AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:48 #1 Del Skrevet mandag kl 10:48 Jeg har lest at kronisk hoste er 8 uker og jeg har hosta snart i 4mnd? Jeg er virkelig lei. Legene har diagnostisert meg med astma, og jeg har prøvd alle de anbefalte inhalatorene, men ingen av dem ser ut til å hjelpe. Jeg har også fått forskrevet prednisolon (som jeg ikke vet helt hva er), og det hjalp litt med å dempe hosten, men etter at jeg sluttet med det, kom hostingen tilbake. Men jeg tror ikke jeg har astma siden jeg sliter ikke med pusting og om det hadde vært astma så hadde jeg påvirket på disse medisiner som jeg får? legen gidder ikke høre på meg om problemet og jeg bare får nye medisiner (jeg har bytta til nå 5 leger angående saken) Er det noen andre her som har hatt langvarig hoste og som har jobbet på steder hvor man snakker mye (som f.eks. i butikk, kundeservice, lærer, osv.)? Hva har dere gjort for å få bukt med hosten, og har dere fått det til å forsvinne for godt? Jeg er desperat etter råd, da dette virkelig går ut over hverdagen min. Takk på forhånd for alle tips og erfaringer! Anonymkode: 88c97...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:50 #2 Del Skrevet mandag kl 10:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har lest at kronisk hoste er 8 uker og jeg har hosta snart i 4mnd? Jeg er virkelig lei. Legene har diagnostisert meg med astma, og jeg har prøvd alle de anbefalte inhalatorene, men ingen av dem ser ut til å hjelpe. Jeg har også fått forskrevet prednisolon (som jeg ikke vet helt hva er), og det hjalp litt med å dempe hosten, men etter at jeg sluttet med det, kom hostingen tilbake. Men jeg tror ikke jeg har astma siden jeg sliter ikke med pusting og om det hadde vært astma så hadde jeg påvirket på disse medisiner som jeg får? legen gidder ikke høre på meg om problemet og jeg bare får nye medisiner (jeg har bytta til nå 5 leger angående saken) Er det noen andre her som har hatt langvarig hoste og som har jobbet på steder hvor man snakker mye (som f.eks. i butikk, kundeservice, lærer, osv.)? Hva har dere gjort for å få bukt med hosten, og har dere fått det til å forsvinne for godt? Jeg er desperat etter råd, da dette virkelig går ut over hverdagen min. Takk på forhånd for alle tips og erfaringer! Anonymkode: 88c97...31d Be om å bli henvist til lungelege. Anonymkode: b2e94...468 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:02 #3 Del Skrevet mandag kl 11:02 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Be om å bli henvist til lungelege. Anonymkode: b2e94...468 Det har jeg gjort! men blitt ignorert. men forrige legen har sendt meg til lungelege og de har ikke funnet noe som helst heller? det gir ikke noe mening på hva som er årsaken og han har bare latt det være. Anonymkode: 88c97...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:05 #4 Del Skrevet mandag kl 11:05 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har jeg gjort! men blitt ignorert. men forrige legen har sendt meg til lungelege og de har ikke funnet noe som helst heller? det gir ikke noe mening på hva som er årsaken og han har bare latt det være. Anonymkode: 88c97...31d Hoste i 4 måneder ville jeg jo absolutt ha utredet mer i og med at endringer i med ikke virker. Kan evt ta lungelege privat. Volvat f.eks. har nesten time på dagen. Allergier kan de utrede f.eks.? Har du tatt CT? Anonymkode: b2e94...468 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:10 #5 Del Skrevet mandag kl 11:10 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hoste i 4 måneder ville jeg jo absolutt ha utredet mer i og med at endringer i med ikke virker. Kan evt ta lungelege privat. Volvat f.eks. har nesten time på dagen. Allergier kan de utrede f.eks.? Har du tatt CT? Anonymkode: b2e94...468 Jeg har tatt røntgenbilder, kamera inn i lungene, blodtest og sånn ca 10-20 andre medisiner og inhalatorer som ga null påvirkning for å redusere hostingen. Anonymkode: 88c97...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 03:49 #6 Del Skrevet tirsdag kl 03:49 Har du tatt mycoplacma prøver? Selv hanglet jeg i flere mnd i våres/sommer og tidlig høst. så fikk jeg antibiotika, og vipps, i løpet av få dager ble jeg bedre. Legen ga også meg astma diagnosen, jeg hadde det som barn. Så fikk forstøver på sykehuset, hadde god effekt, men jeg fortsatte og hoste og hangle. Anonymkode: d351b...