Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
anno19 skrev (6 timer siden):

Noen har sikkert behov for rullestol dersom det er langt å gå (smerter/sliten/svimmel osv), noen liker oppmerksomheten det gir å publisere bilde av seg selv i rullestol. Det som er sikkert som banken💰er at det i hvert fall ikke er tilfeldig hva som blir delt på some😉 

🤦🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet
Lawyer skrev (3 timer siden):

Skjønner det er ulik praksis ang KS. Og godt er det. På barsel ble det forventet at jeg tok meg av babyen min 12 timer etter KS. Da var det bare å komme seg på beina. Men det er snart 20 år siden nå så godt at de har endret praksis siden den gang. Var ikke ment som kritikk, mer at jeg stusset over at hun satt i rullestol fortsatt. Det var om å gjøre å komme seg opp på beina den gangen jeg var igjennom det. 

Det er slik enda, på vanlig barsel. Men hennes barn er prematur og blir tatt hånd om 24/7 av andre. Da er det bare flott at mor kan bruke lenger tid på rekonvalens. Hun må uansett opp og bevege seg litt hun som alle andre for og forhindre blodpropp. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Poly skrev (4 minutter siden):

Det er slik enda, på vanlig barsel. Men hennes barn er prematur og blir tatt hånd om 24/7 av andre. Da er det bare flott at mor kan bruke lenger tid på rekonvalens. Hun må uansett opp og bevege seg litt hun som alle andre for og forhindre blodpropp. 

Ja, har 3 ks og alltid vært oppe så fort bedøvelsen har gått ut jeg. Men skjønner jo at hun har mistet endel blod og har andre plager.

Jeg har hatt babyene mine med meg fra start alle gangene. Sist nå så ble far og baby med på overvåkningen og ble lagt til brystet der. Så ting går framover❤️

Synes hun må få sitte i rullestol hvis hun trenger det☺️ 

• Liker 1
Skrevet
Poly skrev (38 minutter siden):

Jeg fødte i 22 og hadde ikke sjans til å ta ungen etter 12 timer - jeg lå vel 6 timer på operasjon-observasjon-avdelingen, og klarte ikke gå før to dager senere, samme pokker hvor hardt jeg prøvde. Så er det egentlig en fast standard på dette?

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

Tenker helsepersonellet som håndterer de ulike situasjonene ved fødsel er best til å svare på dette😊Har hun rullestol tilgjengelig som er det nok et behov for den.

• Liker 8
Skrevet
Eyr skrev (2 timer siden):

Ja, har 3 ks og alltid vært oppe så fort bedøvelsen har gått ut jeg. Men skjønner jo at hun har mistet endel blod og har andre plager.

Jeg har hatt babyene mine med meg fra start alle gangene. Sist nå så ble far og baby med på overvåkningen og ble lagt til brystet der. Så ting går framover❤️

Synes hun må få sitte i rullestol hvis hun trenger det☺️ 

Hvis hun trenger det. Er det en konkurranse om å være tøffest? Om så var vil jeg si den som tar hensyn til at keisersnitt faktisk er et en operasjon. I buken, som krever at du tar hensyn . Om noen vinner den konkurransenes det de som lytter til symptomene.

Kan være det pushes på på travle barsel avdelinger men det er ikke til hensyn for mor.

Samt det blir for enkelt å hevde at det ikke er et problem når en får levert barnet til deg på rommet. Jeg vil tro Karianne vil bruke kreftene på å ikke mobiliseres seg med lavt bt og svimmelhet. Men heller tilbringe timer med barna på nyfødt intensiven.. 

Hvis en ikke har født premature tvillinger er det vanskelig å skulle sette seg inn i hennes sted. Jeg har flere enkelt fødsler med keisersnitt bak meg, ingen premature og alle ulike. Så tenker å sitte med fasit  blir totalt feil.

• Liker 17
Skrevet
Bendie skrev (6 minutter siden):

Hvis hun trenger det. Er det en konkurranse om å være tøffest? Om så var vil jeg si den som tar hensyn til at keisersnitt faktisk er et en operasjon. I buken, som krever at du tar hensyn . Om noen vinner den konkurransenes det de som lytter til symptomene.

Kan være det pushes på på travle barsel avdelinger men det er ikke til hensyn for mor.

Samt det blir for enkelt å hevde at det ikke er et problem når en får levert barnet til deg på rommet. Jeg vil tro Karianne vil bruke kreftene på å ikke mobiliseres seg med lavt bt og svimmelhet. Men heller tilbringe timer med barna på nyfødt intensiven.. 

Hvis en ikke har født premature tvillinger er det vanskelig å skulle sette seg inn i hennes sted. Jeg har flere enkelt fødsler med keisersnitt bak meg, ingen premature og alle ulike. Så tenker å sitte med fasit  blir totalt feil.

Ja vi er forskjellige. Hun trenger rullestol jeg trengte det ikke. Betyr ikke at hun er noen dårligere mor av den grunn. Alle må lytte til SIN kropp. Jeg er tydeligvis veldig rask å frisk etter ks. Går litt krokete 🥹 mens andre får det verre. Er det så farlig da? Vil bare at det skal være rom for alt jeg, må ikke være sengeliggende hvis det ikke er nødvendig. 

Skrevet

Jeg har tatt keisersnitt.. ville valgt "normal fødsel" alle dager!

Etter vanlig fødsel, kan man reise seg rett etter. Mye enklere! Men. Hvorfor all denne smertestillende? Hvordan kan man da være nær baby, amme osv? Jeg fikk ETT BRETT med paralgin forte etterpå... valgte å ikke ta en eneste.. spiste noen paracet, og ville heller prioritere baby. Men selvsagt: vi er alle ulike.

Sikkert ulikt hvor ille det kjennes.

Skrevet (endret)
Lawyer skrev (På 31.5.2025 den 10.34):

Snart 2 døgn siden KS og hun sitter fortsatt i rullestol?🙆🏻‍♀️ 18 timer etter KS kreka jeg meg opp av senga og skulle dusje😄 Måtte 2 pleiere til for å hjelpe. At det var vondt ja!! Men så deilig å få tatt en dusj og bli selvhjulpen. 

Hadde du tidlig keisersnitt da? Det er noe ganske annet enn vanlig keisersnitt fordi livmoren fortsatt er tykk og man må ofte skjære i begge retninger for å få ut ungene mest skånsomt pga de skjøre hodene deres.

Endret av Blåttvann
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Eyr skrev (6 minutter siden):

Ja vi er forskjellige. Hun trenger rullestol jeg trengte det ikke. Betyr ikke at hun er noen dårligere mor av den grunn. Alle må lytte til SIN kropp. Jeg er tydeligvis veldig rask å frisk etter ks. Går litt krokete 🥹 mens andre får det verre. Er det så farlig da? Vil bare at det skal være rom for alt jeg, må ikke være sengeliggende hvis det ikke er nødvendig. 

Vil tro dere hadde totalt ulike svangerskap og fødsler. Karianne fødte to og  prematurt. Hun har barna på en annen avdeling,.  Super at du var raskt i gange, men det blir meningsløst å måle dere opp i mot hverandre. 

Mener  ikke å angripe deg. Tviler ikke det er godt ment, men en skal være varsom med å tro en stiller i samme sko. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Snikksnakker skrev (7 timer siden):

Jeg har tatt keisersnitt.. ville valgt "normal fødsel" alle dager!

Etter vanlig fødsel, kan man reise seg rett etter. Mye enklere! Men. Hvorfor all denne smertestillende? Hvordan kan man da være nær baby, amme osv? Jeg fikk ETT BRETT med paralgin forte etterpå... valgte å ikke ta en eneste.. spiste noen paracet, og ville heller prioritere baby. Men selvsagt: vi er alle ulike.

Sikkert ulikt hvor ille det kjennes.

Du vil heller prioritere barnet enn smertestillende? Det er en motsetning? Vil heller si det og ta smertestillende gjør en mor i bedre stand til og ta vare på barnet etter keisersnitt. Keisersnitt er svært vondt for de fleste. Behovet for sterke smertestillende som f.eks morfin er størst 1-2 dager etter keisersnittet. Slik korttidsbehandling har vist seg og ha liten innvirkning på barnet. Melkeproduksjonen er ikke skikkelig i gang før ca dag 2-3 heller, og da klarer de fleste seg med (hyppig) paracetbehandling. Merkelig diskusjon.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Poly skrev (13 timer siden):

Du vil heller prioritere barnet enn smertestillende? Det er en motsetning? Vil heller si det og ta smertestillende gjør en mor i bedre stand til og ta vare på barnet etter keisersnitt. Keisersnitt er svært vondt for de fleste. Behovet for sterke smertestillende som f.eks morfin er størst 1-2 dager etter keisersnittet. Slik korttidsbehandling har vist seg og ha liten innvirkning på barnet. Melkeproduksjonen er ikke skikkelig i gang før ca dag 2-3 heller, og da klarer de fleste seg med (hyppig) paracetbehandling. Merkelig diskusjon.

Nei, ikke meningen å sette opp "å gjøre mor i bedre stand til å ta vare på baby"-argument! Men mer med opplysning av at KS er MYE verre enn vaginal fødsel... babyen får uansett god oppfølging. Men kan fra personlig erfaring si at etter "vanlig fødsel" fikk jeg et nært og personlig forhold til baby fra første minutt❤️ trengte aldri "hjelp" fra noen! Fikk ha dem hos meg, hele tiden. Etter KS, trengte jeg mye assistanse..(dog ikke rullestol.)

Er også veldig skeptisk til smertestillende generelt... og særlig morfin... det KAN gjøre mer enn å døyve smerter.

Men dømmer ingen, tenker bare at det ikke bør normaliseres!

Alle influensere blir hørt, av altfor mange..

• Nyttig 1
Skrevet
Snikksnakker skrev (17 minutter siden):

Er også veldig skeptisk til smertestillende generelt... og særlig morfin... det KAN gjøre mer enn å døyve smerter.

Men dømmer ingen, tenker bare at det ikke bør normaliseres!

Alle influensere blir hørt, av altfor mange..

Du tror sykehus øser ut morfin til alle,uavhengig av årsak,situasjon og helsehistorikk?

Funker dårlig å kreve morfin fordi influencer xxxx fikk det..

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Summerwinter skrev (På 31.5.2025 den 0.48):

Vindrikking på barsel😅😂🙈

Ja, det ble jeg regelrett sjokkert over🤔 trengte virkelig far vin den kvelden???

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
J.. skrev (1 time siden):

Du tror sykehus øser ut morfin til alle,uavhengig av årsak,situasjon og helsehistorikk?

Funker dårlig å kreve morfin fordi influencer xxxx fikk det..

Ok, mulig jeg formulerer feil, eller du ønsker å misforstå... influensere har en stemme, fordi de følges av unge, med lite erfaring..

Et keisersnitt er en operasjon. Vaginal fødsel er naturlig. Altså er ikke KS å foretrekke.

Et KS vil gjøre vondt. Det brukes skalpell. Magemuskler skjæres over. 

Det gjør vondt.

Men du MÅ ikke ta imot valium eller liknende??? Det er ikke et must. Paracet går også an.  Ja, det gjør fremdeles vondt. Men d er bedre for mor og barn. Ikke sløvende, går ikke i melka, og produksjonen kommer fort igang. Og du kan raskt bli nær, nær babyen. 

Vil bare opplyse at det er et alternativ. Selv om unge, som påvirkes av influensere, kan bli ledet til å tro noe annet..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Snikksnakker skrev (12 timer siden):

Ok, mulig jeg formulerer feil, eller du ønsker å misforstå... influensere har en stemme, fordi de følges av unge, med lite erfaring..

Et keisersnitt er en operasjon. Vaginal fødsel er naturlig. Altså er ikke KS å foretrekke.

Et KS vil gjøre vondt. Det brukes skalpell. Magemuskler skjæres over. 

Det gjør vondt.

Men du MÅ ikke ta imot valium eller liknende??? Det er ikke et must. Paracet går også an.  Ja, det gjør fremdeles vondt. Men d er bedre for mor og barn. Ikke sløvende, går ikke i melka, og produksjonen kommer fort igang. Og du kan raskt bli nær, nær babyen. 

Vil bare opplyse at det er et alternativ. Selv om unge, som påvirkes av influensere, kan bli ledet til å tro noe annet..

Valium er beroligende, ikke smertestillende. Hvis du tror det er uproblematisk å ha smerter så tar du grundig feil. Smerter er ikke bare en subjektiv opplevelse, det setter i gang en masse reaksjoner i kroppen som kan ha negative effekter. Så når helsepersonell tilbyr pasientene smertestillende er det som regel godt begrunner. Og som du selv sier, KS er vondt. Hadde du droppet smertestillende etter annen operasjon? 

Kvinner er kvinner verst altså. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
MissCoverdale skrev (5 timer siden):

Valium er beroligende, ikke smertestillende. Hvis du tror det er uproblematisk å ha smerter så tar du grundig feil. Smerter er ikke bare en subjektiv opplevelse, det setter i gang en masse reaksjoner i kroppen som kan ha negative effekter. Så når helsepersonell tilbyr pasientene smertestillende er det som regel godt begrunner. Og som du selv sier, KS er vondt. Hadde du droppet smertestillende etter annen operasjon? 

Kvinner er kvinner verst altså. 

Godt innlegg! Hvorfor skal man tåle så mye mer etter et keisersnitt i forhold til en hvilken som helst annen operasjon! 

• Liker 16
Skrevet
kubein skrev (18 timer siden):

Ja, det ble jeg regelrett sjokkert over🤔 trengte virkelig far vin den kvelden???

Herregud, bare hold kjeft. 

• Liker 3
  • Nyttig 11
Skrevet

Jeg undrer jo litt over modenheten til Karianne når hun velger gå inn på Henrik Troy sin post om henne å svare på den måten hun gjør. Dummer seg bare ut. Altså å snakke om str på penis gjorde man seg ferdig med på ungdomsskolen, kanskje barneskolen. Henrik Troy skriver jo om det i en helt annen kontekst, han paroiderer jo at hun skrev at livet er så tøft når man må betale 100 k i regninger… 

Hun er like kåt på penger og oppmerksomhet som da hun var yngre. Nå handles det Hermes vesker og barna må ha Kashmir klær inne i sin kuvøse. Hun oser «nyrik» og må flashe penger. Og når hun bare har giftet seg til det er det bare blodharry. Så helt rett at noen gjør narr av henne på insta, men måten hun svarer på bekrefter alle mine fordommer jeg har hatt i mange år

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...