AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:32 #1 Del Skrevet mandag kl 16:32 Er det noen som har opplevd dette i forbindelse med fysisk sykdom og livskrise? Jeg plages veldig med dette nå og det er så ubehagelig og skummelt. Anonymkode: 22642...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:27 #2 Del Skrevet mandag kl 17:27 Jeg har nok i større eller mindre grad opplevd det helt siden jeg var liten. Plager meg som regel ikke, men i perioder med mye stress merker jeg at jeg har en del hull i hukommelsen/husker dårlig tilbake. Synes denne artikkelen er ganske fin, særlig det om at det er et spekter og kan også være ganske så normalt. https://psykologtidsskriftet.no/fra-praksis/2007/09/kognitiv-terapi-ved-depersonalisering-og-derealisasjon Anonymkode: bc2dc...e01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:52 #3 Del Skrevet mandag kl 17:52 Ja, har det nå, også pga fysisk sykdom. Skjønner ikke hva jeg driver med eller hvorfor jeg er her. Det er ikke "jeg" som føles fremmed, men absolutt alt rundt meg. Jeg vil "hjem", men vet ikke hvor hjem er. En forferdelig følelse. Anonymkode: 4c674...b48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:10 #4 Del Skrevet mandag kl 19:10 Har hatt det av og på i mitt voksne liv. Har forstått at det kommer av stress (eller angst) og at det går over når jeg ikke er så stresset lenger. Derfor blir jeg ikke redd når det kommer, men mer bare fascinert og tar det som et tegn på at jeg må endre på noe eller roe ned. Anonymkode: 8d661...82d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:55 #5 Del Skrevet onsdag kl 13:55 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 18.52): Ja, har det nå, også pga fysisk sykdom. Skjønner ikke hva jeg driver med eller hvorfor jeg er her. Det er ikke "jeg" som føles fremmed, men absolutt alt rundt meg. Jeg vil "hjem", men vet ikke hvor hjem er. En forferdelig følelse. Anonymkode: 4c674...b48 Grusomt ja. Jeg opplever meg selv også som fremmed. Føler meg innesperra i en boble Anonymkode: 22642...81c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:48 #6 Del Skrevet i går, 10:48 Det er som at jeg ikke er meg inni meg. Tanker, følelser, personlighet. Bare vakum, boble,uro. Alt virker rart. Noen kjenner seg igjen? Hjelper det med medisin? Anonymkode: 22642...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:15 #7 Del Skrevet i går, 11:15 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er som at jeg ikke er meg inni meg. Tanker, følelser, personlighet. Bare vakum, boble,uro. Alt virker rart. Noen kjenner seg igjen? Hjelper det med medisin? Anonymkode: 22642...81c Kan du ikke se på noen av de andre trådene du har laget? Du har jo fått svar på disse spørsmålene uendelig mange ganger. Er det sånn at du glemmer at du har startet andre tråder? Er det et av symptomene dine? Anonymkode: ae29d...e0a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er som at jeg ikke er meg inni meg. Tanker, følelser, personlighet. Bare vakum, boble,uro. Alt virker rart. Noen kjenner seg igjen? Hjelper det med medisin? Anonymkode: 22642...81c Var det ikke deg med etterdønninger etter long covid? Har du lest denne? De finner avvik på hjernestammen som som bla gir kognitive problemer, men «skader» de antar er reversibelt. https://www.forskning.no/covid19-sykdommer/forskere-fant-mer-skader-i-hjernen-hos-pasienter-med-langvarige-plager-etter-covid-19/2435040 «De fant forandringer som tydet på en immunreaksjon i flere deler av hjernestammen hos pasientene som hadde hatt covid-19. De som hadde spor av mer slik inflammasjon, hadde også hatt mer alvorlig sykdom og større immunreaksjon under innleggelsen. De hadde dessuten mer langvarige problemer etterpå og større risiko for å få depresjon og angst. Dette antyder at pågående betennelse i hjernestammen kan skape sen-plager etter covid-19, mener forskerne. Dette betyr ikke at det er virus i hjernen, men at hjernen er blitt påvirket av immunreaksjoner i kroppen generelt og har fått en immunaktivering som ikke er gått tilbake.» Anonymkode: 77b42...28b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var det ikke deg med etterdønninger etter long covid? Har du lest denne? De finner avvik på hjernestammen som som bla gir kognitive problemer, men «skader» de antar er reversibelt. https://www.forskning.no/covid19-sykdommer/forskere-fant-mer-skader-i-hjernen-hos-pasienter-med-langvarige-plager-etter-covid-19/2435040 «De fant forandringer som tydet på en immunreaksjon i flere deler av hjernestammen hos pasientene som hadde hatt covid-19. De som hadde spor av mer slik inflammasjon, hadde også hatt mer alvorlig sykdom og større immunreaksjon under innleggelsen. De hadde dessuten mer langvarige problemer etterpå og større risiko for å få depresjon og angst. Dette antyder at pågående betennelse i hjernestammen kan skape sen-plager etter covid-19, mener forskerne. Dette betyr ikke at det er virus i hjernen, men at hjernen er blitt påvirket av immunreaksjoner i kroppen generelt og har fått en immunaktivering som ikke er gått tilbake.» Anonymkode: 77b42...28b Hei. Har hatt plager etter covid ja. Men Vet ikke om akkurat dette har med det å gjøre? Siden det blir verre og verre 😳 Anonymkode: 22642...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #10 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hei. Har hatt plager etter covid ja. Men Vet ikke om akkurat dette har med det å gjøre? Siden det blir verre og verre 😳 Anonymkode: 22642...81c Du hoppet over spørsmålet mitt. Er det sånn at du glemmer at du har spurt disse spørsmålene før? Er det en del av ditt symptombilde? Anonymkode: ae29d...e0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #11 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Har hatt plager etter covid ja. Men Vet ikke om akkurat dette har med det å gjøre? Siden det blir verre og verre 😳 Anonymkode: 22642...81c Jo mer man stresser og sliter seg ut -jo verre blir den defekten i immunreaksjonen. Man tapper kroppen for ressurser/motstand. Anonymkode: 77b42...28b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo mer man stresser og sliter seg ut -jo verre blir den defekten i immunreaksjonen. Man tapper kroppen for ressurser/motstand. Anonymkode: 77b42...28b Sliter meg neppe ut her jeg ligger. Sånn depersonalisering må jo være psykisk Anonymkode: 22642...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sliter meg neppe ut her jeg ligger. Sånn depersonalisering må jo være psykisk Anonymkode: 22642...81c Mentalt stress er like ille som fysisk stress. Fysisk sykdom kan jo også gi psykiske symptomer. Mange eksempler på det i somatikken. Anonymkode: 77b42...28b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Sliter meg neppe ut her jeg ligger. Sånn depersonalisering må jo være psykisk Anonymkode: 22642...81c Du blir ikke sliten og stresset av å gruble rundt helsesituasjonen din hele tiden? Depersonalisering er psykisk ja. Jeg har ikke sett deg beskrive et symptom her inne som ikke kan forklares med angst eller depresjon. Anonymkode: 8d661...82d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #15 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du blir ikke sliten og stresset av å gruble rundt helsesituasjonen din hele tiden? Depersonalisering er psykisk ja. Jeg har ikke sett deg beskrive et symptom her inne som ikke kan forklares med angst eller depresjon. Anonymkode: 8d661...82d Jo det blir jeg. Mulig du tror jeg er en annen, har ikke beskrevet så mye. Men sliter med denne depersonaliseringen. Men fikk først veldig rare fysiske symltomer etter covid. Hele kroppen er helt ødelagt og merkelig. Så har jeg fått alt det andre med depersonalisering bla og det plager meg så mye at det var det jeg fokuserte på nå da Anonymkode: 22642...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #16 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mulig du tror jeg er en annen, har ikke beskrevet så mye. Anonymkode: 22642...81c Du er lett å kjenne igjen. Anonymkode: ae29d...e0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #17 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jo det blir jeg. Mulig du tror jeg er en annen, har ikke beskrevet så mye. Men sliter med denne depersonaliseringen. Men fikk først veldig rare fysiske symltomer etter covid. Hele kroppen er helt ødelagt og merkelig. Så har jeg fått alt det andre med depersonalisering bla og det plager meg så mye at det var det jeg fokuserte på nå da Anonymkode: 22642...81c Men depersonalisering er et tegn på psykisk sykdom, stress, angst. Så om du har long covid nå så har du nok noe psykisk i tillegg. Angst og stress kan gi sterke fysiske symptomer. Anonymkode: 8d661...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men depersonalisering er et tegn på psykisk sykdom, stress, angst. Så om du har long covid nå så har du nok noe psykisk i tillegg. Angst og stress kan gi sterke fysiske symptomer. Anonymkode: 8d661...82d Ja jeg har begge deler😔 Anonymkode: 22642...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja jeg har begge deler😔 Anonymkode: 22642...81c Da bør du hvertfall behandle en av delene, så blir du kanskje minst 50% frisk. Anonymkode: 8d661...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #20 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da bør du hvertfall behandle en av delene, så blir du kanskje minst 50% frisk. Anonymkode: 8d661...82d Ja jobber med saken. Men så henger det jo sammen og da Anonymkode: 22642...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå