Gå til innhold

Hva vil dere gjøre FØR dere får barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om jeg har lagt denne under riktig emne, men jeg prøver her!

Jeg har gledet meg og ønsket meg barn en stund nå, og plutselig er jeg i en situasjon der det lar seg gjennomføre. Var overbevist om at jeg var klar så babysyk som jeg har vært til tider, men nå som muligheten er der kjenner jeg skrekken gripe over meg. Hehe :)

Planen vår er uansett ikke å få barn på noen år, og det passer meg bra nå, selv om jeg TRODDE at jeg skulle "mase" om å begynne litt tidligere. Jeg tror at en av grunnene til at jeg ønsker å vente er fordi ting plutselig har ordnet seg og jeg ser muligheten til å leve et godt og økonomisk bekymringsløst liv. Det har gjort meg veldig kresen på hva jeg ønsker å oppnå FØR jeg får barn, både av personlige mål og drømmer og i form av økonomisk trygghet.

Så spørsmålet mitt til andre er altså:Hva ønsker du å gjøre før du får barn?

Jeg ønsker å kjøpe stor leilighet/hus og bo i den en stund før barna kommer.

Jeg ønsker en god sum på sparekonto for å ha en økonomisk fallskjerm.

Jeg ønsker masse alenetid med min kjære, og noen minnerike ferier.

Jeg ønsker å bygge opp en karriere som er mulig å gå videre på etter at vi har fått barn.

Jeg ønsker å gifte meg før vi får barn.

Noen som kjenner seg igjen i det jeg beskriver, eller er jeg en liten særing? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 33 og dessverre single og uten barn. Men jeg vil gjerne ha barn!

Jeg tenker ikke slik at det er noe jeg må gjøre først. Føler jeg har hatt mye moro og stort sett holdt på med det jeg vil.

Jeg har bestemt at jeg skal holde på med det jeg vil uansett om jeg har barn eller ikke. "Det jeg vil" er såpass ok ting, som reise til andre land, seile, ha det hyggelig, osv. så det lar seg fint kombinere med barn.

Alt ligger vel til rett unntatt barnet.. :forvirret:

Skrevet

Har aldri hatt større ønsker enn at vi skulle være økonomisk trygge, altså at vi ikke bor så dyrt at vi egentlig ikke har råd til å bo der. (Og at vi i det minste har rett på permisjonspenger.)

Men det aller viktigste er uansett at forholdet er stabilt og trygt, og at begge føler seg klare for å få barn. Gift eller ikke gift før barnet/barna kommer har alltid vært revnende likegyldig for meg.

Felles opplevelser er fint å bygge forholdet på, men de kan man da få til i ettertid også, ved å være bevisst på å også prioritere forholdet.

Hadde masse planer om ting jeg skulle gjøre før jeg fikk barn for bare få år siden, men de forsvant etter hver av seg selv. (Sikkert fordi det ville tatt mange år å få gjenomført dem, og jeg ville ikke kunnet få barn før jeg var 50 hvis jeg skulle holdt meg til den planen.)

Skrevet

Ønskene om hva man vil gjøre før man får barn forsvinner vel kanskje etterhvert som man føler seg mentalt klar og har det viktigste på plass:) Så da kan man vel si at jeg ikke er helt mentalt klar enda. Forøvrig så er punktene mine viktig for meg og stort sett gjennomførbart på et år eller to. Det passer fint med alderen min også det - akkurat nå syns jeg at jeg uansett ville blitt en for ung mor etter det jeg ønsker selv.....

Skrevet

Jeg ønsker å bygge opp en karriere som er mulig å gå videre på etter at vi har fått barn.

Noen som kjenner seg igjen i det jeg beskriver, eller er jeg en liten særing? ;)

Høres ut som meg ;) Karrierebyggingen holder jeg på med for fullt, men jeg er enda ikke gift...

Skrevet

Jeg tenker omtrent som deg.

Vil ha litt mer tid med min kjære før vi blir kastet ut i småbarnsforeldre-tiden, vil bygge opp en solid karriere og dertil hørende økonomisk trygghet, og vil ha et par fantastiske ferier sammen med sambo. Vi vil også bygge hus uten småtasser vandrende rundt på byggeplassen, og har tenkt å være "nygifte" en stund før vi setter i gang med barneproduksjon.

Men om to-tre år, da tror jeg at jeg er klar... :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er heeeelt på nett!!

Grunnen til at vi har tenkt å vente litt lengere er at jeg må ha en jobb først.. Mhp permisjonspenger og fremtidige karriæremuligheter.

Vi er gift, vi har vært sammen over 6 år, vi har hatt noen flotte minnerike ferier sammen. Alt dette ville jeg ikke vært for uten.

Får jeg jobb kjøper vi oss en bolig så fort som mulig.. Og da rekker vi forhåpentligvis å ta unna det "groveste" oppussingsarbeidet før småtasser melder seg..

