Gå til innhold

Hva skjer om man ikke sender inn lønnskrav for lokale forhandlinger? Blir man automatisk forbigått?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har jobbet et par år i staten, er medlem i YS. Fristen for å sende inn lønnskrav går ut snart.  

Nå er jeg fryktelig "out of the loop" når det kommer til lønnskrav. Sist jeg hadde medarbeidersamtale med sjefen, så mente han at jeg lå for lavt på lønn, og jeg fikk mye ros for arbeidet. Har også kompetanse (data) som han mente jeg burde fått bedre betalt for. 

Det jeg lurer på er følgende: Dersom jeg ikke skulle sende inn skriftlig lønnskrav, med f.eks de begrunnelsene, vil jeg rett og slett bli automatisk "forbigått" når det kommer til de lokale forhandlingene? Det vil si at den lokale potten blir fordelt utover andre. Eller vil min nærmeste leder se over prosessen, og muligens trekke frem at jeg bør få høyere lønn? 

Helt ærlig er jeg forferdelig dårlig på søknader som dette. 

Anonymkode: 857c4...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ledelsen sender også inn lønnskrav for dem de mener bør prioriteres. Hvis lederen din mener det han sa, bør du være på denne lista. 

Anonymkode: a1841...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er organisert, er det din tillitsvalgte som forhandler lønn for deg på dine vegne. Det kan også være at din arbeidsgiver mener at du fortjener et løft og vil prøve å få til det i lønnsforhandlingene. Du blir nok ikke "glemt" om du ikke har sendt inn et krav, men et krav er veldig konkret og fint for forhandlingspartene å jobbe med, og det øker nok ofte sjansene for å få litt mer enn de som ikke kommer med noe konkret krav.

Anonymkode: 901ce...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må du fremme et krav. Hvis du sliter med å skrive så bare be ChatGPT skrive noe svada om deg. Fungerte fint for meg.

Anonymkode: d51cf...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til svadatekst :

Gjennom min tid i [din stilling] i [avdeling/organisasjon] har jeg fått flere tilbakemeldinger på at jeg gjør en god jobb og tilfører verdi til virksomheten. I medarbeidersamtaler har min nærmeste leder også uttrykt at jeg ligger lavt i lønn sammenlignet med det arbeidet jeg utfører og den kompetansen jeg innehar. Jeg har blant annet [kort beskrivelse av nøkkelkompetanse, f.eks. "spesialkompetanse innen databehandling/IT, som er en viktig ressurs for avdelingen"].

Videre har jeg oppnådd [kort om konkrete resultater eller suksesshistorier, f.eks. "effektivisering av prosesser" eller "løsning av komplekse problemstillinger"], noe som også har blitt anerkjent av min leder og kollegaer. Jeg mener derfor at min kompetanse, arbeidsinnsats og bidrag til organisasjonens mål bør reflekteres bedre i min lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg fikk (en solid) økning i lokalt oppgjør i år. Har hatt mye på privaten og ikke kapasitet til å forholde meg til forhandlingene i det hele tatt. Aner ikke hva prosessen har vært, om det er leder, fagforening eller hvem som har initiert det. 

Anonymkode: 883c1...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forslag til svadatekst :

Gjennom min tid i [din stilling] i [avdeling/organisasjon] har jeg fått flere tilbakemeldinger på at jeg gjør en god jobb og tilfører verdi til virksomheten. I medarbeidersamtaler har min nærmeste leder også uttrykt at jeg ligger lavt i lønn sammenlignet med det arbeidet jeg utfører og den kompetansen jeg innehar. Jeg har blant annet [kort beskrivelse av nøkkelkompetanse, f.eks. "spesialkompetanse innen databehandling/IT, som er en viktig ressurs for avdelingen"].

Videre har jeg oppnådd [kort om konkrete resultater eller suksesshistorier, f.eks. "effektivisering av prosesser" eller "løsning av komplekse problemstillinger"], noe som også har blitt anerkjent av min leder og kollegaer. Jeg mener derfor at min kompetanse, arbeidsinnsats og bidrag til organisasjonens mål bør reflekteres bedre i min lønn.

Dette er ikke så godt nei. Be om å få argumentene/kriteriene arbeidsgiver skal vurdere etter. Så bruker du de til å si noe om hvorfor du ifølge de kriteriene skal ha en del av potten.

Du skal ikke sammenligne lønn i et krav. Du skal argumentere for ting du har oppnådd/innsats/ansvar du tar som tilsier at du skal kompenseres (altså økes i lønn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte ikke inn selv, men min leder . Gikk opp 35.000 ( avdelingsleder på bofellesskap) 

Anonymkode: 6ecc3...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (42 minutter siden):

Dette er ikke så godt nei. Be om å få argumentene/kriteriene arbeidsgiver skal vurdere etter. Så bruker du de til å si noe om hvorfor du ifølge de kriteriene skal ha en del av potten.

Du skal ikke sammenligne lønn i et krav. Du skal argumentere for ting du har oppnådd/innsats/ansvar du tar som tilsier at du skal kompenseres (altså økes i lønn)

Virker som du sliter med leseforståelsen din, det er ingen sammenligning av lønn i teksten. Ellers er den mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du blir ikke automatisk forbigått. Leder kan trekke deg frem, og det kan fagforeningen din også. Men du bør uansett sende inn et krav! 

Anonymkode: c9f85...691

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...