Gå til innhold

Depersonalisering

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har prøvd før. Antidep hjelper angst og depresjon, men kan ikke våre det jeg har. Er jo helt rar og gal,

(liker å forstå hvordan og hvorfor. Det hjelper jo på troa på at det skal kunne hjelpe),

men må øve meg på å legge det vekk😫

Anonymkode: 22642...81c

Det er du og psykologen som sammen finner ut hva du har og hva som kan hjelpe. Ikke overgrubling på nett.

Anonymkode: ae29d...e0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har googla meg ihjel men finner lite info om å bli dement og lam i hjernen og slik jeg føler meg, derfor jeg ble interessert i svaret ditt🤗

Du tenkte jeg mente bokstavelig talt lam? Du er ikke lam i hjernen, men det virker som om du har konsentrasjonsproblemer og vansker med å tenke klart. Det er vanlig både ved alvorlig depresjon og angst. Det står i nesten alle symptomlister. 

Les dette:

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/angst-og-angstlidelser/

Anonymkode: 8d661...82d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du tenkte jeg mente bokstavelig talt lam? Du er ikke lam i hjernen, men det virker som om du har konsentrasjonsproblemer og vansker med å tenke klart. Det er vanlig både ved alvorlig depresjon og angst. Det står i nesten alle symptomlister. 

Les dette:

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/angst-og-angstlidelser/

Hehe nei det trodde jeg ikke. Men tenkte su visste mer om Hvor ille det kan bli «bare» oga depresjon. Det som står På nettet er langt fra det jg sliter med- dette er jo langt fordi konsentrasjonsvansker. Jeg har helt hukommelsestap, må skrive opp når jeg har spist, husker ikke gårsdagen eller før idag. Og det føles som blekk og vatt rundt hele hjernen. Ingen klare tanker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Må nok ty til medisin igjen. Men hvordan kan det hjelpe meg? Hva slags hjelp fikk du…? Var du sånn som meg?

Jeg var som deg ja. Jeg gikk i terapi, men dro ikke nytte av det før jeg sluttet å kjempe imot. Det funker ikke å tenke mer på ting, du må begynne å gjøre mere produktive ting. Medisiner hjalp meg også når det var på det verste, de tok ikke vekk alt, men gjorde det håndterbart. Går fortsatt i terapi, men er uten medisiner nå. 

Så ta medisiner om du har fått skrevet de ut, spise sunn mat, bevege deg utendørs, snakke fint til deg selv. Slutte å scrolle på mobilen. Dusje, pusse tenner, snakke med venner. Gjøre fine ting for deg selv. 

Sakte men sikkert så blir det bedre.. og selv om du gjør alt dette så vil det ikke nødvendigvis føles bra med en gang. Du blir nødt til å gi det tid! 

Lavt jern gjør angst og alle symptomene dine værre i tillegg. Jeg hadde så mye hjertebank og hjerne tåke at jeg klarte ikke å fungere. Sammen med angst og depresjoner så ble det en ganske forferdelig kombinasjon! Så føler med deg! 

Anonymkode: 47fe8...ca5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe nei det trodde jeg ikke. Men tenkte su visste mer om Hvor ille det kan bli «bare» oga depresjon. Det som står På nettet er langt fra det jg sliter med- dette er jo langt fordi konsentrasjonsvansker. Jeg har helt hukommelsestap, må skrive opp når jeg har spist, husker ikke gårsdagen eller før idag. Og det føles som blekk og vatt rundt hele hjernen. Ingen klare tanker. 

Tro meg, ordentlig angst og depresjon er ikke bare! 

Jeg har huskelister for alt som jeg glemmer å se på. Medisinene kan ligge på bordet forran meg hele dagen og likevel så glemmer jeg de. Jeg glemmer å spise, glemmer å gå på toalettet, har glemt å hente barna mine etter skolen. Jeg tar feil avkjørsel, glemmer ord, glemmer hvordan ting fungerer. 

Føler meg som om jeg er dement noen dager. Bomull rundt hjernen, følelsen av å ikke være tilstede og være frakoblet er også der. 

Jeg var også svimmel og nummen i kroppen. Hadde vondt i musklene, magen og hodet. Jeg hadde kløe som kunne dukke opp på forskjellige plasser på kroppen. Fikk utslett innimellom. Feber hadde jeg også i perioder. Vanvittig hjertebank, svette tokter, frøs mye. Kjeven låste seg også en periode. 

Jeg hadde så mye symptomer som lignet på alt mulig annet at det var helt ille. Når sinnet er i ulage blir kroppen det også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har huskelister for alt som jeg glemmer å se på. Medisinene kan ligge på bordet forran meg hele dagen og likevel så glemmer jeg de. Jeg glemmer å spise, glemmer å gå på toalettet, har glemt å hente barna mine etter skolen. Jeg tar feil avkjørsel, glemmer ord, glemmer hvordan ting fungerer. 

Føler meg som om jeg er dement noen dager. Bomull rundt hjernen, følelsen av å ikke være tilstede og være frakoblet er også der. 

Jeg var også svimmel og nummen i kroppen. Hadde vondt i musklene, magen og hodet. Jeg hadde kløe som kunne dukke opp på forskjellige plasser på kroppen. Fikk utslett innimellom. Feber hadde jeg også i perioder. Vanvittig hjertebank, svette tokter, frøs mye. Kjeven låste seg også en periode. 

Jeg hadde så mye symptomer som lignet på alt mulig annet at det var helt ille. Når sinnet er i ulage blir kroppen det også. 

Huff! Mye gjennnenbart! Hvordan kom du ut av det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg var som deg ja. Jeg gikk i terapi, men dro ikke nytte av det før jeg sluttet å kjempe imot. Det funker ikke å tenke mer på ting, du må begynne å gjøre mere produktive ting. Medisiner hjalp meg også når det var på det verste, de tok ikke vekk alt, men gjorde det håndterbart. Går fortsatt i terapi, men er uten medisiner nå. 

Så ta medisiner om du har fått skrevet de ut, spise sunn mat, bevege deg utendørs, snakke fint til deg selv. Slutte å scrolle på mobilen. Dusje, pusse tenner, snakke med venner. Gjøre fine ting for deg selv. 

Sakte men sikkert så blir det bedre.. og selv om du gjør alt dette så vil det ikke nødvendigvis føles bra med en gang. Du blir nødt til å gi det tid! 

Lavt jern gjør angst og alle symptomene dine værre i tillegg. Jeg hadde så mye hjertebank og hjerne tåke at jeg klarte ikke å fungere. Sammen med angst og depresjoner så ble det en ganske forferdelig kombinasjon! Så føler med deg! 

Veldig gjenkjenbart! terapi har ikke noe for seg.

Haddd du depersonalisering?

Hva slags medisin hjalp deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tusen takk for svar og at du deler. Hjelper litt å høre andre har opplevd samme. Var du sånn lenge? Satt meg helt fast jeg. Send meg gjerne en melding 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig gjenkjenbart! terapi har ikke noe for seg.

Haddd du depersonalisering?

Hva slags medisin hjalp deg?

Terapi har absolutt noe for seg, men ikke når man ikke vil ta til seg noe av det som er der. 

Terapi føltes falskt og feil for meg før. Jeg følte jeg måtte fikse meg selv, klare alt selv.  Det var feil. Jeg trengte hjelp. Nå har jeg bedre nytte av terapien enn medisinene. Men jeg trengte å gå på medisiner en stund før jeg klarte å dra nytte av terapien. Jeg var rett å slett så dårlig at jeg ikke fikk til å ta imot skikkelig hjelp. 

Har hatt perioder med depersonalisering, angst, sosial angst, depresjoner og psykose/vrangforestillinger på det verste.  

Hvilke medisiner som funker for meg har ikke noe å si for hva som kan funke for deg. Det er ting som legen må avgjøre ❤️ 

• Nyttig 1
Skrevet
Sukkerogkanel skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar og at du deler. Hjelper litt å høre andre har opplevd samme. Var du sånn lenge? Satt meg helt fast jeg. Send meg gjerne en melding 

Det er vanskelig å si helt sikkert, jeg la ikke så godt merke til at jeg var syk før jeg ble skikkelig syk. I lang tid følte jeg meg i grunnen bare sliten. Alltid sliten. Utslitt. 

Den tyngste perioden var nok på 3-4 måneder, men jeg hadde nok en gradvis forverring på ett halvt år før det og så brukte jeg ett års tid på å bli frisk igjen. 

All angst er ikke borte, men den styrer ikke livet mitt. Jeg er ikke deprimert selv om jeg har dager som enda er tunge. I følge dagboken min har jeg hatt totalt 4 dager som har vert dritt denne måneden. Det er helt innafor synes jeg! 

Grunnen til at jeg ikke sender pm er at jeg ikke har kapasitet til å stille opp mer enn en å svare her. Dessuten er det kanskje til hjelp for de som kommer etter oss også. 

Du er ikke alene, på godt og vondt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff! Mye gjennnenbart! Hvordan kom du ut av det?

Samme som tidligere nevnt. 

Medisiner, terapi og at jeg faktisk tok vare på meg selv. Du må ta imot hjelp og så må du hjelpe deg selv som om du var din egen beste venn. 

Det går over ❤️ Det blir bedre❤️ (selv om det føles både helt umulig og helt håpløst) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Terapi har absolutt noe for seg, men ikke når man ikke vil ta til seg noe av det som er der. 

Terapi føltes falskt og feil for meg før. Jeg følte jeg måtte fikse meg selv, klare alt selv.  Det var feil. Jeg trengte hjelp. Nå har jeg bedre nytte av terapien enn medisinene. Men jeg trengte å gå på medisiner en stund før jeg klarte å dra nytte av terapien. Jeg var rett å slett så dårlig at jeg ikke fikk til å ta imot skikkelig hjelp. 

Har hatt perioder med depersonalisering, angst, sosial angst, depresjoner og psykose/vrangforestillinger på det verste.  

Hvilke medisiner som funker for meg har ikke noe å si for hva som kan funke for deg. Det er ting som legen må avgjøre ❤️ 

Takk for svar🩷 grusomt opplegg. Tror det verste er depersonalisering og hjernen (hukommelse tåke svikt). Det gjør at jeg ikle skjønner det er depresjon /angst

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Takk for svar🩷 grusomt opplegg. Tror det verste er depersonalisering og hjernen (hukommelse tåke svikt). Det gjør at jeg ikle skjønner det er depresjon /angst

Du trenger ikke skjønne det. Du har fått diagnosen. Neste steg nå er å ta i mot hjelpen du får, i første omgang medisiner.

Anonymkode: ae29d...e0a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Depresonalisering, konsentrasjonsvansker, hukommelsesvansker, hjernetåke - alt dette er symptomer på angst/depresjon. Nå må du høre på hva vi prøver å fortelle deg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ok, så les dette da: 

https://sml.snl.no/hukommelsesforstyrrelse

Sitat

Hukommelsesforstyrrelse er relativt vanlig ved psykiske lidelser og kan skyldes feil både i innkoding, lagring og gjenhenting. Dårlig konsentrasjon gir svakere innkoding. Dessuten vil det føre til at flere sanseinntrykk mottas samtidig eller kommer tett innpå hverandre, noe som skaper interferens og svekker lagring. Ved angstlidelser er personen ofte på vakt med innkodingsproblemer som en konsekvens. Subjektivt kan personen klage over «dårlig hukommelse» og endog mistenke hjerneskade, selv om feilen ikke er lagringen, men innkodingen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Depresonalisering, konsentrasjonsvansker, hukommelsesvansker, hjernetåke - alt dette er symptomer på angst/depresjon. Nå må du høre på hva vi prøver å fortelle deg.

Det er også symptom på utnattelse og long covid som jeg har. Og hukommelsen blir ikke SÅ ille av psyken? Og antidep har ikke hjulpet tidligere, ble verre
Og blir og verre av aktivitet- noe som kkke skjer V kun psyken /-

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Var du uten funksjon og nærmest senheliggende?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ok, så les dette da: 

https://sml.snl.no/hukommelsesforstyrrelse

Ja gir jo mening det. Men føler jeg er langt forbi det. Har totalt blackout (spesielt etter søvn), forvirra desorientert, sansene er rare. Føles som j er i halvsøvne/halvbevissy/rusa Tilsyand hele tiden

ingentinh i hodet, husker ikke at jeg har satt på mat etc.

Skrevet

Sansene er såå rare og. Syn og føles som jeg er innesperret i noe. Hodet er rart. Blir d d ved depresjon/angst??

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Sansene er såå rare og. Syn og føles som jeg er innesperret i noe. Hodet er rart. Blir d d ved depresjon/angst??

Ja.

Anonymkode: bc2dc...e01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...