Gå til innhold

Depersonalisering

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja.

Anonymkode: bc2dc...e01

Jøss. Skal antidep hjelpe disse symptomene da?

Anonymkode: 22642...81c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor mange svar må du få før du slutter å stille nye spørsmål?

Anonymkode: ae29d...e0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja.

Anonymkode: e3906...c24

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp. Antidepressiva hjelper mot symptomer på angst og depresjon!

Anonymkode: 8d661...82d

Skrevet

Undrer litt over hvorfor du ikke tar med deg alle disse spørsmålene til lege og/ eller psykolog, dersom du sier du har det? Ingen kjenner deg, kroppen din eller din situasjon. Noen trenger medisin, andre trenger andre former for terapi. Dette er noe du må bli enig med sammen med dine behandlere.

Symptomene du beskriver er helt normale for angst og depresjon. Det er ubehagelig, blir ofte en vond sirkel, men er ikke farlig.

Anonymkode: 8f056...900

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Undrer litt over hvorfor du ikke tar med deg alle disse spørsmålene til lege og/ eller psykolog, dersom du sier du har det? Ingen kjenner deg, kroppen din eller din situasjon. Noen trenger medisin, andre trenger andre former for terapi. Dette er noe du må bli enig med sammen med dine behandlere.

Symptomene du beskriver er helt normale for angst og depresjon. Det er ubehagelig, blir ofte en vond sirkel, men er ikke farlig.

Jeg har jo snakka med psykolog om det ja. Men får ikke noe forklaring. Og syns der er bedre å få der fra noen som har opplevs det selv. For jeg tror ikke helt på at det kan være angst eller depresjon 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 11.33):

Kanskje vi opplever depersonalisering ulikt? Jeg opplever at heg ikke er meg selv inni meg, frakobla, tom, innesperra, 

Ja, jeg har nok opplevd en "lettere" variant. Jeg føler meg i hovedsak ikke innsperra men beskytta. Men iblant kan jeg føle meg tom.

Anonymkode: 743d6...b0c

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har jo snakka med psykolog om det ja. Men får ikke noe forklaring. Og syns der er bedre å få der fra noen som har opplevs det selv. For jeg tror ikke helt på at det kan være angst eller depresjon 

Jeg har både angst og depresjon, og sliter med dette selv. Vet hvor utrolig ekkelt det er, og lenge var jeg redd for at jeg holdt på å bli gal, eller at noe var virkelig galt. Men min psykolog beroliget meg (hun tok det til og med videre til flere av sine kolleger, fordi hun ville være sikker på at svaret hun gav meg var riktig). Forklaringen som resonnerer mest med meg, er at jeg bruker enormt mye tid og energi på å være psyk. Det krever mye av meg, og det er ikke «nok til overs» til resten. En annen forklaring er at det er en slags forsvarsmekanisme som hjernen setter i gang selv. Livet oppleves som for vondt, på en måte. Nøyaktig hva som som skjer på et biologisk nivå kan jeg ikke forklare deg, men dette er et vidt anerkjent fenomen.

Av og til kan jeg dra nytte av å «groende» meg selv. Forsøke å dra meg litt tilbake. Bruk sansene dine, øv på å være til stede. Hva hører du rundt deg, hva lukter du, hva kjenner du? Legg merke til forskjeller i temperatur og tekstur, spis noe veldig surt eller salt.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har både angst og depresjon, og sliter med dette selv. Vet hvor utrolig ekkelt det er, og lenge var jeg redd for at jeg holdt på å bli gal, eller at noe var virkelig galt. Men min psykolog beroliget meg (hun tok det til og med videre til flere av sine kolleger, fordi hun ville være sikker på at svaret hun gav meg var riktig). Forklaringen som resonnerer mest med meg, er at jeg bruker enormt mye tid og energi på å være psyk. Det krever mye av meg, og det er ikke «nok til overs» til resten. En annen forklaring er at det er en slags forsvarsmekanisme som hjernen setter i gang selv. Livet oppleves som for vondt, på en måte. Nøyaktig hva som som skjer på et biologisk nivå kan jeg ikke forklare deg, men dette er et vidt anerkjent fenomen.

