AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #1 Del Skrevet 25. november 2024 Ingen erfaring med forbrukslån og kredittkort. Bruker klarna på noen nettbutikker for å være sikker på at pakken kommer frem slik den skal. Også betaler jeg for varen den dagen den kommer. Aldri betalt en dag over, vet man har 30 dager rentefritt men det er jeg ikke interessert i. Kjøper kun det jeg har råd til, så bruker bare klarna for den økonomiske sikkerheten. Jeg har hørt noe om at gjeld hos klarna skal skrives opp på grunn av renter og skatt. Ikke satt meg inn i det og er ikke interessert fordi det er irrelevant for meg. Men, har også hørt at selve kredittkort og kredittgrensen uavhengig om den er brukt eller ikke blir sett på som gjeld. Stemmer det? Må jeg legge til kredittgrensen hos klarna (måtte signere en avtale etter de nye reglene) som gjeld på skattekortet og skattemeldingen? Har boliglån, er det da bare å legge den til der eller er det egen post? Er det lurt å ha høy eller lav kredittgrense når man IKKE bruker det som et lån og utsetter betalingen og får renter på lånet? Har i dag kredittgrense på 60 000 kr, handler for maks 2000 kr om gangen, men tenker kanskje 10 000 kr i tilfelle jeg en dag bestiller småelektronikk er en bedre grense... er det noen forskjell på skatten om kredittgrensen er høy eller lav når det ikke er brukt som lån? Jeg vet at renter på gjeld utgjør en forskjell, men jeg vil aldri få renter på "lånet" hos klarna.... Jeg er litt treg når det kommer til dette, så vennligst ikke døm meg for hardt. Anonymkode: ce971...644 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 25. november 2024 #2 Del Skrevet 25. november 2024 (endret) Nei, din kredittgrense hos Klarna har ikke noe på skattekortet å gjøre. Det er kun faktisk gjeld som du kan avskrive noen prosent renter fra som skal tas med der. Du skriver jo at du betaler Klarna fakturaene når varene er kommet, med en gang. Dermed har du ingen renter heller å få fradrag for på skatten derfra. Skatten påvirkes ikke på noen måte av tilgjengelig kreditt med saldo null. Jeg lurer på om du blander sammen med Gjeldsregisteret? Der skal all kreditt man har TILGJENGELIG fremkomme. Både kreditt man har benyttet og har saldo, og kreditt man ikke har benyttet for øyeblikket og som står med null i saldo. Du trenger ikke føre opp noe selv der (det er ikke noe man selv administrerer) all usikret gjeld og kredittrammer vil komme inn der automatisk, hvilken kredittramme du har og hvor mye av den som er rentebærende saldo. All usikret gjeld er med i Gjeldsregisteret.com (altså ikke boliglån, for det er gjeld med sikkerhet i bolig). PS! Dersom du noen gang skal be om større boliglån vil banken se hva du har i tilgjengelig kreditt/usikret gjeld hos Gjeldsregisteret. Dine 60 000 hos Klarna vil dermed telle som om det var gjeld, fordi det er USIKRET og tilgjenglig kreditt, selv om saldoen er null, og du kan få mindre boliglån pga det. Endret 25. november 2024 av Million 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #3 Del Skrevet 25. november 2024 Million skrev (På 25.11.2024 den 16.42): Nei, din kredittgrense hos Klarna har ikke noe på skattekortet å gjøre. Det er kun faktisk gjeld som du kan avskrive noen prosent renter fra som skal tas med der. Du skriver jo at du betaler Klarna fakturaene når varene er kommet, med en gang. Dermed har du ingen renter heller å få fradrag for på skatten derfra. Skatten påvirkes ikke på noen måte av tilgjengelig kreditt med saldo null. Jeg lurer på om du blander sammen med Gjeldsregisteret? Der skal all kreditt man har TILGJENGELIG fremkomme. Både kreditt man har benyttet og har saldo, og kreditt man ikke har benyttet for øyeblikket og som står med null i saldo. Du trenger ikke føre opp noe selv der (det er ikke noe man selv administrerer) all usikret gjeld og kredittrammer vil komme inn der automatisk, hvilken kredittramme du har og hvor mye av den som er rentebærende saldo. All usikret gjeld er med i Gjeldsregisteret.com (altså ikke boliglån, for det er gjeld med sikkerhet i bolig). PS! Dersom du noen gang skal be om