Gå til innhold

Du som er ung ufør. Hva gjør du iløpet av dagen? Og får du utnyttet den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er rent nysgjerrig, hva gjør du iløpet av dagen? Og hvorfor er du ufør?

Anonymkode: ac460...0af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser tv-serier, kikker på sosiale medier, går litt småturer med noen i familien, ærend og husarbeid, trener litt hjemme. 

Ble ufør kort fortalt pga fysisk og mental utmattelse og overveldelse. Fikk diagnose engstelig personlighetsforstyrrelse på den tiden.

Nå i enda mer voksen alder mistenker jeg såkalt «høytfungerende» autisme. I tillegg har jeg nå funnet ut at jeg har POTS og jeg vurderer å søke utredelse for ME.
Jeg kjenner meg også veldig godt igjen i kompleks PTSD. 

Anonymkode: 1f3ad...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandagene er det trening, tirsdagene er det avslapning og kanskje husarbeid, onsdagene er det hobbyer (søm og strikking) og kanskje husarbeid, torsdagene er det frivilligarbeid på en hobbyklubb for eldre, fredagene er det avslapning og husarbeid om jeg ikke har orket tidligere i ukene, og det samme er det i helgene. Og så er jeg med venner og familie når jeg orker, litt sånn innimellom, noen ganger må jeg bytte ut en aktivitet for å klare noe annet, og ofte må det også legges inn en ekstra hviledag eller tre for at jeg skal fungere.

Er uføretrygdet pga fysisk sykdom og ptsd.

Anonymkode: 05d81...600

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt "husmor" hver dag, går tur med hunden, trener og får behandling. Husarbeid tar fryktelig lang tid, så jeg greier bare noen få oppgaver i løpet av dagen. Har behandling 1-2 dager i uka innen fysioterapi og psykiatri, og de dagene må jeg hvile etter timene. For å holde kropp og psyke i sjakk så må jeg trene hver dag, men det varierer hvor lenge jeg holder på med det. Gjør litt håndarbeid, og annet som gir meg påfyll, på ettermiddagene. 

Sliter med å være tilfreds med å ha det slik, for jeg savner å kunne dra på jobb. Blir ganske fort "brakkesyk" av å være hjemme, og jeg føler meg mye ensom. Har ikke helse til verken frivillig arbeid eller deltidsstilling akkurat nå, men håper det letter til våren. 

Anonymkode: 5e202...2c8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer fulltid, ser på serier og filmer, husarbeid etc. Ble ganske nylig ung ufør, så har ikke klart å tilpasse meg helt enda med gode rutiner etc.

Anonymkode: 19b52...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener en dag, gjør en innsats frivillig to dager og har timer til diverse av leger, fysio, terapeut osv en eller to dager.

Gjennomgående hele uka er at jeg slapper av og tar vare på meg selv sånn at jeg kan fortsette å fungere.

Anonymkode: a8010...d97

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 16.58):

Jeg er rent nysgjerrig, hva gjør du iløpet av dagen? Og hvorfor er du ufør?

Anonymkode: ac460...0af

Mye av min tid går til å hvile for å samle opp energi til avtaler jeg har i løpet av uka og for å hente inn krefter etter avtalene. det blir også mye hvile da sykdommene i seg selv krever det. Årsaken til at jeg er uføretrygdet er det samme som hos alle andre som er uføretrygdet.
👇

https://www.nav.no/samarbeidspartner/uforetrygd-legens-rolle

«Sykdommen må ha medført en varig funksjonsnedsettelse av en slik art og et slikt omfang at nedsettelsen vurderes å utgjøre hovedårsaken til at inntektsevnen er varig nedsatt.»

«Den medisinske diagnosen er i seg selv ikke avgjørende. Det er hvordan sykdommen innvirker på muligheten for å være i arbeid som har betydning.»

Anonymkode: 44d9d...6c8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får absolutt ikke utnyttet den nei. Mye jeg skulle ønske jeg skulle gjort. Typ alt

Anonymkode: b572c...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkner kl 14.00

Ser tv, går tur med hunden x3. Sover på dagen. Spiser mat.

Legger meg 22.00

1 gang i uken tar jeg ukeshandlingen.

Hver dag. Dag inn og dag ut.

Anonymkode: dd1a0...9a8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine dager går til timer rundt fordi. Har ca 5 i uken, en del uker mer. Hviler veldig mye, og går mye tur hver eneste dag. Litt smått husarbeid hver dag. Er litt frivillig noen timer i måneden. 
Sosialt er KG og littegranne SoMe. Jeg har ikke kapasitet til mer. Skulle gjerne vært friskere og fått til mer. 

Jeg har for mange diagnoser til å ramse opp. Er født funksjonshemmet, men sliter også psykisk. Jeg sliter ikke med å få dagene til å gå da. Å håndtere helsen min er langt mer enn en fulltidsjobb. 

Anonymkode: 42404...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er inn i en periode nå hvor jeg ikke klarer stort, så ligger i sofaen/senga og sover eller titter litt på tv om hodet tillater. Har barn, så er opp om morgenen for å få de ut døra, men må ligge til de kommer hjem. Legger inn en del hvilestunder når de er hjemme også, ellers går det rett vest.

Handler 1-2 ganger i uka, er på noe frivilligtreff kanskje 1 gang i måneden om jeg ikke har andre planer dagene rundt.

Dagene går uansett, men kjenner på at jeg mangler litt å leve for, på en måte. Kanskje når barna blir større, kan jeg klare å gjøre noe annet, om jeg ikke blir værre innen da..

