AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Perimenopause - har lest at man kan få masse rare symtomer på dette- som ikke nødvendigvis går på typiske syklusting. Hvordan utredes dette da- hvis blodsprøved er normalen? Anonymkode: b0ea3...893 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Det utredes hos gynekolog. Hun spør om symptomer. Hetetokter natt, hodepine, angst, depresjon, hjernetåke, tørre slimhinner Også bruker de ultralyd til å se på eggstokker Jeg fikk både påvist og nærmest friskmeldt av pcos. Min kortere syklus skyldtes at pcos brenner ut 🫤 Fikk hrt behandling. Fantastisk Anonymkode: fac78...323 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det utredes hos gynekolog. Hun spør om symptomer. Hetetokter natt, hodepine, angst, depresjon, hjernetåke, tørre slimhinner Også bruker de ultralyd til å se på eggstokker Jeg fikk både påvist og nærmest friskmeldt av pcos. Min kortere syklus skyldtes at pcos brenner ut 🫤 Fikk hrt behandling. Fantastisk Anonymkode: fac78...323 Ok. Kan det utredes uten fysisk undersøkelse og? har alle de nevnte symptomene men de kan likegjerne komme av noe annet. Så tenler det blir vanskelig å finne ut:/ Anonymkode: b0ea3...893 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok. Kan det utredes uten fysisk undersøkelse og? har alle de nevnte symptomene men de kan likegjerne komme av noe annet. Så tenler det blir vanskelig å finne ut:/ Anonymkode: b0ea3...893 De ønsker nok å utelukke stoffskifte og vitaminmangel først. Er blodprøvene normale, så ser de på symptomene og hvor plaget du eventuelt er. Jeg har dog ikke blitt tatt seriøst selv. Jeg er visst for ung. Er 42. Anonymkode: 86afc...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ok. Kan det utredes uten fysisk undersøkelse og? har alle de nevnte symptomene men de kan likegjerne komme av noe annet. Så tenler det blir vanskelig å finne ut:/ Anonymkode: b0ea3...893 Det blir i såfall en avveiing, men man kan prøve hormontilskudd som er bioidentiske, som det er lite fare med å prøve. Funker det så er det jo veldig bra. Det finner man ganske fort ut. I perimenopause (fra ca 40 år +-) så vil ikke nødvendigvis blodprøver vise mangler, men hormonene fluktuerer helt feil (for lite/for mye) ifht hvor du er i syklus noe som skaper symptomene. Litt enkelt forklart😅 vil i såfall anbefale å finne en gyn som kan perimenopuse godt og kan følge det opp. Ellers så finnes det reseptfrie kremer på progresteron (det er hormonet som synker jevnt først) man kan prøve litt for å se. Man er oftere østrogendominant pga fall i progresteron og da kan en progresteron krem hjelpe evt. Anonymkode: c122d...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ok. Kan det utredes uten fysisk undersøkelse og? har alle de nevnte symptomene men de kan likegjerne komme av noe annet. Så tenler det blir vanskelig å finne ut:/ Anonymkode: b0ea3...893 Vet ikke, men jeg tviler litt i grunnen.. Virket som om ultralyden av eggreserve var viktig. Jeg ble også sendt til mammografi i forbindelse med hormonbehandling, fordi østrogen er krise hvis man tar uoppdaget brystkreft. Jeg er forresten 43 og synes jeg ble tatt veldig på alvor. Har fått det mye bedre. Min hovedplage var plutselig angst Anonymkode: fac78...323 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden PS. Har du råd og mulighet så anbefaler jeg helprivat gynekolog. Feks noen som spesialiserer seg på dette Anonymkode: fac78...323 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det blir i såfall en avveiing, men man kan prøve hormontilskudd som er bioidentiske, som det er lite fare med å prøve. Funker det så er det jo veldig bra. Det finner man ganske fort ut. I perimenopause (fra ca 40 år +-) så vil ikke nødvendigvis blodprøver vise mangler, men hormonene fluktuerer helt feil (for lite/for mye) ifht hvor du er i syklus noe som skaper symptomene. Litt enkelt forklart😅 vil i såfall anbefale å finne en gyn som kan perimenopuse godt og kan følge det opp. Ellers så finnes det reseptfrie kremer på progresteron (det er hormonet som synker jevnt først) man kan prøve litt for å se. Man er oftere østrogendominant pga fall i progresteron og da kan en progresteron krem hjelpe evt. Anonymkode: c122d...b2b Ok ja komplisert 😜 så man kan teste tilskudd uansett ja. Jeg har tenkt det kan slå feil vei ut hvis man ikke mangler noe og, og som du sier svinher jo hormoner ila syklus. Anonymkode: b0ea3...893 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): PS. Har du råd og mulighet så anbefaler jeg helprivat gynekolog. Feks noen som spesialiserer seg på dette Anonymkode: fac78...323 Ja må finne en privat. Jeg har så mye greier på en gang, så vanskelig å evt skille ut hormonelle ting i dette, men tenker jo det ikke gjør ting bedre om hormonene også er på avveie 😔😔 tips til en bra i Oslo? Anonymkode: b0ea3...893 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja må finne en privat. Jeg har så mye greier på en gang, så vanskelig å evt skille ut hormonelle ting i dette, men tenker jo det ikke gjør ting bedre om hormonene også er på avveie 😔😔 tips til en bra i Oslo? Anonymkode: b0ea3...893 C-medical. Fikk den faktisk anbefalt her selv, og deler gjerne anbefalingen videre. Var veldig bra. Og dyrt, men verdt det Anonymkode: fac78...323 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden Jeg er 49. Jeg må vel ha kommet i den der fasen nå? Anonymkode: 14bd6...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er 49. Jeg må vel ha kommet i den der fasen nå? Anonymkode: 14bd6...2ff Ja har man bikket 40 og har symptomer så er man i den fasen -i følge min gyn😅 Men er forskjell på hvor mye man merker det. Anonymkode: c122d...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå