Gå til innhold

Karianne Vilde

J..

Anbefalte innlegg

Jeg synes hun er morsom å følge på Snap - aldri hørt om henne før hun dukket opp på utforsk. Synes det er gøy at hun er litt annerledes, mer spydig og syrlig enn andre influencere. Jeg tror Kristian er en meget oppegående mann, at de koser seg og har det fint sammen. Merker godt at de har kjemi, og det er mange andre influencerpar man ikke ser det hos overhodet. Virker ikke som det er kjempegod stemning med svigers, men håper det bedrer seg på sikt for barnet sin del. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for ryktespredning.  

Sol, admin.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
ForumMaria skrev (2 timer siden):

Og hun må såklart ha au pair😳😳😳😳

Jeg tenker- why not. Jeg er litt delt på hun, ikke hennes største fan men jeg er positivt overrasket over hvor familiekjær hun er og at hun i stor grad prioriterer og beskytter identiteten til barnet hun allerede har. Jeg vet svært lite av datterens preferanser og de små glimtene hun viser er så absolutt ikke avslørende av det jeg har sett. Synes hun definitivt er den influenseren som klarer å sjonglere dette med å eksponere barn når man lever av å brette ut livet sitt. 

Hun er tilstede, lager hjemmelaget mat, er på hytta nesten hver helg, tar en 3uker lang (?) juleferie med barn på hytta. Ser absolutt ikke for meg at hun kommer til å overlate omsorg for noen barn til en au pair men faktisk til det hun sier: gjøremål i hjemmet. Jeg hadde lett gjort det samme for å frigi mer tid med familien om jeg hadde hatt økonomisk mulighet. Og med de nye ordningene ifht au pair, strengere regler og grenser så tenker jeg at det er vinn for en annen part også.  

Endret av Miss.Wildfox
  • Liker 30
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miss.Wildfox skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker- why not. Jeg er litt delt på hun, ikke hennes største fan men jeg er positivt overrasket over hvor familiekjær hun er og at hun i stor grad prioriterer og beskytter identiteten til barnet hun allerede har. Jeg vet svært lite av datterens preferanser og de små glimtene hun viser er så absolutt ikke avslørende av det jeg har sett. Synes hun definitivt er den influenseren som klarer å sjonglere dette med å eksponere barn når man lever av å brette ut livet sitt. 

Hun er tilstede, lager hjemmelaget mat, er på hytta nesten hver helg, tar en 3uker lang (?) juleferie med barn på hytta. Ser absolutt ikke for meg at hun kommer til å overlate omsorg for noen barn til en au pair men faktisk til det hun sier: gjøremål i hjemmet. Jeg hadde lett gjort det samme for å frigi mer tid med familien om jeg hadde hatt økonomisk mulighet. Og med de nye ordningene ifht au pair, strengere regler og grenser så tenker jeg at det er vinn for en annen part også.  

Helt enig. Hun trenger heller  ikke en egen trå på KG der damer skal dømme henne nord og ned. 

Få dere et liv

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillinger kan jo bli heftig. Hvem ville ikke hatt litt hjelp hjemme hvis de hadde mulighet?

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hushjelp er det mange som har, og med 3 så små barn vil det nok være behov for hjelp til noe - for hun henger jo ut sin mann i forhold til at han tydeligvis ikke bidrar noe. I dag er hun hushjelpen som setter kjøttdeigmiddagen på bordet til faste tider hver dag, reiser de på hytten så gjør hun 2 ting; lager kjøttdeigmiddag og sminker seg. Betal heller noen vanlig lønn for en jobb i faste rammer fremfor en typ au-pair ordning. Jeg synest ikke at hun beskytter sitt barn på noen måte, alle vet hvilke klær hun har, hva hun spiser, hvordan rommet hennes ser ut, hva som er favorittleker, hvor hun drar på ferie osv. Det er ikke å beskytte sitt barn. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissCoverdale skrev (3 timer siden):

Tvillinger kan jo bli heftig. Hvem ville ikke hatt litt hjelp hjemme hvis de hadde mulighet?

Tja akkurat aupair ville jeg faktisk aldri hatt, men det er meg.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått tvillinger og hadde ett barn fra før så hadde jeg glatt fått noen til og rydde og vaske hjemme. 

Skjønner ikke hvorfor folk er sånn imot dette?  Han jobber mye,de har penger til og betale for hjelp så kjør på tenker jeg😊

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (21 minutter siden):

Hadde jeg fått tvillinger og hadde ett barn fra før så hadde jeg glatt fått noen til og rydde og vaske hjemme. 

Skjønner ikke hvorfor folk er sånn imot dette?  Han jobber mye,de har penger til og betale for hjelp så kjør på tenker jeg😊

Tror ikke det er at hun vil betale for hjelp som er problemet. Jeg tror at det er selve aupair-ordningen folk rynker på nesen over. Betaler man for tjenester av seriøse aktører så kjennes det som en mer likestilt transaksjon. Aupair-ordningen vil alltid innebære et noe skjevt maktforhold da man faktisk importerer et menneske til å bo hos seg for å gjøre det man vil at de skal gjøre for en. Som Karianne selv har nevnt så pleier det å være rydding, vasking, barnepass, matlaging osv. Det at Karianne «bare» skal ha en aupair til å rydde opp etter seg, ser hun på som et gode for den som skal jobbe for dem. Men jeg tror nok mange synes det gir noen ekle vibber som minner om kollonisme og slavearbeid. Med en profesjonell hushjelp så forventer man i større grad at det er på plass formelle strukturer og avtaler som sørger for at det blir en rettferdig fordeling og ordning for inst arbeidstimer, lønn, sykefravær og oppsigelse. Skulle Karianne ikke være fornøyd med aupairen hva gjør hun da? Sender vedkomne tilbake på første fly? Kaster henne ut på gata? Hvilke rettigheter har vedkomne?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (2 minutter siden):

Tror ikke det er at hun vil betale for hjelp som er problemet. Jeg tror at det er selve aupair-ordningen folk rynker på nesen over. Betaler man for tjenester av seriøse aktører så kjennes det som en mer likestilt transaksjon. Aupair-ordningen vil alltid innebære et noe skjevt maktforhold da man faktisk importerer et menneske til å bo hos seg for å gjøre det man vil at de skal gjøre for en. Som Karianne selv har nevnt så pleier det å være rydding, vasking, barnepass, matlaging osv. Det at Karianne «bare» skal ha en aupair til å rydde opp etter seg, ser hun på som et gode for den som skal jobbe for dem. Men jeg tror nok mange synes det gir noen ekle vibber som minner om kollonisme og slavearbeid. Med en profesjonell hushjelp så forventer man i større grad at det er på plass formelle strukturer og avtaler som sørger for at det blir en rettferdig fordeling og ordning for inst arbeidstimer, lønn, sykefravær og oppsigelse. Skulle Karianne ikke være fornøyd med aupairen hva gjør hun da? Sender vedkomne tilbake på første fly? Kaster henne ut på gata? Hvilke rettigheter har vedkomne?

Du påpeker noe viktig her, aupair ble avviklet fordi det var et uverdig arbeidsforhold med tanke på utnytting, lønn, pensjon, arbeidstid osv. Å få hjelp i huset er i dag ganske så vanlig, men det å ha en hushjelp i kjelleren ala 1800-tallet som skal jobbe til allverdens ukurante tidspunkt på døgnet er ikke vanlig lenger. Det er mulig å leie inn gjennom firma, men da får du ansatte som kjenner sine rettigheter og som krever noe forutsigbarhet. Det er så klart mindre fleksibelt og dyrere, men da er det ihvertfall i ryddige former.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anno19 skrev (1 minutt siden):

Du påpeker noe viktig her, aupair ble avviklet fordi det var et uverdig arbeidsforhold med tanke på utnytting, lønn, pensjon, arbeidstid osv.

Det er ikke avviklet,reglene er bare endret.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (1 time siden):

Jeg skjønner jo hva du tenker. Men har vi folk i Norge som vil ha en slik jobb.? Som vil bo hos de 24/7 i lang tid? Har vi firma i Norge som leverer slike tjenester 

Å siden aupair blir avviklet i Norge så må det jo gjøres på en annen måte 

Ser nå at man fortsatt kan ha aupair/praktikant fra EØS land

Endret av elskersommer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
anno19 skrev (1 time siden):

Den ordningen ble avviklet, heldigvis. 

elskersommer skrev (18 minutter siden):

Dette ☝🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aupairordningen er gull når man har barn. Fint for dem. 

Synd at det avvikles for vi har hatt bare positive erfaringer med ordningen.

Jeg håper ordningen reverseres ved regjeringsskifte men med strenge regler for å svarteliste de som utnytter ordningen, samt få høye bøter, kanskje fengsel. 

Etter mitt syn burde familiene selv velge fra hvilket land de selv ønsker å hente aupair fra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner jo hva du tenker. Men har vi folk i Norge som vil ha en slik jobb.? Som vil bo hos de 24/7 i lang tid? Har vi firma i Norge som leverer slike tjenester 

Å siden aupair blir avviklet i Norge så må det jo gjøres på en annen måte 

Jeg kan ikke svare på spørsmålene du stiller her, men det er jo et tankekors dersom svaret er nei. Det forsterker i såfall opplevelsen av at det å «hente seg en aupair» (som bonsaijenta sier) er en form for moderne kolonisering, slavearbeid og sosial dumping. Jeg tror mange vil sitte igjen med en rar bismak i munnen dersom man reflekterer litt rundt det skjeve maktforholdet. Det er ikke det at man tenker at Karianne er et dårlig menneske fordi hun ønsker å slippe å rydde opp etter seg og familien, det tror jeg alle hadde likt å ha muligheten til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk og drasse to babyer ut for og hente/levere i barnehagen altså. Det skulle tatt seg ut om hun måtte fikse alene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...