Gå til innhold

Far prioriterer seg selv

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 21.40):

Hei, du prøver å argumentere rasjonelt på et kvinneforum... Tror det faller på stengrunn, gitt.

Anonymkode: 50a29...c22

Lol, ja. DRITrasjonelt, mann

Anonymkode: b0c2a...6e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette er jeg ikke enig i. Det sier seg selv at man ikke har våke halve natta når man skal på arbeid og yte morgenen etter. Det er verre å skulle gå på jobb uten søvn, enn å gå hjemme og være trøtt i trynet. Jeg tenker da også på at man faktisk har et  ansvar overfor arbeidsgiver om å yte.

Da vil det være naturlig at den som har permisjon også tar mesteparten av nattarbeidet i hverdagene, for de har faktisk sjansen til å hvile seg i løpet av arbeidsdagen. Jepp, de har faktisk det, for små barn sover ganske hyppig og da kan også barnepasseren hvile seg. 

Anonymkode: 7e47c...4d4

De fleste jeg kjenner deler permisjon i to. 4 mnd hver. Min erfaring er at barn begynner med våkenetter etter 6 mnd. 

Verste fasen er når de får tenner og begynner i barnehagen.  Det er rundt 8-10 mnd og varer til de er 3 år minst. 

Hvordan løser man det etter permisjon? Begge må på jobb. Ungen er våken. 

Man må selvsagt bytte på. Og det verste en kan gjøre mot en nybak mor er å ikke avlaste, spesielt på natt. Det er jo faktisk ikke gitt at barnet sover noe særlig på dagen. Kanskje en grunn til økende innlegg på kg om søvnpsykose etter fødsel. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvem pushet på for å få ungen? Du? Ditt ansvar

Anonymkode: 764a4...f04

Trodde unger var foreldres ansvar. My bad.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (9 minutter siden):

Å være trøtt i trynet er forsåvidt normaltilstanden når man har baby, som man må takle. Er man ikke trøtt i trynet bidrar man antagelig ikke tilstrekkelig, eller har en usedvanlig grei baby. (Mest sannsynlig det første. Baby er baby!)

Å være trøtt i trynet er til og med normalen når man har valp, og problemet er ikke å være trøtt i trynet. De fleste takler å være trøtt i trynet, også noen måneder. (Til år.) Problemet er når ene forelder bidrar så lite at den andre ikke er trøtt i trynet, men så utslitt at det går på psykisk og fysisk helse løs. Det er det altfor mange fedre som utsetter sin kvinne for, fordi de selv ikke gidder å være litt trøtt i trynet, mens hun regelrett går under psykisk og fysisk på grunn av for lite ro og søvn. (Og ja, forhold og sexliv styrter også ned i avgrunnen da. Sexliv først.)

Det er ikke så viktig når den andre/far avlaster og ser til at mor får sove ut, men ekstremt viktig og vesentlig at mor får sove ut jevnlig. 

Egentlig er dette kun andre til tredje generasjon hvor det ikke har vært vanlig at generasjonen før stilte opp i barseltid, så ekstremt vesentlig at far faktisk stiller opp. Mors kropp et tynt til det ytterste før dette med hvem som skal sove når blir et tema. Hun stiller ikke akkurat i sin livs toppform i utgangspunktet heller, så dersom man bryr seg om sin kvinne og mor til sitt barn så sørger man for at hun også får tilstrekkelig hvile og søvn. 

Altså tilstrekkelig til at begge bare er litt trøtt i trynet, men ingen i fare for å knekke sammen psykisk og fysisk. 

