Gå til innhold

Far prioriterer seg selv

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hvem pushet på for å få ungen? Du? Ditt ansvar

Anonymkode: 764a4...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mommyaka skrev (19 minutter siden):

Dine innlegg har iallefall ikke kommet med noe godt. Igjen..du kommer ikke med personlig mening da du ikke har noe personlig å komme med. Dy kommer med tung du har lese på nett

Blir som ar du skal snakke om hvordan det er å være gravid.. ikke ar du vet da du aldri hørt gravid..men du kommer med ting du har lest på nett 

Så hvorfor fortsetter du å svare meg i det uendelige?

Anonymkode: 8dbaf...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man er ofte to som ønsker barn sammen... er det virkelig så utenkelig? 

Hjelpes meg, jeg får vondt av hvor mange som har partnere som bare legger alt over på mor. Uten noe hensyn for at kona har gått gjennom svangerskap og fødsel i tillegg. 

Jada, mens mor har permisjon så får hun stortsett betalt av staten, som noen nevnte over her. Hun får da lønn basert på arbeid, som tilsvarer lønn for 8 timer ved fulltidsjobb. Man får ikke noe ekstra for de andre 16 timene. De skal pent fordeles mellom begge parter. 

Anonymkode: b739a...533

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her var det mannen som pushet på og ville ha barn. Jeg som sitter med fult ansvar. Det er ikke alltid kvinnen som et den største pådriveren. 

Anonymkode: 220b2...060

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn som elsker sin kone, kjæreste, mor til egne barn bidrar likt slik at kvinnen han elsker har det bra. Menn som ikke elsker sin kvinne behandler de også deretter! 
Jeg har aldri spurt min mann om han kan hjelpe til. 
For det første han hjelper ikke meg, ingen oppgaver er selvskreven til kvinner. Vi er forbi denne tiden der kvinne hadde oppgaver med hjem og barn og mannen jobbet. 
Jeg har en mann som ble pappa i alder av 21 år, etter jeg var gjennom et tøft svangerskap, så fødsel så tok han barnet på sykehuset. Gikk da å bysset og bysset for jeg nesten svimte av for jeg var utslitt. Fra den dagen ble min mann pappa, han er verdens beste og han har virkelig stått på uten at jeg har spurt. Han ser på meg når jeg er sliten, han tar barna med største selvfølgelighet. Sånn skal det være! 

Vi er i 2024, mannen er ikke den alene som har ansvaret for å bringer  penger i husholdningen, mannen er likestilt med kvinnen. Han har til og med like lang permisjon som kvinnen har. 
Nå må menn med sine elendige holdninger om kvinner krype ned i kjelleren igjen slik at menn anno 2024 kan skinne. Damer finn disse fine mennene som elsker deg og vil at du skal ha det bra også. 
Ts si til mannen din at nå må han skjerpe seg om ikke har du det bedre alene frem til du heller finner en mann som behandler deg bra! 
Jo pappaen må bidra etter jobb med barnet, også om natten. 
Kjente bare at jeg måtte få ut litt krutt, det er for mange kvinner der ute som finner seg i at menn behandler de dårlig! 
Ville man behandlet den man elsker dårlig? Nei det ville man ikke :) 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (25 minutter siden):

Vi er i 2024

Uansett hvor progressive vi blir i tankegangen, så er biologien til menn og kvinner den samme som for 10'000 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Uansett hvor progressive vi blir i tankegangen, så er biologien til menn og kvinner den samme som for 10'000 år siden.

For 10000 år siden levde mennesker sammen i grupper, og gruppen hjalp til, ettersom barn var gruppens ressurser. 

Mulig var det ikke- monogani og ingen visste hvem far var. 

Er nok mye som har endret seg på 10000 år. Kvinner føder fremdeles ja, men du må ikke 10000 år tilbake før barsel var en tid kvinner ble ivaretatt og ikke skulle gjøre stort. Nå et klanen/gruppen/nær familie kun vår mann, fordi vi oftest bor alene som par, og selvfølgelig er det da mannen som må avlaste kvinne som nettopp har født. Som du sier er det noe som ikke endrer seg, som at kvinnen nettopp har gått gjennom svangerskap og fødsel, og derfor trenger ekstra omtanke og støtte. 

Menns tradisjonelle rolle er å være ivaretaker av kvinner og barn. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Menns tradisjonelle rolle er å være ivaretaker av kvinner og barn. 

Da var det veldig dumt av kvinnen å sørge for at hjemmet også var avhengig av hennes lønning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da var det veldig dumt av kvinnen å sørge for at hjemmet også var avhengig av hennes lønning...

Kvinner har ikke sørget for det. Slik utvikling er det også i land det mannen fremdeles forventes å forsørge. At vi lever betydelig dyrere er ikke særlig rart når du ser på standard og "må ha" i forhold til tidligere tider. 

Om du vil av den karusellen er det mulig å kjøpe seg en gammel husmannsplass uten noe moderne hjelpemidler og leve av det du dyrker og pleier frem. Det du gjør deg til idiot angående er å leve moderne, ønske det og samtidig klage på at verden har gått fremover. 

Om du ikke vil stille opp for din kvinne og ditt barn er du en elendig partner og far. Du har rett til å være det. Du har ingen rett til å kreve at ingen kvinner dumper deg for det, eller at ingen barn vokser opp og kaller deg en idiot av en far. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva har dette med biologi? Ja vi føder, ja vi ammer. At mannen viser kjærlighet og tar vare på sin kvinne har ingenting med biologi å gjøre. Det handler om å ha empati, kjærlighet og omsorg for den personen man har valgt til sin livspartner og foreldre til eget barn. 
Helt enig at menn ikke skal amme, helt enig at kvinnen går gravid, også enig at det er forskjell på menn og kvinner. 
Derimot er er det ingenting som tilsier at menn et født uten følelser, og at det å bidra i hjemmet ikke ligger biologisk i menn. Ligger ikke biologisk i meg heller, dette er tillærte roller og dårlig kvinnesyn som gjør at menn tror at de ikke trenger å bidra i hjemmet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så mannen sluttet  å elsket kvinnen fordi hun ønsket å være mer enn å være husfru? Som jeg skrev gå ned i kjelleren så kan menn anno 2024 skinne. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du prøver å ro deg unna ved å kaste mer dritt mot kvinner,ja. Idiotisk.

Anonymkode: 220b2...060

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vet av personlig erfaring at det er fullt mulig.

Troller du, eller du bare veldig «enkel»?

Hva du personlig klarer er kun relevant for deg selv.

Anonymkode: 3e5f9...61a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da får mor sove på ettermiddag/kveld. Far kan ikke ta nattevåk og stå opp tidlig med baby om han skal på dagtidsjobb.

Er man sliten nok, sovner man på et blunk.

Glasshuset ditt knuser.

Du trenger ikke projisere dine personlige utfordringer på meg.

Insomni og søvnvansker er altså begreper du aldri har hørt om? 

Her kan du lære noe nytt, for eksempel om postpartum insomnia: 

Sitat

Postpartum insomnia is a relatively common problem for new mothers. Insomnia refers to trouble falling asleep, staying asleep, or both.

(…)

Many mothers experience postpartum insomnia for a variety of reasons. Newborns have not developed their circadian rhythms (natural sleep-wake cycle) after birth, which means that they wake up frequently throughout the night. Mothers also experience physical changes themselves that make sleep difficult. 

(…)

Altered Circadian Rhythm 

When your normal sleep pattern is interrupted, it is natural for your body’s circadian rhythm to change. This can make falling asleep difficult, even when you are exhausted. 

Changes to Sleep Schedule 

When you have a newborn at home, you do not have the luxury of deciding when to go to bed and when to wake up. Having an ever-changing sleep schedule can be confusing for your body and makes it difficult to fall asleep and stay asleep. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slutt å kreve fødselspermisjon som mann, da. Dere kan ikke få i pose og sekk. 

Anonymkode: 112cb...b7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gud bedre, hva slags dysfunksjonelle relasjoner er det du har erfaring med?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det slik det skal være? Isåfall kunne jeg presset ut unger og så lent meg godt tilbake og la far ta alt strevet. 

Fungerer ikke slik. Man får barn begge to, og gode partnere stiller opp. Ikke minst stiller gode foreldre opp for sine barn. Gode foreldre av begge kjønn står på for sine barn og sin familie. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (På 25.11.2024 den 20.46):

Feil. 

Ts er i permisjon for å ta seg av barnet når far er på jobb i 7,5 timer. 

Mener du det er rettferdig at mor skal være i 100% arbeid 24 timer, mens far jobber 100% 7 timer pr døgn?

Det er ikke en rettferdig fordeling.  Far har da ansvar etter jobb. Du slutter ikke å være forelder fordi du jobber, selvom mange ser ut til å tro det. 

Dette er jeg ikke enig i. Det sier seg selv at man ikke har våke halve natta når man skal på arbeid og yte morgenen etter. Det er verre å skulle gå på jobb uten søvn, enn å gå hjemme og være trøtt i trynet. Jeg tenker da også på at man faktisk har et  ansvar overfor arbeidsgiver om å yte.

Da vil det være naturlig at den som har permisjon også tar mesteparten av nattarbeidet i hverdagene, for de har faktisk sjansen til å hvile seg i løpet av arbeidsdagen. Jepp, de har faktisk det, for små barn sover ganske hyppig og da kan også barnepasseren hvile seg. 

Anonymkode: 7e47c...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er jeg ikke enig i. Det sier seg selv at man ikke har våke halve natta når man skal på arbeid og yte morgenen etter. Det er verre å skulle gå på jobb uten søvn, enn å gå hjemme og være trøtt i trynet. Jeg tenker da også på at man faktisk har et  ansvar overfor arbeidsgiver om å yte.

Da vil det være naturlig at den som har permisjon også tar mesteparten av nattarbeidet i hverdagene, for de har faktisk sjansen til å hvile seg i løpet av arbeidsdagen. Jepp, de har faktisk det, for små barn sover ganske hyppig og da kan også barnepasseren hvile seg. 

Okei, men min baby sov verken hyppig eller lenge av gangen. Det har også flere kvinner i denne tråden fortalt om sine babyer. 

Anonymkode: 9bc25...87f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Å være trøtt i trynet er forsåvidt normaltilstanden når man har baby, som man må takle. Er man ikke trøtt i trynet bidrar man antagelig ikke tilstrekkelig, eller har en usedvanlig grei baby. (Mest sannsynlig det første. Baby er baby!)

Å være trøtt i trynet er til og med normalen når man har valp, og problemet er ikke å være trøtt i trynet. De fleste takler å være trøtt i trynet, også noen måneder. (Til år.) Problemet er når ene forelder bidrar så lite at den andre ikke er trøtt i trynet, men så utslitt at det går på psykisk og fysisk helse løs. Det er det altfor mange fedre som utsetter sin kvinne for, fordi de selv ikke gidder å være litt trøtt i trynet, mens hun regelrett går under psykisk og fysisk på grunn av for lite ro og søvn. (Og ja, forhold og sexliv styrter også ned i avgrunnen da. Hygge og sexliv først.)

Det er ikke så viktig når den andre/far avlaster og ser til at mor får sove ut, men ekstremt viktig og vesentlig at mor får sove ut jevnlig. 

Egentlig er dette kun andre til tredje generasjon hvor det ikke har vært vanlig at generasjonen før stilte opp i barseltid, så ekstremt vesentlig at far faktisk stiller opp. Mors kropp et tynt til det ytterste før dette med hvem som skal sove når blir et tema. Hun stiller ikke akkurat i sin livs toppform i utgangspunktet heller, så dersom man bryr seg om sin kvinne og mor til sitt barn så sørger man for at hun også får tilstrekkelig hvile og søvn. 

Altså tilstrekkelig til at begge er litt trøtt i trynet, men ingen i fare for å knekke sammen psykisk og fysisk. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...