint, trist og ikke minst forvirret av hvordan en mor kan gjøre noe sånt? Barnet er fulgt opp av barneoverlege på barneavdeling og mor har i timer sagt at hun følger medisinering. Barnet vil ikke dø uten medisinene, men risikerer operasjoner og livslang medisinsk hjelp uten. Og har selvsagt uttalte plager uten medisiner. Det er tydelig omsorgssvikt. Far skal selvsagt informere sykehus og lege om dette i morgen, og ser for meg at dette blir en alvorlig sak mellom sykehuset, barnevernet og oss. Jeg føler at barnet har det bedre hos oss, og blir fulgt opp, men er også redd for hvordan barnet vil reagere på en evnt omsorgsoverdragelse til oss. Kanskje mor kan følges opp tett så det er sikkert at barnet får nødvendig medisin? Noen som har noen kloke ord? Råd eller tips? Jeg regner med at så fort sykehuset blir informert i morgen av oss begynner en ball å rulle som vi ikke har kontroll på. 

Anonymkode: 45c11...099

• Hjerte 26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før du begynner å tenke at barnet blir «ditt» på heltid: det er ikke sånn at det automatisk blir omsorgsoverdragelse med en gang barnevernet blir kontaktet. 

Anonymkode: 2bc16...740

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Før du begynner å tenke at barnet blir «ditt» på heltid: det er ikke sånn at det automatisk blir omsorgsoverdragelse med en gang barnevernet blir kontaktet. 

Anonymkode: 2bc16...740

Det er ikke målet heller. Derfor jeg funderer på om mor kan følges opp. Eller rettere sagt ; hvordan vite at barnet blir fulgt opp medisinsk. 

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke målet heller. Derfor jeg funderer på om mor kan følges opp. Eller rettere sagt ; hvordan vite at barnet blir fulgt opp medisinsk. 

Det er det legene på sykehuset som må vurdere når de får den informasjonen fra far i morgen.

Anonymkode: 3a53a...544

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere gjør rett i å ta dette opp med barnelegen i morgen, og ta det derfra. Mor trenger kanskje hjelp til å følge opp medisiner. Hjelp til å lage dosetter og alarmer når barnet skal ha medisin. 

Anonymkode: 808cc...77a

Unnskyld meg, men jeg tror ikke problemet her er at mor ikke klarer eller husker å gi viktig medisin til barnet. I så tilfelle bør han vel strengt talt ikke ha omsorg for barnet i det hele tatt. 

Anonymkode: 8e5e5...403

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

hvilken sykdom og medisin ? kanskje mor er uenig i medisineringen..har jo tydeligvis gått fint uten.. 

Anonymkode: 18eeb...d84

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hvilken sykdom og medisin ? kanskje mor er uenig i medisineringen..har jo tydeligvis gått fint uten.. 

Kan du ikke lese?

Anonymkode: 3f7dd...6f4

• Liker 25
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I så fall er det jo viktig at mor gir uttrykk for dette, slik at det kan diskuteres med legen.

F.eks ADHD medisin kan jo være en vurderingssak om man ønsker å prøve, men det går ikke an å veksle fra uke til uke. 

Anonymkode: 0d0ab...d35

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts her. Vil ikke gå for nøye inn på det av personvern. Men det er somatisk. Ikke type adhd medisin eller noe som kan bestrides. Det har ikke gått fint uten, og barnet har strevd med alvorlige symptomer, som ubehandlet vil føre til operasjon og ett liv med følger av dette. Medisiner er beordret av barneoverlege etter grundig utredning og det er ingen grunn til å bestride at de er nødvendige. 

• Liker 13
  • Hjerte 20
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dere gjør rett i å ta dette opp med barnelegen i morgen, og ta det derfra. Mor trenger kanskje hjelp til å følge opp medisiner. Hjelp til å lage dosetter og alarmer når barnet skal ha medisin. 

Anonymkode: 808cc...77a

Mor lyver og sier hun gir medisiner til rett tid, og i riktig mengde, så dette er ikke noe hun sliter med, men velger å ikke gjøre av årsaker jeg ikke forstår. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet

Det eneste som kan gjøres er vel at hjemmesykepleien kommer hjem og gir barnet medisin. Sannsynligvis blir barnevernet varslet da det burde vurderes som omsorgssvikt. Hvis ikke bør far melde mor til barnevernet. 

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
Amy71 skrev (2 minutter siden):

Det eneste som kan gjøres er vel at hjemmesykepleien kommer hjem og gir barnet medisin. Sannsynligvis blir barnevernet varslet da det burde vurderes som omsorgssvikt. Hvis ikke bør far melde mor til barnevernet. 

Det var faktisk ett godt råd på en løsning. Tusen takk. Regner med at helsevesenet melder dette til barnevernet. Det mangler heldigvis ikke bevis, siden medisiner aldri er blitt hentet ut av mor. 

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare husk at barneverntjenesten ikke kan ta omsorgen fra bare en forelder, så hvis far mener at barnet ikke blir godt nok ivaretatt hos mor og ønsker mer/hele omsorgen for barnet må han ta saken til retten etter lov om barn og foreldre. 

Anonymkode: 89663...668

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Amy71 skrev (8 minutter siden):

Hvis hjemmesykepleien må reise hjem til et voksent , friskt menneske for å hjelpe henne med å gi medisin til barnet hennes så er noe alvorlig galt med mor og nivået på omsorgsevnen. 
Det ville være rart om Barnevernet skulle mene det var en god idé. 
Et sånt tilfelle som dette er alvorlig og jeg vil tro at dette blir en stor sak av fra Helsevesenet sin side også , dvs legen 

Anonymkode: d8cc4...b86

• Liker 20
  • Hjerte 1
Skrevet

Koster medikamentene penger hun ikke har eller har hun ikke forstått alvoret her? 

Anonymkode: a19ee...bbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Koster medikamentene penger hun ikke har eller har hun ikke forstått alvoret her? 

Anonymkode: a19ee...bbd

De er gratis på blå resept, fordi de er nødvendige. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis hjemmesykepleien må reise hjem til et voksent , friskt menneske for å hjelpe henne med å gi medisin til barnet hennes så er noe alvorlig galt med mor og nivået på omsorgsevnen. 
Det ville være rart om Barnevernet skulle mene det var en god idé. 
Et sånt tilfelle som dette er alvorlig og jeg vil tro at dette blir en stor sak av fra Helsevesenet sin side også , dvs legen 

Anonymkode: d8cc4...b86

Jeg håper dette blir en stor sak fra legens side. Jeg er utrolig opprørt. Ikke bare av at hun ikke har gitt, men også vært vitende om at vi har gitt etter legens ordre. Bare å tenke på at den stakkars lille kroppen har hatt en uke av, og en uke på medisiner i flere måneder som skal gies konsistent hver dag. De svingningene dette har medført. Jeg har ikke ord. 

• Liker 6
  • Hjerte 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Herregud! Stakkars barn!

Anonymkode: becb1...78c

• Liker 5
Skrevet

Uff. Da jeg jobbet i hjemmesykepleien så hadde vi 3 barn som var pasienter. Det var akkurat pga sånn du sier her, foreldre fulgte ikke opp medisineringen så vi gjorde det. Kanskje det kunne vært en ide og drøfte med legen? Men, hvorfor gir hun ikke barnet medisin? Er hun i utgangspunktet imot medisinen?

Anonymkode: d08b9...eac

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Barnet har en far som fungerer og barneloven regulerer hvordan han bør gå frem. 

Dere behøver ikke barnevern, men en god barnerettsadvokat. 

Anonymkode: 44e2f...8dd

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...