Gå til innhold

Tips til mettende frokost og lunsj?

Anbefalte innlegg

Gjest Tristessa
Skrevet

Fikk såvidt noen gode tips i en annen tråd, men for å ikke kuppe den med min gode appetitt, lager jeg en egen.

Saken er nemlig den at jeg blir så fryktelig, fryktelig sulten kort tid etter frokost. For øyeblikket går det i frokostblanding med melk (veldig lettvint) eller havregrøt med litt brunt sukker på (ja, vet at sukkeret ikke er ideelt men...). Slet lenge med å få i meg skikkelig frokost, men nå våkner jeg galsulten om morgenen og har mye appetitt. Er ikke glad i naturell yoghurt og varm mat om morgenen, men må ha noe som metter lenger enn det jeg spiser nå. Litt flaut at magen rumler slik at gudoghvermann ser rart på meg. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brødskive med kokt egg holder meg mett i lenger tid enn frokostblanding eller annet pålegg. Du kan koke mange egg på en gang og ha i kjøeskapet, så tar det ikke lenger tid å lage enn annen frokost. generelt synes jeg det er en fordel med langsomme karbohydrater/proteinrik mat for å holde meg mett. Brødskive med tunfisk er også et bra alternativ :)

Skrevet

Hva med å lage frokostblanding selv? Jeg synes det er mer mettende enn de kjøpte, og da kan du også selv regulere hvor mye sukker/honning du vil ha i.

Bruk f.eks:

havregryn

4-korn

solsikkefrø

sesamfrø

litt eplemos

grovhakkede nøtter

kli

linfrø

rosiner og annen tørket frukt

krydder (kanel, malt ingefær)

sirup/honning/brunt sukker (gjerne litt av alt)

litt salt

Bland alt (unntatt rosiner og tørket frukt) godt og fordel utover en langpanne. Stek ved 170 grader i ca 20 minutter, rør litt etter halve tiden. Avkjøl, rør inn frukten og oppbevar i tett krukke.

Server med melk, kulturmelk eller yoghurt og gjerne frisk frukt som banan i. Kjempegodt, og mettende!

Skrevet

Kli, solsikkefrø og linfrø med surmelk på holder meg mett lenge.

Det samme gjør egg - på grovt grovt brød. (det vanlige brødet man kjøper i butikken kaller ikke jeg grovt, det er mye luft og juks.)

Gjest lilletroll
Skrevet

Men hvor lenge holder et kokt egg seg i kjøleskapet, da?

Skrevet
Men hvor lenge holder et kokt egg seg i kjøleskapet, da?

Flere dager. Jeg koker gjerne flere egg om gangen og oppbevarer hele og med skall i kjøleskapet klar til å brukes. 4-5 dager er vel det eldste jeg har spist dem, ikke noe problem. De kan få en grønn ring mellom eggeplommen og eggehviten, men det er overhodet ikke farlig.

Gjest lilletroll
Skrevet
Flere dager. Jeg koker gjerne flere egg om gangen og oppbevarer hele og med skall i kjøleskapet klar til å brukes. 4-5 dager er vel det eldste jeg har spist dem, ikke noe problem. De kan få en grønn ring mellom eggeplommen og eggehviten, men det er overhodet ikke farlig.

Ok, takk :) Da må det prøves ut!!

Skrevet

Havregrøt er relativt raskt å lage, det kan også oppbevares i kjøleskap. Varier med å tilsette frisk frukt, kanel, melk osv. Dette tar nesten ingen tid.

Ellers er også salater ting du kan lage i forveien.

Skrevet

Ingers rugbrød holder deg mett i timesvis. Nesten for met.

Skrevet
Havregrøt er relativt raskt å lage, det kan også oppbevares i kjøleskap. Varier med å tilsette frisk frukt, kanel, melk osv. Dette tar nesten ingen tid.

Ellers er også salater ting du kan lage i forveien.

Trådstarter nevnte at det samme gjaldt havregrøt :)

Trådstarter: hva med å tilsette havrekli og litt 4-korn i grøten? Kan være den holder deg lenger mett da.

Gjest Gjest
Skrevet

bestemor bruker å dele eggene i eggeskjærer, før hun legger dem på fat med plast over, da unngår man de grønne ringene. de er jo som sagt ikke farlige, men ikke alle synes de er appetittelige.

går fint å spise eggene et par dager etterpå.

Gjest Tristessa
Skrevet

Tusen takk for gode tips alle sammen! Jeg tror noe av problemet med den kjære Crüslien min er at det er litt for mye sukker og litt for lite annet... Veldig veldig godt, men ikke så sunt kanskje?

Skal begynne å ha litt grovere ting i havregrøten (har prøvd med Bjørn Havregrøtmix som er havregryn og kruskakli, litt bedre) og brød med egg på synes jeg er kjempegodt. :)

Skrevet
Tusen takk for gode tips alle sammen! Jeg tror noe av problemet med den kjære Crüslien min er at det er litt for mye sukker og litt for lite annet... Veldig veldig godt, men ikke så sunt kanskje?

Skal begynne å ha litt grovere ting i havregrøten (har prøvd med Bjørn Havregrøtmix som er havregryn og kruskakli, litt bedre) og brød med egg på synes jeg er kjempegodt.  :)

Den er ikke spesielt sunn nei, er en del sukker i den. 4-korn er mye, MYE bedre! :) Smaker godt med melk og kanel, eller surmelk.

Skrevet

Vi har en ferdig boks med havregrøt, kli og linfrø i skapet. Da går det like fort å lage grøten og den metter mer. Syns kanel og sukker/strøsøtning på er kjempegodt og kanel er også godt for blodsukkeret.

Gjest Gjest
Skrevet

To skiver knekkebrød om morgenen holder meg mett frem til lunsj.

Velg grove typer, som f.eks Husmann eller Havre (min favoritt).

Ta eventuelt en gulrot eller et eple imellom frokost og lunsj.

Gjest Fruktkake
Skrevet

Tysk vollkornbrot er mettende. Spiser det omtrent hver dag til frokost. En skive ost på, og i mikroen ett minutt. Snadder!

Rugbrød er bra og mettende.

Prøv også Fiberrik knekkebrød som du spiser mens du drikker rikelig med vann.

Unngå søte frokostblandinger. Ikke rart du fort blir sulten om du spiser mye sukkerholdig mat til frokost. Blodsukkeret skyter til værs og synker like raskt.

Skrevet

dansk rugbrød med solsikkefrø metter lenge

pleier å spise 2 brødskiver med omelett av 2 egg til frokost

i omeletten har jeg de grønnsakene jeg måtte ha i kjøleskapet/frysern og eventuelt rester

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...