Gå til innhold

Klagetråd - pris på sengeting til småbarn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå må mini på 2 år snart over fra sprinkelsengen til småbarnseng. Holder på å klatre ut 😅. Det betyr at han også bør ha sengehest, ettersom han åler seg rundt som en slange hele natta. Siden den nye senga er større må han også ha madrassbeskytter, ett tisselaken og to vanlige laken  Han bør også få en større pute snart, og dyne. Og da også to sengesett i samme størrelse. 

Helst bør dyne være for vinter/høst/vår. 

Men fy faen så dyrt! Og vi har god råd. 

Senga+sengehest ble kjøpt brukt for 1000 kr, førpris 2700 på Ikea. Alt det andre bør være nytt av hygienehensyn. 1200 kr for en jævla dyne (på salg hos høye), 600 for pute (på salg på kid), 550 for to sengesett på Ikea, 400 for madrassbeskytter og laken. 

3850 kr ender totalen på. Er helt krisedyrt! Og jeg har kjøpt brukt og på salg!  Hadde Ikea eller jysk solgt dyner 100*140 og puter 35*40 hadde jeg definitivt kjøpt der. Men neida, de har bare egne størrelser som blir alt for store/små. Kid og Princess har heller ikke store utvalget til bedre priser å skryte av. De har noe, men det som er under 1000 kr er for sommeren eller ikke inne på lager i butikk eller nettbutikken. 

Puuh, dagens utblåsning. 

Anonymkode: 69f26...545

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå må mini på 2 år snart over fra sprinkelsengen til småbarnseng. Holder på å klatre ut 😅. Det betyr at han også bør ha sengehest, ettersom han åler seg rundt som en slange hele natta. Siden den nye senga er større må han også ha madrassbeskytter, ett tisselaken og to vanlige laken  Han bør også få en større pute snart, og dyne. Og da også to sengesett i samme størrelse. 

Senga+sengehest ble kjøpt brukt for 1000 kr, førpris 2700 på Ikea. Alt det andre bør være nytt av hygienehensyn. 1200 kr for en jævla dyne (på salg hos høye), 600 for pute (på salg på kid), 550 for to sengesett på Ikea, 400 for madrassbeskytter og laken. 

3850 kr ender totalen på. Er helt krisedyrt! Og jeg har kjøpt brukt og på salg!  Hadde Ikea eller jysk solgt dyner 100*140 og puter 35*40 hadde jeg definitivt kjøpt der. Men neida, de har bare egne størrelser som blir alt for store/små. Kid og Princess har heller ikke store utvalget til bedre priser å skryte av. De har noe, men det som er under 1000 kr er for sommeren eller ikke inne på lager i butikk eller nettbutikken. 

Puuh, dagens utblåsning. 

Jeg kjøpte allergivennlig dyne og pute fra høie på salg for et par år siden, samlet pris var da 600,- denne har holdt både sommer og vinter. Sengen kjøpte vi ny på bohus, fordi vi har to yngre som kan arve. Sengen kostet ca 3000 med sengehest. Tisselaken og to laken oppå hverandre har jeg ikke ordnet før det er snakk om bleieslutt på natten. Det har gått veldig bra å gjøre det slik. 

Om en treseng ikke er ny, går nok veldig bra hygienemessig. Madrass bør være ny. Madrass kjøpte jeg for 700,- byttes til hvert barn. Sengetøy har jeg funnet på mange forskjellige nettsider, både lekekassen, extraleker og jollyroom. Handler litt nå og da. 

Har aldri tenkt på at dette er så dyrt. Det er først bedside, så sprinkelseng, så juniorseng. Deretter hoppet eldste barnet rett til en bred sovesofa som han sikkert kommer til å ha frem til tenårene. Så gjennom livet hans har senger og madrasser kostet svært lite totalt. Med tanke på at dette brukes hver eneste natt. 

Sovesofaen fikk vi av venner, så totalt uten sengetøy så koster en barndom med senger rundt 7000. Er det egentlig så ille? 

Jeg syns det er verre med sykler, ski, akebrett, leker, skøyter, evt annet utstyr til idrett og bytte ut etter størrelse og alder på alt dette. Det er der det koster. 

Anonymkode: a9b3c...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte pute, dyne og tisselaken på jysk. Blanding av dun og fiber. Har vært fornøyd med alt. Tror det kom på 1000 totalt. 

Anonymkode: 3442c...cb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har brent av litt for mye i sengetøy-avdelingen. 

Vår 2-åring sover i sovepose fra HM, kostet 199 og er god og varm hele natta. Om dyne funker best for dere og dere vil holde prisen nede så tenker jeg at hvilken som helst dyne gjør nytten. Den trenger ikke å passe perfekt til sengen. 

Vår 5-åring sover i juniorseng og bruker bare en vanlig dyne, det er null stress. Har bevisst heller brukt en av våre gamle gjestedyner fremfor å kjøpe en ny og fancy en fordi det alltids er en risiko for at de får omgangssyke på natta. Best å ha noe som tåler en god vask på 60 grader, og det gjør jo ikke de «beste» dynene. Fordelen med å ikke kjøpe dyne i egen størrelse er også at vi da får brukt det sengetøyet vi allerede har.

Anonymkode: ea56e...2c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrere enn dyna jeg kjøpte til meg selv jo 😄 Er jo "alltid" 40% på Kid så går vel an å få billigere dyne enn 1200kr? Eller gikk dere rett på voksenstørrelser kanskje ikke barnestørrelse? Da vi byttet fra sovepose for baby og ingen pute kjøpte vi størrelse 100x140 cm i dyne og 40x60cm pute. Barnepute (fiber) på Kid koster 150kr... Vet folk er opptatt av dun men fiber er dyrevennlig og allergivennlig og personlig synes jeg det er mye bedre for en pute til barn, klumper seg ikke ved fukt osv :) 

Vi må nok over på vanlig størrelse og derfor kjøpe nytt om 1-3 år men syntes det var voldsomt å gå rett fra ingen dyne til voksenstørrelse. Hoppet over "1-2 år"-størrelsen da.

Vår 2-åring bruker fremdeles sprinkelsenga men måtte kjøpe ny side til den da hun lærte å klatre ut rundt 1,5 år, som kostet rundt 900kr. Tenker vi snart bytter til en vanlig 90-seng hun kan ha i mange år istedet for å kjøpe noe seng i mellomstørrelse. Men madrass kan jo være dyrt, fine senger også.

Anonymkode: a1c6d...8de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dyrere enn dyna jeg kjøpte til meg selv jo 😄 Er jo "alltid" 40% på Kid så går vel an å få billigere dyne enn 1200kr? Eller gikk dere rett på voksenstørrelser kanskje ikke barnestørrelse? Da vi byttet fra sovepose for baby og ingen pute kjøpte vi størrelse 100x140 cm i dyne og 40x60cm pute. Barnepute (fiber) på Kid koster 150kr... Vet folk er opptatt av dun men fiber er dyrevennlig og allergivennlig og personlig synes jeg det er mye bedre for en pute til barn, klumper seg ikke ved fukt osv :) 

Vi må nok over på vanlig størrelse og derfor kjøpe nytt om 1-3 år men syntes det var voldsomt å gå rett fra ingen dyne til voksenstørrelse. Hoppet over "1-2 år"-størrelsen da.

Vår 2-åring bruker fremdeles sprinkelsenga men måtte kjøpe ny side til den da hun lærte å klatre ut rundt 1,5 år, som kostet rundt 900kr. Tenker vi snart bytter til en vanlig 90-seng hun kan ha i mange år istedet for å kjøpe noe seng i mellomstørrelse. Men madrass kan jo være dyrt, fine senger også.

Anonymkode: a1c6d...8de

Kjøpte 140*100, men de er jo nesten dyrere enn voksenstørrelse 😅 sengen vi har kjøpt et vokseseng med voksemadrass. Dvs at man kjøper bare en madrass, og "putter på" 30 cm ekstra madrass for hver fase. 

Hadde vi hatt gjestedyne hadde vi definitivt prøvd det før vi kjøpte ny, selv om størrelsen hadde blitt litt stor. 

Brukte soveposer på mini før, men siden han åler sånn krøllet dem seg sånn rundt kroppen hans at han våknet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Puuh, dagens utblåsning. 

Det koster å ha barn. Verre er det å ha tre på samme alder som ikke kan arve.

Synes ikke du skal klage, som bare har en. 

Anonymkode: 991ba...82e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Puuh, dagens utblåsning. 

Uenig, så dyrt er det ikke, varer i mange år

Anonymkode: 7274a...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøpte 140*100, men de er jo nesten dyrere enn voksenstørrelse 😅 sengen vi har kjøpt et vokseseng med voksemadrass. Dvs at man kjøper bare en madrass, og "putter på" 30 cm ekstra madrass for hver fase. 

Hadde vi hatt gjestedyne hadde vi definitivt prøvd det før vi kjøpte ny, selv om størrelsen hadde blitt litt stor. 

Brukte soveposer på mini før, men siden han åler sånn krøllet dem seg sånn rundt kroppen hans at han våknet. 

Så du klager på at speial-produkter koster. Vokseseng og juniordyne er bare tull, gå rett på full str.

Anonymkode: 5c3f9...a09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Merkelig å klage på hvor dyrt det er, når du velger å kjøpe en midlertidig løsning (vokseseng og juniordyne).

De aller fleste går vel gjerne fra sprinkelseng til voksenseng? Og direkte til vanlig dyne? Pute kan være greit å velge en flatere pute eller juniorpute slik at de ikke trenger å ligge med for bratt nakke, evt bruke puta fra sprinkelsengen videre noen år.

Har reagert på at ting til barna kan være dyre, men aldri tenkt på at seng og tilbehør er en av de tingene. 

Anonymkode: ba6ef...817

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kjøpte allergivennlig dyne og pute fra høie på salg for et par år siden, samlet pris var da 600,- denne har holdt både sommer og vinter. Sengen kjøpte vi ny på bohus, fordi vi har to yngre som kan arve. Sengen kostet ca 3000 med sengehest. Tisselaken og to laken oppå hverandre har jeg ikke ordnet før det er snakk om bleieslutt på natten. Det har gått veldig bra å gjøre det slik. 

Om en treseng ikke er ny, går nok veldig bra hygienemessig. Madrass bør være ny. Madrass kjøpte jeg for 700,- byttes til hvert barn. Sengetøy har jeg funnet på mange forskjellige nettsider, både lekekassen, extraleker og jollyroom. Handler litt nå og da. 

Har aldri tenkt på at dette er så dyrt. Det er først bedside, så sprinkelseng, så juniorseng. Deretter hoppet eldste barnet rett til en bred sovesofa som han sikkert kommer til å ha frem til tenårene. Så gjennom livet hans har senger og madrasser kostet svært lite totalt. Med tanke på at dette brukes hver eneste natt. 

Sovesofaen fikk vi av venner, så totalt uten sengetøy så koster en barndom med senger rundt 7000. Er det egentlig så ille? 

Jeg syns det er verre med sykler, ski, akebrett, leker, skøyter, evt annet utstyr til idrett og bytte ut etter størrelse og alder på alt dette. Det er der det koster. 

Anonymkode: a9b3c...984

Da håper jeg dere har valgt en sovesofa som er kvalitet og gjerne har en overmadrass i sengen til barnet. For tenk på søvnkvalitet og minimering av vond rygg og kropper.

Anonymkode: 49bb3...10d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hva er det faktiske farlige forhold, og hva som er bare markedsføring / kapitalisme? 🙂 

jeg har ALLTID brukt brukte madrasser til mine barn. Frem til nå fortsatt, barnet er 10 år gammel. Du kan alltid ta av det ytterste laget på madrassen, den kan vaskes på 60 grader. Det indre laget, skummgummi, du ser med engang hvordan det ser ut og om det kan gjenbrukes - og jeg har hittil bare opplevd helt fine skummmadrasser inne. Men, du kan også spyle disse, og la de tørke ute. Nå i minusgrader er det enda bedre. :) 

puter og madrasser kan alltid vaskes på 60 grader. Og ja, alt mulig av sopp og bakterier overlever ikke 60 graders vask. 

jeg har også gått for løsning sprinkelseng -> 160 seng ->  større seng. Jeg vet mange kjøper store senger til små barn, men begge mine barn ytet sterke preferanser for mindre seng. Vet ikke om jeg tør å skrive det men små barn er litt sånn som de hundene som føler seg tryggere i trange bur. De må ha det koselig og trangt, for å kunne sove. Det er først nå min 10 åring ønsker seg endelig en større seng, og nå går vi for 120x200 seng. 

Anonymkode: 34410...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...