Gå til innhold

Trenger inspirasjon og tips for å få tilbake gnisten etter 3år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger sårt tips og hjelp. Jeg og kjæresten har vært sammen i 4 år og bodd sammen og eid hus sammen i 2 år. Vi er begge i slutten av 20 årene, har faste og gode jobber og fikk fort et A4 liv. Vi er utrolig samkjørte når det gjelder ambisjoner, fremtidsplaner og hva vi ønsker og ser for oss her i livet. Vi elsker hverandre og vi har det som regel bra sammen, og harmonerer godt.

Jeg har kontorjobb og har mer overskudd på ettermiddagene enn sambo har, som jobber i et fysisk krevende yrke. 
Vi er som sagt utrolig samkjørte når det gjelder hobbyer i helger/ ferier/ ambisjoner/ barn og familieliv etterhvert. Problemet er at vi bor på en plass der det ikke er noe å finne på kveldstid. Jeg kjeder meg helt sinnsykt i «hverdagen» og det går i det samme hver dag: jobb 8-16, hjem å lage middag (som regel jeg), jeg gjør husarbeid og blir rastløs. Han ligger som regel på sofaen fra kl. 16 og til vi legger oss kl 22. Da er jeg understimulert, lei, og sexlivet er nesten ikke eksisterende. 

Jeg prøver å kommunisere at jeg trenger et mer innholdsrikt liv etter jobb, men det er vanskelig da det liksom ikke er noe å finne på, og mannen er «sliten» og tiltaksløs i tillegg. Noen som har tips til ting vi kan gjøre for å få tilbake gnisten??

Jeg går da i de baner at jeg lurer på om våre fremtidsplaner, og gnisten vi får i ferier og helger er nok til å holde ut den sinnsykt kjedlige hverdagen. Vi er gode på å feriere og finne på ting i helgene bare oss to, men jeg sliter meg gjennom hverdagene for å få litt gnist i helger og ferie. Det med hverdagen har ingenting med jobb å gjøre, for den elsker jeg og det blir høydepunkt ila. Uka. Blir nesten så jeg gruer meg til å komme hjem heller. 

Romantikken er borte og vi har kanskje brent oss fast i et dørgelig hverdagsliv. Mannen er klar over dette og vi har snakket om å begynne å stifte familie for å få mer innhold i hverdagen, men jeg er så redd for at det gjøres av feil grunner, og at det ikke blir bedre. Og da i tillegg er stuck med barn med en mann jeg har mistet gnisten til. Men så elsker jeg han og vil at det skal funke.

Tips, eller noen som har vært i lignende situasjoner? Virkelig elsker kjæresten, men jeg kjeder meg, og gnisten og sexlysten er borte. 

Anonymkode: 5bb67...709

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

....vi bor på en plass der det ikke er noe å finne på kveldstid. Jeg kjeder meg helt sinnsykt i «hverdagen» og det går i det samme hver dag: jobb 8-16, hjem å lage middag (som regel jeg), jeg gjør husarbeid og blir rastløs. Han ligger som regel på sofaen fra kl. 16 og til vi legger oss kl 22. Da er jeg understimulert, lei, og sexlivet er nesten ikke eksisterende. 

Jeg prøver å kommunisere at jeg trenger et mer innholdsrikt liv etter jobb, men det er vanskelig da det liksom ikke er noe å finne på, og mannen er «sliten» og tiltaksløs i tillegg. Noen som har tips til ting vi kan gjøre for å få tilbake gnisten??

Jeg går da i de baner at jeg lurer på om våre fremtidsplaner, og gnisten vi får i ferier og helger er nok til å holde ut den sinnsykt kjedlige hverdagen...

Hvordan endrer dette seg hvis dere slår opp? 

Anonymkode: 80dad...bb0

Skrevet

Du har falt for den vestlige illusjonen om at partner skal gjøre livet ditt spennende, og gjøre deg komplett og lykkelig. Det er en myte. Og fokuset på å få dette fra ham, fordi du kjeder deg, gjør relasjonen deres verre. 

Kan anbefale boken "You are the one you've been waiting for" av Richard Schwartz og "The empowered wife" av Laura Doyle. 

Fyll din egen kopp. Finn spenningen selv! 