Og kanskje rekker vi en skikkelig "barneuvennlig" ferie først også.. Peru?

Skrevet

Jeg føler det ganske likt som deg! :Nikke:

Men samtidig føler jeg at å "vente på rett tidspunkt" blir helt idiotisk, skal jeg tenke sånn blir det sikkert aldri rett tid? :klø:

Folk har jo fått barn "uten at det passer" i alle tider, så om ikke alle ting er helt 100% på plass overlever vi nok likevel. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gjorde alt i omvendt rekkefølge. Fikk to barn med kjæresten min. Vi bodde ikke sammen en gang da jeg ble gravid første gang. Så giftet vi oss, mens vi bodde i leid leilighet, deretter kjøpte vi hus. Og når barna begynte i barnehage kunne jeg begynne å tenke på karriere. Det går fint det. jeg studerer nå, og barna begynner å bli store. Når jeg blir 40 har jeg voksne barn, ferdig utdannet uten studielån og nedbetalt enebolig. Herlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Gift

Egen bolig

Lappen

Ferdig utdannet

Fast jobb

Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen, siden alt MÅ innfris først. Og det er det nå, så kanskje en dag....

Mannen min fikk sitt første barn uten å ha oppfylt noe av dette, så tenkte han skulle bli far i litt mer ordnede forhold denne gangen. Så kanskje DETTE ekteskapet holder, i motsetning til hans første.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vil eie bolig og bil, ha en samboer/mann, ordnet økonomi og ha "rast" fra meg. Men kommer det før alt dette er i boks går nok det fint også :)

Skrevet

Reise

Være kjærester

Det tar litt tid etter ankomst av et nytt familiemedlem før disse tingene blir like lettvindt som før

Skrevet

Vi har reist mye og kommer til å fortsette med det, etter at baby kommer. :) Begge to elsker å reise.

Vi har god økonomi, leilighet og bil... Så sånne praktiske ting har vi.

Det jeg allermest skulle ønsket meg, før jeg ble gravid.. var at jeg hadde jobbet noen mnd i jobben, fordi det bare er et vikaroppdrag i en bedrift. og jeg ville blitt ansatt hvis det ikke hadde vært for ting i magen.. Velvel.

(Ble gravid første mnd i ny jobb!!)

Gjest Sukkerert
Skrevet

-gifte meg. Dette er vel det viktigste punktet. Og i å "gifte meg" legger jeg altså å bestemme meg fullt og fast for at barnets far er en jeg ønsker å dele hele livet med.

-Fullføre utdannelsen. Ev. få barn mens jeg holder på med mastergraden.

-Få jobb. Minst en av oss, helst begge, bør være i jobb.

Skrevet

Enda så ung jeg er, føler jeg at jeg har "rast" fra meg - hadde en særdeles vill periode i ung alder hvor jeg gjorde alt på en gang. Som jeg ikke skulle gjort - but then again; ingen vits i å angre, gjort er gjort.

Hus er ok

Jobb/utdanning er nesten ok

Gift blir vi vel tilslutt

Drømmen er et hus på landet med verdens største kjøkkenbord, drivhus med tomater, kjøkkenhage med gulrøtter og fire små. Ikke å reise eller ha masse penger - men vil ikke være fattig heller; been there, done that - aldri mer.

Skulle gjerne hatt barn i dag jeg. :) Heh...

Gjest Aloha
Skrevet

Før jeg får barn vil jeg:

- Reise mer...

- Feste litt og ha det gøy (selv om behovet ikke er like stort lenger :) )

- Kjøpe hus/leilighet

- Være bare kjærester med sambo en stund til. :hjerte:

Gjest Jamila
Skrevet (endret)

Omtrent slik var lista vår også. Nå var alle punktene oppfylt, og vi begynte prøvingen. Resultatet kommer i juni....

er veldig glad for at vi venta såpass lenge før vi begynte å prøve, ingen av oss følte oss klare før nå. Vi er hhv 32 og 36 når Bitteliten blir født, og har vært sammen i 8 år.

Endret av Jamila
Gjest Gjest
Skrevet

Hei. Jeg er 30 og gravid nå.

Vi har tenkt akkurat som deg, og det er jeg glad for nå.

Vi har gode jobber, romslig økonomi, bor ganske bra. Har reist og opplevd mye. Og vi er gift. Og det viktigste av alt: Vi har opplevd mye sammen, vi har et trygt og stabilt forhold. Det å få en baby tror jeg kan snu opp ned på et forhold, da vil jeg tro at det er en stor fordel om man har vært sammen såpass lenge at man er helt trygge på hverandre, at man vet at forholdet er noe å bygge på selv om det kanskje blir mange tunge hverdager etc.

Men samtidig er det jo sånn at man kan ikke vente i tiår på det riktige og perfekte tidspunktet. Kvinnekroppen er ikke laget for å lage barn hele livet.... Jeg ville ikke ventet til jeg var nærmere 40, for å si det sånn.

Lykke til uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...