større boliglån vil banken se hva du har i tilgjengelig kreditt/usikret gjeld hos Gjeldsregisteret. Dine 60 000 hos Klarna vil dermed telle som om det var gjeld, fordi det er USIKRET og tilgjenglig kreditt, selv om saldoen er null, og du kan få mindre boliglån pga det. Ekspander Takk for utfyllende svar. Kan nok være at jeg blander de to. Har bare lest med et halvt øye om kredittkort og forbrukslån, for jeg har aldri hatt og kan ikke ha noe sånt (dårlig økonomiskforståelse som du ser). Er nok i forbindelse med boliglån jeg må ha hørt det. Da kan jeg vell bare ha grensen jeg har, og om jeg en dag skal flytte og søke om høyere boliglån så kan jeg vell bare slette eller senke kredittgrensen hos klarna før jeg søker ang boliglånet. Ts Anonymkode: ce971...644 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 25. november 2024 #4 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 16.52): Takk for utfyllende svar. Kan nok være at jeg blander de to. Har bare lest med et halvt øye om kredittkort og forbrukslån, for jeg har aldri hatt og kan ikke ha noe sånt (dårlig økonomiskforståelse som du ser). Er nok i forbindelse med boliglån jeg må ha hørt det. Da kan jeg vell bare ha grensen jeg har, og om jeg en dag skal flytte og søke om høyere boliglån så kan jeg vell bare slette eller senke kredittgrensen hos klarna før jeg søker ang boliglånet. Ts Anonymkode: ce971...644 Ekspander Helt riktig. Kredittgrensen du har, har ikke noen påvirkning for noe økonomisk før du ev skal øke boliglånet ditt, eller man ev søker om kreditt andre steder (og de ser at man allerede har mye). Senk kredittgrensen hos Klarna til et par tusen i god tid før du eventuelt skal øke boliglånet ditt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #5 Del Skrevet 25. november 2024 Million skrev (På 25.11.2024 den 17.06): Helt riktig. Kredittgrensen du har, har ikke noen påvirkning for noe økonomisk før du ev skal øke boliglånet ditt, eller man ev søker om kreditt andre steder (og de ser at man allerede har mye). Senk kredittgrensen hos Klarna til et par tusen i god tid før du eventuelt skal øke boliglånet ditt. Ekspander Trenger ikke gjøre det i god tid heller, vi henter informasjon fra gjeldsregisteret i nåtid. Man kan også hente utskrift fra gjeldsregisteret som dokumenterer tidspunkt og kreditten vil umiddelbart oppdateres når man setter den ned 😊 Mvh bankansatt Anonymkode: 660c3...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #6 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 19.54): Trenger ikke gjøre det i god tid heller, vi henter informasjon fra gjeldsregisteret i nåtid. Man kan også hente utskrift fra gjeldsregisteret som dokumenterer tidspunkt og kreditten vil umiddelbart oppdateres når man setter den ned 😊 Mvh bankansatt Anonymkode: 660c3...451 Ekspander Er det negativt å ha hatt slik kredittgrense? Uten å ha "brukt" den? Regner med de kan se historikken om nødvendig. For meg er det ikke nødvendig å bruke kredittkort eller klarna, annet enn for sikkerheten. Derfor jeg tenker det er uproblematisk for meg å slette den i forbindelse med søk om høyere boliglån. Betalingsanmerkninger og slikt sier seg selv er negativt. Anonymkode: ce971...644 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #7 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 20.43): Er det negativt å ha hatt slik kredittgrense? Uten å ha "brukt" den? Regner med de kan se historikken om nødvendig. For meg er det ikke nødvendig å bruke kredittkort eller klarna, annet enn for sikkerheten. Derfor jeg tenker det er uproblematisk for meg å slette den i forbindelse med søk om høyere boliglån. Betalingsanmerkninger og slikt sier seg selv er negativt. Anonymkode: ce971...644 Ekspander En slik kredittgrense har ingen betydning før du eventuelt skal søke om mer kreditt/lån et sted. Selv om du ikke bar brukt kreditten, regnes kredittgrensen som gjeld i gjeldsregisteret. Det betyr at om du har to kredittkort med en samlet kredittgrense på 50 000,-, vil det i gjeldsregisteret se ut som at du har 50 000,- i gjeld selv om du ikke har brukt kreditten. På denne måten kan kredittkort bidra til at du får en avkorting i størrelsen på f.eks. et boliglån, dvs. at du får mindre i boliglån enn du ville fått uten disse ubrukte kredittkortene. Jeg tror ikke historikken er viktig her. Det er aktuell gjeld i søknadsøyeblikket som teller og ikke hva du har hatt før. Anonymkode: 70d61...