Anonymkode: db3b8...0f2

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du har falt for den vestlige illusjonen om at partner skal gjøre livet ditt spennende, og gjøre deg komplett og lykkelig. Det er en myte. Og fokuset på å få dette fra ham, fordi du kjeder deg, gjør relasjonen deres verre. 

Kan anbefale boken "You are the one you've been waiting for" av Richard Schwartz og "The empowered wife" av Laura Doyle. 

Dette høres riktig ut for meg. Du bør skape noe for deg selv. Vær aktiv og skap glede for deg selv først og fremst.

Jeg kjenner ingen av dere, men mer seksuell spenning vil alltid ha en sterk innvirkning. Du er ikke avhengig av han for å være seksuell. Vis deg fram for han, benytt de anledningene som kan være i en hverdag. Vis deg fram uten skamfølelse. Vær mer kvinne, for din egen del, det vil treffe partneren din. En naken/halvnaken kjæreste er alltid en lengsel hos mannen, om han er aldri så sliten, dersom han elsker deg.

En vanlig normal mann som elsker deg har en konstant sult etter å se kroppen din. Jeg tenker ikke på sexy undertøy eller strippeshow, bare la han få se litt mer. Vis han hva du kan være for han, la inntrykkene synke inn, med små hint, ikke inviter til sex. Hvis du føler at dette ikke er deg, så la det bli deg. Det er gøy. Det vil få han ut av sofaen. Sakte men sikkert. Og du vil føle deg bedre. 

Anonymkode: dba83...76b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så trist.

Jeg og mannen har hatt det veldig gøy og godt i 20 år nå. Prioriterer tid sammen, kan sitte og prate en hel kveld. og alt som omtales at ikke er på stell i HI. 

Anonymkode: 91e66...2a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette høres riktig ut for meg. Du bør skape noe for deg selv. Vær aktiv og skap glede for deg selv først og fremst.

Jeg kjenner ingen av dere, men mer seksuell spenning vil alltid ha en sterk innvirkning. Du er ikke avhengig av han for å være seksuell. Vis deg fram for han, benytt de anledningene som kan være i en hverdag. Vis deg fram uten skamfølelse. Vær mer kvinne, for din egen del, det vil treffe partneren din. En naken/halvnaken kjæreste er alltid en lengsel hos mannen, om han er aldri så sliten, dersom han elsker deg.

En vanlig normal mann som elsker deg har en konstant sult etter å se kroppen din. Jeg tenker ikke på sexy undertøy eller strippeshow, bare la han få se litt mer. Vis han hva du kan være for han, la inntrykkene synke inn, med små hint, ikke inviter til sex. Hvis du føler at dette ikke er deg, så la det bli deg. Det er gøy. Det vil få han ut av sofaen. Sakte men sikkert. Og du vil føle deg bedre. 

Anonymkode: dba83...76b

Du ro ned litt på denne gammeldagse generaliseringer av menn at de blir sprengkåte bare de ser litt hud fra en dame. Jeg og flere kompiser har snakket om dette narrative om at menn liksom skal være så "gærne" etter damer. Vi har aldri møtt noen menn som er har denne væremåten. Bare griser på nett som er sånn der. Og vi er alle enig i at i 95 prosent av tilfellene er det helt uinteressant å se kroppen til partner. Du ser den jo hele tiden på soverommet, badet, på stranden. Det er bare en hvilken som helst kropp, litt som du ser andre menn i garderoben på gymmen feks. Det blir først interessant når man har sex

Anonymkode: aea63...cd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan endrer dette seg hvis dere slår opp? 

Du høres ut som meg, sånn jeg var i mitt forrige forhold. Jeg kjedet meg ihjel så lenge jeg gjorde noe med eller var sammen med han. Sexlivet var forferdelig…. Jeg hadde ingen lyst, jeg tvang meg selv til å ville når det hadde gått alt for lang tid.  Jeg trodde det var noe galt med meg, jeg tenkte lenge at jeg mest trolig var A-sexuell. Det blei slutt etter 6 år og 2 barn.

Jeg har funnet ut i mitt «nye» forhold at jeg fortsatt, etter 15 år har behov for sex flere ganger i uken, så jeg fant fort ut at det manglet ikke sexlyst likevel. 

Anonymkode: cfd40...9a6

Skrevet

Det høres jo ut som at DU kjeder deg. Han er sliten og vil slappe av på ettermiddag og helg. Du må starte med å finne ut hva DU ønsker, hva som gir deg stimuli og glede. Forholdet er ikke uten gnist, det er du som ikke har gnist. Mulig dette ble litt i overkant skarpt formulert, men det er ikke meningen. Poenget er likevel at det er ikke partner sin oppgave alene å gjøre deg lykkelig. Finn på noe for deg selv.

• Nyttig 3
Skrevet

Ja har vært i denne situasjonen, etterhvert var det å slå opp eller få barn, vi fikk barn. Kanskje på feil premisser for noen, samtidig har jeg en partner jeg kan stole på osv osv. Om vi hadde slått opp ser jeg for meg at man i nytt forhold hadde begynt å kjede seg også etter noen år også er det jo litt begrenset hvor lenge man kan holde på slikt.. akuratt nå er det travelt i hverdagen og null tid å kjede seg, men etterhvert må man lære seg å underholde seg selv, finne sine egne hobbyer, ikke forvente at mannen skal underholde deg. Forsåvidt gjelder det uansett selv om barn kanskje ikke en del av planen. 

Anonymkode: dab22...3ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du høres ut som meg, sånn jeg var i mitt forrige forhold. Jeg kjedet meg ihjel så lenge jeg gjorde noe med eller var sammen med han. Sexlivet var forferdelig…. Jeg hadde ingen lyst, jeg tvang meg selv til å ville når det hadde gått alt for lang tid.  Jeg trodde det var noe galt med meg, jeg tenkte lenge at jeg mest trolig var A-sexuell. Det blei slutt etter 6 år og 2 barn.

Jeg har funnet ut i mitt «nye» forhold at jeg fortsatt, etter 15 år har behov for sex flere ganger i uken, så jeg fant fort ut at det manglet ikke sexlyst likevel. 

Anonymkode: cfd40...9a6

Slik jeg forstår ts, så beskriver dere ikke det samme. Du kjedet deg med partner, ts kjeder seg uten partner (altså, kjeder seg bed å gå hjemme på kveldstid uten at partner orker å gjøre noe med henne)

Ts: hva ville du gjort om det ble slutt? Hva ville du gjort på kveldstid om du bodde mer sentrale steder? Kan du gjøre noe liknende hjemmefra, eller finne en annen hobby? Eller kan dere evnt flytte på dere?

Ang barn er det litt viktig om du føler problemet bare er at du har for lite å gjøre hjemme, eller om du har for lite-spennende- å gjøre hjemme. For hvertfall de første årene med barn er bare mindre tid sammen, mer husarbeid, og mindre mulighet til å dra ut fra hjemmet, og mye tid til å bare passe på baby/småbarn som slår to klosser mot hverandre. Vil det føles givende ut for deg? Spør fordi jeg før likte et sånt liv som du har; men nå etter 1 år i permisjon begynner jeg å bli gal av at det ikke skjer noe mer spennende innimellom og hver dag er lik. Satser på at det blir bedre i jobb

Anonymkode: d8e12...191

Skrevet

Synes dette høres trist ut, ts. Mannen og jeg har flust av hobbyer, både sammen og hver for oss. Vi kjeder oss aldri. Likevel er det aller mest stas å gjøre ting sammen. Elsker å være med han, prate om alt mulig rart, tulle og fjase. Han har også en slitsom jobb, men middag og 1 times hvile er nok for at han kan klare å engasjere seg i noe. Hadde ikke orket å komme hjem til en fyr som lå på sofaen så mye som din gjør. Vil ikke leve for helger og ferier. Og som sagt; jeg kjeder meg ikke en gang.

Er det virkelig normalt å være så sliten? Tar han vare på seg selv og sin helse? Vet han at helsa er bra?

Anonymkode: 1f625...799

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes dette høres trist ut, ts. Mannen og jeg har flust av hobbyer, både sammen og hver for oss. Vi kjeder oss aldri. Likevel er det aller mest stas å gjøre ting sammen. Elsker å være med han, prate om alt mulig rart, tulle og fjase. Han har også en slitsom jobb, men middag og 1 times hvile er nok for at han kan klare å engasjere seg i noe. Hadde ikke orket å komme hjem til en fyr som lå på sofaen så mye som din gjør. Vil ikke leve for helger og ferier. Og som sagt; jeg kjeder meg ikke en gang.

