Gå til innhold

Kan eldre som ønsker å bo hjemme, bli tvunget til å flytte på eldrehjem? 😞

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så fortvilet 😭

Faren min skrev tungt til meg i går at noen av hjemmehjelperne hadde uttalt seg negativt om at moren min er hjemme og skal ha stell. Han sa de hadde sagt at det kan bli vanskelig å stelle henne. Stuen, badet og soverommet har alle hjelpemidler som trengs.
Ingen av dem ønsker at den ene skal på sykehjem, de ønsker så mye at begge kan være hjemme 🥺❤️‍🩹

Moren min har avlasting hver 6. uke og i 2 uker enn så lenge, så faren min lurte på om de kunne forhandle for oftere eller lengre avlasting.

Hvorfor er det sånn at man MÅ på sykehjem? Kan foreldrene mine tvinges? Faren min er redd for at hjemmehjelperne vil nekte å hjelpe moren min hvis hun ikke vil på eldrehjem. Har de lov til det?

Anonymkode: 4abea...249

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart ikke, de kan ikke nekte helsehjelp. Er moren og faren din samtykkekompetente? De bestemmer selv, men så klart må de da samarbeide hvis det kreves flere tilrettelegginger for at  hjemmesykepleien skal kunne gjøre jobben sin, høres ut som trusler som ikke hører hjemme noen steder.

Anonymkode: 319c5...281

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så klart ikke, de kan ikke nekte helsehjelp. Er moren og faren din samtykkekompetente? De bestemmer selv, men så klart må de da samarbeide hvis det kreves flere tilrettelegginger for at  hjemmesykepleien skal kunne gjøre jobben sin, høres ut som trusler som ikke hører hjemme noen steder.

Begge er klare i hodet. Det er så tilrettelagt som det er mulig å få. 
Takk for det siste ❤️

Skrevet (endret)

Nei, tvertimot. Det er den syke som må sendes omfattende søknad om å evt SLIPPE å bo hjemme. Utalelse fra sykehjem, lege og evt hjemmesykepleien mm. er da vedlegg som skal med. Ingen søker for din mor!

Hjemmesykepleien har heller ingenting å gjøre med søknad om å få oftere midlertidig opphold på sykehjem, annet enn at de kan støtte en eventuell søknad din mor skriver om at hun skal FÅ oftere opphold. Det er vanlig at man søker om oftere opphold etterhvert. 

En tredje mulighet er at foreldrene dine flytter til ei lettere kommunal leilighet tilpassa eldre. Men slike leiligheter i kommunen er det rift om. Som regel får man avslag som par om ikke begge er dårlige, pga lang kø. Så da blir det om de har den muligheten privat.

Hjemmesykepleien er pliktig til å hjelpe din mor der hun er. 

Endret av Virrevirrevapp
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er så fortvilet 😭

Faren min skrev tungt til meg i går at noen av hjemmehjelperne hadde uttalt seg negativt om at moren min er hjemme og skal ha stell. Han sa de hadde sagt at det kan bli vanskelig å stelle henne. Stuen, badet og soverommet har alle hjelpemidler som trengs.
Ingen av dem ønsker at den ene skal på sykehjem, de ønsker så mye at begge kan være hjemme 🥺❤️‍🩹

Moren min har avlasting hver 6. uke og i 2 uker enn så lenge, så faren min lurte på om de kunne forhandle for oftere eller lengre avlasting.

Hvorfor er det sånn at man MÅ på sykehjem? Kan foreldrene mine tvinges? Faren min er redd for at hjemmehjelperne vil nekte å hjelpe moren min hvis hun ikke vil på eldrehjem. Har de lov til det?

Tror heller det oftest er motsatt. At de som ønsker sykehjem er tvunget til å være hjemme 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

I noen tilfeller er de eldre så syke, at hjemmesykepleien ikke kan i varets de eldre, de trenger helsepersonell rundt seg til alle døgnets tider, det kan ikke hjemmesykepleien, som er en punkttjeneste. 

Anonymkode: 19921...546

• Liker 9
Skrevet

Ingen kan tvinge henne. Men nå er det jo omtrent håpløst å få sykehjemsplass i dette landet, så jeg regner med at de har en svært god grunn til å tilby henne plass. Er det noe du ikke vet om situasjonen? Du kan be om et møte med hjemmetjenesten og fastlegen hennes for å få informasjon.

