Gå til innhold

Så hvordan gjør man barnevennlige middager så forbanna sunne

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Man skal bruke rene råvarer, lage alt fra scratch, ikke spise ultraprosessert. Og så har jeg fire barn med forskjellige ønsker og behov, der maten de liker best er mat med kjøttdeig, pølser, gratenger, pasta osv.

De liker fisk og grønnsaker så vi spiser mye av det, men det er ikke særlig gøy å stå på kjøkkenet i en time-halvannen og lage typisk sunn mat fra bunnen av og så er det ingen som vil ha. 

Så hvordan lager man barnevennlig mat som er sunt? Hver dag hele året? 

Anonymkode: cc8d1...28c

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pasta, kjøttdeig og grateng er jo middager hvor det er lett å ha med masse grønnsaker. Slikt kan man jo også lage i store porsjoner og fryse ned, så slipper man lage middag fra bunnen av hver dag.

Mat er mat, det er feil å tenke at det skal være "barnevennlig". Barn spiser ofte det meste de får servert, så lenge de blir tilvendt det som små. Mine små fikk fetaost og oliven og spiste det med hendene som to-åringer. Jeg laget også mye asiatisk da de var små og de spiste det som alt annet. De visste ikke om at de skulle spise pølser fordi det var "barnevennlig". 

Anonymkode: c8afa...240

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så hvordan lager man barnevennlig mat som er sunt? Hver dag hele året? 

Anonymkode: cc8d1...28c

Hvorfor må barna få egne retter? De kan spise det samme som resten av familien.

Anonymkode: d9c12...42d

• Liker 13
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pasta, kjøttdeig og grateng er jo middager hvor det er lett å ha med masse grønnsaker. Slikt kan man jo også lage i store porsjoner og fryse ned, så slipper man lage middag fra bunnen av hver dag.

Mat er mat, det er feil å tenke at det skal være "barnevennlig". Barn spiser ofte det meste de får servert, så lenge de blir tilvendt det som små. Mine små fikk fetaost og oliven og spiste det med hendene som to-åringer. Jeg laget også mye asiatisk da de var små og de spiste det som alt annet. De visste ikke om at de skulle spise pølser fordi det var "barnevennlig". 

Er de som har barn som ikke spiser så variert

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi moste masse en stund. Lagde sauser og supper med masse grønnsaker i som de ikke merket. Og så lot vi de få noe de likte oppi. For eksempel hjemmelaget spinatsuppe med pasta. Da fikk de i seg psinat, purre og løk uten at de merket det. 

Anonymkode: fb03e...fd7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må barna få egne retter? De kan spise det samme som resten av familien.

Anonymkode: d9c12...42d

Kanskje de er sykt kresne .. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig! Det er jo kjempelett å presse masse grønnsaker inn i de fleste pastaretter.

Anonymkode: d1d97...dff

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slowcookeren og airfryeren er mine nærmeste allierte. 

Jeg bruker slowcookeren til å lage pulled kylling, okse og svin. Da får kjøttet den møre strukturen som farsemat har. Bruker igjen dette i supper, gratenger, og pastaretter. 

Med airfryeren, kylling eller fiskefilet, mel+egg+panko, så får du "frittert" mat som smaker bedre enn ferdigmat. Lager også gjerne tempura (panerte grønnsaker), det er veldig populært.

Supper er veldig populært, de er proppfulle av grønnsaker, og lager gjerne litt tykk konsistens. 

Edamamebønner og salmalaks (rå) er også veldig populært. 

Anonymkode: 07a08...2e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må begynne i den andre enden. Hva slags mat liker du å lage, som ikke tar fryktelig lang tid? Så justerer du litt på kryddermengden, og har de mest spesielle ingrediensene i egen skål for de voksne. Barnevennlig!

Anonymkode: b4846...5ea

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevennlig?? Har alltid lagd vanlig mat, både til liten og stor. Fisk, kjøtt, supper, grønnsaker, kylling osv. Lager ikke noe særskilt til barna.

(rart at kresne barn ofte ikke har noen problemer med det usunne og gafler innpå med pizza, pølser, nugatti, kjeks osv.)

Anonymkode: 24574...893

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det tar lenger til å lage lasange, enn å steeme noen fryste grønnsaker, koke litt quinoa eller ris og krydre kyllinglår og sette det i ovnen. 

Lasange er jeg faktisk alt for lat til å lage. 

Anonymkode: 24e3a...a94

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks tar 20 min i ovnen. Mens fullkornris koker. Topp laksen med rømme med krydder, så trenger du ikke å lage saus.

Kyllingfilet tar 30 min i ovnen. Jeg har alltid en tuppervare-salatbolle i kjøleskapet. Salaten holder seg fint i den i tre dager. Torskepakker i folie i ovn går også raskt å lage.

Bruker dere mye potet, så kok for to dager i slengen. Da kan de varmes i mikro dagen etter, eller i form i stekovn med litt smør og krydder.

Koteletter er billig og godt. Brun dem kvelden før. Sett i ovn en halvtime før dere skal spise, i form sammen med en pose frosne grønnsaker og en boks hermetiske tomater.

Rask gryterett: brun en pk kjøttdeig. Krydre godt. Ta oppi en pose frossen brokkoliblanding og en pakke hermetiske tomater og litt vann. La det koke en stund. Server med fullkornris.

Anonymkode: 79611...d2b

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Barnevennlig?? Har alltid lagd vanlig mat, både til liten og stor. Fisk, kjøtt, supper, grønnsaker, kylling osv. Lager ikke noe særskilt til barna.

(rart at kresne barn ofte ikke har noen problemer med det usunne og gafler innpå med pizza, pølser, nugatti, kjeks osv.)

Det er jo ikke rart. Det er enkle smaker. Det ser godt ut. Ingen skumle farger, konsistens

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpe Marit Kolby og søsteren sin kokebok? 

Mange raske oppskrifter som nesten er FOR enkle, så jeg må pimpe dem litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mitt kresne barn gafler ikke inn på verken pizza, pølser, nugatti eller kjeks

Anonymkode: fd0ac...1b3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, det begriper ikke jeg heller. Min rører ikke maten hvis det er et snev av krydder i, så alt av krydret ferdigmat utgår. Alt av ferdig marinert kyllig blir for sterkt. Kyllingfilet stekt uten krydder går, og så krydrer jeg noen fileter til resten av familien. Skulle gjerne ha klart å venne henne til taco, for det er en slager når hun er på middagsbesøk hos andre. Er kjøttet eller laksen krydret, så spiser hun lompe med salat. 

Men pølser, det spiser hun, og det er jo allslags rare krydderier oppi. Tror kanskje det er konsistensen, og at det smaker litt søtaktig? Nugatti derimot, spiser hun ikke. Er kresen på godteri også. 

Anonymkode: 258aa...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager bare det samme, uten annet krydder enn litt salt og pepper.  jeg er ingen kokk, så det går i enkle retter som wok med laks eller kylling, gryteretter med kjøttdeig, grønnsakssuppe med storfekjøtt, kokt torsk etc. Alt av grønnsaksgratenger er populært. 

Anonymkode: 258aa...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror kanskje det er konsistensen

Vil selv tro mye har med det å gjøre. Det er lettere å spise en bit karbonade enn en bit biff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gi dem barnevennlige middager? Lær dem å spise all slags mat.

Anonymkode: caa23...74b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine barn spiste også "alt" som 2-åringer. Men som de fleste andre fikk de en kresen periode fra 3-4-årsalderen.

At ungene er litt kresne som små, er naturlig, og har ikke nødvendigvis noe med at foreldrene ikke gir dem variert mat.

Nå er ungene mine tenåringer, og spiser igjen "alt" ;) 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...