Er det virkelig normalt å være så sliten? Tar han vare på seg selv og sin helse? Vet han at helsa er bra?

Anonymkode: 1f625...799

Slik er vi også. Skal på helgetur nå, og kjenner jeg gleder meg mye til å ha fire fulle dager sammen, med mye latter, gode samtaler, og bare oss. 

Slik var mine foreldre også, helt til ene gikk bort. Hadde mye selskap i hverandre som pensjonister. 

Merker jeg blir litt trist av enkelte av innleggene i denne tråden. 

Anonymkode: 91e66...2a6

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som dere har ulike behov og forventninger til et forhold. 

Har du spurt han om han er fornøyd?

De tingene du beskriver hadde i mitt hode fortalt meg at jeg ikke var på riktig sted med riktig person. Det er flott å være forskjellig, det fungerer kjempefint i vårt forhold, men det handler om å gi og ta. 

Min mann har hvilt middag hver ettermiddag siden han var 15 år, det betyr at jeg ikke skal begynne å forandre på det. Jeg liker å finne på ting iløpet av kveldene. Han blir med på gåtur/fjelltur/trening/shopping/café/nye oppskrifter/felles prosjekt i huset. Enten spør han fordi han vet jeg liker slikt eller jeg spør. Resten av tiden slapper vi av sammen eller jeg er med venner. Det flyter naturlig fordi vi vil hverandre vel. Hvis man tar hverandre for gitt går det sjelden spesielt bra med forholdet. 

Å få barn for å fylle dagene høres ikke spesielt lurt ut. Han tar verken vare på deg eller forholdet deres nå, hvorfor tenker du at han på mirakuløst vis skal bli en bedre versjon av seg selv av å få barn? 

Enda mindre tid sammen, mindre søvn, mindre/ingen egentid, mer krav til han, mindre tid til sex, trangere økonomi... osv.

Anonymkode: 1cc77...2c5

Skrevet

Vi har omttent samme tidslinje som dere og har vært sammen like lenge - bortsett fra at vi også er gift. Er dere så kompatible sånn egentlig, eller har dere rett og slett veldig ulike behov?

Her ler vi og tuller og flørter og har det kjempegøy sammen i hverdagen, men vi synes også begge at det er gøy (og viktig) å finne på ting sammen, ikke bare sitte på sofaen fra kl 16 til leggetid hver dag. Vi begynte feks med samme type trening, vi lager middag sammen av og til - ikke bare i helger - ser serier sammen, spiller spill sammen, vi hører til og med på lydbok sammen. Noen ganger tar vi rett og slett en kjøretur og skravler og hører på musikk. 

Mye man kan gjøre sammen som gjør en ellers hektisk hverdag gøy og mer avslappende, men det funker jo ikke om bare én vil og ikke den andre. Så her må dere ta en prat, ellers må dere ty til venner for å få utløp for lek, sosialisering og energi evt.

Anonymkode: 26ab9...54a

• Nyttig 1
Skrevet

Kvinner har ikke evnen til å plutselig bli seksuelt tent på noen de ikke tenner på. Fordi de i utgangspunktet ikke var seksuelt tiltrukket av vedkommende fysisk, men heller av biologiske reproduktive årsaker. 

Anonymkode: b551b...6ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ro ned litt på denne gammeldagse generaliseringer av menn at de blir sprengkåte bare de ser litt hud fra en dame. Jeg og flere kompiser har snakket om dette narrative om at menn liksom skal være så "gærne" etter damer. Vi har aldri møtt noen menn som er har denne væremåten. Bare griser på nett som er sånn der. Og vi er alle enig i at i 95 prosent av tilfellene er det helt uinteressant å se kroppen til partner. Du ser den jo hele tiden på soverommet, badet, på stranden. Det er bare en hvilken som helst kropp, litt som du ser andre menn i garderoben på gymmen feks. Det blir først interessant når man har sex

Mamma pleide å si at hun visste at pappa elska henne fordi han fortsatt likte å se henne naken selv om han hadde sett henne en million ganger før. De var gift i 41 år til hun døde.

