Gå til innhold

Far prioriterer seg selv

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det noen som er egoistiske her, så er det kvinner som glemmer at de er biologisk betinget til å bære frem og oppfostre barn.

Men det er klart jeg treffer en nerve her. Mye stakkarslige kvinnfolk. Trodde dere skulle være det sterke kjønnet?

Anonymkode: 8dbaf...eca

Tidligere fikk kvinnen hjelp fra storfamilien etter fødselen. Det er ganske ny ting at man er mutters alene.

For øvrig bør du si fra deg all pappapermisjon, siden du som far ikke er biologisk disponert til å ta vare på små barn. Slutt med å bruke permisjonen for å dra på fisketur, du. Bli eneforsørger i familien, siden du er mann. 

Anonymkode: 112cb...b7a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tidligere fikk kvinnen hjelp fra storfamilien etter fødselen. Det er ganske ny ting at man er mutters alene.

For øvrig bør du si fra deg all pappapermisjon, siden du som far ikke er biologisk disponert til å ta vare på små barn. Slutt med å bruke permisjonen for å dra på fisketur, du. Bli eneforsørger i familien, siden du er mann. 

Anonymkode: 112cb...b7a

Traff en sår, sår nerve dette altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man var litt trygg på seg selv, så hadde man ikke gått inn i moduset som så mange går her.

Merkelig at alle som har funnet denne tråden "tilfeldigvis" har hatt spedbarn som ikke sover, når 14-15 t i døgnet er normalen for 1-4 mnd.

Jeg tror du misforstår med vilje her. Spedbarn sover mye, men ikke sammenhengende og ikke alene i en seng. De sover når man triller vogna, i bæresele og på fanget/brystet. Ingen av disse tilfellene er det anbefalt at man sover selv. Kvinner har i alle tider hatt andre som hjelper til med spedbarnet, i de tider mannen ikke gjorde det, så hadde man barnets bestemor, tante og søstre blant annet som dyttet vugga eller holdt barnet mens mor sov.

Det er sjeldent mer enn 2-3 timer sammenhengende. Hvorfor tenker du at mødre klarer seg med å sove maks 2 timer av gangen flere ganger i døgnet (men absolutt ikke 14-15 timer, for man skal ikke sove når baby sover på fanget/brystet feks), mens far ikke tåler å sove 6 timer om natta, dra på jobb, og kanskje sove par timer til etter middag ved behov, men ellers ha ungen mye sovende på brystet på kvelden og morgenen? Det er jo ikke mye tyngre å jobbe enn å være hjemme med nyfødt?

Anonymkode: adc06...c50

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg skjønner at du ønsker å provosere, men det fungerer ikke. Personen du siterer svarer helt saklig - du har ikke truffet noen nerve bare fordi noen forteller deg at du tar feil - det er liksom bare konsekvensen av å enten være veldig uvitende eller trolle, folk retter på deg. Forstår ikke helt hva som er så morsomt med det 

Anonymkode: adc06...c50

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får man sove en halvtime av gangen ila et døgn da, hvis man oppriktig mener at barnet sitt ALDRI sover mer enn 45 min sammenhengene.

Merkelig at jeg ALDRI har hørt om et barn som ikke sover noen timer sammenhengende ila et døgn, mens her på KG kryr det av det. Tilfeldig? Neppe.

Forskere sier at spedbarn på 1-4 mnd normalt sover 14-15 timer i døgnet. 

Forskere sier at spedbarn på 1-4mnd NORMALT sover 14-15 timer i døgnet. (Eller burde sove 14-15 timer i døgnet.) 
Men for mange er det altså ikke sånn. 
Og du kan heller ikke regne med at disse 14-15 timene skjer i "passelige runder" eller ved at barnet ligger og sover sånn at mor og far kan legge seg til å sove samtidig med barnet. 

