Gå til innhold

Så hvordan gjør man barnevennlige middager så forbanna sunne

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 23.47):

Takk — du forstår hva jeg mener, og det er akkurat sånn det er. Jeg ser også at det er gode poenger du har i andre avsnitt! 

Til dere andre: før i tida var det så enkelt som at jeg ikke trengte å tenke på om maten var barnevennlig. De spiste asiatisk, lutefisk, fårikål, gresk og what not. Det har snudd. De har blitt eldre, påvirkes av andre og de påvirker hverandre innad i familien. Å lage lasagne med linser eller bønner er bare å glemme, det ville de bare pirket i. En av dem sliter med å få opp vekta, så å si «da får dere vente til kveldsmat» for å skulle statuere et eksempel er heller ikke aktuelt. 

Men jeg har fått gode tips og innspill, og må antagelig senke nivået noe. Takk. 

Ts

Anonymkode: cc8d1...28c

Støtter kokeboken til Marit Kolby. Veldig mye enkle oppskrifter der som de fleste liker.

Anonymkode: 90716...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 11.48):

Barnevennlig?? Har alltid lagd vanlig mat, både til liten og stor. Fisk, kjøtt, supper, grønnsaker, kylling osv. Lager ikke noe særskilt til barna.

(rart at kresne barn ofte ikke har noen problemer med det usunne og gafler innpå med pizza, pølser, nugatti, kjeks osv.)

Anonymkode: 24574...893

Har en som ikke liker noe av det du kaller kresne barn mat, men elsker blekksprut, kamskjell m m og vil helst kun ha sjømat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjett hva! Noen foreldre ER bedre enn andre. 

Anonymkode: 0aa70...3a5

Men ikke de som snakker nedlatende om andre ;)

Anonymkode: 14e6c...a90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men her spurte ts. Hun har feilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 20.03):

Dette er et veldig godt tips for de som sliter med å få i barnet grønnsaker, ofte er det ikke smaken i seg selv som er et problem, men konsistensen 

Anonymkode: 17cbd...ec2

Og det at de vet at det er grønnsaker 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men her spurte ts. Hun har feilet.

Nei 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 11.35):

Man skal bruke rene råvarer, lage alt fra scratch, ikke spise ultraprosessert. Og så har jeg fire barn med forskjellige ønsker og behov, der maten de liker best er mat med kjøttdeig, pølser, gratenger, pasta osv.

De liker fisk og grønnsaker så vi spiser mye av det, men det er ikke særlig gøy å stå på kjøkkenet i en time-halvannen og lage typisk sunn mat fra bunnen av og så er det ingen som vil ha. 

Så hvordan lager man barnevennlig mat som er sunt? Hver dag hele året? 

Anonymkode: cc8d1...28c

Er ikke noe som heter vil ikke ha.Da blir det ikke noe mat,ferdig snakka.

Anonymkode: cf0eb...2f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 14.35):

Så lærte de fra de større barna i bhg/skolen at fisk er æsj, grønnsaker er æsj, det er ekkelt å spise laks, osv osv.... 

Anonymkode: 65601...9da

Hva spiser de i bhg da?

Synes det er helt legitimt at foreldre er kresne i valg av bhg og mat. Her legges ganske mye av matvanene, de tilbringer jo mye tid der og spiser med de andre barna.

I vår bhg har de hatt varmmat 4 dager i uken, og alltid grønnsaker. 

Anonymkode: 0cfd6...657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva spiser de i bhg da?

Synes det er helt legitimt at foreldre er kresne i valg av bhg og mat. Her legges ganske mye av matvanene, de tilbringer jo mye tid der og spiser med de andre barna.

I vår bhg har de hatt varmmat 4 dager i uken, og alltid grønnsaker. 

Anonymkode: 0cfd6...657

Avhengig av hvor man bor er det ikke bare å velge og vrake i barnehager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke kresen når du spiser slik mat Ts. Tvert om. 

Ellers, potet er jo en god venn. Gnocci med pastasaus full av grønnsaker, en hjemmelaget potetstappe er god, og du kan ha sellerirot/ persillerot i den og kylling  fisk, kjøtt til, eller litt skinke og ost i ovnen. Hvit saus er jo ofte barnas venn med fisk, søtpotet fries- hjemmelaget. Kjøttsuppe med masse grønnsaker, hjemmelaget tomatsuppe, kjøttboller med grønnsaker, kyllingsalat, vaffelkake med havregryn og gulrot (gjør det så saftig) 

Anonymkode: 1a0f5...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 14.15):

Du har jo lagd problemer selv, ts, ved å lære barna å kun like "drittmat". Kresne barn lager man selv. Og hvorfor lar du dem få lov å slippe unna? Her er det ikke lov å ikke smake, et par biter SKAL de ta uansett. Det er heller ikke lov  ta mye av bare en ting til middagen.

Her i huset er det tre barn, nå unge voksne, som alltid har måttet spise middagen som ble servert, jeg har aldri giddet å dille og lage flere alternativer eller tilby alternativer. Ingen brødskive med Nugatti som alternativ detsom middagen ikke falt i smak, f eks. Dette pluss å variere middagen mye sånn at ungene fra tidlig alder opplever mange forskjellige smaker er viktig.

Strengt? Tja. De har hvertfall ikke blitt kresne på den måten at de bare kan spise et par tre ting som voksne. Flaueste jeg opplever er nemlig kresne voksne. Uhøflig i sosiale settinger er det også.

Nysgjerrig på hvordan du tvinger maten i barna? Fysisk? Med trusler? Forhåpentligvis har du bare barn som liker det meste slik at regelen din er veldig lett å overholde. Men tror ikke du er helt oppdatert, det er ikke anbefalt å tvinge mat i barn, kan straffe seg senere. 

Min lille spede toåring som kunne latt være å spise på en uke om det var opp til han, måtte ha blitt fysisk tvunget i mat om vi skulle fulgt den regelen. Broren er motsatt, veldig glad i mat.

Oppvokst på hjemmelaget, sunn mat. Spiste alt frem til 18 mnds alder. Av og til er det ikke er poeng å diskutere hva foreldre gjorde eller ikke gjorde, det er mer behov for tips fremover, hvordan få i barnet sunn mat. 

Har ikke så mange gode tips selv, syns det er vanskelig. Mine får ikke alternativ mat, og må ha alt på tallerkenen, må ikke smake (selv om vi oppfordrer og maser litt for mye). De er glade i grøt, så de får det til frokost eller kveldsmat hver dag slik at de får i seg noe den dagen. Mye plukktallerken. Lager jevnlig mat etter Ida Gran sin kokebok, feks vafler og lapper som egentlig kun har sunne ingredienser (egg, havre, grønnsaker). 

Anonymkode: d1841...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 10.13):

Er ikke noe som heter vil ikke ha.Da blir det ikke noe mat,ferdig snakka.

Anonymkode: cf0eb...2f3

Min sønn hadde gledelig sultet fremfor å spise noe han ikke ville ha. Det står ikke på smaken, men konsistensen. Han kan f.eks spise biff og tygge på det en stund men istedenfor å svelge spytter han det ut. Da har biffen "vokst i munnen på han". Da han var mindre måtte jeg, ikke samråd med lege, ta det han spyttet ut på skje og mate han med det på nytt. Da var det "ferdigvokst" og han spiste det. Herregud så ekkelt og pinlig, men det var for å unngå spiseforstyrrelse (bulimi). Gutten hadde mye magetrøbbel og kjente ikke forskjellen på sulten, jeg må fise, jeg må bæsje eller jeg må spy før han var 7-8 år. Han kunne fint sulten føre kjøleskapet, og kan det enda om han får lov.

Maleficenta skrev (På 29.11.2024 den 6.53):

Og det at de vet at det er grønnsaker 

Her spiser vi grønnsaker og kaller dem grønnsaker. Null problem, noen grønnsaker er bedre enn andre men alle kalles grønnsaker og alle spises. Noen har merkelig konsistens (feks brokkoli eller blomkål) mens andre er helt topp (mais, gulrot, rødbete). Jeg serverer alltid noe grønnsaker til middag, men det hender at ungene trenger å få i seg mer (og ikke minst: mer variert) og da er stavmikseren min beste venn. Sier det igjen: ikke istedenfor grønnsaker på tallerken, men itillegg til..

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nysgjerrig på hvordan du tvinger maten i barna? Fysisk? Med trusler? Forhåpentligvis har du bare barn som liker det meste slik at regelen din er veldig lett å overholde. Men tror ikke du er helt oppdatert, det er ikke anbefalt å tvinge mat i barn, kan straffe seg senere. 

Min lille spede toåring som kunne latt være å spise på en uke om det var opp til han, måtte ha blitt fysisk tvunget i mat om vi skulle fulgt den regelen. Broren er motsatt, veldig glad i mat.

Oppvokst på hjemmelaget, sunn mat. Spiste alt frem til 18 mnds alder. Av og til er det ikke er poeng å diskutere hva foreldre gjorde eller ikke gjorde, det er mer behov for tips fremover, hvordan få i barnet sunn mat. 

Har ikke så mange gode tips selv, syns det er vanskelig. Mine får ikke alternativ mat, og må ha alt på tallerkenen, må ikke smake (selv om vi oppfordrer og maser litt for mye). De er glade i grøt, så de får det til frokost eller kveldsmat hver dag slik at de får i seg noe den dagen. Mye plukktallerken. Lager jevnlig mat etter Ida Gran sin kokebok, feks vafler og lapper som egentlig kun har sunne ingredienser (egg, havre, grønnsaker). 

Anonymkode: d1841...d3e

Du kan gjemme det utroligste i smoothie, lapper/vafler/pannekaker, rundstykker og pizza! Pizza var min favoritt og vi pleide ofte å ha "restepizza". Da hadde jeg diverse gjemt i pizzadeigen OG diverse gjemt oppi sausen. Og da eldste boikottet kjøttdeig (pga konsistensen) tok jeg stavmikser på det og. Hele greien så ut som hundemat, men det gikk ned på høykant..  lol. Varierte med pizza, pizzasnurrer, horn, og pizzabolle for min egen del (noen er lettere å ha oppi matpakke eller på tur).  Mange middager som forsvant oppi pizza da de var små 😂 

Ville bare si lykke til, jeg føler med dere. Det blir enklere. En klok dame sa til meg: "bare slapp av, det går seg til, han kommer ikke til å spise [Ellas] middagsposer i konfirmasjonen hans". Og jammen hadde hun rett. Jeg har sagt den setningen mange ganger til meg selv over årenes løp: det setter ting litt i perspektiv.

Anonymkode: 32e88...9c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 23.28):

Gjett hva! Noen foreldre ER bedre enn andre. 

Gjett hva! Noen barn ER vanskeligere å oppdra enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart det der. Enten er alle barna i familien kresne eller så er ingen av dem det. KAN det være noe med oppdragelsen kanskje 😅

Anonymkode: e2c87...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 1.29):

Det var vel bare fakta.. Er det noen som er uenig i at enkelte er bedre foreldre enn andre🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tips er å alltid servere grønnsaker. Liker ungen gulrot,ja da serverer du gulrot hver dag. Også legger du innimellom til smaksprøver på nye grønnsaker også. 

Anonymkode: 255e7...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rart det der. Enten er alle barna i familien kresne eller så er ingen av dem det. KAN det være noe med oppdragelsen kanskje 😅

Det er ganske mange familier hvor et av barna er kresne og ikke alle. 

Anonymkode: b5bb1...cd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det stemmer da ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lager de sunne middagene hver dag og gir aldri opp. Fordi UP-mat vinner over barnas smaksløker til slutt.

Anonymkode: 2abad...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 14.45):

Jeg har en av hver: ei på 16 med matvett, godt i hold og som aldri har vært et problem. Tvert i mot har hun fra fødselen av ligget i øvre del av kurven og helsestasjon ville gjerne at jeg skulle snakke med ernæringsfysiolog for å bremse henne. Den andre på 12 vil gjerne bare drikke maten eller spise grøt/smoothie/yoghurt. Han er kjempevanskelig om han får lov og ligger i nederste del av kurven. Han får næringsdrikker for å holde oppe vekta og helsestasjon spurte om jeg ville snakke med ernæringsfysiolog for å hjelpe holde vekten hans oppe.

Så fant de ut at begge barna er søsken, bor sammen, samme mamma, samme regler, samme mat +++ og så gav de opp.

Barn ER forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...