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #8 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 20.43): Er det negativt å ha hatt slik kredittgrense? Uten å ha "brukt" den? Regner med de kan se historikken om nødvendig. For meg er det ikke nødvendig å bruke kredittkort eller klarna, annet enn for sikkerheten. Derfor jeg tenker det er uproblematisk for meg å slette den i forbindelse med søk om høyere boliglån. Betalingsanmerkninger og slikt sier seg selv er negativt. Anonymkode: ce971...644 Ekspander Neida, ingen problem. Helt normalt å ha tilgjengelig kreditt og så lenge man kan håndtere den og den ikke kommer i veien for boliglåndrømmen for din egen del så er det ikke noe vi legger oss borti i banken 😊 Anonymkode: 660c3...451 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #9 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 20.56): En slik kredittgrense har ingen betydning før du eventuelt skal søke om mer kreditt/lån et sted. Selv om du ikke bar brukt kreditten, regnes kredittgrensen som gjeld i gjeldsregisteret. Det betyr at om du har to kredittkort med en samlet kredittgrense på 50 000,-, vil det i gjeldsregisteret se ut som at du har 50 000,- i gjeld selv om du ikke har brukt kreditten. På denne måten kan kredittkort bidra til at du får en avkorting i størrelsen på f.eks. et boliglån, dvs. at du får mindre i boliglån enn du ville fått uten disse ubrukte kredittkortene. Jeg tror ikke historikken er viktig her. Det er aktuell gjeld i søknadsøyeblikket som teller og ikke hva du har hatt før. Anonymkode: 70d61...1f0 Ekspander Hvordan får man slettet Klarna sin kredittgrense? Har slettet kontoen min hos Klarna for lengst men står fortsatt oppført i gjeldsregisteret med 5000 kr i kredittramme. Anonymkode: 9810b...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. november 2024 #10 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 20.56): En slik kredittgrense har ingen betydning før du eventuelt skal søke om mer kreditt/lån et sted. Selv om du ikke bar brukt kreditten, regnes kredittgrensen som gjeld i gjeldsregisteret. Det betyr at om du har to kredittkort med en samlet kredittgrense på 50 000,-, vil det i gjeldsregisteret se ut som at du har 50 000,- i gjeld selv om du ikke har brukt kreditten. På denne måten kan kredittkort bidra til at du får en avkorting i størrelsen på f.eks. et boliglån, dvs. at du får mindre i boliglån enn du ville fått uten disse ubrukte kredittkortene. Jeg tror ikke historikken er viktig her. Det er aktuell gjeld i søknadsøyeblikket som teller og ikke hva du har hatt før. Anonymkode: 70d61...1f0 Ekspander Dette blir litt feil å si. Nei, det vil ikke "se ut som du har 50 000 i gjeld". Det står i to ulike kolonner, som jeg er HELT overbevist om at de lånekonsulentene, økonomene etc som sitter og vurderer boliglånssøknader og annet er kapable til å tolke riktig. Det finnes en kolonne som heter "rentebærende gjeld" og det er der det står hva den faktiske benyttede gjelden man har er på en innvilget kreditt/kort/usikret lån, og står det 0 der, har man ingen gjeld. En kolonne for innvilget kreditt finnes også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. november 2024 #11 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 21.40): Hvordan får man slettet Klarna sin kredittgrense? Har slettet kontoen min hos Klarna for lengst men står fortsatt oppført i gjeldsregisteret med 5000 kr i kredittramme. Anonymkode: 9810b...13a Ekspander Jeg måtte kontakte Klarna og be dem spesifikt om å slette den, da den sto i veien når jeg skulle flytte boliglånet mitt til en annen bank og ble kredittsjekket på nytt. Måtte rydde opp litt i innvilgede kreditter og kredittkort, og Klarna (selv om den var 0,-) var en av de jeg ville ha slettet. Det gikk fint det, var bare at man måtte be om det. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før den på 5000 forsvant fra oversikten hos Gjeldsregisteret etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #12 Del Skrevet 28. november 2024 Million skrev (På 28.11.2024 den 14.05): Jeg måtte kontakte Klarna og be dem spesifikt om å slette den, da den sto i veien når jeg skulle flytte boliglånet mitt til en annen bank og ble kredittsjekket på nytt. Måtte rydde opp litt i innvilgede kreditter og kredittkort, og Klarna (selv om den var 0,-) var en av de jeg ville ha slettet. Det gikk fint det, var bare at man måtte be om det. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før den på 5000 forsvant fra oversikten hos Gjeldsregisteret etter det. Ekspander Har kontaktet de ved 2 anledninger. Fortsatt oppført der etter 4 uker.. Anonymkode: 9810b...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. november 2024 #13 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 14.13): Har kontaktet de ved 2 anledninger. Fortsatt oppført der etter 4 uker.. Anonymkode: 9810b...13a Ekspander Kanskje denne metoden, som jeg fant ved googlesøk, kan fungere? Hvordan fjerne Klarna fra Gjeldsregisteret? Hvordan fjerner jeg en bruker i Klarna Online? Klikk på “”Innstillinger”” i menyen til venstre. Klikk deg inn på “Brukere”. Logg inn på nytt. Velg brukeren du vil fjerne, og kryss av boksen “Remove”. Bekreft endringene ved å klikke på “”Remove selected”” og deretter “”OK””. Hvordan fjerner jeg en bruker i Klarna Online? Klarna https://www.klarna.com › bedrift › butikksupport › hvor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #14 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 16.29): Ingen erfaring med forbrukslån og kredittkort. Bruker klarna på noen nettbutikker for å være sikker på at pakken kommer frem slik den skal. Også betaler jeg for varen den dagen den kommer. Aldri betalt en dag over, vet man har 30 dager rentefritt men det er jeg ikke interessert i. Kjøper kun det jeg har råd til, så bruker bare klarna for den økonomiske sikkerheten. Jeg har hørt noe om at gjeld hos klarna skal skrives opp på grunn av renter og skatt. Ikke satt meg inn i det og er ikke interessert fordi det er irrelevant for meg. Men, har også hørt at selve kredittkort og kredittgrensen uavhengig om den er brukt eller ikke blir sett på som gjeld. Stemmer det? Må jeg legge til kredittgrensen hos klarna (måtte signere en avtale etter de nye reglene) som gjeld på skattekortet og skattemeldingen? Har boliglån, er det da bare å legge den til der eller er det egen post? Er det lurt å ha høy eller lav kredittgrense når man IKKE bruker det som et lån og utsetter betalingen og får renter på lånet? Har i dag kredittgrense på 60 000 kr, handler for maks 2000 kr om gangen, men tenker kanskje 10 000 kr i tilfelle jeg en dag bestiller småelektronikk er en bedre grense... er det noen forskjell på skatten om kredittgrensen er høy eller lav når det ikke er brukt som lån? Jeg vet at renter på gjeld utgjør en forskjell, men jeg vil aldri få renter på "lånet" hos klarna.... Jeg er litt treg når det kommer til dette, så vennligst ikke døm meg for hardt. Anonymkode: ce971...644 Ekspander Kutt ut klarna, de advares det mot å bruke. Bruk kredittkort, og fortsett slik du betaler inn til Klarna. Bruker du kredittkort rett før nyttår og ikke betaler inn før årsskiftet så står beløpet du har brukt som gjeld på skattemeldingen din. Krediittgrensen din står ikke der. Kun utestående ubetalt gjeld til kredittkortutsteder. Anonymkode: 196f5...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #15 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 14.13): Har kontaktet de ved 2 anledninger. Fortsatt oppført der etter 4 uker.. Anonymkode: 9810b...13a Ekspander Klarna er noe dritt å bli kvitt. Kjøper du noe i en nettbutikk så blir du gjerne sendt videre til klarna, og dermed hjelper det ikke å ha slettet seg, for du blir ny bruker bare du har vært innom sidene deres. Jeg spyr av hele klarna. Anonymkode: 196f5...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå