Gå til innhold

Anal prolaps

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en kvinne som nærmer meg 40 år. Den siste uken har jeg hatt smerter i endetarmen, spesielt ved avføring. Noe av tarmen stikker ut. Lege har sett bilde av det som stikker ut og har sagt at dette er rektangel prolaps og at jeg skulle prøve med scheriproct en uke og evt bestille time hvis det ikke blir bedre. 
det stikker ca 2 cm ut og er som en rund «tunge» som stikker ut, kan også se ut som en rød ball. 

Jeg lurer på om noen har erfaring med at dette går over av seg selv?

og om det blir operasjon, er dette veldig åmertefullt i ettertid? Er det en lang prosess for å få operasjon, og kommer jeg til å få det det selvom det ikke er en stor prolaps? Hva skal til for å få operasjon? 

gjerne kom med erfaringer og råd dere som har vært borti dette eller vet

noe om dette. Takker for alle svar. 

Anonymkode: 4009f...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hevelsen og prolapset kan gå over av seg selv, men det kan ta tid. Kan være lurt å ta avføringsmiddel for å unngå å presse når du har avføring, for at det lettere skal gå over av seg selv.

Får du mye smerter og hevelsen begynner å bli blåfarget bør du kontakte lege/legevakt. I en slik akuttfase er operasjon sjeldent en god løsning, lege vil trolig heller forsøke å fysisk presse prolapset på plass hvis det blir nødvendig å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ute hele tiden, eller kun når du presser/går på do?

Kan komme av forstoppelse sammen med svak bekkenbunnsmuskulatur. 

Det første du må gjøre er å få magen til å fungere!

Anonymkode: 90645...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

det er nok kun når jeg presser at endetarmen kommer ut. Det er svært smertefullt, og det føltes veldig som om det er en hard bæsj som må ut, men ellers kommer det kun luft og litt diaré (tar avføringsmidler for å gjøre avføringen tynnest mulig). 

jeg har snakket med lege og andre som sier at operasjon sannsynligvis er eneste utvei. Jeg er redd for komplikasjoner og smerter i ettertid av evt operasjon….

noen som har erfaringer med dette og hvordan det evt blir etter operasjon? Fra timer etter, dager og uker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar.

det er nok kun når jeg presser at endetarmen kommer ut. Det er svært smertefullt, og det føltes veldig som om det er en hard bæsj som må ut, men ellers kommer det kun luft og litt diaré (tar avføringsmidler for å gjøre avføringen tynnest mulig). 

jeg har snakket med lege og andre som sier at operasjon sannsynligvis er eneste utvei. Jeg er redd for komplikasjoner og smerter i ettertid av evt operasjon….

noen som har erfaringer med dette og hvordan det evt blir etter operasjon? Fra timer etter, dager og uker? 

Min lege sier at det absolutt ikke er nødvendig. 

At det kan komme ut 1-2 cm ved forstoppelse er ikke operasjonsgrunn. Det handler om hard mage, evt i kombinasjon med svak bekkenbunnsmuskulatur. Få løsnet opp magen din (movicol?) og tren bekkenbunn, og gi det tid. 

Anonymkode: 90645...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,

Legen ba meg om å bruke movicol, sheriproct osv en uke og se det an. Det er smertefullt, det blør og jeg får lekkasjer og må gå med bleie… jeg snakket med en «gastroskopi-lege» i går som sier at slik sjeldent blir bra av seg selv, og fastlegen har henvist meg til en endoskopi-klinikk. 

Jeg har tatt bilder hver tredje dag for å se åssen det ser ut, og det blir bare verre og verre. Jeg har høy smerteterskel, men dette klarer jeg ikke å gå med over tid… jeg er også redd og bekymra… for det ser ikke særlig bra ut, og utviklinga den siste uka er ikke bra til tross for at all avføring nå er helt myk og jeg holder meg i ro. 

jeg er redd for at det alltid skal være sånn uten operasjon, også er jeg redd for at en eventuell operasjon vil bli svært smertefull? 

er det noen andre i 30-åra som har hatt rektal prolaps og operert som kan si noe om smerter osv i etterkant av operasjon? 

og etter utviklinga den siste uka - kan det virkelig snu og at det heler seg av seg selv? 

blir veldig takknemlig for alle svar. Uvissheten er det verste for meg… jeg hørtes nok pysete ut her, men det er virkelig veldig vondt og plagsomt.

kan heller ikke ha sex (er lesbisk, ingenting går inn i vagina), den minste anstrengelse gjør det smertefullt i timevis etterpå. Å ikke ha sex en periode er en bagatell, men når jeg ser at alt bare blir verre ved den minste anstrengelse så blir jeg redd … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...