Jeg hadde aldri vært sammen med en mann som ikke digget kroppen min. Mannen blir lett tent av meg, også når vi ikke har sex. Hvis mannen min er en gris, så er han min kosegris. Og jeg som kvinne blir også tenkt av å se ham, lukte ham osv. Han er ikke en hvilken som helst kropp for meg.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mamma pleide å si at hun visste at pappa elska henne fordi han fortsatt likte å se henne naken selv om han hadde sett henne en million ganger før. De var gift i 41 år til hun døde.

Jeg hadde aldri vært sammen med en mann som ikke digget kroppen min. Mannen blir lett tent av meg, også når vi ikke har sex. Hvis mannen min er en gris, så er han min kosegris. Og jeg som kvinne blir også tenkt av å se ham, lukte ham osv. Han er ikke en hvilken som helst kropp for meg.  

I et fast forhold så blir det rutinemessing å se partneren sin på med og uten klær i ulike hverdagssituasjoner. Da blir det jo helt vanlig for meg om min kone plutselig står naken å skifter, eller er i dusjen når jeg kommer på badet. Er ikke sånn at jeg kikker noe mer på henne enn når hun er fullt påkledd. I 9 av 10 tilfeller så merker jeg ikke engang at hun er naken

Skrevet

Ts her. Jeg ser jo at jeg kanskje fokuserer vel mye på de dagene det er kjedelig. Ser av dere andre som kommenterer om at hverdagslivet er gøy, og det er flørtende samtaler og koselige kvelder, at jeg og kjæresten har veldig mange av de også. Sånn sett så bør jeg heller fokusere på de gode dagene, enn de dagene uten innhold. Problemet er vel sånn sett mitt, da jeg har et større behov for at ting må skje hele tiden.

Vi koser oss jo ofte med filmer, turer på kveldene, og matlaging i ukedagene også og det er koslig og fint.
 Men jeg merker at jeg blir jo lei av det også etterhvert, eller kanskje bortskjemt mer? Usikker- jeg kjenner hvertfall på en kjedsomhet ofte, og da ikke på at jeg er hjemme, men at jeg og typen bare eksisterer i samme huset på en måte. Ting har blitt for mye rutine og gnisten forsvunnet i de koselige tingene?

Har snakket om å pusse opp eller kjøpe oss et oppussingsobjekt slik at vi har prosjekter sammen og kan holde på i hverdagen, da vi koser oss utrolig mye sammen når vi gjør slike ting. Nå har vi et helt nytt hus uten noe form for vedlikehold eller prosjekter, så det er liksom ikke mye å finne på heller. Barn hadde nok løst mye av det- for innholdet sin del, for vi elsker hverandre, bare ønsker mer innhold i hverdagen.
Kjæresten er av samme oppfatning. Vil heller ikke si han er lat, han blir med på turer, har hobbyer og fysisk aktivitet i helger, tar i et tak når det trengs og stiller opp på mye. Men ja, gnisten har forsvunnet i hverdagene, og de koselige tingene har blitt rutine og vane, og ingen spesiell gnist i det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I et fast forhold så blir det rutinemessing å se partneren sin på med og uten klær i ulike hverdagssituasjoner. Da blir det jo helt vanlig for meg om min kone plutselig står naken å skifter, eller er i dusjen når jeg kommer på badet. Er ikke sånn at jeg kikker noe mer på henne enn når hun er fullt påkledd. I 9 av 10 tilfeller så merker jeg ikke engang at hun er naken

Veldig fint at du som mann rister litt i myta om at menn bestandig er kåte og klare. Jeg var så frekk som kvinne å skrive litt om at ikke alle menn står klare til enhver tid i går, og man skulle nesten tro jeg hadde kalt menn (eventuelt den mannen personlig) noe fælt ved å nevne at slik er det ikke nødvendigvis. 

Så takk! ❤️ Blir så vanskelig med ærlig kommunikasjon om sex mellom kvinner og menn når slike myter lever. Altså vi kvinner lever jo med menn, og vet at det er stor variasjon og absolutt ikke vanlig å være kåt og klar til enhver tid, men vanskelig når det blir fornærmede å nevne slikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...