Gå til innhold

Første jul uten den du savner. Noen med gode ord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistet min kjære mamma i januar. Jeg savner henne helt enormt hver eneste dag, vi var veldig nære og hun døde brått etter kort sykdomsforløp. Mamma var min bestevenn og støttespiller. 

Alle gleder seg til jul, min bror også… men jeg kjenner jeg gruer meg veldig til å skulle innfinne meg i en ny virkelighet hvor mamma ikke sitter ved bordet. Bare tanken gjør at jeg gråter. 

MEN! Jeg vil ikke ødelegge julen for noen rundt meg, og jeg har så lyst til å også klare å glede meg til jul. Det var min favoritthøytid tidligere, lage middag sammen med mamma. Alt jeg assosierer med jul assosierer jeg med mamma, noe vi gjorde sammen.

Noen som har fine ord som kan endre måten jeg tenker på? Min bror som jeg deler sorgen med er ikke noe glad i å snakke om det, og det er helt lov så klart. 

Anonymkode: fd578...c2d

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mammaen din hadde ønsket at du fikk ei god jul selv om hun ikke var der ❤️ 

Gråt! Få det ut! Sett av tid til det, og så kan resten av tiden være bedre. Det er skikkelig trist å miste noen man står nært, og det kan være vanskelig å vite helt hvordan man skal få til den første av egentlig hva som helst. Prøv å ha fokus på de fine tingene og stundene dere hadde, og tenk at du skal feire jul med glede og ha mammaen din med deg i hjertet ditt mens du gjør det ❤️

Anonymkode: df7dd...5b6

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke en venninne å dele litt tanker med da? Hjelper å være litt sammen med andre, være ute i skogen eller noe og få senket skuldrene. Og så skal du ikke være redd for å snakke om mamman din til de rundt deg, de kjenner nok på savn de og. 

Julen blir ikke den samme når man mister foreldrene sine, man må finne nye tradisjoner og måter å feire jul på. Men det tar noen år, så i mellomtida må man tillate seg å kjenne på savnet ❤️ 

Anonymkode: 6068b...092

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var første jul uten kjæresten min og jeg registrerte ikke at det var jul, men husker at jeg syntes det var sårt å sitte julaften og se at det ikke lå en pakke der fra han.

I år trodde jeg det kom til å gå bedre, men nå er savnet og sorgen her for fullt og denne julen blir verre 💔

Anonymkode: 4cc96...ac7

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen ord, men mistet faren min i August. Forstår hvordan du har det ❤️ 

Anonymkode: e9c40...c57

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfall påvirker oss alle veldig ulikt. Selv opplevde min familie tap av familiemedlem rett før jul for en del år tilbake, og etter dette har jeg blitt helt ekstrem når det gjelder jul. Julepynten skal opp så tidlig som mulig, julemusikken spilles 3 måneder i forveien og det viktigste for meg er at vi alle samles og koser oss i jula. Jula har for meg blitt den tiden av året hvor vi skal bruke tiden med de vi er glad i og som betyr mye for oss! Desember gir meg en varme og glede jeg ikke kjenner resten av året, og er noe jeg ser frem til igjen så fort vi bikker over i januar.

Søsteren min derimot er blitt grinchen på steroider så fort vi nærmer oss desember. Hater jul og kan ikke fordra det, men har det ganske topp ellers i løpet av året! 

Så det jeg skal frem til her er at vi alle takler tap av noen vi har nær og høytider etter dette veldig forskjellig, og det er helt okei! ❤️

Anonymkode: 07be4...542

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg skjønner deg som godt ts. Mamma døde i august, og nå blir det første jul uten. Jeg har plutselig også fått ansvaret for å være vertinne julaften for hele nærmeste familie til mannen, og skal organisere og lede barnekor i kirka, noe som jeg bare forbinder så veldig med mamma, og vet at hun hadde elsket at jeg gjorde. Og jeg gruer meg skikkelig. Fordi jeg vet det kommer til å bli noen konflikter den dagen mellom noen av de som kommer, og midt oppi der skal jeg prøve å holde maska og glemme min egen sorg. Off! 

Anonymkode: 2b782...8ea

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg skjønner deg som godt ts. Mamma døde i august, og nå blir det første jul uten. Jeg har plutselig også fått ansvaret for å være vertinne julaften for hele nærmeste familie til mannen, og skal organisere og lede barnekor i kirka, noe som jeg bare forbinder så veldig med mamma, og vet at hun hadde elsket at jeg gjorde. Og jeg gruer meg skikkelig. Fordi jeg vet det kommer til å bli noen konflikter den dagen mellom noen av de som kommer, og midt oppi der skal jeg prøve å holde maska og glemme min egen sorg. Off! 

Hvorfor skal du være vertinne for hele familien til mannen din, når du har nok med deg selv?

Hvorfor kan ikke din mann eller dine svigerforeldre/ svigersöster/ svigerbror stille opp?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor skal du være vertinne for hele familien til mannen din, når du har nok med deg selv?

Hvorfor kan ikke din mann eller dine svigerforeldre/ svigersöster/ svigerbror stille opp?

Fordi vi er de eneste som har plass nok når alle skal feire sammen, og det skal vi tydeligvis. 
Mannen er god til mye han, men han hører ikke hjemme på et kjøkken. Hvertfall ikke på julaften. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir første jul uten mor her og, vi lar en stol stå ledig til henne der hvor hun pleide å sitte. Det føles som en fin gest❤️ Men at det blir en jul utenom det vanlige kommer man ikke bort fra, og man må bare la seg føle det man føler❤️

Sorg tar tid og kommer i blaff, kanskje når man minst aner det og det er helt greit.

Anonymkode: 9437b...390

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Min mamma døde for tre uker siden. Så det blir en rar jul her også. Sorgen skyller over meg som bølger med ujevne mellomrom. Der kan bli en veldig trist jul, eller det kan bli veldig fint å være sammen. 
Vil sende varme tanker til alle som feirer første jul uten et familiemedlem som har blitt borte❤️🌟

Anonymkode: 25553...499

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare gjennom det. Vi valgte å være veldig få. Det var godt, da alle som var der kjente på det samme. Det var vondt, da fraværet var så ekstra tydelig. 

Jeg arrangerte, for meg var det rett (og jeg har gjort det en del ganger før). Det å feire i barndomshjemmet kommer jeg aldri til å gjøre igjen, det samme tror jeg resten føler på. 

Det er fem år siden, og der kom tårene igjen... Det blir lettere. Det blir aldri bra. 

Anonymkode: 43e2a...b22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammaen din er sammen med deg fremdeles, bare på en annen måte ❤️ Gled deg over alt det fine dere gjorde sammen og alt hun har lært deg, som du igjen kan lære bort videre. Varme tanker til deg ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 14.45):

Jeg mistet min kjære mamma i januar. Jeg savner henne helt enormt hver eneste dag, vi var veldig nære og hun døde brått etter kort sykdomsforløp. Mamma var min bestevenn og støttespiller. 

Alle gleder seg til jul, min bror også… men jeg kjenner jeg gruer meg veldig til å skulle innfinne meg i en ny virkelighet hvor mamma ikke sitter ved bordet. Bare tanken gjør at jeg gråter. 

MEN! Jeg vil ikke ødelegge julen for noen rundt meg, og jeg har så lyst til å også klare å glede meg til jul. Det var min favoritthøytid tidligere, lage middag sammen med mamma. Alt jeg assosierer med jul assosierer jeg med mamma, noe vi gjorde sammen.

Noen som har fine ord som kan endre måten jeg tenker på? Min bror som jeg deler sorgen med er ikke noe glad i å snakke om det, og det er helt lov så klart. 

Anonymkode: fd578...c2d

Kjenne på gleden av å leve

Kjenne at man bare er tilstede

Å bare være kan være godt iblant

Prøve å finne ro

Gjøre det som er godt

Å minne seg på det gode som var

Kjært minne og gode minner

Å bære det med seg i hjertet sitt

Så er man aldri alene 

Uansett hvor man er

Det kan være god trøst når man har mistet noen som har vært deg nær 💕

Nært og kjært vil aldri forsvinne 

Det er det vi må ha i minne 💕

Mange varme tanker til deg 💕

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg hjelp det å feire julen slik mor hadde gjort det for oss i alle år. Det å videreføre tradisjonene hennes har vært viktig for meg. Bake de kakene hun bakte, pynte treet lille julaften, tilberede pinnekjøttet som hun gjorde, riskrem til dessert osv. 

Det er mange år siden og etterhvert har vi laget oss våre egne tradisjoner - men noen av hennes vil alltid være med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...