Anonymkode: d56e8...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en effektiv dag de siste 4 årene.

Går bare å surrer, tar oppvasken, leser på nett, hører musikk, setter mål som aldri blir nådd, organiserer, shopper. Det skal bli bedre, men tilværelsen er som en evig tom dag, de samme timene her inne igjen og igjen og igjen.

Hver gang jeg går ut av døra er det igså det samme. Det skjer nærmest aldri noe som viker fra normalen, fordi jeg ikke tørr å gjøre annet.

Hater livet mitt. Men det er sikkert mye å bedre også.

Anonymkode: f9d8c...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hatt en effektiv dag de siste 4 årene.

Går bare å surrer, tar oppvasken, leser på nett, hører musikk, setter mål som aldri blir nådd, organiserer, shopper. Det skal bli bedre, men tilværelsen er som en evig tom dag, de samme timene her inne igjen og igjen og igjen.

Hver gang jeg går ut av døra er det igså det samme. Det skjer nærmest aldri noe som viker fra normalen, fordi jeg ikke tørr å gjøre annet.

Hater livet mitt. Men det er sikkert mye å bedre også.

Bruker å legge meg for å slippe å finnes. Mennhar episoder hvor jeg danser og er inspirert også. Men 80 prosent av alle samtaler jeg har er bare med meg selv.

Om du leser dette og vurdere å bli ufør, å det er noen sjangse for at du kan klare å komme ut i jobb, prøv hardere. Aldri fall hit. Merk mine ord, det er fint å få hjelp, men hvor tomt livet er uten å ha noe å gå til, det er uutholdelig.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkner hver dag 6-7 av smerter, starter hver dag med en times trening bare for ikke å ha så vondt. Fra 9 og utover har jeg som regel behandling å dra til, 3-4 dager i uken. Den ene dagen jeg ikke er på det, prøver jeg å få gjort noe hjemme. Har mye vondt, livet handler om å ha mindre vondt, og sakke ned aggressiv fysisk sykdom. Helg får jeg som regel litt besøk og prøver å bare sove. 

Alle dager er i grunn like sånn sett. 

Anonymkode: 3301b...331

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

❤️ til alle dere som sliter også må jeg si at de av dere som har ork og energi til frivillighetsarbeid, det synes jeg er imponerende! 

Anonymkode: 6de33...155

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fibromyalgi og mye smerter, så våkner opp utslitt på morgenen. Får barna mine stelt og klare for barnehagen. Drar hjem og sover et par timer til, før jeg gjør det jeg klarer av husarbeid, som ofte bare blir oppvask og/eller klesvask. Så kommer det litt an på hvilken dag det er.

Mandag tar jeg stort sett en hviledag, for jeg har stort sett ekstra vondt etter å ha vært aktiv med småbarn i helga. Tirsdag må jeg ut og handle. Det er stort sett det eneste jeg orker å gjøre den dagen, men da pleier jeg å unne meg et kafébesøk. Fredager pleier jeg å trene vann-aerobics, og handle til helgen, også er det helg igjen.

Jeg hviler en del, men har mange hobbyer jeg koser meg med mens jeg hviler. Strikker, hekler, broderer, spiller litt tv-spill, har et helt hobbyrom jeg har male- og tegnesaker i, og det er veldig fint å ha noe å glede seg til hver dag.

Henter barna rundt 15, drar hjem og lager middag til familien og er med dem frem til legging, og så er det stort sett hobbyrom eller tv-titting med mannen min etterpå.

Føler at jeg har fått en fin hverdag, selv om den er preget av mye smerter. Har dager som er lettere enn andre, og verre enn andre, men prøver å ha litt rutiner på dagene og prøver alltid å ha prosjekter og ting å glede meg til.

Anonymkode: f457c...ba6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Studerer fulltid, ser på serier og filmer, husarbeid etc. Ble ganske nylig ung ufør, så har ikke klart å tilpasse meg helt enda med gode rutiner etc.

Anonymkode: 19b52...81a

Hvis du studerer fulltid kan du også jobbe. Hva skal du med studier om du har tenkt til å sulle hjemme etter du er ferdig? Du tar opp plassen til andre som skal bruke utdannelsen sin til å tjene penger og bidra til samfunnet etterpå. 

Anonymkode: cb4b4...d41

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør etter kreft. Behandlingen ga veldig alvorlige bivirkninger og har mye smerter og fatigue. 
men er alene med barn, og å ta seg av dem tar absolutt all energi. Ingenting igjen til venner/hobbyer eller øvrig familie. 
legger meg sammen med barna kl 20:30 for å greie hverdagen…. 

Anonymkode: 32175...af7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du studerer fulltid kan du også jobbe. Hva skal du med studier om du har tenkt til å sulle hjemme etter du er ferdig? Du tar opp plassen til andre som skal bruke utdannelsen sin til å tjene penger og bidra til samfunnet etterpå. 

Anonymkode: cb4b4...d41

Jeg er ikke ufør, men fulltidsstudie tar alle mine krefter, og jeg har lite liv utenom. Prøvde jobb ved siden av i flere år, men ble anbefalt av lege og psykolog å la være dersom jeg kunne. Så det å si at alle som studerer fulltid også kan jobbe blir for dumt. Jeg håper vedkommende som skrev posten du svarte så frekt på, vet at h*n er helt rå som klarer å stå i studieløpet!! Kudos til deg. Ønsker deg mange lette dager framover.

Anonymkode: c7ae6...238

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...