Anonymkode: 6fea4...9f5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er så fortvilet 😭

Moren din trenger tilsynelatende så mye hjelp, at hjemmet må anses som en arbeidsplass. Det igjen betyr at arbeidsgiver, kommunen, må ta hensyn til de ansatte sine arbeidsforhold.

Fordi om det er hjelpemidler, så er ikke hjemmet tilrettelagt slik en institusjon vil være. I institusjoner er dørene bredere, rommene er innredet for å kunne jobbes i osv. Jeg kan tenke meg at det bl a er arbeidsforholdene hjemmehjelpen har siktet til.

Så kan det jo også tenkes at den hjelpen din mor mottar hjemme, ikke er like skånsom som den hun ville mottatt i en institusjon, nettopp på grunn av mangel på mulighet for tilrettelegging i hjemmet. Kan hende din mor, uten å vite det, og din far, på grunn av følelser, ikke ser dette momentet.

Hvis jeg var deg, ville jeg lyttet til de som hjelper din mor. Hør deres begrunnelse, og bruk hodet, ikke kun følelser. Og tenk fremover. Din mor blir kanskje verre? Det er ventelister for å få plass i institusjon. Den dagen din mor virkelig trenger det, kan det hende det ikke er noen plass ledig.

Sett fra utsiden, er det jo også noe egoisme i din og din far sin holdning. For hvem sin del skal din mor være hjemme?

Men for å svare på spørsmålet ditt - det er frivillig å ta imot en institusjonsplass. Det er dermed ikke sagt at hjelp i hjemmet er en rettighet, hvis arbeidsforholdene blir så ille at hjemmet som arbeidsplass vedtas stengt ned.

Anonymkode: 02369...bd7

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hun har rett til å bo hjemme, og har også rett til å bli møtt med omsorg og verdighet. Det er mest når de er kommet langt i demens og ikke har samtykkekompetanse at de kan få folk inn på sykehjem. Dette fordi det er fare for liv og helse, da noen vandrer ut på kalde natta eller kan sette fyr på huset. Dette er det tryggeste for pasienten. Men så lenge de er klar i hodet kan de bo hjemme etter det jeg har skjønt 

Anonymkode: 5c0d9...e86

Man kan være krystallklar i hodet, og fortsatt trenge så mye fysisk hjelp at en institusjonsplass er det mest rette. 

I ts sitt tilfelle, virker det til at far ikke ønsker å bo alene. Skal moren bli boende hjemme, med alle sine hjelpebehov, fordi far frykter ensomhet? Da må datter heller tenke igjennom tiltak rundt far: dagsenter, ulike aktiviteter for eldre i kommunen, middag hos datter 2 dager i uken osv.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ingen kan tvinge henne. Men nå er det jo omtrent håpløst å få sykehjemsplass i dette landet, så jeg regner med at de har en svært god grunn til å tilby henne plass. Er det noe du ikke vet om situasjonen? Du kan be om et møte med hjemmetjenesten og fastlegen hennes for å få informasjon.

Hjemmetjenesten kan ikke tilby hemme plass. Det er ikke de som deler ut, bestemmer eller håndterer en slik søknad.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er så fortvilet 😭

Min forelder bodde hjemme til siste slutt fordi den hadde pårørende rundt seg og hjelp fra hjemmesykepleie. Og vi ble ikke oppfordret til noe sykehjem før vedkommende omtrent var på dødsleiet, fordi køene og pågangen er enorm. Min erfaring er at de lar eldre bo hjemme så lenge som bare mulig, hjemmesykepleien gjerne syte og klage hører jeg, men jeg tror moren din er altfor oppegående til noe sykehjem plass. 

Anonymkode: 1e613...0f1

Skrevet

Min forelder bodde hjemme til siste slutt fordi den hadde pårørende rundt seg og hjelp fra hjemmesykepleie. Og vi ble ikke oppfordret til noe sykehjem før vedkommende omtrent var på dødsleiet, fordi køene og pågangen er enorm. Min erfaring er at de lar eldre bo hjemme så lenge som bare mulig, hjemmesykepleien gjerne syte og klage hører jeg, men jeg tror moren din er altfor oppegående til noe sykehjem plass. 

Hvor tar du det fra? TS skrievr kun om sin far og sine egne følelser og meninger. Det ts skriver om moren, er at hun trenger mye hjelp i hjemmet og er såpass dårlig at det er behov for avlastning hver 6. uke. Basert på dette, vil jeg si at moren er ganske hjelpetrengende. Hvor oppegående hun er mentalt, sier ts ingenting om.

