AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #1 Del Skrevet 24. november 2024 Kan hunder bli sjalu på andre hunder? Hvordan håndterer man dette i en flokk? Anonymkode: bce77...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #2 Del Skrevet 26. november 2024 Men hvordan forhindre det annet enn i gi lik mat til alle og lik kos til alle? De er fortsatt sjalu. Anonymkode: bce77...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. november 2024 #3 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men hvordan forhindre det annet enn i gi lik mat til alle og lik kos til alle? De er fortsatt sjalu. Anonymkode: bce77...1c4 Det er diskutabelt om hunder kan bli sjalu. Det kan like gjerne være at når de ser at det er kos som skjer, så vil de også ha kos. Uten at de nødvendigvis føler på sjalusi av den grunn. Hvilken atferd er det du ser som er problematisk, som du tenker kan være sjalusi? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #4 Del Skrevet 26. november 2024 Tabris skrev (11 timer siden): Det er diskutabelt om hunder kan bli sjalu. Det kan like gjerne være at når de ser at det er kos som skjer, så vil de også ha kos. Uten at de nødvendigvis føler på sjalusi av den grunn. Hvilken atferd er det du ser som er problematisk, som du tenker kan være sjalusi? Bjeffing på hverandre. Og krangel om hvem som skal ligge nærmest meg. Anonymkode: bce77...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. november 2024 #5 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bjeffing på hverandre. Og krangel om hvem som skal ligge nærmest meg. Anonymkode: bce77...1c4 I hvilke situasjoner bjeffer de på hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #6 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bjeffing på hverandre. Og krangel om hvem som skal ligge nærmest meg. Anonymkode: bce77...1c4 Resursforsvar? Anonymkode: 1099d...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #7 Del Skrevet 26. november 2024 Sjalu, nei, men kamp om ressurser og hvem som styrer ressursen ; ja. Man håndterer det med å selv være den som styrer ressursen de ønsker og ikke lar det være opp til dem å bestemme hvem sin eiendel du er. Anonymkode: 97afc...9ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #8 Del Skrevet 27. november 2024 Jo, det er faktisk vist at hunder kan bli sjalu, og at de har rettferdighetssans slik at de kan føle seg utelatt. Hos meg står den ene i kø når den andre høyst motvillig får ørerens, for det vanker jo skryt etterpå som den også vil ha. Forholder meg alltid bare helt rolig og sier det er plass til alle, de skjønner etterhvert det når samme ord gjentas Anonymkode: ffaa7...dab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #9 Del Skrevet 27. november 2024 Enig med bruker over, tror ikke hunder kan være sjalu men at det handler om ressurser/eierskap. Jeg har selv mye erfaring med det da jeg har en eiesyk hund og en som ikke er. Det eneste som funker her er at jeg ikke tillater oppførsel som kan utvikle seg til ressursforsvar. Noe så enkelt som at den eiesyke hunden får for mye «gratis» kos, mat og godbiter uten klare forventninger og beskjed om nøyaktiv hvor hun skal være å hva hun skal gjøre kan utløse aggressjon og uenighet mellom dem. I hjemmet er det aldri noe problem. Men hun trenger å behandles som en hund, og hvis det f.eks er min mor som passer henne og duller for mye så kan hun finne på å «eie» henne å tillater ikke den andre hunden i nærheten. Men enkelt forklart. Hunden min med ressursforsvar får ikke ta avgjørelser selv. Jeg styrer når og hvor hun får kos, hvem av hundene som får mat først og hun får ikke lov å legge seg ved siden av meg i f.eks sofaen hvis ikke jeg har invitert henne. Inviterer hun seg selv for ofte så kan hun begynne å sende stygge signaler til den andre for hun vil ikke «dele». Anonymkode: 5db9f...97d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå