Gå til innhold

Så hvordan gjør man barnevennlige middager så forbanna sunne

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk — du forstår hva jeg mener, og det er akkurat sånn det er. Jeg ser også at det er gode poenger du har i andre avsnitt! 

Til dere andre: før i tida var det så enkelt som at jeg ikke trengte å tenke på om maten var barnevennlig. De spiste asiatisk, lutefisk, fårikål, gresk og what not. Det har snudd. De har blitt eldre, påvirkes av andre og de påvirker hverandre innad i familien. Å lage lasagne med linser eller bønner er bare å glemme, det ville de bare pirket i. En av dem sliter med å få opp vekta, så å si «da får dere vente til kveldsmat» for å skulle statuere et eksempel er heller ikke aktuelt. 

Men jeg har fått gode tips og innspill, og må antagelig senke nivået noe. Takk. 

Ts

Anonymkode: cc8d1...28c

Akkurat sånn har vi det også. 

Begge mine var eventyrlystne altetere frem til de var 4-5 år gamle. Blåmuggost, smalahove, tikka masala, min mors ihjelkokte torsk med tørre poteter, alt gikk ned. 

Så lærte de fra de større barna i bhg/skolen at fisk er æsj, grønnsaker er æsj, det er ekkelt å spise laks, osv osv.... 

Og begge er ekstremt sta, OG tynne.. De kan helt fint gå en hel dag uten mat (og det gjør de også hver gang vi er hos svigers, som insisterer på at de spiser om de blir sultne nok). 

Mine har heldigvis noen retter det er veldig lett å hive masse grønnsaker i, som de elsker, så jevnt over får de i seg masse sunn mat.

Anonymkode: 65601...9da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et barn med spisevegring, som var 14 kg ved 6 års alder. Der funket ingenting. Har et yngre barn som er ganske særspist, men ikke like ille. Der har jeg tenkt at ikke all middag må være like avansert for å kalle det middag. Jeg kutter ofte opp grønnsaker og pepper i bokser (ikke bare for middag) og også salat. Så jeg har alltid skåler med frukt og grønt servert i separate boller på middagsbordet. På enkle dager kan jeg f eks koke egg eller lage eggerøre og servere med brød eller kyllingpålegg. Eller ost, nøtter og noe kjøttpålegg ved siden av. Eller lage skattekiste med laks og grønnsaker i ovn. Eller varme fiskeburger ved siden av bollene med frukt og grønt. Det er næringsrikt og klart på 10-15 minutter. Man MÅ ikke stå i timesvis hver dag. Jeg har troen på helt enkle måltider innimellom av råvarer, fremfor å bruke halvfabrikata i alle fall. Og så får man heller lage store porsjoner når man lager (f els chili con carne fra bunnen med karbonade deig er superenkelt og lager mye og fryser ned, serverer med de samme grønnsakene og f eks blomkål ris)

Anonymkode: fd0ac...1b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 25.11.2024 den 12.16):

Det er jo ikke rart. Det er enkle smaker. Det ser godt ut. Ingen skumle farger, konsistens

Når barna mine var 1-3 så gjorde jeg et stort poeng av å tilby dem «alt», og gjøre det spennende. De har aldri fått tilbud om barnemeny, men heller blåskjell eller snegler eller chilli. Noen ganger likte de det, andre ikke.

Som et resultat er de nokså altetende som tenåringer, selv om de noen ganger gjør opprør mot opphavets matvaner.

Anonymkode: 0daf6...024

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 11.35):

Man skal bruke rene råvarer, lage alt fra scratch, ikke spise ultraprosessert. Og så har jeg fire barn med forskjellige ønsker og behov, der maten de liker best er mat med kjøttdeig, pølser, gratenger, pasta osv.

De liker fisk og grønnsaker så vi spiser mye av det, men det er ikke særlig gøy å stå på kjøkkenet i en time-halvannen og lage typisk sunn mat fra bunnen av og så er det ingen som vil ha. 

Så hvordan lager man barnevennlig mat som er sunt? Hver dag hele året? 

Jeg har lagd mat jeg liker fra første stund. Tilpasser ingenting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når barna mine var 1-3 så gjorde jeg et stort poeng av å tilby dem «alt», og gjøre det spennende. De har aldri fått tilbud om barnemeny, men heller blåskjell eller snegler eller chilli. Noen ganger likte de det, andre ikke.

Som et resultat er de nokså altetende som tenåringer, selv om de noen ganger gjør opprør mot opphavets matvaner.

Det gjorde vi og. Som 2 åring spiste hun alt og vi var nok litt overlegne. Nå har vi likevel en kresen 4 åring. 

Anonymkode: 5f7e8...3da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo lagd problemer selv, ts, ved å lære barna å kun like "drittmat". Kresne barn lager man selv. Og hvorfor lar du dem få lov å slippe unna? Her er det ikke lov å ikke smake, et par biter SKAL de ta uansett. Det er heller ikke lov  ta mye av bare en ting til middagen.

Her i huset er det tre barn, nå unge voksne, som alltid har måttet spise middagen som ble servert, jeg har aldri giddet å dille og lage flere alternativer eller tilby alternativer. Ingen brødskive med Nugatti som alternativ detsom middagen ikke falt i smak, f eks. Dette pluss å variere middagen mye sånn at ungene fra tidlig alder opplever mange forskjellige smaker er viktig.

Strengt? Tja. De har hvertfall ikke blitt kresne på den måten at de bare kan spise et par tre ting som voksne. Flaueste jeg opplever er nemlig kresne voksne. Uhøflig i sosiale settinger er det også.

Anonymkode: 0aa70...3a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du har jo lagd problemer selv, ts, ved å lære barna å kun like "drittmat". Kresne barn lager man selv. Og hvorfor lar du dem få lov å slippe unna? Her er det ikke lov å ikke smake, et par biter SKAL de ta uansett. Det er heller ikke lov  ta mye av bare en ting til middagen.

Her i huset er det tre barn, nå unge voksne, som alltid har måttet spise middagen som ble servert, jeg har aldri giddet å dille og lage flere alternativer eller tilby alternativer. Ingen brødskive med Nugatti som alternativ detsom middagen ikke falt i smak, f eks. Dette pluss å variere middagen mye sånn at ungene fra tidlig alder opplever mange forskjellige smaker er viktig.

Strengt? Tja. De har hvertfall ikke blitt kresne på den måten at de bare kan spise et par tre ting som voksne. Flaueste jeg opplever er nemlig kresne voksne. Uhøflig i sosiale settinger er det også.

Flaueste jeg vet er voksne som snakker med andre på den måten du gjør og fremhever seg selv🙄

Anonymkode: 14e6c...a90

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I pastasausen har jeg ofte hatt både squash, brokkoli, stangselleri.. alt mulig.. bruk stavmikser så merker de ikke noe 😅

Anonymkode: e986c...0f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 11.35):

Man skal bruke rene råvarer, lage alt fra scratch, ikke spise ultraprosessert. Og så har jeg fire barn med forskjellige ønsker og behov, der maten de liker best er mat med kjøttdeig, pølser, gratenger, pasta osv.

De liker fisk og grønnsaker så vi spiser mye av det, men det er ikke særlig gøy å stå på kjøkkenet i en time-halvannen og lage typisk sunn mat fra bunnen av og så er det ingen som vil ha. 

Stavmikser er din venn. Utrolig hvor mye grønnsaker du kan gjemme om du går inn for det. Nå sier jeg ikke at det skal erstatte "vanlig grønnsaker" til middagene, men som et supplement er det fantastisk. Spesielt om det er noe som de ikke liker, men som er sunt og bør spises. Jeg selv hater brokkoli, men når det er gjemt kan jeg fint "få det inn" likevel. 

Søk opp boka deceptively delicious, hun er rå (og oppskriftene smaker kjempegodt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 10.48):

(rart at kresne barn ofte ikke har noen problemer med det usunne og gafler innpå med pizza, pølser, nugatti, kjeks osv.)

Anonymkode: 24574...893

Jeg synes ikke det er så rart, kroppen vår reagerer positivt på sukker, salt og fett -helt til du daler ned.

Og dette er det ikke personligheten som bestemmer, i allefall ikke i første omgang. Først ute er kroppens sanser, lyst, biologiske reaksjon -deretter kan det være vårt eget valg, men vi må først se og tenke oss igjennom den  propagandaen vi blir møtt med om å spise alt dette usunne, og det blir ekstra hard trening for hjernen om ikke man kommer fra et miljø som heller ikke lever forenelig med sunne vaner. 

https://www.forskning.no/hjernen-mat-og-helse-ny/hvorfor-smaker-usunn-mat-sa-godt/324170

https://www.kk.no/helse/sott-salt-og-fett-trigger-lysten-var-fremfr-a-gi-metthet/67744940

https://www.forskning.no/ernaering-mat-ntb/det-er-blitt-mindre-salt-sukker-og-fett-i-maten-uten-at-du-har-visst-om-det/2149822

https://grist.org/food/salt-sugar-and-fat-why-we-cant-quit-junk-foods-holy-trinity/

Anonymkode: fcd57...558

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det gjorde vi og. Som 2 åring spiste hun alt og vi var nok litt overlegne. Nå har vi likevel en kresen 4 åring. 

Anonymkode: 5f7e8...3da

Ok. De er kanskje litt forskjellige, og dette går gjerne i faser. Forslaget mitt er å fortsatt eksponere 4-åringen for mye forskjellig men prøve å unngå maktkamp.

Ungene våre har alltid likt «tapas» som i vårt tilfelle betyr et stort antall skåler med hva som helst (ikke nødvendigvis Spansk). Da får de opplevelsen av å bestemme selv, men tester kanskje rar mat uten å måtte tvinges.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes ikke det er så rart, kroppen vår reagerer positivt på sukker, salt og fett -helt til du daler ned.

Og dette er det ikke personligheten som bestemmer, i allefall ikke i første omgang. Først ute er kroppens sanser, lyst, biologiske reaksjon -deretter kan det være vårt eget valg, men vi må først se og tenke oss igjennom den  propagandaen vi blir møtt med om å spise alt dette usunne, og det blir ekstra hard trening for hjernen om ikke man kommer fra et miljø som heller ikke lever forenelig med sunne vaner. 

https://www.forskning.no/hjernen-mat-og-helse-ny/hvorfor-smaker-usunn-mat-sa-godt/324170

https://www.kk.no/helse/sott-salt-og-fett-trigger-lysten-var-fremfr-a-gi-metthet/67744940

https://www.forskning.no/ernaering-mat-ntb/det-er-blitt-mindre-salt-sukker-og-fett-i-maten-uten-at-du-har-visst-om-det/2149822

https://grist.org/food/salt-sugar-and-fat-why-we-cant-quit-junk-foods-holy-trinity/

Anonymkode: fcd57...558

Er det ikke noe med at det trigger belønningssenteret i hjernen? Man blir midlertidig lykkelig av det. Det kalles ikke comfort food uten grunn

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (På 25.11.2024 den 11.44):

Kanskje de er sykt kresne .. 

Barn blir fort det man ikke er god på å introdusere forskjellige smaker tidlig, helt vanlig mat. Verste jeg ser er slike barnemenyer, barn klarer fint å spise vanlig mat, istedetfor å lære de at pølser og pommes fries er barnemat 

Eksen var alenemor, og hun klaget på at barnet var kresen, men sannheten var at hun ikke engang har prøvd å utfordre smaksløkene. Men når jeg som hobbykokk kom inn i bildet og utfordret henne, så var hun på magisk vis ikke så kresen lenger.. 

Anonymkode: 17cbd...ec2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barn blir fort det man ikke er god på å introdusere forskjellige smaker tidlig, helt vanlig mat. Verste jeg ser er slike barnemenyer, barn klarer fint å spise vanlig mat, istedetfor å lære de at pølser og pommes fries er barnemat 

Eksen var alenemor, og hun klaget på at barnet var kresen, men sannheten var at hun ikke engang har prøvd å utfordre smaksløkene. Men når jeg som hobbykokk kom inn i bildet og utfordret henne, så var hun på magisk vis ikke så kresen lenger.. 

Du har enkle svar på alt du. Det er slett ikke alltid så enkelt. Som sagt var jeg kresen som barn mens min søster spiste alt. Vi fikk servert samme mat. Jeg fikk aldri spesialmat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2024 at 11:35 AM, AnonymBruker said:

Lag lasagne, men bytt ut mesteparten av kjøttdeig med grønnsaker (kapp de opp i små biter om ungene ikke liker store biter, og bruk fullkorns pastaplater. Ha masse frisk salat ved siden av. Da kan du jo også lage mange store porsjoner og fryse, så har du ferdig middag. De dagene du ikke gidder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nopeee skrev (3 minutter siden):

Lag lasagne, men bytt ut mesteparten av kjøttdeig med grønnsaker (kapp de opp i små biter om ungene ikke liker store biter, og bruk fullkorns pastaplater. Ha masse frisk salat ved siden av. Da kan du jo også lage mange store porsjoner og fryse, så har du ferdig middag. De dagene du ikke gidder. 

Hun bør heller mose grønnsakene med stavmikser

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Du har enkle svar på alt du. Det er slett ikke alltid så enkelt. Som sagt var jeg kresen som barn mens min søster spiste alt. Vi fikk servert samme mat. Jeg fikk aldri spesialmat.

Joda, det er nok ikke fullt så enkelt. Men jeg er alikevel overbevist om at  akkurat dette ofte er en av  hovedgrunnene for hvorfor barnet er kresent, alt for mange virker å bare gi opp med en gang barnet gir motstand, og gidder ikke ta den kampen, og serverer derfor det som skaper minst konflikt, så går det til helvete derfra 

Men at noen kan bli kresne uansett tviler jeg ikke et sekund på, men tror det ofte kunne vært unngått 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Hun bør heller mose grønnsakene med stavmikser

Dette er et veldig godt tips for de som sliter med å få i barnet grønnsaker, ofte er det ikke smaken i seg selv som er et problem, men konsistensen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Flaueste jeg vet er voksne som snakker med andre på den måten du gjør og fremhever seg selv🙄

Anonymkode: 14e6c...a90

Gjett hva! Noen foreldre ER bedre enn andre. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...