Av og til kan jeg dra nytte av å «groende» meg selv. Forsøke å dra meg litt tilbake. Bruk sansene dine, øv på å være til stede. Hva hører du rundt deg, hva lukter du, hva kjenner du? Legg merke til forskjeller i temperatur og tekstur, spis noe veldig surt eller salt.

Skulle stå «grounde», ikke groende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 15.04):

... Jeg har helt hukommelsestap, må skrive opp når jeg har spist, husker ikke gårsdagen eller før idag. Og det føles som blekk og vatt rundt hele hjernen. Ingen klare tanker. 

Veldig vanlig ved depresjon, dessverre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Veldig vanlig ved depresjon, dessverre. 

Sykt at det kan bli så ille da?! Ikke sjans å skjerpe seg ut av det- er hjernen som er slik. Skulle tro man følte mer depresjon, gjør vel d ov men er mest helt gal og urolig og dement

det som gjør at kg ikke tror på d er depresjon ee at remeron ikke hjalp. Ble faktisk verre på den

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja det gir mening det altså. Men så ee sansene rare og. Så er ekkelt å se seg rundt 😜

Hadde du problem med hunommelsen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sykt at det kan bli så ille da?! Ikke sjans å skjerpe seg ut av det- er hjernen som er slik. Skulle tro man følte mer depresjon, gjør vel d ov men er mest helt gal og urolig og dement

det som gjør at kg ikke tror på d er depresjon ee at remeron ikke hjalp. Ble faktisk verre på den

Men du har jo fått forklart hundrevis av ganger at ulike medisiner virker ulikt på mennesker og at man må ofte prøve mange ulike typer før man finner det som funker for en.

Husker du oppriktig ikke dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Sykt at det kan bli så ille da?! Ikke sjans å skjerpe seg ut av det- er hjernen som er slik. Skulle tro man følte mer depresjon, gjør vel d ov men er mest helt gal og urolig og dement.

Det finnes mange typer medisiner og annen behandling mot depresjon. Om noe du har prøvd ikke fungerer, er det kanskje på tide å prøve noe annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det finnes mange typer medisiner og annen behandling mot depresjon. Om noe du har prøvd ikke fungerer, er det kanskje på tide å prøve noe annet.

Ja skal nok det. Men det er symltomene jeg ikke skjønner 🥹

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja skal nok det. Men det er symltomene jeg ikke skjønner 🥹

Du har spurt om dette så mange ganger nå at om du ikke skjønner dem nå etter alle svarene du har fått, så kommer du aldri til å gjøre det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har spurt om dette så mange ganger nå at om du ikke skjønner dem nå etter alle svarene du har fått, så kommer du aldri til å gjøre det. 

Skjønner jo at det er en del angst og depressivitet ja. Men at det kan gi non stop symtpomer døgnet rundt sånn som dette er rart

Jeg har også utmattelse i bunn. Så tåler ikke aktivitet. Det kompliserer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner jo at det er en del angst og depressivitet ja. Men at det kan gi non stop symtpomer døgnet rundt sånn som dette er rart

Jeg har også utmattelse i bunn. Så tåler ikke aktivitet. Det kompliserer 

Du blir ikke bedre av å skrive om dette hele tiden. Du går bare rundt og rundt i egne symptomer. Du må avlede deg selv og gjøre noe annet enn å bare grave i egne symptomer hele tiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du blir ikke bedre av å skrive om dette hele tiden. Du går bare rundt og rundt i egne symptomer. Du må avlede deg selv og gjøre noe annet enn å bare grave i egne symptomer hele tiden.

Tror ikke du forstår hvor ille det er. Kogntivt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror ikke du forstår hvor ille det er. Kogntivt. 

Da må du gå til legen og be om medisin som kan hjelpe deg. Spamme forum hjelper i hvert fall ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...