Syns det er en voldsom generalisering av menn og kvinners rolle i denne tråden. Alle menn fremstilles som fraværende og egoistiske, og kvinner som om de står på 24/7 for å ta seg av barn og hjem og helst egen jobb også. Jeg (som kvinne ja!) har i alle fall ikke inntrykk av at det er slik det er. For det første finnes det like mange late og hjelpesløse kvinner som det finnes fraværende og egoistiske menn. Det finnes plenty med kvinner som ikke akkurat sliter seg ut hjemme på dagtid, men som forventer at mannen skal stå for hovedtyngden av inntekten, de skal bidra like mye i huset og med barna som hun (for vi er jo likestilte, sant!), men i tillegg skal de ha ansvar for de tradisjonelle manneoppgavene som bytting av dekk, fiksing av alt som trenger og fikses i og utenfor huset, klippe gress, måke snø, og til sist være husets egen håndverker fordi kvinnen har et inderlig ønske om å pusse opp (eller få noe pusset opp). Men de fleste jeg kjenner de hjelper hverandre: Noen oppgaver faller mer naturlig for den ene, da gjør vedkommende det. Er man spesielt avhengig av at den ene går på jobb fordi man er avhengig av den inntekten, ja, da får den andre være med å legge tilrette for det da, selv om det betyr at det er den ene som må trille den beibien for n’te natt på rad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (8 minutter siden):

De fleste jeg kjenner deler permisjon i to. 4 mnd hver. Min erfaring er at barn begynner med våkenetter etter 6 mnd. 

Verste fasen er når de får tenner og begynner i barnehagen.  Det er rundt 8-10 mnd og varer til de er 3 år minst. 

Man må selvsagt bytte på. Og det verste en kan gjøre mot en nybak mor er å ikke avlaste, spesielt på natt. Det er jo faktisk ikke gitt at barnet sover noe særlig på dagen. Kanskje en grunn til økende innlegg på kg om søvnpsykose etter fødsel. 

Nå har du endret hele forutsetningen for det jeg svarte på. Mitt svar - og der fremgår temmelig tydelig - gjaldt når den ene er hjemme i permisjon og den andre ikke. Det gjeldt ikke når begge skal på jobb kl 08 morgenen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Syns det er en voldsom generalisering av menn og kvinners rolle i denne tråden. Alle menn fremstilles som fraværende og egoistiske, og kvinner som om de står på 24/7 for å ta seg av barn og hjem og helst egen jobb også. Jeg (som kvinne ja!) har i alle fall ikke inntrykk av at det er slik det er. For det første finnes det like mange late og hjelpesløse kvinner som det finnes fraværende og egoistiske menn. Det finnes plenty med kvinner som ikke akkurat sliter seg ut hjemme på dagtid, men som forventer at mannen skal stå for hovedtyngden av inntekten, de skal bidra like mye i huset og med barna som hun (for vi er jo likestilte, sant!), men i tillegg skal de ha ansvar for de tradisjonelle manneoppgavene som bytting av dekk, fiksing av alt som trenger og fikses i og utenfor huset, klippe gress, måke snø, og til sist være husets egen håndverker fordi kvinnen har et inderlig ønske om å pusse opp (eller få noe pusset opp). Men de fleste jeg kjenner de hjelper hverandre: Noen oppgaver faller mer naturlig for den ene, da gjør vedkommende det. Er man spesielt avhengig av at den ene går på jobb fordi man er avhengig av den inntekten, ja, da får den andre være med å legge tilrette for det da, selv om det betyr at det er den ene som må trille den beibien for n’te natt på rad. 

Får da håpe at dette ikke er normalen, det at far ikke stiller opp og mor sliter seg ut. Mitt inntrykk er også at de fleste unge menn nå er veldig inneforstått med at begge to må trå til, og gjør det. 

Dette som tas opp er dessverre et problem noen kvinner sliter fryktelig med, og hver av dem er en for mange, for slikt blir det ikke mye lykke av for noen. Ikke engang for mannen. 

Det er dessverre såpass mange kvinner som sliter seg ut at dette er et viktig tema fremdeles, men jeg håper og tror også at de fleste menn stiller opp litt trøtte i trynet på jobben noen måneder/år, og synes det er verdt det, for sin familie. Jeg har vært gjennom småbarnstid med veldig mange mannlige kolleger. De fleste var litt trøtte i trynet jevnlig (og ikke blant de siste hjem fra sosiale ting lenger, men blant de første som dro hjem), men lykkelige, fornøyde med tilværelsen (forberedt på at det villle bli slik), og veldig stolte fedre. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det refereres stadig til at far ikke kan ta våken-netter pga jobb, men det er jo ikke det TS spør om. Hun ønsker litt hjelp på morgenen, når far står opp, så hun kan sove bittelitt uavbrutt. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette skal være et issue, verken for barnefar eller for de som slenger ut argumenter om at dette er hennes jobb 24/7 mens hun er i permisjon. 

Nei, det er ikke for mye forlangt. Det er også ypperlig tid for tilknytning mellom far og baby, noe som burde være ønskelig fra fars side også! 

Anonymkode: b739a...533

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

HI handler om en enkelt mann.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det refereres stadig til at far ikke kan ta våken-netter pga jobb, men det er jo ikke det TS spør om. Hun ønsker litt hjelp på morgenen, når far står opp, så hun kan sove bittelitt uavbrutt. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette skal være et issue, verken for barnefar eller for de som slenger ut argumenter om at dette er hennes jobb 24/7 mens hun er i permisjon. 

Nei, det er ikke for mye forlangt. Det er også ypperlig tid for tilknytning mellom far og baby, noe som burde være ønskelig fra fars side også! 

Anonymkode: b739a...533

Jeg er helt enig, men det var en som argumenterte tidligere i tråden om at da ville far kanskje ikke rekke jobb. Noe som er verdens tåpeligste argument, han kan da bare stå tidligere opp. Han har tross alt sovet natten igjennom.

Anonymkode: 3e5f9...61a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig, men det var en som argumenterte tidligere i tråden om at da ville far kanskje ikke rekke jobb. Noe som er verdens tåpeligste argument, han kan da bare stå tidligere opp. Han har tross alt sovet natten igjennom.

Helt enig!

Jeg har min egen alarm på en time tidligere enn vanlig fordi jeg ammer før jeg drar på jobb. Etter den ammerunden sovner hun igjen, så får hun ett par-tre timer ekstra med søvn før hun våkner. Far må uansett stå opp etter to timer for å sende storesøster på skolen. Men dette er en av de tingene jeg gjør for å gjøre hans morgener enklere. 2 timer ekstra søvn på morgenen har ganske høy verdi!

I tillegg tar jeg mesteparten av nattevåk. Så for meg er det veldig vanskelig å forstå at en times avlastning på morgenen skal være umulig eller så forferdelig fæl at det er utenkelig bare fordi man har jobb.

Endret av Nonstop1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 0.12):

Når "rollene snus" etter la oss si 7-8 måneder, er babyen ferdig "preppet" av mor, med rutiner på plass for søvn og mat. Det er faktisk noe ganske så annet å ta seg av en nyfødt enn en snart ettåring.

Anonymkode: 0cc0e...4d3

Det er helt korrekt, og derfor er det damene som har permisjon først. Damer har nemlig noe menn ikke har. Melk. Det ser ut til at de fleste som mener menn skal ta halve nattevakter totalt glemmer at babyer våkner fordi de skal spise. Og maten på natten er melk. Biologisk er kvinner utrustet for å klare det. Og kvinner sover faktisk lettere enn menn fordi de skal våkne av barn mens mannen skal sove videre. Biologi det også.

Og om man skulle være av de som ikke ammer, er det faktisk fortsatt den som ikke skal på jobb dagen etter som må ta den største belastningen på natta. Ellers vil ikke samfunnet fungere. Så får man heller sove et par timer når den andre kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Det er helt korrekt, og derfor er det damene som har permisjon først. Damer har nemlig noe menn ikke har. Melk. Det ser ut til at de fleste som mener menn skal ta halve nattevakter totalt glemmer at babyer våkner fordi de skal spise. Og maten på natten er melk. Biologisk er kvinner utrustet for å klare det. Og kvinner sover faktisk lettere enn menn fordi de skal våkne av barn mens mannen skal sove videre. Biologi det også.

Og om man skulle være av de som ikke ammer, er det faktisk fortsatt den som ikke skal på jobb dagen etter som må ta den største belastningen på natta. Ellers vil ikke samfunnet fungere. Så får man heller sove et par timer når den andre kommer hjem fra jobb.

Men tråden handler ikke om at ts sier at mannen skal være våken om nettene, men at hun ønsker at han bidrar til at hun kan sove litt om morgenen før han går på jobb.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er jeg ikke enig i. Det sier seg selv at man ikke har våke halve natta når man skal på arbeid og yte morgenen etter. Det er verre å skulle gå på jobb uten søvn, enn å gå hjemme og være trøtt i trynet. Jeg tenker da også på at man faktisk har et  ansvar overfor arbeidsgiver om å yte.

Da vil det være naturlig at den som har permisjon også tar mesteparten av nattarbeidet i hverdagene, for de har faktisk sjansen til å hvile seg i løpet av arbeidsdagen. Jepp, de har faktisk det, for små barn sover ganske hyppig og da kan også barnepasseren hvile seg. 

Man GÅR ikke hjemme. Man har ansvar for et veldig lite barn. Et barn som plutselig kan bli akutt syk, som trenger oppmerksomheten 24/7. Hva skjer hvis mor besvimer mens hun holder barnet over badekaret, eller mister barnet fra stellebordet fordi hun blir svimmel? Små barn sover kanskje HYPPIG, men ikke nok til at mor rekker å sovne. Det hjelper ikke at barnet sover 20 minutter om gangen. De fleste voksne kan ikke sovne på 2 sekunder. I tillegg skal bleier skiftes, utbæsjede klær vaskes, kanskje flasker skal kokes/vaskes og så videre. Mange babyer sover på puppen eller i vogna mens den blir trillet. Hvordan skal mor sove i disse situasjonene?

Anonymkode: 112cb...b7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loboto skrev (16 timer siden):

De fleste kvinner jeg kjenner, går ikke ut i jobb etter fire måneder, når det ammes mange ganger om dagen. Mange babyer på 4 måneder har ikke engang begynt å spise fast føde. Hvordan skal det gå seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nettopp. Han kan kutte ned på kompiser og gaming, legge seg tidligere og stå opp tidligere. Mange må stå opp klokka 4-5 på morgenen fordi de starter tidlig på jobb. Det klarer de med glans. Men å stå opp med baby klokka 5, det er vanskelig, det. Han er jo den skjøre, svake mannen som måååå sove, game og kose seg med venner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 timer siden):

Så hvordan skal kona di fungere med 2-3 timer søvn per døgn? Mens du sover dine vanlige 8 timer?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser svar fra MENN i denne tråden, så forstår jeg bedre hvorfor det er så mange brudd i barnets første leveår. Hvis dama blir torturert med søvnmangel i månedsvis (og mannen forventer jo ofte også sex, rent hus og blid kone), så er det fullt forståelig at hun ikke gidder mer. Skal man være alene om alt, så er det like greit å være alene. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hvordan skal kona di fungere med 2-3 timer søvn per døgn? Mens du sover dine vanlige 8 timer?

Det er faktisk et mindretall av spedbarna som ikke sover på natten. De aller fleste sover en del. Min kone fikk nok søvn da barna var små. 

Jeg sover sjelden mere enn 6,5 timer om natten. Ligger som regel på mellom 5 og 6,5 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Når jeg leser svar fra MENN i denne tråden, så forstår jeg bedre hvorfor det er så mange brudd i barnets første leveår. Hvis dama blir torturert med søvnmangel i månedsvis (og mannen forventer jo ofte også sex, rent hus og blid kone), så er det fullt forståelig at hun ikke gidder mer. Skal man være alene om alt, så er det like greit å være alene. 

Det er bare tull at det er så mange brudd i barnets første leveår. Jeg har aldri hørt om noen i min bekjentskapskrets, og den er ganske stor. Grunnen til at du tror det er mange, er at de det gjelder er overrepresentert i negativt vinklede tråder.

De aller fleste klarer på en helt fin måte å fordele arbeidet på en god måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Det er faktisk et mindretall av spedbarna som ikke sover på natten. De aller fleste sover en del. Min kone fikk nok søvn da barna var små. 

Jeg sover sjelden mere enn 6,5 timer om natten. Ligger som regel på mellom 5 og 6,5 timer. 

Da er det fasiten og sånn det skal være for alle?

Anonymkode: 66cd4...fe9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...