Gå til innhold

Du som er ung ufør. Hva gjør du iløpet av dagen? Og får du utnyttet den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke ung ufør, men 100% varig ufør.

Ble syk med kronisk utmattelse da jeg ble gravid(henger nok sammen med ekstremt tøff barndom der barnevernet var involvert fra fødsel).

Frem til da jobbet jeg fullt og løp flere mil i uka. Ble utbrent i 20 årene og ble sykemeldt i 7 mnd(NAV og lege mente jeg kunne ta minst 1 år, men etter å ha jobbet med psykolog og endret mye av tankesett og livsvalg var jeg klar for å jobbe igjen)

Da ungen kom, som også har spesielle behov, så kortsluttet kroppen. Havnet flere ganger i ambulanse og ble utredet i flere år. Psykisk er jeg 100% bra. En lege ville faktisk studere meg fordi han syntes det var fascinerende at en med min bakgrunn og som mor med et barn med spesielle behov var så positiv, ressurssterk og løsningsorientert. 

Men av en eller annen grunn lever hjernen og kroppen min sitt eget liv. Fikk påvist at hjernen min slet med konsentrasjon og at jeg ikke klarte å hente ut basic informasjon ved spørsmål som er allmennkunnskap av nevropsykolog.

Jeg måtte plutselig planlegge hva jeg klarte for at kroppen ikke skulle gå i shut down og bli totalt sengeliggende. Jeg måtte gi opp løping, mange aktiviteter og venner. Fokuset måtte bli meg selv og følge opp barnet mitt som trenger mye.

Leger og NAV søkte varig ufør etter flere år der jeg prøvde å finne en løsning og bli frisk, men det var ikke sjanse å stå i jobb ved siden av å ta vare på meg selv og ungen.

Ble etterhvert skilt da eks brukte meg som personlig slave og var uengasjert far, for jeg hadde jo "fri" hele dagen.

Nå bor jeg alene og har foreldreansvar og hovedomsorgen for barnet mitt. Jeg ble bedre av å bo alene. 

Så dagene starter 06 med å få ungen klar for dagen. Når han drar trener jeg rolige øvelser som jeg kjenner får i gang kroppen og roer ned sinn og sjel. Prøver å gå tur hver dag for frisk luft. Har en hobby jeg har gjort om til en liten næring som jeg jobber med når jeg har overskudd til det. Ellers er det å møte venner innimellom, ta vare på bolig. Noen ganger blir jeg sittende i sofaen hele dagen. 

Møtt en nydelig mann som har barn. Vi stortrives sammen og vil og barna ønsker å dele livet sammen så vi flytter nok sammen innen et par år.

Livet ble ikke som jeg trodde. Men tross alt er jeg lykkelig. Jeg lever mitt beste liv med kortene jeg har fått tildelt. Ungen er glad og lykkelig. Jeg har en kjæreste som elsker meg og snart to nydelige bonusbarn som forguder meg. Har gode venner å støtte meg til. 

Skal ikke klage. Kunne vært verre.

Anonymkode: e97b9...dbc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opp tidlig for å sende ungene på skolen. Bruker dagen til å hvile og hente meg inn, slik at jeg klarer å være en god mamma og ha et tilnærmet normalt familieliv om ettermiddagen. Kollapser i seng kl 21. Dersom jeg har aktiviteter på dagtid, feks legebesøk, så reduseres kapasiteten på kveldstid. Takknemlig for at sykdommen ikke gjør meg sengeliggende hele døgnet. Så den beste måten for meg å utnytte timene på dagtid, er å gjøre minst mulig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...