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet tirsdag kl 03:59 #7 Del Skrevet tirsdag kl 03:59 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har tatt røntgenbilder, kamera inn i lungene, blodtest og sånn ca 10-20 andre medisiner og inhalatorer som ga null påvirkning for å redusere hostingen. Anonymkode: 88c97...31d Har du prøvd medisinene lenge nok? Oppimot 20 medisiner på 4 måneder er jo ekstremt mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:59 #8 Del Skrevet tirsdag kl 08:59 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har tatt røntgenbilder, kamera inn i lungene, blodtest og sånn ca 10-20 andre medisiner og inhalatorer som ga null påvirkning for å redusere hostingen. Anonymkode: 88c97...31d Hva? Har du brukt oppimot 4 ulike medisiner i måneden? Gir du i det hele tatt noe medikament tid til å begynne og virke før du forkaster det og vil ha noe annet? Stemmer det at du virkelig har brukt så mange som 20, er det jo i snitt bare en uke pr medisin! Smør deg med litt tålmodighet! Er det ingen leger som har reagert på dette? Eller skriver hver lege bare ut nye? Anonymkode: 19aa4...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet tirsdag kl 23:28 #9 Del Skrevet tirsdag kl 23:28 har du sjekket luftfuktigheten hjemme ? jeg hostet siden i mai.. aldri har noen nevnt luftfuktighet hjemme, kjøpte tilfeldigvis ny gradestokk for inne/ute temperatur og den hadde også måler for luftfuktighet.. den var på 16% og surt fjes, Google det og ser jo det ikke er bra og kan føre til hoste, tørre øyne ++, kjøpte luftfukter på fredag og merker allerede stooor forskjell. bruker 5 liter vann i døgnet såå trengtes tydeligvis veeldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet tirsdag kl 23:39 #10 Del Skrevet tirsdag kl 23:39 spørsmål Til ts: -hvor gammel er du? -røyker du/ tidligere røkt? -har du de siste månedene gått opp eller ned i vekt? -bruker du medisin mot høyt blodtrykk , i så fall hvilken ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet tirsdag kl 23:41 #11 Del Skrevet tirsdag kl 23:41 (endret) Hosta siden april, har astma da med kronisk hoste. Medisiner mot astmaen må jeg bruke hver dag i 3-4 uker før de virker på hosten. Det er lett å høre om det er astma hoste, men du må nok stå på medisiner mer enn noen dager. Endret tirsdag kl 23:42 av Forvirret23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:05 #12 Del Skrevet onsdag kl 19:05 Jeg hadde kronisk hoste pga stille refluks. Jeg hostet på meg ribbeinsbrudd og kunne hoste til jeg kastet opp. Legen koblet det ikke, og ingenting hjalp. Jeg googlet masse, og til slutt fant jeg noe om stille refluks, og foreslo det for legen. Vi prøvde medisin mot halsbrann og poff var hosten borte. Den kommer tilbake om jeg glemmer å ta medisin. Har også prøvd å slutte på medisinen i perioder og da kommer hosten tilbake Jobber også i en «pratejobb», og vet hvor plagsomt det er å gå med langvarig hoste! Håper du finner ut av det Anonymkode: 1691f...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:09 #13 Del Skrevet onsdag kl 19:09 Bruker du noen medisiner, feks mot høyt blodtrykk? Ellers er det et godt tips som noen nevnte her å sjekke refluks, prøv en pakke med somac uten resept, 1-2 uker om hosten blir borte. Anonymkode: 0a477...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #14 Del Skrevet 10 timer siden nordlending skrev (På 26.11.2024 den 4.59): Har du prøvd medisinene lenge nok? Oppimot 20 medisiner på 4 måneder er jo ekstremt mye. Jeg har prøvd lenge nok, eneste som funka best er jo prednisolon men det er jo farlig i langsikt? altså jeg reagerte absolutt ingentin mot alle medisiner, på flere uker non stop kun hosta og ble verre med medisiner. Anonymkode: 88c97...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #15 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 9.59): Hva? Har du brukt oppimot 4 ulike medisiner i måneden? Gir du i det hele tatt noe medikament tid til å begynne og virke før du forkaster det og vil ha noe annet? Stemmer det at du virkelig har brukt så mange som 20, er det jo i snitt bare en uke pr medisin! Smør deg med litt tålmodighet! Er det ingen leger som har reagert på dette? Eller skriver hver lege bare ut nye? Anonymkode: 19aa4...fe9 Jeg har hosta nå i ca 10år (hostinga er av og på konstant og bruker opptil 4-6mnd til slutte men jeg vet ikke hva grunnen er?) altså jeg har brukt men det er bare av og på som kommer og ingen av disse medisiner har fungert det er bare det. Anonymkode: 88c97...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #16 Del Skrevet 10 timer siden snillOnkel skrev (På 27.11.2024 den 0.39): spørsmål Til ts: -hvor gammel er du? -røyker du/ tidligere røkt? -har du de siste månedene gått opp eller ned i vekt? -bruker du medisin mot høyt blodtrykk , i så fall hvilken ? Jeg har aldri røyket, snus eller noe som helst. er snart i 30år. Jeg trener jo nesten hver dag og jeg har started nylig med keto diet som hjalp i starten og tok susen av hostinga og gikk sånn 10kg ned men nå har jeg hosta igjen i 4mnd... og nei bruker ingen medisiner mot høyt blodtrykk. jeg har vært til 3 forskjellige fastleger og de vet absolutt ikke hva er greia siden kroppen er i perfekt stand og ikke noe problemer utenom den hostinga? Anonymkode: 88c97...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 9 timer siden #17 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri røyket, snus eller noe som helst. er snart i 30år. Jeg trener jo nesten hver dag og jeg har started nylig med keto diet som hjalp i starten og tok susen av hostinga og gikk sånn 10kg ned men nå har jeg hosta igjen i 4mnd... og nei bruker ingen medisiner mot høyt blodtrykk. jeg har vært til 3 forskjellige fastleger og de vet absolutt ikke hva er greia siden kroppen er i perfekt stand og ikke noe problemer utenom den hostinga? Anonymkode: 88c97...31d Ok. Kan det være at fet (keto-)mat trigger refluks av magesyre? Som du inhalerer i søvne (liggende stilling legger til rette for sure oppstøt), og som forårsaker hoste ? Så at sure oppstøt ble nevnt tidligere. Det er fordi det er en veldig vanlig årsak til hoste hos ikke-røykere. Synes det kan være verdt et forsøk med magesyredempende , som f.eks somac. Det finnes også reseptfrie magesyredempende, hvis du ikke gidder å gå til legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #18 Del Skrevet 9 timer siden snillOnkel skrev (13 minutter siden): Ok. Kan det være at fet (keto-)mat trigger refluks av magesyre? Som du inhalerer i søvne (liggende stilling legger til rette for sure oppstøt), og som forårsaker hoste ? Så at sure oppstøt ble nevnt tidligere. Det er fordi det er en veldig vanlig årsak til hoste hos ikke-røykere. Synes det kan være verdt et forsøk med magesyredempende , som f.eks somac. Det finnes også reseptfrie magesyredempende, hvis du ikke gidder å gå til legen. Hostinga mi skjer som vanlig som alle på vinterstid men min drar for langt med hosting? Men før keto så hosta jeg veldig mye også, før trodde jeg det var pga fett som triggera og starta med keto som tok susen av selvfølgelig men i keto så har jeg ikke så mye fettete mat altså sånn oljete fett hvis du skjønner hva jeg mener? etter hostinga mi skjer så sitter den fast som at det er fett der eller så er det fjær og det bytter på hver uke enten oljete vann som sitter i luftveien eller fjær/støv. Jeg har prøvd somac, det hjalp ikke. Anonymkode: 88c97...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Del Skrevet 9 timer siden Det de til slutt konkluderte med hos meg, var at en del av luftrøret er litt mer slarkete enn det skal være, pluss at ved kraftig hoste klemmes luftrøret helt sammen akkurat der. Dette har ført til et slags "gnagsår", som fører til kløe, som fører til hoste, som sliter på slimhinnen så den blir irritert ... Og sånn går no dagan! Så jeg må slutte å hoste, eller i alle fall lære meg å hoste mindre kraftig/hoste uten å presse luftrøret sammen, slik at slimhinnene kan heles. Da vil kløen opphøre, som igjen vil redusere hostetrangen, og få slutt på hostingen ... Dette var 11-12 år siden eller noe. Cosylan hjalp litt, i de tre-fire ukene jeg hadde en stor flaske og tok maks dosering. Den skal man jo ikke bruke lenge i gangen pga tilvenningsfare og at man da stadig må øke dosen, og så er det jo morfin i, så man må unngå kjøring og det ene og det andre. Så jeg har gitt opp og bare lever med det. Anonymkode: cd138...7ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 9 timer siden #20 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hostinga mi skjer som vanlig som alle på vinterstid men min drar for langt med hosting? Men før keto så hosta jeg veldig mye også, før trodde jeg det var pga fett som triggera og starta med keto som tok susen av selvfølgelig men i keto så har jeg ikke så mye fettete mat altså sånn oljete fett hvis du skjønner hva jeg mener? etter hostinga mi skjer så sitter den fast som at det er fett der eller så er det fjær og det bytter på hver uke enten oljete vann som sitter i luftveien eller fjær/støv. Jeg har prøvd somac, det hjalp ikke. Anonymkode: 88c97...31d Men har du prøvd en somac-kur? Dvs daglig over flere uker? Mange tar (ved en misforståelse) en somac-tablett i ny og ne, men dette er ukorrekt bruk av medikamentet, og vil typisk ikke hjelpe på hoste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå