Gå til innhold

Depersonalisering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

_Utsetter- du eller *unnviker* du å starte? For å unngå/unnvike er veldig typisk både angst og depresjon. Diskuter motviljen din med det perspektivet med lege/psykolog. 

Angst og depresjon kan godt gi kroppslig sykdom, kognitiv svikt og forverring av aktivitet. Det er jo den slitne hjernen som styrer kroppen, en sliten og stressa hjerne tenker ikke bra, og en sliten og stressa hjerne kan godt bli ekstra sliten av aktivitet (selv om aktivitet i seg selv er bra kan typen aktivitet eller mengden aktivitet bli for mye).

Du kan lese feks Hjernen er stjernen.

Anonymkode: bc2dc...e01

Men du skrev at man kan bli helt lam i hjernen.

Kan antidep hjelpe for det da?

og hvordan skille d fra fysisk sykdom (me feks)

Send meg hjerne mld du som skrev det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei TS. 

Hva har du prøvd av teknikker for å hjelpe deg selv? Hva slags terapi, yoga, meditasjon, skrive ned hva du tenker og føler, trening, rutiner på søvn og næring..? Hva tenker du at du trenger for å få det bedre, hva mangler du i livet ditt? 

Medisiner kan i noen tilfeller være lurt for å komme seg litt ovenpå, men er veldig sjeldent god hjelp alene eller på sikt. 

Angst og depresjon påvirker hjernen, såklart det gjør. Dårlig konsentrasjon er bl a hovedsymptomer på begge deler i tillegg til mye annet. Depersonalisering er en form for dissosiasjon, som er vanlig ved traumer, men også ved søvnmangel og stress. 

Og du, du har ikke total kognitiv svik ❤️ Da hadde du ikke vært i stand til å bruke pc/mobil og skrive her.. Ok? Prøv å roe ned på måter som er bra for deg. 
Klemmer herfra 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerogkanel skrev (8 minutter siden):

Men du skrev at man kan bli helt lam i hjernen.

Kan antidep hjelpe for det da?

og hvordan skille d fra fysisk sykdom (me feks)

Send meg hjerne mld du som skrev det

Ja, antidepressiva kan hjelpe sammen med jobbing hos lege/psykolog. Det kan gi hjelp til å samle seg igjen. 

For å skille fra fysisk sykdom må du og behandlerene dine samarbeide om å prøve forskjellige ting, og forsøke å nøste i hva som er hva. Antidepressiva kan være nyttig uansett, kropp og hjerne henger tett sammen. 

Private meldinger vil ikke hjelpe, du har fått masse råd i trådene du har startet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, antidepressiva kan hjelpe sammen med jobbing hos lege/psykolog. Det kan gi hjelp til å samle seg igjen. 

For å skille fra fysisk sykdom må du og behandlerene dine samarbeide om å prøve forskjellige ting, og forsøke å nøste i hva som er hva. Antidepressiva kan være nyttig uansett, kropp og hjerne henger tett sammen. 

Private meldinger vil ikke hjelpe, du har fått masse råd i trådene du har startet. 

Det får vedkommende jeg spør pm melding, avgjøre. Det var noe spesifikt den skrev som jeg ønsker å snakke mer om

Anonymkode: 22642...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det får vedkommende jeg spør pm melding, avgjøre. Det var noe spesifikt den skrev som jeg ønsker å snakke mer om

Du siterte meg, så da gikk jeg ut fra at det var meg du ville snakke/skrive med (se på anonymkodene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva tror du angst og depresjon er? Det er psykisk sykdom. Depresjon kan gjøre en helt lam i hodet og angst kan gjøre en kjempesyk fysisk, verre enn influensa.

Anonymkode: 8d661...82d

Mener du det? At man blir eksfremt fysisk syk og lam ihode? Er vel ikke slik konstant da? Og anvst/dep er jo tanker følelser ikke bare kroppslig sykdom og kognitiv svikt og forverring ved aktivitet? Kan jeg sende deg privat mld hvis du had litt peiling på dette? Eller kan du sende meh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du siterte meg, så da gikk jeg ut fra at det var meg du ville snakke/skrive med (se på anonymkodene).

Siterte en annen, men du blanda deg inn med dine svar så da ble det krøll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerogkanel skrev (24 minutter siden):

Mener du det? At man blir eksfremt fysisk syk og lam ihode? Er vel ikke slik konstant da? Og anvst/dep er jo tanker følelser ikke bare kroppslig sykdom og kognitiv svikt og forverring ved aktivitet? Kan jeg sende deg privat mld hvis du had litt peiling på dette? Eller kan du sende meh?

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4304584/

https://www.priorygroup.com/blog/the-physical-signs-of-depression

Erstatt depresjon med angst for å få opp tilsvarende. Mye bra informasjon der ute om hvordan psyke og kropp henger sammen. Har du sett på psykomotorisk fysioterapi?

Screenshot_20241129-111321.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får det når jeg blir stressa. Da "sitter jeg i hodet" mens kjeften går og jeg sier noe svada.

Anonymkode: 743d6...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, jeg får det når jeg blir stressa. Da "sitter jeg i hodet" mens kjeften går og jeg sier noe svada.

Anonymkode: 743d6...b0c

Kanskje vi opplever depersonalisering ulikt? Jeg opplever at heg ikke er meg selv inni meg, frakobla, tom, innesperra, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 time siden):

Tid kan være medisin er det noe som heter. Om man døyver kroppen med medisin så vil det mest sannsynlig bare bite deg i ræva på et senere tidspunkt.

Husker et intervju med mammaen til jenta i Baneheiasaken...De ville dope henne ned på piller for at hun skulle takle sorgen. Det nektet hun. Hun sa at: "Hvorfor er det ikke akseptert å sørge slik man trenger?". Og det er et meget viktig poeng. Hun sa rett ut at hun hadde behov for å skrike, utagere, få det ut av systemet.

Jeg syns det er skremmende at du mener det trengs medisin...I ytterst noen få tilfeller kan nok det stemme. Jeg er ikke naiv for det. Om det er mulig å unngå det så er det nok det beste på lang sikt tror jeg. 

Har fått tilbud om medisiner jeg og. Takket pent nei, og ble heldigvis ikke uglesett av den grunn. Det finnes så mange andre alternativer idag, om man har mulighet til det. Å ta ansvar for egen helse er viktig. 

Det finnes mennesker som er blitt feildiagnostisert, gitt piller som dem er blitt avhengige av. Jeg så en dokumentar om ei jente som ble frarøvet ti år av sitt liv pga dette. Så man skal ikke stole blindt på helsepersonell heller. Det er ikke lett dette her...

Så det er med god grunn det etterspørres arbeidskraft med kompetanse på traumer og traumebehandling. Det er mange som er påført generasjonstraumer uten å være klar over det engang...

Det ser ikke ut til å ta slutt heller... Tvertimot så opplever jeg at det er verre enn noengang pga tiden vi lever i med prestasjonspress og konkurranse. Noe som er tydelig her på KG. 

Nå ble dette en digresjon. I mine øyne så har alt en sammenheng. Det kommer jo fra et sted. For å kunne se framover må man ofte se på det som har vært, og man må klare å akseptere at det var slik det var. Det kan ofte være vanskelig for mange. 

Hvordan tenker du man kan bli kvitt depersonaliseing osv da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerogkanel skrev (1 time siden):

Mener du det? At man blir eksfremt fysisk syk og lam ihode? Er vel ikke slik konstant da? Og anvst/dep er jo tanker følelser ikke bare kroppslig sykdom og kognitiv svikt og forverring ved aktivitet? Kan jeg sende deg privat mld hvis du had litt peiling på dette? Eller kan du sende meh?

Du trenger ikke sende privat melding for dette, det er vanlige symptomer på alvorlig angst og depresjon, det er bare å google. Men helst bare hør på legene dine som prøver å behandle din angst/depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan tenker du man kan bli kvitt depersonaliseing osv da?

Jeg er ingen ekspert. Mine erfaringer er begrenset til meg selv, det jeg har opplevd og de sammenhengene jeg ser.

Det er unikt fra person til person. 

Husker de på sykehuset på Abup sa til oss foreldre: 

"Dere er både opphavet og løsningen på problemet"....

Altså dette er det styggeste noen har sagt til meg. Det finnes andre faktorer som spiller inn. Hva med de? Hva med dårlig miljø? 

Så jeg legger meg veldig i selen for å legge til rette for et miljø min datter kan trives i. Heldigvis så fikk hun kjærlighet både fra meg og kjæresten sin når hun trengte det som mest. Det kan være fryktelig vanskelig å gjøre alt på egenhånd. 

Får mange tilbakemeldinger på at hun blomstrer fra observante mennesker i vårt nærmiljø.

Min datter var faktisk så langt nede at hun hadde et ønske om å slutte og eksistere....

Da er det ille. Så å gå fra det til der hun er idag er et mirakel. Det viser bare hva kjærlighet kan gjøre ❤️. Hun har ikke gått på medisiner og er velfungerende idag. 

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Depersonalisering går over når du blir bedre av din angst og depresjon. Det henger sammen med psykisk sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd dette to ganger i livet.

En gang under sterk angst. Forferdelig.

En annen gang slo det ned som kyn fra klar himmel. Ble redd først, men ble faktisk utrolig rolig og helt zen. Alt var så rart, men samtidig merkelig vakkert.

Anonymkode: fe966...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (5 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert. Mine erfaringer er begrenset til meg selv, det jeg har opplevd og de sammenhengene jeg ser.

Det er unikt fra person til person. 

Husker de på sykehuset på Abup sa til oss foreldre: 

"Dere er både opphavet og løsningen på problemet"....

Altså dette er det styggeste noen har sagt til meg. Det finnes andre faktorer som spiller inn. Hva med de? Hva med dårlig miljø? 

Så jeg legger meg veldig i selen for å legge til rette for et miljø min datter kan trives i. Heldigvis så fikk hun kjærlighet både fra meg og kjæresten sin når hun trengte det som mest. Det kan være fryktelig vanskelig å gjøre alt på egenhånd. 

Får mange tilbakemeldinger på at hun blomstrer fra observante mennesker i vårt nærmiljø.

Min datter var faktisk så langt nede at hun hadde et ønske om å slutte og eksistere....

Da er det ille. Så å gå fra det til der hun er idag er et mirakel. Det viser bare hva kjærlighet kan gjøre ❤️. Hun har ikke gått på medisiner og er velfungerende idag. 

Fin historie

Men husk at folk er forskjellige og har ulike utg punkt for sine plager 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Depersonalisering går over når du blir bedre av din angst og depresjon. Det henger sammen med psykisk sykdom. 

Men jeg FÅR jo angts av dette…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en ungdom som spør legen på nettet om medisiner kan hjelpe...

Dette var svaret hen fikk av legen. Fornuftig lege spør du meg. 

Screenshot_20241129-115157.png

Screenshot_20241129-115219.png

Endret av Irak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er vanskelig å bryte ut av en angstsirkel. Mange trenger hjelp av psykolog/psykiater og medisiner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bekymrer deg for mye. Tenker altfor mye på dette.

Trener du? Du er nå oppi hodet ditt og det vil være fordelaktig at du trener på å komme deg ut av det.

Anonymkode: fe966...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...