Gå til innhold

Hvorfor skal barnefamilier velge å flytte til Bærum?

Fighter83

Anbefalte innlegg

Hva har Bærum kommune å tilby barnefamiliene?

Er barna forsvarlig ivaretatt i barnehage og skole? Er de trygge der?

Hva med fritidshusene og de organsierte fritidstilbudene? Er det et godt nok tilbud til barn og ungdom her? Har alle barn og unge muligheter til å bli med? Hvilke forebyggende tiltak har Bærum kommune ansvar for i dette arbeidet? Tar de ansvaret på alvor?

Som en innbygger med barn i barneskolen i Bærum kommune så har jeg mistet troa på at Bærum kommune er en god kommune for barnefamilier. 

Jeg er frustrert og føler sterkt for å rope ut: Forbli heller boende i Oslo dere som vurderer å flytte hit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bærum er en svær kommune. Tilbudet i Billingstad er helt annerledes enn på Rykkinn eller Fornebu. Personlig er jeg fornøyd med Bærum, men som sagt er det lokale forskjeller.

Anonymkode: 36dea...a79

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (9 minutter siden):

Hva med fritidshusene og de organsierte fritidstilbudene? Er det et godt nok tilbud til barn og ungdom her? Har alle barn og unge muligheter til å bli med? Hvilke forebyggende tiltak har Bærum kommune ansvar for i dette arbeidet? Tar de ansvaret på alvor?

Som en innbygger med barn i barneskolen i Bærum kommune så har jeg mistet troa på at Bærum kommune er en god kommune for barnefamilier. 

Jeg er frustrert og føler sterkt for å rope ut: Forbli heller boende i Oslo dere som vurderer å flytte hit! 

Har du sett boligprisene i Oslos gode områder?

Skal man uten stor formue ha mulighet til å ha en hage og en god skole for sitt barn, så må man flytte ut av Oslo. Da er Bærum et godt alternativ.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at mye av det som er spesielt bra i Oslo, som f. Eks et AKS tilbud med innhold (i stede for oppbevaring på Sfo), er SV sine hjertebarn. Med borgerlig byråd i Oslo er det borte i løpet av få år... 

Anonymkode: a4abc...b67

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbudet i Oslo er jevnt over ganske dårlig. Det nye er at Bærum har gått fra å være en god kommune å flytte til (særlig for barn med spesielle behov), til ikke å være det. 

Så får man vel kartlegge hvilke andre randkommuner som kan duge. 

Anonymkode: 12744...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (13 timer siden):

hadde blitt i oslo, vi trivdes ikke og flyttet tilbake etter 2 år

Anonymkode: 7b1f9...e34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man flytter jo fordi man ønsker større plass, og det er ikke mulig i Oslo, eller veldig dyrt.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tilbudet i Oslo er jevnt over ganske dårlig. Det nye er at Bærum har gått fra å være en god kommune å flytte til (særlig for barn med spesielle behov), til ikke å være det. 

Anonymkode: 12744...d61

Nettopp. Da vi flyttet, for 5 år siden, hadde Bærum og Asker mye mer penger å bruke pr innbygger, enn det Oslo hadde. Det var veldig merkbart for en småbarnsfamilie, i slike ting som:

• mye enklere og raskere å få en barnehageplass
  • mye bedre oppfølging for gravide og småbarn. Det gikk faktisk an å få jordmor, det gjorde ikke det i Oslo
  • ja, småbarn, barna mine fikk mye bedre oppfølging på Helsestasjon, det er åpenbart at kommunen hadde mer ressurser
  • barnet mitt fikk logoped i alderen av 4 år! Det tror jeg er uhørt i Oslo.

men ja, det nye nå er at Asker og Bærum, de to rikeste kommunene, må dele sin rikdom med andre kommuner med mindre velstand. Noe som er sikkert egentlig rettferdig, men greia er jo at folk har flyttet hit fordi disse kommunene var rikere, fordi man ønsket seg det å bo i en rik kommune. Det er en pris å betale, da boligprisene her er ikke for enhver man. Det var en ressurs sterk kommune for ressurssterke mennesker.  

Anonymkode: 69326...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konkludert med at Bærum kommune ikke investerer i barn og ungdom. De er mer interessert i å styre kommunen som et AS der de er mer interessert i å fremme investeringer i ulike fond og prosjekter som gir god PR ang prestisje enn i å være en god arbeidsgiver som har helsefremmende arbeidsplasser for arbeidstagerne sine og forebyggende oppvekstmiljø for de unge. Høyre burde skamme seg! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså.. jeg anbefaler ingen å flytte til Bærum. Bli heller i Oslo. Jeg angrer på vi kjøpte bolig på Bærumsiden istedet for innenfor Oslogrensa.

Anonymkode: 5e471...008

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærum har jo gått på smell med å være rike og bli fratatt noen hundre millioner. Bærum er tydelig Høyrekommune på godt og vondt og stordrift er klart mantra, men det er mange med veldig god økonomi mange steder og det lønner seg å matche det for å få ungene til å trives.

Vile holdt meg nærme Oslo og E18/tog og ikke langt inni landet. 

Anonymkode: 422da...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Asker bedre?

Vokste selv opp i Bærum men det er jo mange år siden. Har alltid tenkt jeg skal flytte tilbake men merker jeg blir mer og mer skeptisk..

Anonymkode: c0764...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er Asker bedre?

Vokste selv opp i Bærum men det er jo mange år siden. Har alltid tenkt jeg skal flytte tilbake men merker jeg blir mer og mer skeptisk..

Anonymkode: c0764...a25

Absolutt ikke. Etter sammenslåingen med Røyken og Hurum er kommune-økonomien helt elendig.

Anonymkode: 9e4b2...61d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (På 28.11.2024 den 22.16):

Jeg har konkludert med at Bærum kommune ikke investerer i barn og ungdom. De er mer interessert i å styre kommunen som et AS der de er mer interessert i å fremme investeringer i ulike fond og prosjekter som gir god PR ang prestisje enn i å være en god arbeidsgiver som har helsefremmende arbeidsplasser for arbeidstagerne sine og forebyggende oppvekstmiljø for de unge. Høyre burde skamme seg! 

Er du en SV-politiker som taper sak etter sak eller? Du hadde 7-8 spørsmål i hovedinnlegget om hva Bærum kan gjøre for deg. Gi meg to svar på hva du kan gjøre for Bærum. 

Anonymkode: 6cefe...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 13.19):

Absolutt ikke. Etter sammenslåingen med Røyken og Hurum er kommune-økonomien helt elendig.

Anonymkode: 9e4b2...61d

Er ikke pga sammenslåing, det brukes minimalt med penger i Røyken og Hurum, men brukes på gigantiske prosjekter sentralt i Asker. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 13.57):

Man flytter jo fordi man ønsker større plass, og det er ikke mulig i Oslo, eller veldig dyrt.

Nettopp. Da vi flyttet, for 5 år siden, hadde Bærum og Asker mye mer penger å bruke pr innbygger, enn det Oslo hadde. Det var veldig merkbart for en småbarnsfamilie, i slike ting som:

• mye enklere og raskere å få en barnehageplass
  • mye bedre oppfølging for gravide og småbarn. Det gikk faktisk an å få jordmor, det gjorde ikke det i Oslo
  • ja, småbarn, barna mine fikk mye bedre oppfølging på Helsestasjon, det er åpenbart at kommunen hadde mer ressurser
  • barnet mitt fikk logoped i alderen av 4 år! Det tror jeg er uhørt i Oslo.

men ja, det nye nå er at Asker og Bærum, de to rikeste kommunene, må dele sin rikdom med andre kommuner med mindre velstand. Noe som er sikkert egentlig rettferdig, men greia er jo at folk har flyttet hit fordi disse kommunene var rikere, fordi man ønsket seg det å bo i en rik kommune. Det er en pris å betale, da boligprisene her er ikke for enhver man. Det var en ressurs sterk kommune for ressurssterke mennesker.  

Anonymkode: 69326...297

Det er andre kommuner det går an å bo i og  jeg bor i Drammen. Her får du helt andre boliger for det du må gi for et hus i Bærum. 

Men vi er en fattig kommune med storbyutfordringer. kan nevne barnefattigdom, inegreringsutfordringer og sammenslåing av Drammen med to nabokommuner med dårligere økonomi.

Vi er nødt til å dele på kaka som skatteinntektene gir, det er kun rettferdig at Bærum må gi fra seg noe til de fattigere kommunene

Anonymkode: 41d24...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er andre kommuner det går an å bo i og  jeg bor i Drammen. Her får du helt andre boliger for det du må gi for et hus i Bærum. 

Men vi er en fattig kommune med storbyutfordringer. kan nevne barnefattigdom, inegreringsutfordringer og sammenslåing av Drammen med to nabokommuner med dårligere økonomi.

Vi er nødt til å dele på kaka som skatteinntektene gir, det er kun rettferdig at Bærum må gi fra seg noe til de fattigere kommunene

Det får være grenser på hvor mange millioner Asker og Bærum skal gi fra seg.  

Drammen vs Asker/Bærum og boligutvikling blir jo som ond spiral

I Drammen så har fokuset vært å satse på alle lavinntektsfamilier og bygger billige boliger som igjen tiltrekker seg flere i samme kategori og man får vedvarende lave kommuneinntekter. I Asker/Bærum bygges i liten grad slike boliger, eller de blir dyre uansett så de som bosetter seg der gir vedvarende høyere kommuneinntekter.  Pga flere med lav inntekt og flere innvandrere i Drammen så fortsetter presset på å bygge boliger med billig profil, luksus selger ikke like bra - som i Asker og Bærum.  Når det blir flere eldre så vil lavinntektskommuner slite mer for de får ikke inn nye familier med høy inntekt og høy utdanning.  

Jeg ville fortsatt valgt Asker fremfor Drammen, de to kommune Asker ble slått sammen med har ikke like dårlig profil som f.eks Nedre Eiker som Drammen må slite med. men Hurum og Nedre Eiker har mye av samme gamle arbeidermrntalitet og avstand til større sted (selv om kortere fra Mjøndalen til Drammen enn Tofte til Drammen.  

Jeg ville i Asker ikke bevegd meg lenger sør enn Heggedal. Kommunen er Høyrestyrt og har fokus på sentralisering og det bygges mer ned enn opp lenger sør og avstander til alt blir større. De legger med både barne og ungdomsskoler. Det bygges masse fine og rimelige boliger i Åros/Sætre og fin utsikt, men elendig kollektivtransport.   

Det du får i Asker og Bærum du ikke får alle andre steder er foreldreengasjement og foreldre som stiller opp og ikke bare sender ungene ut på egenhånd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er du en SV-politiker som taper sak etter sak eller? Du hadde 7-8 spørsmål i hovedinnlegget om hva Bærum kan gjøre for deg. Gi meg to svar på hva du kan gjøre for Bærum. 

Anonymkode: 6cefe...48c

Jeg er en som bistår i samfunnet med mitt engasjement både fysisk, psykisk og sosialt. Jeg er en del av de mange som er skattebetalende arbeidstagere i helsevesenet, eier av bolig, medlem politisk og sist men ikke minst har jeg bidratt med unger i dette samfunnet som pr nå blir påvirket og kommer til å fortsette å bli påvirket av de politiske beslutningene som gjøres. Så pr nå bidrar jeg godt på flere hold vil jeg si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2024-11-28 den 22.24):

Nei, altså.. jeg anbefaler ingen å flytte til Bærum. Bli heller i Oslo. Jeg angrer på vi kjøpte bolig på Bærumsiden istedet for innenfor Oslogrensa.

Anonymkode: 5e471...008

Hvor i Bærum?

Anonymkode: ced68...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det får være grenser på hvor mange millioner Asker og Bærum skal gi fra seg.  

Drammen vs Asker/Bærum og boligutvikling blir jo som ond spiral

I Drammen så har fokuset vært å satse på alle lavinntektsfamilier og bygger billige boliger som igjen tiltrekker seg flere i samme kategori og man får vedvarende lave kommuneinntekter. I Asker/Bærum bygges i liten grad slike boliger, eller de blir dyre uansett så de som bosetter seg der gir vedvarende høyere kommuneinntekter.  Pga flere med lav inntekt og flere innvandrere i Drammen så fortsetter presset på å bygge boliger med billig profil, luksus selger ikke like bra - som i Asker og Bærum.  Når det blir flere eldre så vil lavinntektskommuner slite mer for de får ikke inn nye familier med høy inntekt og høy utdanning.  

Jeg ville fortsatt valgt Asker fremfor Drammen, de to kommune Asker ble slått sammen med har ikke like dårlig profil som f.eks Nedre Eiker som Drammen må slite med. men Hurum og Nedre Eiker har mye av samme gamle arbeidermrntalitet og avstand til større sted (selv om kortere fra Mjøndalen til Drammen enn Tofte til Drammen.  

Jeg ville i Asker ikke bevegd meg lenger sør enn Heggedal. Kommunen er Høyrestyrt og har fokus på sentralisering og det bygges mer ned enn opp lenger sør og avstander til alt blir større. De legger med både barne og ungdomsskoler. Det bygges masse fine og rimelige boliger i Åros/Sætre og fin utsikt, men elendig kollektivtransport.   

Det du får i Asker og Bærum du ikke får alle andre steder er foreldreengasjement og foreldre som stiller opp og ikke bare sender ungene ut på egenhånd. 

Tror ikke det som bor i Drammen opplever at det bygges mye billig her altså.

Jeg sier igjen at det går an å bosette seg andre steder enn i Norges rikeste kommune. Så kan det man sparer på bolig brukes til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror ikke det som bor i Drammen opplever at det bygges mye billig her altså.

Jeg sier igjen at det går an å bosette seg andre steder enn i Norges rikeste kommune. Så kan det man sparer på bolig brukes til andre ting.

Men avstand til jobb bør jo også telle.  65 % av de som bor i Asker pendler ut (kun 40% i Bærum og 45 % i Drammen)  (I Lier pendler 60 %)

Det man sparer i huspriser kan man tape i pendlertid. Huspriser her jeg bor er ikke superhøye, men vi må pendle så vi bruker fra 2x45 min til 2x60 min hver dag til/fra huset vårt, på vinteren mer og stengte veier eller innstilte tog er en utfordring. 

Antall fritidsaktiviteter, tid til de, kollektivtransport avstand til shopping og annet skal ikke undervurderes heller.  Forskjell på buss/tog 1-2 gr pr time og hvert 10. minutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...