• Liker 5
Skrevet

Hva slags stell trenger moren din? Jeg har jobbet i hjemmetjenesten og vi var innom på stell / personlig hygiene / bleieskift flere ganger om dagen, løftet folk med heis fra seng til stol osv. dette i trange blokkleiligheter i Oslo. Så min erfaring er at det skal mye til å være for dårlig for å være hjemme med mindre man trenger pustehjelp eller er totalt dement. Dette er dog 20 år siden, så rettigheter rundt arbeidsforhold for pleiere kan ha endret seg siden da. Det er ikke til å legge skjul på at det kunne være ekstremt tungt, selv med hjelpemidler, når leiligheten ellers ikke var tilrettelagt for slikt. 

Anonymkode: 7c1d9...c58

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor tar du det fra? TS skrievr kun om sin far og sine egne følelser og meninger. Det ts skriver om moren, er at hun trenger mye hjelp i hjemmet og er såpass dårlig at det er behov for avlastning hver 6. uke. Basert på dette, vil jeg si at moren er ganske hjelpetrengende. Hvor oppegående hun er mentalt, sier ts ingenting om.

Min far er og hjelpetrengende, men klarer å gå og gjøre andre ting alene. Han er klar i hodet. Min mor er hjelpetrengende på den måten at hun må sitte i rullestol. Hun er klar i hodet, men orker ikke mye pga nevropati i kroppen. 

~Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hjemmetjenesten kan ikke tilby hemme plass. Det er ikke de som deler ut, bestemmer eller håndterer en slik søknad.

Dd bør kunne være med på et møte med pårørende for å forklare situasjonen. Vi hadde flere møter med dem da min mor ble sendt hjem etter 4 mnd på sykehus etter slag. Også møter etterhvert de årene hun levde. Mens hun hadde hjemmesykepleie, så var det de som bestemte om hun kunne bo hjemme. Fastlegene i min kommune bestemte ikke noe rundt det, men de kunne anbefale løsning. Sånn er det hvertfall i min kommune.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva slags stell trenger moren din? Jeg har jobbet i hjemmetjenesten og vi var innom på stell / personlig hygiene / bleieskift flere ganger om dagen, løftet folk med heis fra seng til stol osv. dette i trange blokkleiligheter i Oslo. Så min erfaring er at det skal mye til å være for dårlig for å være hjemme med mindre man trenger pustehjelp eller er totalt dement. Dette er dog 20 år siden, så rettigheter rundt arbeidsforhold for pleiere kan ha endret seg siden da. Det er ikke til å legge skjul på at det kunne være ekstremt tungt, selv med hjelpemidler, når leiligheten ellers ikke var tilrettelagt for slikt. 

Anonymkode: 7c1d9...c58

Personlig hygiene, bleieskift og til dels klesskift og så hjelper de litt til med matlaging (brødskiver). Min far lager fremdeles middagen. 
De bor i en passelig stor enebolig hvor hele første etasje er tilrettelagt for hjelpemidler. Soverommet er også i første etasje. 

~Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er så fortvilet 😭

Nei, de kan ikke tvinge noen på sykehjem. Kommunen er pliktet til å gi pleie i hjemmet så langt det går. Med gode hjelpemidler, bør det være en grei sak. I min kommune vil de at folk skal kunne bo lengst mulig i eget hjem, med hjelp fra hjemmesykepleien. 

Håper det ordner seg og at moren din får være hjemme der hun trives best ❤️

Anonymkode: ef226...b52

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bare basert på egen erfaring, hos oss var det demens og sykdom i bildet også, likevel ikke aktuell for sykehjem. Men det er nok fordi kommunen bruker for mye tid og krefter på henne kanskje, i forhold til hva hjemmesykepleie kan, da tenker jeg de snakker sykehjem ja

Skrevet

Hjelpen skal være forsvarlig. Vet tilfeller der pasienten ikke lengre får hjelp med f.eks dusj fordi forflytning inn og ut av dusjen ikke er forsvarlig lengre for både pleier og pasient. Husk at hjemmet deres er pleierne arbeidsplass og skal være deretter tilrettelagt. Som hjemmesykepleien har jeg pådratt meg både rygg og skulderskade pga dårlige tilrettelagte hjem.  

Anonymkode: 5553b...42d

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...