Som flere har fortalt i denne tråden: 
Babyer sover sjelden sammenhengende om natten. De sover 2-4 timer av gangen, før de våkner og trenger mat. Så fra 20.00 til 08.00 så forsøker gjerne mor og baby å sove. Det blir da noe sånt som dette: 
20.00- baby sovner. Mor går og gjør seg klar for natten. Mor legger seg 20.30. 
22.00 baby vekker mor, vil ha mat. 22.30-baby er ferdig ammet og har sovnet. Mor legger baby trygt, og legger seg til å sove selv. Sovner 22.35.
00.00 baby vekker mor, vil ha mat. 00.30-baby er ferdig ammet og har sovnet. Mor legger baby trygt, og legger seg til å sove selv. Sovner 00.35.
02.00 baby vekker mor, vil ha mat. 02.30-baby er ferdig ammet og har sovnet. Mor legger baby trygt, og legger seg til å sove selv. Sovner 02.35.
04.00 baby vekker mor, vil ha mat. 04.30-baby er ferdig ammet og har sovnet. Mor legger baby trygt, og legger seg til å sove selv. Sovner 04.35.
06.00 baby vekker mor, vil ha mat. 06.30-baby er ferdig ammet og har sovnet. Mor legger baby trygt, og legger seg til å sove selv. Sovner 06.35.
08.00 baby vekker mor, det er morgen. Morgenstell og frokost for baby.
09.00  Baby er mett, ren og søvnig. Sutrer og må bysses i søvn. 10.30 har baby sovnet i mors armer. Mor lirker forsiktig med seg baby til kjøkkenet for å lage seg noe mat uten at baby våkner.
11.00 våkner baby av at mor har forsøkt å legge denne ned i seng/vogn/kurv. Det testes mer amming, bleieskift og byssing. Baby sovner i vogna ute på trilletur 12.00 etter at mor har gitt opp inne.
12.00-14.00 Mor går tur med baby i vogn. 
14.00 Mor var dum nok til å la vogna stå stille i 1 minutt. Baby våkner og er sulten. 14.15 er det amming, bleieskift, klesskift og kos.
15.30 baby er trøtt igjen og sovnet i mors armer. Mor er sulten igjen, og forsøker igjen å finne noe mat. Mor får spist et par skiver og forsøker å legge seg til å sove. Sovner 16.00.
16.30 Baby våkner. Vekker mor. Amming, bleieskift og kos. (Far har kommet hjem, og laget middag til mor.) 
17.30 baby er trøtt igjen. Sovner på far etter litt byssing. Mor rekker å prate med far og spise kald middag. Mor forter seg og tar en dusj. Baby våkner igjen 18.30 for amming, bleieskift og kos.
19.30 starter kveldsskiftingen. Baby gjøres klar for natten, og ammes i søvn. Sovner 20.00. 

Her har altså mor fått  6 runder med litt under 1,5 times søvn på natta. Noe som da i teorien er litt under 8,5 timer søvn. Men det forutsetter at mor sovner umiddelbart hver gang. Hun har heller aldri rukket å sove dypt. 
I tillegg har hun fått 30minutter søvn på dagtid. Og rukket å spise 3 ganger. 
Hun har også rukket en dusj, siden far hadde baby sovende på seg på kvelden.

Anonymkode: a1fcd...bc6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonstop1 skrev (19 timer siden):

Han har permisjon på dagtid. Jeg er ikke fritatt fra foreldrerollen fordi han er hjemme på dagtid. Vi må tilpasse oss det ansvaret vi har fått og tatt på oss selv om vi er trøtte og slitne.

Han lot meg heller ikke i stikken når jeg var den som var hjemme.

haha...det skulle tatt seg ut om du kom hjem og la føttene på bordet. Det er jo ingen kvinner som gjør det. Vi kommer stormende inn døra og tar den lille og snuser på den. Ser om den har overlevd dagen med far. 

Anonymkode: 15b29...dbd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes som du henger deg opp i nøyaktige timer. Hvor mye babyer sover er én ting. Det er vel ingen her som har sagr at babyene deres ikke sover. Poenget er hvordan og hvor lenge sammenhengende babyer sover. Hjelper lite at baby sover 14 timer hvis dette skjer primært ved stimuli (trilling, byssing, kjøring osv) og mye våken på natt. Nattamming er vanlig for babyer, fordi de trenger melk. Mange menn får nok ikke med seg hvor ofte dette er. Akkurat som mange ikke er klar over hvor ofte gravide må opp for å tisse. 

Det er ganske lett å skjønne at du et ute etter å provosere. Det som er trist er at mange menn genuint tenker sånn. Det er null interesse for å sette seg inn i hverken svangerskap, fødsel eller tiden etter. De som gidder det vet godt at mødre både er mer våkne før fødsel og etter fødsel pga amming. Og de hjelper gladelig til. Fordi de har omsorg både for kone og eget barn. Da tåler man også bedre at man er slitne sammen. 

Anonymkode: b739a...533

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjelpes som du henger deg opp i nøyaktige timer. Hvor mye babyer sover er én ting. Det er vel ingen her som har sagr at babyene deres ikke sover. Poenget er hvordan og hvor lenge sammenhengende babyer sover. Hjelper lite at baby sover 14 timer hvis dette skjer primært ved stimuli (trilling, byssing, kjøring osv) og mye våken på natt. Nattamming er vanlig for babyer, fordi de trenger melk. Mange menn får nok ikke med seg hvor ofte dette er. Akkurat som mange ikke er klar over hvor ofte gravide må opp for å tisse. 

Det er ganske lett å skjønne at du et ute etter å provosere. Det som er trist er at mange menn genuint tenker sånn. Det er null interesse for å sette seg inn i hverken svangerskap, fødsel eller tiden etter. De som gidder det vet godt at mødre både er mer våkne før fødsel og etter fødsel pga amming. Og de hjelper gladelig til. Fordi de har omsorg både for kone og eget barn. Da tåler man også bedre at man er slitne sammen. 

Anonymkode: b739a...533

Når et spedbarn har sovet 14-15 timer ila et døgn, er det fullt mulig å få til 6 timer s det samme døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når et spedbarn har sovet 14-15 timer ila et døgn, er det fullt mulig å få til 6 timer s det samme døgnet.

Men kan du ikke gi deg...ingen her inne er enig med deg. Du sitter bare i et hjørne og prøver hardt p klore deg ut.

Nei... ikke alle babyer sover 6 timer sammenhengende... det hadde vært en drøm.

Oh la oss si en baby sovner i 6 timer på kveldstid...mener du at dette er nok søvn for mor? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (22 minutter siden):

Men kan du ikke gi deg...ingen her inne er enig med deg. Du sitter bare i et hjørne og prøver hardt p klore deg ut.

Nei... ikke alle babyer sover 6 timer sammenhengende... det hadde vært en drøm.

Oh la oss si en baby sovner i 6 timer på kveldstid...mener du at dette er nok søvn for mor? 

6 timer på kveldstid pluss noen halvtimer her og der er absolutt nok, ja. Hvor mye søvn forventer du å få som forelder? Høres ikke ut som du har barn ass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

6 timer på kveldstid pluss noen halvtimer her og der er absolutt nok, ja. Hvor mye søvn forventer du å få som forelder? Høres ikke ut som du har barn ass. 

Igjen...jeg har 2...der ene på 6 år sover forsatt ikke igjennom natten. Eller da vi nesten ikke sov på 4 mnd da hun hadde stille refluks og kunne stoppe og puste i søvne pga dette.

Jeg tror du enten er mann eller en som virkelig ikke har det bra 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Igjen...jeg har 2...der ene på 6 år sover forsatt ikke igjennom natten. Eller da vi nesten ikke sov på 4 mnd da hun hadde stille refluks og kunne stoppe og puste i søvne pga dette.

Jeg tror du enten er mann eller en som virkelig ikke har det bra 

Det er ikke troverdig at du har barn når du tenker at man skal sove masse mer enn seks timer per døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke troverdig at du har barn når du tenker at man skal sove masse mer enn seks timer per døgn.

Hæ ..du mener kroppen skal klare seg på 6 timer døgnet?  🤣🤣🤣 Ok...du sover bare 6 timer om dagen.

Nei..men barn blir det lite søvn.

Men du som svar på alt...

Hvorfor skal du si imot alle her inne...? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har mammaperm og han er i jobb så må han selvfølgelig prioritere å samle krefter til jobben. Er du i jobb og han hjemme så må han ta jobben med barnet🤷 kvinner har jo i tillegg hormoner i kroppen som gjør at vi trenger mindre søvn enn menn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan du noe om søvn? Kan du søvnfasene vi bør innom? hjelper ikke å duppe 30/60 min 5-6 ganger om dagen. Ditt kunnskapsnivå er svært lavt både når det gjelder søvn, helse, og babytid. 
Du tar heller ikke til deg kunnskap, så siste fra meg, så håper jeg andre også lar deg bare henge der å fremstå som en person med svært lavt kunnskapsnivå 

https://www.helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnregistrering-og-sovnstadier/

Masse kunnskap om søvn, etter du har lest denne kan du spørre deg selv om det bør være nok å duppe litt 6 ganger på en dag :) 

Endret av Forvirret23
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du må være utrolig uintelligent.

Bringy skrev (9 minutter siden):

Om du har mammaperm og han er i jobb så må han selvfølgelig prioritere å samle krefter til jobben. Er du i jobb og han hjemme så må han ta jobben med barnet🤷 kvinner har jo i tillegg hormoner i kroppen som gjør at vi trenger mindre søvn enn menn. 

Vi trenger faktisk mer søvn enn menn.

Anonymkode: 220b2...060

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det noen som er egoistiske her, så er det kvinner som glemmer at de er biologisk betinget til å bære frem og oppfostre barn.

Men det er klart jeg treffer en nerve her. Mye stakkarslige kvinnfolk. Trodde dere skulle være det sterke kjønnet?

Uttalelser som "det sterke kjønnet" er veldig spesielt. Men de fleste kvinnene i tråden her tåler tydeligvis vesentlig mer enn hva du gjør basert på det du skriver.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Her snakker du jo imot deg selv. Hvorfor kan ikke far ta barnet på morgenen hvis han ikke trenger mer enn 6 timer søvn? Han får det jo i tillegg sammenhengende i motsetning til mor som må opp flere økter iløpet av natten så han får vesentlig bedre søvnkvalitet, så da skal det jo ikke være noe problem, eller?

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg ts. Jeg har en på 16mnd og gravid i uke 30. Har ikke sovet sammenhengende i mer enn 2,5 timer på flere mnd. Sovner ikke lett pga mye ubehag og smerter. Sover 4timer på en god natt. Dette mener sannsynligvis noen folk er nok i tråden her. Mens far sover 8-9 timer om natta og før/etter jobb. Han jobber 64% mye kveld og har da tid for seg selv på dag, og jeg jobber 100% og har barnet på kveld og natt.

Anonymkode: 220b2...060

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringy skrev (15 minutter siden):

Vi produserer mindre melatonin, det betyr ikke at vi ikke trenger søvn. Vi skal høre babyen, og amme så vi sover lettere. Vi kvinner trenger faktisk mer søvn enn menn. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da får man sove en halvtime av gangen ila et døgn da, hvis man oppriktig mener at barnet sitt ALDRI sover mer enn 45 min sammenhengene.

Merkelig at jeg ALDRI har hørt om et barn som ikke sover noen timer sammenhengende ila et døgn, mens her på KG kryr det av det. Tilfeldig? Neppe.

Forskere sier at spedbarn på 1-4 mnd normalt sover 14-15 timer i døgnet. 

Forskere sier ingenting om at dette er sammenhengende og på natta!

Ja, synes det er veldig merkelig at du ikke har hørt om det. Du tror at folk strømmer til KG for å anonymt lyve om at babyene sover bare 30 min i strekk? Det gir fullstendig mening, de får jo så mye ut av det?!
De som ofte snakker høyt og de vi hører mest om er de som forteller at babyen er så «snill» og at den sover i mange timer i strekk både på dagen og natta. Folk snakker ikke høyt om at de er utslitte fordi babyen sin ikke sover, fordi da føler vi oss mislykka. Fordi mange tror at hvor mye babyen sover ligger på hvor gode foreldre de er. Jeg har opplevd det så mange ganger, at så fort jeg sier at mine barn sov dårlig, da er det plutselig mange som tør å åpne seg om at det gjorde deres også.

Jeg tror jeg skjønner hvorfor akkurat du ikke har hørt noe om det.

Anonymkode: 7974a...7fb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...