AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #1 Skrevet 25. november 2024 Hei, jeg skal studere til høsten og skal bo hjemme hos mine foreldre. Jeg tenker å søke om lån for å få dekket ting som semesteravgift, bøker og annet, men har ikke behov for å ta ut fullt lån. Er det noen som vet om man kan velge beløpet man søker om? Telefonkøen til lånekassen er full dessverre Anonymkode: c2024...4a9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #2 Skrevet 25. november 2024 Du kan søke om begrenset studielån istedenfor fullt, men det er lite mening i det. Studielånet er rentefritt hele den tiden du studerer, så hvis du klarer er det mer lønnsomt å ta fullt lån og spare pengene, og heller tilbakebetale så mye du ønsker av lånet den dagen du er ferdig på studiet. Det minst risikable er selvsagt å sette pengene i banken. Utbyttet KAN bli større andre steder, men du må selv velge hvor høy risiko du er villig til å ta. Anonymkode: 18d3e...451 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #3 Skrevet 25. november 2024 Har du kontroll på penger du har tilgjengelig? I så tilfelle er alt annet enn å ta fullt lån ganske dumt. Anonymkode: 081fc...7bd
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #4 Skrevet 25. november 2024 Ja, du kan søke om begrenset lån. Eventuelt kan du søke om lån for ett semester, og fordele pengene på flere semestre. Husk at så lenge du bor hjemme hos foreldre får du ikke noe stipend, så du må betale tilbake alt. Anonymkode: b78cb...89b
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #5 Skrevet 25. november 2024 Ja det var det jeg tenkte, at jeg har ikke så stor lyst til å ha mye lån. Jeg er ok med penger, men mye penger kan jo være fristende Så lenge jeg bor hjemme og studerer sier foredrene mine at de betaler alt av mat, telefon og transport. Evt klær og sånn får jeg av min mor hele tiden, hun bare kjøper uten at jeg spør, men jeg vil gjerne selv bli mer selvstendig. Tenker også helgejobb. Kanskje jeg kan ta ut penger for et semester som noen sa. Anonymkode: c2024...4a9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #6 Skrevet 25. november 2024 Eller hva var tanken bak å ta ut hele lånet og spare. Rentene? Eller å ha til egenkapital etter studier eller noe sånt? Anonymkode: c2024...4a9
Tipaa Skrevet 25. november 2024 #7 Skrevet 25. november 2024 Ta fullt lån, så sparer du resten du ikke bruker. Sett de i fond med høy avkastning. Studielånet er rentefritt så lenge du studerer. Og studielån er det mest gunstige lånet en kan ha.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #8 Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Du kan søke om begrenset studielån istedenfor fullt, men det er lite mening i det. Studielånet er rentefritt hele den tiden du studerer,Nei. så hvis du klarer er det mer lønnsomt å ta fullt lån og spare pengene, og heller tilbakebetale så mye du ønsker av lånet den dagen du er ferdig på studiet. Det minst risikable er selvsagt å sette pengene i banken. Utbyttet KAN bli større andre steder, men du må selv velge hvor høy risiko du er villig til å ta. Anonymkode: 18d3e...451 Tipaa skrev (19 minutter siden): Ta fullt lån, så sparer du resten du ikke bruker. Sett de i fond med høy avkastning. Studielånet er rentefritt så lenge du studererFULLTID. Og studielån er det mest gunstige lånet en kan ha. Jf lånekassen " Det er ikke slik at lånet er rentefritt så lenge du er student. Det er bare studenter som får lån eller stipend til fulltidsutdanning som har rentefritt lån. Fra dagen etter du ikke får støtte til fulltidsutdanning lenger, legger vi til renter på lånet ditt." Anonymkode: dac6d...3ec
Tipaa Skrevet 25. november 2024 #9 Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jf lånekassen " Det er ikke slik at lånet er rentefritt så lenge du er student. Det er bare studenter som får lån eller stipend til fulltidsutdanning som har rentefritt lån. Fra dagen etter du ikke får støtte til fulltidsutdanning lenger, legger vi til renter på lånet ditt." Anonymkode: dac6d...3ec Har TS sagt hun ikke skal være fulltidsstudent da??
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #10 Skrevet 25. november 2024 Tipaa skrev (4 minutter siden): Har TS sagt hun ikke skal være fulltidsstudent da?? Det vet vi jo ingenting om, akkurat derfor er det jo dumt å fremlegge feilinformasjon. Anonymkode: dac6d...3ec
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #11 Skrevet 25. november 2024 Selvfølgelig tar du ut fullt studielån, noe annet er dumt. Du kan bruke studielånet ditt som egenkapital til bolig. Anonymkode: 400f5...1ee
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #12 Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eller hva var tanken bak å ta ut hele lånet og spare. Rentene? Eller å ha til egenkapital etter studier eller noe sånt? Anonymkode: c2024...4a9 Du vil tjene renter på å ha det stående på konto, og kan egentlig ha en grei egenkapital når du er ferdig med å studere. Summen på lånet vil jo trekkes fra summen du kan låne til feks bolig, men det kan være mer økonomisk hvis man da kan kjøpe bolig med en gang i stedet for å leie bolig Anonymkode: 65ce3...5b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå