Gå til innhold

Kjæresteovernatting regler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke regler er vanlig i forhold til tenåring som ønsker å ha kjæreste på overnatting? 

Jeg er stemor til en snart voksen tenåring som vil sove sammen med kjæresten stort sett hver natt enten her eller hos han. 

Dette er ikke ett spm ifht. Seksualitet, da de snart er voksne, men heller ifht. At det er vanskelig å ha en ekstra person i huset så ofte, og at jeg er den eneste som stritter imot. 

Jeg er vant til å bo alene, så det har vært krevende på mange måter å omstille seg til å bo med en samboer og to barn. Jeg tenkte nøye igjennom det før vi valgte å flytte sammen, og forbedrede meg så godt jeg klarte på en ny hverdag, men det er jo allikevel en omstilling. Det jeg ikke var forberedt på var at det skulle være ønskelig med enda en person i huset såpass ofte. 

Fra start sa jeg at det var greit med overnatting i helgene, men ikke i ukedagene, og jeg trodde selv at det var en ganske grei regel, men hos kjæresten og når de er hos moren er det tydeligvis greit at de overnatter så mye som de vil når som helst. 

Dette har resultert i at de stadig maser til faren om overnatting også i ukedagene, og han føler at han står i en veldig kjip situasjon hvor enten jeg eller tenåringen blir skuffet/sure. 

Jeg forstår hans side av saken veldig godt, og ønsker ikke at det skal være sånn. Stort sett sier jeg ja når spørsmålet kommer i ukedagene, og jeg har forsøkt å inngå kompromiss hvor jeg sier at så lenge det ikke blir hver natt og at de er litt her og litt der så er det greit, men det blir tydeligvis for uklart å forholde seg til. 

Ifølge min samboer er det kun jeg som er vanskelig på dette og må innrette meg, og jeg lurer veldig på om det er vanlig i andre familier at det er fritt frem å overnatte så mye man vil? 

Det kan jo tenkes at det er jeg som er vanskelig, men for meg er det en påkjenning å ha så mange personer å forholde seg til, rydde opp etter osv. 

Jeg er redd for hvor mye stress det vil påføre meg hvis jeg gir meg på dette, men jeg vurderer motvillig å gjøre det allikevel. Håper å høre andres tanker/erfaringer rundt tema før jeg bestemmer meg 🙏

Anonymkode: 02288...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde svigerdatter boende her i ett år, det gikk helt fint. 

Men om vi måtte delt bad og oppholdsrom, hadde det ikke gått! Jeg må kunne trekke meg tilbake og være bare meg. 

Anonymkode: cf9c8...738

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvilke regler er vanlig i forhold til tenåring som ønsker å ha kjæreste på overnatting? 

Jeg er stemor til en snart voksen tenåring som vil sove sammen med kjæresten stort sett hver natt enten her eller hos han. 

Dette er ikke ett spm ifht. Seksualitet, da de snart er voksne, men heller ifht. At det er vanskelig å ha en ekstra person i huset så ofte, og at jeg er den eneste som stritter imot. 

Jeg er vant til å bo alene, så det har vært krevende på mange måter å omstille seg til å bo med en samboer og to barn. Jeg tenkte nøye igjennom det før vi valgte å flytte sammen, og forbedrede meg så godt jeg klarte på en ny hverdag, men det er jo allikevel en omstilling. Det jeg ikke var forberedt på var at det skulle være ønskelig med enda en person i huset såpass ofte. 

Fra start sa jeg at det var greit med overnatting i helgene, men ikke i ukedagene, og jeg trodde selv at det var en ganske grei regel, men hos kjæresten og når de er hos moren er det tydeligvis greit at de overnatter så mye som de vil når som helst. 

Dette har resultert i at de stadig maser til faren om overnatting også i ukedagene, og han føler at han står i en veldig kjip situasjon hvor enten jeg eller tenåringen blir skuffet/sure. 

Jeg forstår hans side av saken veldig godt, og ønsker ikke at det skal være sånn. Stort sett sier jeg ja når spørsmålet kommer i ukedagene, og jeg har forsøkt å inngå kompromiss hvor jeg sier at så lenge det ikke blir hver natt og at de er litt her og litt der så er det greit, men det blir tydeligvis for uklart å forholde seg til. 

Ifølge min samboer er det kun jeg som er vanskelig på dette og må innrette meg, og jeg lurer veldig på om det er vanlig i andre familier at det er fritt frem å overnatte så mye man vil? 

Det kan jo tenkes at det er jeg som er vanskelig, men for meg er det en påkjenning å ha så mange personer å forholde seg til, rydde opp etter osv. 

Jeg er redd for hvor mye stress det vil påføre meg hvis jeg gir meg på dette, men jeg vurderer motvillig å gjøre det allikevel. Håper å høre andres tanker/erfaringer rundt tema før jeg bestemmer meg 🙏

min fikk lov fra hn var 15 og sove med kjæresten, hvis de vil ha sex så har de det uansett

Anonymkode: 7f11d...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

min fikk lov fra hn var 15 og sove med kjæresten, hvis de vil ha sex så har de det uansett

Anonymkode: 7f11d...fbf

Nå var det ikke det at de har sex som var ts sitt problem i det hele tatt da. De er snart voksne, skriver hun. Det er det at det er kommet en ekstra person i husholdningen, som tråkker rundt i hjemmet hennes, spiser maten, bruker dusjen og badet, spiser maten og skal sannsynligvis sikkert rengjøres eller ryddes etter også (sånn er mange tenåringer sløve på i alle fall).

Anonymkode: 6ada6...965

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå var det ikke det at de har sex som var ts sitt problem i det hele tatt da. De er snart voksne, skriver hun. Det er det at det er kommet en ekstra person i husholdningen, som tråkker rundt i hjemmet hennes, spiser maten, bruker dusjen og badet, spiser maten og skal sannsynligvis sikkert rengjøres eller ryddes etter også (sånn er mange tenåringer sløve på i alle fall).

Anonymkode: 6ada6...965

Presist! 

Det har igrunn ikke noe med at de er kjærester å gjøre, problemet for meg er at det er en ekstra person i tillegg til de tre jeg samtykket å flytte sammen med... 

Jeg skjønner at barna skal ha besøk og overnattingsgjester iblant, men her føles det for meg som at vi plutselig har fått ett ekstra barn på deltid som bare flyttet inn og tok seg til rette uten at jeg har noe jeg skulle ha sagt. 

Hun drar på skolen og lar han være alene her mens jeg ligger syk. For de andre i huset er dette tydeligvis akseptabelt, men for meg føles det som ett overtramp og det føles som om vi har fått en squatter som vi ikke kan kaste ut. Jeg føler meg helt motløs når jeg er den eneste som føler det slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette en naturlig del av utviklingen, på en måte. Men jeg kan skjønne at det er vanskeligere for deg som er kommet inn i en familiesituasjon med store ungdommer. Hos oss får 17 åringen ha kjæresten på overnatting når som helst, alternativet er at de alltid er hos kjæresten og da ser vi henne knapt. Eneste regelen vi har er at jeg ønsker de sier fra om han skal ha middag så vi lager nok. Det er bare en fase, om ikke lenge er de ute av huset. 

Anonymkode: f416f...804

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En regel bør kanskje være at kjæresten kun er der når barnet som bor der er der, med mindre det er avtalt på forhånd. Og, behandle han som en del av hjemmet- kan du be han om å hjelpe til, feks om han kan dekke bordet eller hente ved, slik at du ikke føler du må stille med service til en gjest hele tiden?

Kan dere bestemme hvilke dager som er overnattingsfrie, eller omvendt? Og så får far ta den diskusjonen med ungene så ikke du blir den store, stygge ulven.

Og, Jeg skjønner deg godt ts.. Samtidig er det snart over, ungene flytter snart ut og om de ikke føler seg velkomne som tenåringer ser dere de lite som voksne, så det er nok lurt å svelge noen kameler dessverre.

Anonymkode: f5b40...301

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det her må du bare akseptere, hun er familie nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde datterens kjæreste omtrent boende hos oss i ca et år. Han overnattet hele tiden, spiste middag her, smurte matpakke, osv. Det gikk helt greit.

Men vi hadde to etasjer, der de hadde sitt område nede, med soverom, stue og bad. Hun/de hadde venner på besøk, uten at vi merket det så mye. Vi hadde stue, soverom, kjøkken og bad oppe, så vi måtte ikke ta så mye del i at han var her, eller at de hadde venner på besøk. Det hadde nok mye å si at vi ikke måtte ha felles oppholdsrom hele tiden.

Det gikk helt fint at han var hos oss. Han spiste jo hos oss, middag, brød, pålegg, men han kjøpte jo også endel matvarer selv. Vi laget jo middag til alle, men en person ekstra var helt greit. 

Han var en veldig trivelig person, så det hadde nok noe å si også. 

Nå er dette noen år siden, men husker ikke at jeg måtte rydde mer med han i hus. Han vasket klær hjemme hos sin mor, og oppvask og rydding ellers tok de seg av selv. Dvs ta tallerkener og skitne kopper opp til oppvaskmaskin, og de fikk vaske og holde i orden på sine områder, altså rommet sitt, stua og badet nede.

Husker det at han stort sett bodde her som helt ok. Og at det var veldig fint å bli kjent så godt med han. 

De flyttet ut i egen bolig etter den perioden der han bodde hos oss. Fikk 2 barn sammen. Nå er det slutt mellom dem, etter mange år, men jeg kjenner svigersønnen min, og vet han er en god mann. 

Anonymkode: 47b49...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnatting er en ting, men å være hos dere på dagen uten kjæresten er jo unødvendig da. 

Enig i at faste dager uten overnatting er bedre enn at du skal bli den vanskelige hele tiden. Kan de ikke være hos ham fast noen dager, f eks mandag, tirsdag og onsdag? Og så kan du planlegge ting ute av hjemmet litt oftere i helgen? 

Og ja, sett dem til å lage mat og handle, f eks. 

Anonymkode: 35915...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...