Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #1 Del Skrevet 28. februar 2006 Når jeg skal kjøpe et glass med gin/tonic på byen koster det meg ca. kr. 80,- her i Norge. Når ejg er i Sverige, Danmark, England, Amsterdam eller New York koster det meg ca. i snitt kr. 20,- Kan noen økonomer forklare meg hvorfor det er slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #2 Del Skrevet 28. februar 2006 Fordi staten tror vi drikker mindre når alt er så dyrt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #3 Del Skrevet 28. februar 2006 Hørt om avgifter? Forresten synes jeg de prisene du oppgav for Europa var litt vel lave; jeg vil si at man betaler rundt 5 euro/40 kroner for en G&T på normalpris rundt omkring i Europa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 28. februar 2006 #4 Del Skrevet 28. februar 2006 avgifter avgifter og avgifter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #5 Del Skrevet 28. februar 2006 Det er for så vidt en grei forklaring. Men hvorfor har Norge flere og høyere avgifter enn andre land på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikabrx Skrevet 28. februar 2006 #6 Del Skrevet 28. februar 2006 Det er for så vidt en grei forklaring. Men hvorfor har Norge flere og høyere avgifter enn andre land på dette? ← forde staten er grådig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #7 Del Skrevet 28. februar 2006 Staten legger avgifter på det de ønsker forbrukerne skal forbruke mindre av, som for eksempel alkohol, sukker og bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #8 Del Skrevet 28. februar 2006 forde staten er grådig. ← Evt fordi vi har et bedre utbygd statlig tjenestetilbud enn mange av de nevnte land. "Staten" er forøvrig deg og meg. Forresten så skal jeg til Stockholm neste helg. Hvor er det man får GT til 20 kr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #9 Del Skrevet 28. februar 2006 Evt fordi vi har et bedre utbygd statlig tjenestetilbud enn mange av de nevnte land. Forresten så skal jeg til Stockholm neste helg. Hvor er det man får GT til 20 kr? ← På Sture plan, hvertfall hadde de det tilbudet da jeg var der i oktober. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #10 Del Skrevet 28. februar 2006 Staten legger avgifter på det de ønsker forbrukerne skal forbruke mindre av, som for eksempel alkohol, sukker og bensin. ← Hvis det er smart, hvorfor gjør ikke resten av verden det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #11 Del Skrevet 28. februar 2006 Hvis det er smart, hvorfor gjør ikke resten av verden det samme? ← For de har funnet ut at Norge ikke er så smarte, og gjør seg lure i å ikke bli inspirert. Hvem faen skal bestemme hvor mye sukker jeg skal spise?! Og hvor mye jeg skal røyke? Ikke staten i hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Irritert Skrevet 1. mars 2006 #12 Del Skrevet 1. mars 2006 Drinkprisene på byn i Oslo skyldes ikke bare statens avgifter. Det er et kjent faktum at mange av utestedene handler spriten sin i Sverige uansett. Problemet er at utestedene vil tjene mest mulig per drink og skrur derfor opp prisene. Når en drink koster like mye som en halvflaske vodka, sier det seg selv at de går med enorm fortjeneste. Er det kanskje noen som har lagt merke til hvor mye brusen i en drink koster? Når bartenderen blander ut spriten med for eksempel juice, legges det på kanskje 20-30 kroner.. Og en hel juicekartong koster under 10kr. Du betaler altså for hele juicekartongen, men får bare en liten del av det. Det er fakta. Så ikke kom og gi myndighetene skylden for drinkprisene - det er bare utestedene som prøver å gjemme seg bak avgiftsunnskyldningene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annen irritert Skrevet 1. mars 2006 #13 Del Skrevet 1. mars 2006 Finnes det noe forbrukerne/kundene kan gjøre med dette? Jeg vet jo vi i grunnen allerede gjør noe: vi har vorspiel, for da kan man drikke det man ønsker privat før man går ut, så bruker man mindre penger ute. Når jeg er i utlandet, har vi aldri vorspeiel. Der spanderer vi runder på hverandre og drikker alt ute. Det er fordi det er levelig å gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #14 Del Skrevet 1. mars 2006 Hvis det er smart, hvorfor gjør ikke resten av verden det samme? ← Jeg sa ikke at det var smart eller ei, jeg bare forklarte trådstarter hva som er tanken bak avgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abelille Skrevet 2. mars 2006 #15 Del Skrevet 2. mars 2006 Nå har jo utesteder andre utgifter som leie av lokalet og lønn også. De skal ha dette dekket og helst gå med overskudd slik at det blir noe på investorene. Få firma driver med veldedighet, de skal ha fortjeneste. Så svaret på at det er så dyrt er nok kanskje også "fordi de kan". Vi kjøper jo fremdeles drikkevarer ute på byen, så det er tydelig at prisene ikke avskrekker oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #16 Del Skrevet 2. mars 2006 To årsaker: - avgifter - høyt lønnsnivå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #17 Del Skrevet 2. mars 2006 Forbannede avgifter i Norge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #18 Del Skrevet 2. mars 2006 Hørt om avgifter? Forresten synes jeg de prisene du oppgav for Europa var litt vel lave; jeg vil si at man betaler rundt 5 euro/40 kroner for en G&T på normalpris rundt omkring i Europa. ← Enig med deg - jeg synes også det hørtes veeel billig ut med 20 kr for GT som "snittpris" i Europa. Mener jeg betalte ca 25 kr, minst, for slike drinker i Madrid for snart ti år siden... I Canada har jeg betalt mellom 20-40 kr for en halvliter øl, tilsvarende for vin, tror ikke jeg drakk sprit ute der (alkohol i butikkene var heller ikke særlig billig, men det skyldtes kanskje SAQ og lokale avgifter i Quebec). Prisene er ike SÅ mye lavere mange steder. Det er en kombinasjon av avgifter, lønnsnivå og prisnivået bareierne kan legge seg på. Godt mulig man kan få billigere drinker i Norge enn det som er "vanlig praksis", men når vi som kunder er vant med at det er så dyrt, så klager vi heller ikke. Ellers synes jeg den eneste fordelen med billigere alkohol er at folk er mer generøse; at ikke alle sitter og vokter ølflaska si på fest, men deler broderlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 2. mars 2006 #19 Del Skrevet 2. mars 2006 Man kan snekre sin egen bar hjemme og invitere folk dit på billig drikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blære i reg Skrevet 3. mars 2006 #20 Del Skrevet 3. mars 2006 To årsaker: - avgifter - høyt lønnsnivå ← Høyt lønnsnivå tror jeg faktisk er den aller viktigste årsaken, fordi utestedene vet at nordmenn tjener godt og at de da lettere kan selge til stive priser enn hva man kunne gjort i et land med lavere inntekter. Generelt har Nordmenn en tendens til å klage på høye priser her i landet kontra utlandet men det kommer jo rett og slett av at man i Norge tjener mere enn det man gjør i andre land Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå